Bettiol: “Verschil in prijzengeld mannen en vrouwen is een schande”
Bettiol en Bastianelli wonnen de Ronde van Vlaanderen - foto: Cor Vos
dinsdag 19 november 2019 om 14:05

Bettiol: “Verschil in prijzengeld mannen en vrouwen is een schande”

Alberto Bettiol springt op de bres voor zijn vrouwelijke collega’s. In gesprek met La Gazzetta dello Sport zegt hij dat hij niet omvalt van zijn eigen prijzengeld, maar hij noemt het prijzengeld dat de vrouwen opstrijken schandalig.

“Wij verdienen goed dankzij onze contracten, maar het prijzengeld is een lachertje”, zegt Bettiol, die dit jaar de Ronde van Vlaanderen wist te winnen. “De winnaar van de Ronde van Vlaanderen krijgt slechts €20.000.” Hoewel er steeds meer wedstrijden zijn die het prijzengeld voor mannen en vrouwen gelijk trekken behoort Vlaanderens Mooiste daar vooralsnog niet toe.

“Voor vrouwen is het nog nog erger”, vervolgt de renner van EF Education First dan ook. “Marta Bastianelli hield aan haar overwinning €1.265 over (het minimum prijzengeld voor de winnares van een Women’s WorldTour-koers, red). Dat is schandalig en oneerlijk. Zij heeft immers net zo hard afgezien als ik, of misschien wel meer.”

Na zijn zege trakteerde Bettiol zichzelf op nieuwe wielen voor zijn auto ter waarde van €500. Maar hij geeft in de roze sportkrant aan dat hij verder met beide benen op de grond wil blijven. “Als je erover nadenkt hoeveel je verdient, stap je niet meer op de fiets.” De Italiaan vindt dat de echte waarde van zijn monumentale overwinning elders zit. “Het heeft me het vertrouwen gegeven dat ik kan wedijveren met de beste renners ter wereld. Hiermee betaal ik ook deels terug wat mijn familie en mijn team al die jaren voor mij hebben gedaan.”

Uiteraard sprak Bettiol niet enkel over financiële zaken. Hij blikte ook alvast vooruit op het komende seizoen. De 26-jarige hoopt dat zijn prestaties constanter zullen zijn. “Daar ontbrak het tot dusver aan. Ik hoop om te kunnen blijven winnen en op het hoogste niveau te blijven. En misschien wel het belangrijkste: ik wil mensen in vervoering brengen.”

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.