Brein achter mechanische doping kondigt grote onthullingen aan
Foto: Sirotti
zaterdag 17 december 2016 om 08:44

Brein achter mechanische doping kondigt grote onthullingen aan

Er komen binnenkort grote onthullingen naar buiten over mechanische doping. Ten minste, dat beweert Istvan Varjas tegenover Le Monde. De Hongaarse ingenieur, die gezien wordt als het brein achter de mechanische doping, zegt dat begin januari een groot onderzoek wordt uitgezonden op televisie.

Wie met het onderzoek komt, is niet bekend. Het zou in ieder geval gaan om ’technische fraude’ (zoals de UCI het officieel noemt) in de hogere rangen van de wielersport. Le Monde suggereert dat de uitzending een even grote impact kan hebben als de Festina-affaire in de Tour de France van 1998.

In het interview met Le Monde onthult Varjas al wel dat dopingarts Michele Ferrari hem drie jaar geleden heeft bezocht om meer te weten over mechanische doping. Ferrari zou de ontwikkelingen in de mechanisme doping als een gevaar hebben gezien voor zijn eigen praktijken met fysieke doping.

Tot nu toe is alleen de Belgische veldrijdster Femke van den Driessche betrapt met een motortje in haar fiets. De UCI schorste haar voor zes jaar.

RIDE Magazine
33 Reacties
Sorteer op:
17 december 2016 08:50
Ik verheug me er al op. Winterdope voor de wielervolger.
17 december 2016 08:53
Nice! Ik verwacht dat het lekker vaag blijft. Ik zet in op een een paar zeer lichte beschuldigingen naar renners die al gestopt zijn, en een paar hardere bewijzen naar een stel onbekende Italianen.
17 december 2016 09:10
Vreselijk. Het zal toch niet waar zijn ... In ieder geval hopelijk niet betreffende de huidige toppers. Ik kan het me niet voorstellen, maar als het zo is, kan dat een nieuwe aanslag op de wielersport zijn ...
17 december 2016 09:12
Rot toch op met kondigt aan nieuws. Of je komt er mee naar buiten of je houdt maar gewoon je mond. Echt aandachtzoekerij dit.
17 december 2016 09:12
Wordt altijd een beetje moe van dit soort berichten. Als er wat te melden valt, meld dat dan en ga niet lopen tetteren dat er binnenkort wat groots te melden valt.
17 december 2016 09:19
Het lijkt wel een Nederlandse politicus.....
17 december 2016 09:21
"Ferrari zou de ontwikkelingen in de mechanisme doping als een gevaar hebben gezien voor zijn eigen praktijken met fysieke doping."
LOL
17 december 2016 09:29
De spanning wordt opgevoerd, of waren het de fietsen?
Woordspelingen genoeg om ons bezig te houden tot begin januari.
17 december 2016 09:39
Als iemand serieus iets wil vertellen over misstanden dan doet hij dat gewoon. Als het wordt aangekondigd voor over een aantal maanden dan weet je vaak dat het óf overdreven is óf onzin.
17 december 2016 10:09
Yeah, crossen is oké, maar een smeuïge roddel is ook nooit weg.
17 december 2016 10:32
Ik verwacht er weinig van. Het is niet voor het eerst dat deze man wat roept.

En wat als een team wat voor de trainingen gekocht heeft? Of voor de ploegleiders enzo die wat mee willen koersen tijdens de trainingen ofzo? Wat dan? Is dat zo erg dan?
17 december 2016 10:33
Misschien iets voor de nieuwe Ferrari, er valt nog zoveel te verbeteren.
17 december 2016 10:37
Waarschijnlijk de zoveelste losse flodder van deze eersteklas aandachtszoeker.
17 december 2016 10:38
Dit doet me denken aan de Franse TV die een tijdje geleden zogenaamd bewijs zouden hebben voor 7 gevallen van mechanische doping. Dat liep ook uit op een teleurstelling.
17 december 2016 10:48
gaap
17 december 2016 11:20
Mja volgens andere nieuws berichten zou het toch al iets concreter zijn. Één bepaald team zou gebruik gemaakt hebben van de diensten van Varjas. Bovendien zou een overeenkomst bestaan dat Varjas gedurende 10 jaar niet zou samenwerken met andere teams. Het bewuste team zou in de loop van januari bekend gemaakt worden... Lijkt me dan ook niet om een arm team te gaan. Maar idd, waarom dit nu al niet vertellen? Mensen warm maken om naar de reportage te kijken wss?
17 december 2016 11:25
Weer een Franse krant...
Dus net zo schokkend als die Franse reportage tijdens de Strade Bianchi waar al die 'bewezen' 'motortjes' gewoon warm gedraaide versnellingen waren ?
Of zo schokkend als die Franse 'kenner' die tijdens een Franse napraat programma een onomstotelijkbewijs zag in het feit dat Nibali's wiel niet binnen de 2seconden stopte met spinnen nadat hij tegen 80km/u weggleed in een afdaling ? (Etappe 20?)
...ja die Franse bewijzen ken ik.
17 december 2016 12:10
Uiteraard zijn de 'bewijzen' in het verleden niet volledig waterdicht gebleken en kon er hoogstens gesproken worden over 'aanwijzingen'. Echter valt het moeilijk te leveren bewijs en de kritiek daar op volledig in het niet, vergeleken met het tientallen jaren de kop in het zand steken van wielerfans die denken dat bedrog in alle lagen van de bevolking voorkomt, behalve bij de absolute top van de sport...
17 december 2016 12:55
En om één of andere reden moet ik toch weer denken aan de opvallende fietswissels van Cancellara in de ronde en roubaix van 2009, en dan vooral aan die boze Breshel die blijkbaar niet de fiets kreeg die hij op oog had.
17 december 2016 13:00
Zou mooi zijn als de waarheid rond Cancellara in RVV en PR eens aan het licht kwam. Kan deze ' nobele coureur ' ook eens van zijn voetstuk af ofwel kunnen sceptici - zoals ondergetekende - ook eens ophouden achterdochtig te blijven bij het zien van de beelden.
17 december 2016 13:06
Heerlijk, eerst je zakken vullen en daarna klokkenluider spelen. Love it Istvan.
17 december 2016 13:17
Kijken wat Froome voor excuses heeft en Cancellara .die verwisselt nu niet meer van fiets
17 december 2016 13:22
DGM, daar kaart je precies het probleem aan bij dit soort dingen. Het is enorm lastig om te bewijzen dat Cancellara een gewone fiets had. En dus zal jij altijd je twijfels houden. Daar is dan ook weer niks mis mee, zolang er niet renners zonder bewijs worden beschuldigd.

Ik ben een groot voorstander van de waarheid, dus kom maar op met die reportage...
17 december 2016 13:33
Waarom niet wachten met dergelijke onthullingen tot in de week voorafgaand aan de Tour de France?
17 december 2016 13:46
Ja Vincenzo de timing is ongelukkig :D

Om te reageren moet je ingelogd zijn.