Caja Rural-Seguros RGA scoort een-tweetje in Circuito de Getxo
Jon Aberasturi - foto: Cor Vos
woensdag 31 juli 2019 om 13:47

Caja Rural-Seguros RGA scoort een-tweetje in Circuito de Getxo

Jon Aberasturi heeft het Circuito de Getxo gewonnen. De Spanjaard van Caja Rural-Seguros RGA kwam solo als eerste over de streep na een goed getimede aanval in de slotkilometer. Zijn ploeggenoot Alex Aranburu maakte het feestje voor de ploeg nog mooier: de titelverdediger werd tweede voor Lorrenzo Manzin (Vital Concept-B&B Hotels).

Vier renners kregen in de eerste ‘Memorial Hermanos Otxoa’ de vrijheid van het peloton. Jokin Aranburu (Fundación Euskadi) verzorgde samen met Jorge Cubero (Burgos-BH), Lucas De Rossi (Delko-Marseille-Provence) en Austin Stephens (303Project) het aanvalswerk in de eerste koersuren. In de bijna 200 kilometer lange wedstrijd hield het peloton het kwartet keurig binnen schootsafstand, waardoor de vier nooit echt konden hopen om voor een stunt te zorgen. Sterker nog: op goed negentig kilometer voor de finish was hun avontuur reeds voorbij.

Fast forward naar de laatste kilometers. Een groep van dertien heeft in de tussentijd voor een intermezzo getekend en vanuit een nieuwe groep van twaalf zijn vier renners ontsnapt: Sergei Chernetskii (Caja Rural-Seguros RGA), Winner Anacona (Movistar), Fernando Barceló (Euskadi Baskenland – Murias) en José Antonio García (Kometa). De vier werkten prima samen, maar het peloton stond ook niet stil.

Barceló sprong weg uit het kopgroepje en hij bereikte de voet de nijdige slotmuur van Txomintxu als eerste met een paar meter voorsprong op zijn vluchtkompanen. Maar ook deze ultieme poging mocht niet baten: van achteruit kwam Jon Aberasturi over de 23-jarige heen gedenderd. Hij zou de finishlijn met vijf seconden voorsprong op zijn ploegmaat Alex Aranburu, die vorig jaar de sterkste was in het Circuito de Getxo.

Voor de 30-jarige Aberasturi is het zijn tweede overwinning van het seizoen. Eerder dit jaar was hij al de snelste in de tweede etappe van de Boucles des Mayenne.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.