BK tijdrijden: ook bij de dames voor het eerst sinds lang spanning
donderdag 27 juni 2019 om 09:20

BK tijdrijden: ook bij de dames voor het eerst sinds lang spanning

Het BK tijdrijden bij de elite heren wordt er straks een om vingers en duimen af te likken. Maar ook bij de dames wordt het ongetwijfeld spannend. Voor het eerst in jaren krijgt vijfvoudig Belgisch kampioene Ann-Sophie Duyck met concurrentie af te rekenen.

Ann-Sophie Duyck is sedert 2014 ongeslagen op het BK tijdrijden. Twee maanden geleden kon Julie Van De Velde haar in Ruddervoorde van de West-Vlaamse titel houden. Een verrassing van formaat was dat. “Dit jaar ben ik nog niet op het gewenste niveau geraakt”, vertelt Duyck eerlijk.

Ook haar traject richting het BK verliep niet vlekkeloos. In Thüringen werd ze ziek. “Een streep door mijn rekening. En sowieso reed ik, in tegenstelling tot andere jaren, weinig tijdritten. Daarnaast is het duidelijk dat Julie Van De Velde veel vooruitgang boekte”, gaat de renster van Parkhotel Valkenburg voort. “En er is mijn ploeggenote Sofie De Vuyst die al het hele seizoen sterk bezig is.”

Twijfels
Andere kapers op de kust: Jolien D’Hoore. “Op een parcours zoals dat van Middelkerke moet je met haar rekening houden. Ook van Lotte Kopecky verwacht ik wel wat. Heel veel concurrentie dus. En veel twijfels bij mezelf. Door een gebrek aan competitie weet ik niet waar ik op dit moment sta. Dat ik enkele weken geleden in Ruddervoorde de provinciale tijdrittitel moest afgeven deed pijn. Het heeft een hele tijd geduurd voor ik die klap had verwerkt.”

Julie Van De Velde van Lotto Soudal, erkent dat ze een stap voorwaarts zette. “Al is het parcours niet in mijn voordeel. Ik heb liever wat hellingen. Maar dat wil ik zeker niet als excuus inroepen.”

25,3 km
In Middelkerke moeten de dames elite (net als eliterenners zonder contract) twee ronden (25,3 km) afwerken. Eerste start om 13u46. Uittredend kampioene Ann-Sophie Duyck gaat als laatste van start om 14u39. De volledige deelnemerlijst en startorde vindt u via deze link.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.