Boasson Hagen zet zinnen op Parijs-Roubaix
Foto: ©Muscat Municipality/Paumer/Kåre Dehlie Thorstad
vrijdag 19 februari 2016 om 11:34

Boasson Hagen zet zinnen op Parijs-Roubaix

Met ritzeges in Qatar en Oman is Edvald Boasson Hagen uitermate goed aan het nieuwe seizoen begonnen. De 28-jarige Noor heeft als kopman van Dimension Data zijn draai gevonden en hoopt dit jaar eindelijk eens succesvol te kunnen zijn in de voorjaarsklassiekers.

Hij ambieert met name succes in Parijs-Roubaix. “Parijs-Roubaix is dé wedstrijd die ik graag wil winnen”, vertelt hij aan Cyclingnews. “Maar alle klassiekers zijn belangrijk. Ze komen kort na elkaar, dus het is belangrijk om in goed in vorm te zijn in die periode”, geeft hij aan. Zijn keuze voor de Helleklassieker is opmerkelijk, omdat hij daar nog nooit bij de beste twintig heeft kunnen rijden. Een 21ste plaats twee jaar geleden is zijn beste resultaat in Noord-Frankrijk. “Ik heb het nog nooit echt goed gedaan in Roubaix, maar het is nog steeds de wedstrijd waar ik het graag wil laten zien.”

De lengte van een topklassieker ziet hij niet als een probleem. “In Milaan-San Remo was ik er vorig jaar dichtbij. Ik finishte in de grote groep. Op het WK in Valkenburg in 2012 werd ik tweede. De afstand vormt hopelijk geen probleem.”

Boasson Hagen staat dit jaar aan de start van onder meer Milaan-San Remo, de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix. Momenteel is hij actief in de Ronde van Oman.

RIDE Magazine
13 Reacties
Sorteer op:
19 februari 2016 11:43
Hij is de absolute smaakmaker van het pre-seizoen,. Maar ik ben bang dat hij alleen Omloop wint heel misschien nog dwars door Vlaanderen, maar dat met Parijs Roubaix en RvV de rest ook gewoon op top niveau zit.
19 februari 2016 11:48
@ CJJelle

Knappe jongen als hij volgende week de Omloop wint hoor.
19 februari 2016 11:52
Maakt hij een kans op winst in milan-sanremo?
19 februari 2016 11:54
Zou wat zijn, bij alle drie de Grote Voorjaarsklassiekers twee Noren op het podium...
19 februari 2016 12:06
Het zal moeilijk zijn om de Omloop te winnen vrees ik aangezien zijn ploeg niet op de startlijst staat...
19 februari 2016 12:17
Hij zal er dicht bij zijn.
19 februari 2016 12:25
Hij kan in goede vorm en met een mat koersverloop zeker een prominente rol gaan spelen. Kristoff is geen fan van PR en Degenkolb afwezig waardoor hij wel eens de snelste man aan de finish zou kunnen zijn. Hopen dat het niet lukt want het is weer eens tijd voor titanenstrijd met één , 2 of 3 aankomers tegelijkertijd.
19 februari 2016 12:28
Ik vrees ervoor. Ooit een grote belofte met winst in Gent-Wevelgem, maar daarna niks meer... Wel goed in etappekoersen, ook op geaccidenteerd parcours, maar die lange-afstandsklassiekers liggen hem precies pakken minder. Maar hij mag ons altijd verrassen, natuurlijk. :-)
19 februari 2016 13:07
"De afstand vormt hopelijk geen probleem."

Als dit letterlijk is wat de heer Hagen heeft gezegd moeten we het nog maar bezien. Heel zeker klinkt dat niet.
Verder vind ik hem meer een kandidaat voor Milaan-SanRemo dan voor de kasseitjes. Als je kijkt naar zijn eerder WK-prestaties (ik vond hem in Richmond toch ook goed voor de dag komen) ligt dat soort parcours hem toch meer.

Maar zoals @Panclaro aangeeft, hij zal het -denk ik- toch vooral van het koersverloop moeten hebben. Mee kunnen schuiven in groepjes, slim koersen, zich niet te veel van kop laten zien en de rappe benen laten spreken in de laatste meters.
19 februari 2016 13:24
Het kan altijd maar kassei-technisch en qua positioneren is hij niet van het niveau van pakweg boonen/canc/marcke/kolb.
19 februari 2016 14:58
Hij moet lekker op Parijs-Roubaix mikken, dan hebben we er zo min mogelijk last van. Lukt hem toch niet.
19 februari 2016 15:45
Ik geef dan nog meer kans dat Debusschere P-R wint dan Hagen, hopelijk voor hem heb ik het fout :)
19 februari 2016 19:18
Die 21ste plaats geeft natuurlijk een totaal vertekend beeld, aangezien Hagen vooraan letterlijk wegviel vlak voor Boonen alles open trekt. Dat EBH toch op amper een minuutje van de winnaar binnen komt spreekt meer dan in zijn voordeel. Zeker omdat de koers na de coup van Boonen pas stil viel toen de kopgroep Terpstra liet wegrijden.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.