Bruyneel ontkent gebruik mechanische doping door Armstrong
woensdag 8 februari 2017 om 16:43

Bruyneel ontkent gebruik mechanische doping door Armstrong

Johan Bruyneel ontkent dat Lance Armstrong als renner gebruik heeft gemaakt van motorische hulpmiddelen. In het Amerikaanse tv-programma 60 Minutes suggereerde Greg LeMond dat Armstrong tijdens zijn actieve loopbaan in de Tour reed met een motortje in zijn fiets, maar Bruyneel verwijst deze beschuldiging naar het rijk der fabelen. “Ze mogen proberen tot in het jaar 3000: ze zullen geen mechanische doping vinden”, vertelt Bruyneel aan het Belgische magazine Humo.

Volgens Bruyneel proberen LeMond en zijn vrouw Kathy hen zwart te maken. “Zij hebben alles proberen te manipuleren om Lance opnieuw verdacht te maken”, geeft hij aan. “Ze hebben Varjas gevraagd om een motortje te installeren in een fiets van het type waarmee Lance in 1999 de Tour heeft gewonnen. Belachelijk, want ze gebruikten technologie van 2016. Batterijen uit 1999 krijg je niet weggewerkt in een fietsframe: die zijn veel te groot,” stelt Bruyneel.

Bruyneel is van mening dat er sprake is van een hetze tegenover Armstrong. “De tegenstanders van Lance gedragen zich echt als een sekte: alles wat er verkeerd gaat in de wielersport is volgens hen de schuld van Lance.”

RIDE Magazine
38 Reacties
Sorteer op:
8 februari 2017 16:53
Tsja door dat eeuwige gelieg over doping is de complete geloofwaardigheid van Bruyneel en Armstrong weg, en terecht ook. Ik gun ze deze ellende en zwartmakerij van harte. Hoe zeggen ze dat ook al weer? Eigen schuld dikke bult!
8 februari 2017 16:55
Fijn dat deze pathologische leugenaar het verhaal even ontkracht..... Desondanks geloof ik niet dat het toen al mogelijk was om ongemerkt met een motortje te rijden.
8 februari 2017 17:06
Ik dacht echt dat het hele verhaal onzin was. Maar na deze typische bruyneel ontkenning begin ik toch te twijfelen..
8 februari 2017 17:09
Dus hij heeft het in 99 wel uitgeprobeerd, dat hij weet dat de batterijen toen te groot waren? ;) Als Armstrong mechanische doping heeft gebruikt , dan eerder bij zijn come-back Tour, want hij ontkent toch nog steeds dat hij toen doping gebruikte?
8 februari 2017 17:19
Tja, als Bruyneel zegt dat het niet waar is...
8 februari 2017 17:20
Armstrong zat zo nokkievol met doping, die had geen motortje nodig.

Verweggistan, waren er niet sporen van EPO gevonden in de stalen van beide laatste Tours (terugkeer)?
8 februari 2017 17:26
Zijn ontkennen gaat weinig bijdragen. Maar bruyneel was volgens mij wel de beste manager van zijn periode. Hij kon als geen ander een ploeg motiveren en 1 team smeden. De meeste renners reden graag in zijn ploeg. Had een oog voor jonge talenten. Was innovatief. Bv trapfrequentie en verkenningen. En was helaas ook 1 van de beste in het organiseren van dopinggebruik en ervoor zorgen dat niemand te ver ging en positief teste.
8 februari 2017 17:38
@ratajan,
Betekent dat ook dat als Bruyneel had bevestigd dat Lance een motortje gebruikte je dat juist als bevestiging had gezien dat het verhaal onzin is? ;)
8 februari 2017 17:49
Ik had willen zeggen , als bruyneel het zegt is het waar, maar vele waren me voor
8 februari 2017 17:50
@kk
Hij gaf laatst aan dat niemand voor '99 van mechanische doping had gehoord, daarna begon zijn wederopstanding. De uitvinder kreeg 2 miljoen op voorwaarde dat ie uit de wind bleef 10 jaar lang. En Johan was born to be lie natuurlijk, gaat blozen als ie de waarheid spreekt.
Het beentempo bergop was voor die tijd nog nooit vertoond aan 90 tot zelfs 100 omw/min.
8 februari 2017 18:06
Dat de trapfrequentie van Armstrong zeer hoog was is wel een zeer apart bewijs voor mechanische doping. Een motortje werkt even effectief met een veel zwaarder verzet.
Genetisch is de mens in 17 jaar niet zoveel veranderd dat een hoge trapfrequentie toen fysiek niet mogelijk was en nu wel. Zij waren 1 van de eerste die doorhadden dat het voor een ronderenner fysieke voordelen oplevert.
8 februari 2017 18:35
@Mania +1
Ja, het was een revolutie in het wielrennen. Denk maar terug aan Hinault en Fignon, die met hun zeer grote verzet hun knieen naar de mallemoeren reden.
8 februari 2017 18:46
@mania/assen
Die revolutie kwam idd van Lance, alleen hij kon het, draaide hetzelfde verzet maar "gewoon" met 20 % hoger trapfrequentie wat met 150 watt extra niet zo vreemd is. Hinault combineerde zijn kracht en souplesse en was geen type voor een 34 compact en die knie had andere oorzaken dacht ik, wellicht door de kou id pyreneeen destijds en/of een ontsteking.
Hoe sterker de bovenbenen en kuiten, hoe minder belasting op de knieen, reed ook vaak op buitenblad, nooit problemen gehad behalve een kniescheuring.
8 februari 2017 18:59
Hetzelfde verzet met 20% hogere trapfrequentie. M.a.w Armstrong reed dus 20% sneller dan de rest. Zou dus op de Ventoux bijna 15min voorsprong nemen
8 februari 2017 19:08
@mania
Hij zal in tijdritten waarschijnlijk niet voluit zijn gegaan of zijn motortje af en toe gespaard hebben anders zou het verschil idd wel erg opvallend zijn geweest. Iedereen trainde op een licht verzet natuurlijk maar het duo list en bedrog komt steeds meer in het nouw.
8 februari 2017 19:12
@schipperaar
Bedoel je de keer dat Hinault uitviel in de Tour van 1980? Toen stopte hij toch juist aan de vooravond van de Pyreneeën? En had hij al een tijdje last van tendinitis, wellicht inderdaad door zijn enorme verzet.
8 februari 2017 19:24
@walkowiak
Als het uit de mond van een recent overledene komt, is het dan waar, of net niet? ;-)
@mania
Je denkfout: de kracht die iemand bij die trapfrequentie en dat welbepaalde verzet uitoefent, neem je niet in rekening, en die is uiteraard variabel.
8 februari 2017 19:27
@girard
Kwam dat jaar bevroren aan in Tilff als de witte motor met een kwartier voorsprong. Als je zijn biografie leest komen er verder geen knieproblemen in voor, kracht neemt alleen toe als je erop traint, zolang je blijft "draaien" is een zwaar(en wat is zwaar) verzet geen probleem lijkt mij tenzij je benen hebt als onze hardloopster uit Etiopie of zo.
8 februari 2017 19:32
Luik Bastenaken Luik ging in 1980 nog helemaal naar de Pyreneeën en terug blijkbaar.
8 februari 2017 19:38
Om maar iets te zeggen... ik rijd ook tot 95rpm omhoog, zonder epo of motortje.
8 februari 2017 19:47
@vlek
Hinault gaf niet zomaar op, kon veel pijn verdragen, zijn tenditis kwam idd voort uit de barre lbl in sneeuw en vrieskou, lees eerst zijn boek alvorens reageren.
8 februari 2017 19:56
Luik van 1980 inderdaad, ook voor liefhebbers die zijn boek niet hebben gelezen, bekend als de oorsprong van de knieklachten waarmee hij later dat jaar noodgedwongen de Tour de France moest verlaten.
8 februari 2017 20:05
@vlek
Jaar erop waren de omstandigheden niet veel beter, sneeuw op de barakken en liep daar een achillespees ontsteking op, wellicht ook door fietstassen mee te sleuren naar La Roche zonder een deftig bergverzet, 3 maanden mee gesukkeld. Hardlopers hebben kwetsbare achillespezen.
Zijn boek is een aanrader trouwens.
8 februari 2017 20:10
Ik krijg steeds meer het gevoel dat de meeste rageerders net zoveel verstand van wielrennen hebben als een koe van middageten
8 februari 2017 20:12
Hinault en co zullen ook wel wat steroïden e.d. hebben gebruikt , waarmee ze pezen en gewrichten overbelastten. Zie even niet waar deze discussie heen gaat.

On: Gezien de uitspraak van Bruyneel in de kop, kunnen we allemaal rustig gaan slapen nu. Er is niets verkeerds gedaan.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.