Cavendish klopt Kristoff in Kuurne-Brussel-Kuurne
Mark Cavendish heeft Kuurne-Brussel-Kuurne op zijn naam geschreven. De renner van Etixx-Quick-Step won na een wedstrijd van 193 kilometer de sprint van een grote groep. Alexander Kristoff eindigde als tweede, voor Elia Viviani en Tom Van Asbroeck. Raymond Kreder was op een negende plaats de beste Nederlander.
Van Ginneken in de aanval
De harde wind in West-Vlaanderen zorgde voor een snelle openingsfase. Het peloton legde tijdens het eerste uur meer dan vijftig kilometer af. Acht renners slaagden erin om te ontsnappen. Met Sjoerd van Ginneken (Roompot Oranje Peloton) was er één Nederlander vertegenwoordigd in de kopgroep. Hij had gezelschap van de Belgen Frederik Backaert (Wanty-Groupe Gobert), Xandro Meurisse (An Post-Chain Reaction) en Dimitri Peyskens (Team3M), de Fransen Jimmy Engoulvent (Europcar) en Thomas Vaubourzeix (Veranclassic – Ekoi), de Albaniër Eugert Zhupa (Southeast) en de Italiaan Mattia Pozzo (Nippo – Vini Fantini). De acht reden een maximale voorsprong van iets meer dan drie minuten bij elkaar.
Vanmarcke breekt de koers open
Op de Oude Kwaremont brak Sep Vanmarcke met een versnelling de wedstrijd open. Hij kreeg onder meer Tom Boonen mee in zijn wiel. De vluchters werden ingerekend, waarna er een nieuwe kopgroep van twintig man ontstond. Etixx-Quick-Step was met vijf renners goed vertegenwoordigd.
In Kuurne werd de koers afgesloten met twee rondes over een lokaal parcours van zestien kilometer. De kopgroep slaagde er niet in om voorop te blijven werd met nog meer dan dertig kilometer te gaan ingelopen. Doordat het peloton zich neerlegde bij een massasprint, volgde er een kalme finale zonder bijzonderheden.
Cavendish maakt het af
Op vijf kilometer van het einde probeerde Philippe Gilbert met een aanval de sprint te ontlopen. Sky en Etixx-Quick-Step gingen in de achtervolging op Gilbert, die een voorsprong van elf seconden wist te veroveren. Gilbert kwam zichzelf tegen en werd in de slotkilometer ingelopen. Op de Brugsesteenweg sprintte Cavendish naar de winst. Hij wint de wedstrijd voor de tweede keer en volgt op de erelijst zijn ploeggenoot Tom Boonen op.
Kuurne-Brussel-Kuurne 2015 (1.1)
Kuurne-Kuurne (193 km)
1. Mark Cavendish (Etixx-Quick-Step) in 4u28m56s
2. Alexander Kristoff (Katusha)
3. Elia Viviani (Sky)
4. Tom Van Asbroeck (LottoNL-Jumbo)
5. Daniele Colli (Nippo-Vini Fantini)
6. Jean-Pierre Drucker (BMC Racing)
7. Jens Debusschere (Lotto Soudal)
8. Kristian Sbaragli (MTN-Qhubeka)
9. Raymond Kreder (Roompot Oranje Peloton)
10. Matteo Pelucchi (IAM Cycling)
37. Michael Vingerling (Team 3M) op 4s
47. Sjoerd van Ginneken (Roompot-Oranje Peloton)
59. Michel Kreder (Roompot-Oranje Peloton)
85. Pim Ligthart (Lotto Soudal) op 47s
88. Etienne van Empel (Roompot-Oranje Peloton) op 51s
100. Reinier Honig (Roompot-Oranje Peloton) op 1m55s
101. Jos van Emden (LottoNL-Jumbo)
102. Maarten Tjallingii (LottoNL-Jumbo)
DNF Rick Flens (LottoNL-Jumbo)
DNF Mike Teunissen (LottoNL-Jumbo)
DNF Dylan Groenewegen (Roompot-Oranje Peloton)
DNF André Looij (Roompot-Oranje Peloton)
DNF Ivar Slik (Roompot-Oranje Peloton)
DNF Theo Bos (MTN-Qhubeka)
Colli ook prima.
Bouhanni reed zichzelf in de hekken en stopte toen met sprinten, dus je kan niet zeggen dat hij tekort kwam. Dat is in ieder geval te kort door de bocht.
Bouhanni verloor al terrein toen hij zichzelf in de hekken reed. Komt dus gewoon tekort vandaag.
Maar het zag er wel naar uit dat een ander MTN-sprinter het eigenlijke plan was maar fout ging in de sprint en dat Sbaragli dus misschien daarom voor eigen kans ging.. ik zag alleen niet wie de sprinter was die uit moest wijken of uit zijn pedaal schoot.
Boasson Hagen is op dit moment de definitie van kleurloos, Farrar rijdt tot dusverre slecht, idem Ciolek. En dan heb je nog Bos. Tja... Bos.
In dat opzicht niet gek dat Sbaragli hier in de top-10 eindigt.
Bouhanni stopte met sprinten toen hij uit balans raakte, maar hij zat al niet erg lekker gepositioneerd. Hij leek tekort te komen om met de top mee te doen.
Maar zelfs op papier een opvallende keuze.. zal best wat budget kosten al die afgezakte/subtop-sprinters. Ik had mijn geld anders uitgegeven en was voor 1 klasbak met een treintje gegaan. Die moet wel willen komen natuurlijk, maar deze ploeg heeft echt teveel sprinters.
LL, maar waarom kopen ze al die namen? Het komt op mij een beetje over als we weten het zelf ook niet... maar als we er nou een stel kopen dan levert het vast wel een keer wat op.
Ik snap de visie gewoon niet echt. Wat is het plan.
het volgtopic verwijderen na een koers is inderdaad jammer. ook ik vond het leuk om de reacties nog eens na te lezen, al helemaal als ik een koers niet gezien had.
het volgtopic verwijderen na een koers is inderdaad jammer. ook ik vond het leuk om de reacties nog eens na te lezen, al helemaal als ik een koers niet gezien had.
Ik zou ook liever de Omloop dan Kuurne winnen
Het aankoop-beleid is natuurlijk lachwekkend. Je had gewoon op dezelfde voet verder moeten gaan, met de focus op de Afrikaanse jongeren (Kudus, Meintjens, Berhane, Van Rensburg, Reguigui etc.) en de buitenlandse renners die ze al hadden en ook steeds beter werden (Sbaragli). Nu verlies je een deel van die identiteit (en sympathie).
Nu koop je of totaal uitgerangeerde sprinters (Goss), of renners waarvan je maar moet afwachten hoe het loopt (EBH, Bos). Nu vind ik Farrar geen heel gekke aankoop, maar een topsprinter haal je er ook niet mee binnen.
Ik verwacht bijvoorbeeld vrijwel niks van Boasson Hagen dit seizoen. Hij is gewoon al zijn glans kwijt.
Die zijn voor de klassiekers gehaald, niet voor de sprint (behalve Bos)
Alhoewel. Lampre ook goed bezig.
LL ik ken de contracten niet. Maar ik schat zo in dat ze allemaal nog ruim betaald krijgen door hun staat van dienst. Welke van die namen gaan hun salaris zeker waard zijn? Ik vind het allemaal gokken op of er nog iets in zit.. Alleen Farrar snap ik wel als een soort wegkapitein in de Vlaamse koersen. Maar Zelfs BH is voor mij een gok, want ik durf mijn geld er niet op te zetten of dat ooit nog wordt wat het was.
Bovendien waren er nu te veel ploegen die het graag op een sprint aan wilden laten komen.
Daardoor waren er ook in die groep van 20 te weinig renners die er vol voor gingen om die voorsprong vast te houden. Dat was jammer; ongetwijfeld had dat een boeiender finale opgeleverd.