Chaos bij start van Vuelta Femenina hindert meerdere teams, woede bij Visma | Lease a Bike
De Vuelta España Femenina is met een schandaal van start gegaan. Meerdere teams begonnen met een niet-volledige ploeg aan de ploegentijdrit door Barcelona, omdat er problemen waren bij de controle van de tijdritfietsen. Onder meer Visma | Lease a Bike en Uno-X Mobility gingen daardoor te laat of niet-compleet van start en dat leidt tot woede bij die ploegen. De organisatie en de UCI moeten het daarbij ontgelden.
“What the fuck! Hoe kan de organisatie van een grote ronde zo amateuristisch zijn?”, vraagt Parijs-Roubaix-winnares Pauline Ferrand-Prévot zich af in een bericht op social media dat inmiddels is verwijderd. “Was de jury aan het slapen toen ze onze fietsen moesten controleren? We waren 20 minuten voor de start daar, voor de check, en twee van onze rensters waren niet op tijd klaar. We bleven tegen de jury zeggen dat we moesten gaan, maar het leek erop alsof ze aan het chillen waren.”
Ferrand-Prévot heeft dan ook geen goed woord over voor de juryleden van de UCI. “We hebben zoveel voorbereiding en moeite gedaan, voor niets. We verliezen nu zoveel tijd in het algemeen klassement. Hé UCI, je gaat voor een eerlijke sport, maar dan is dit niet de manier waarop je het moet doen”, aldus de Franse kopvrouw van Visma | Lease a Bike.
Ook Uno-X-renster Anouska Koster liet zich uit over de situatie. “Door toedoen van een van de teams voor ons kwamen we te laat aan bij de start. We waren ruim een kwartier van tevoren bij de fietscontrole, maar omdat een andere ploeg later aankwam, moesten we wachten en was onze controlepost niet op tijd klaar”, vertelde zij aan ProCyclingUK. “We hadden geen idee dat we al moesten starten, want niemand gaf de tijd aan. We stonden dus nog niet in de startopstelling, dus we waren nog niet ingeklikt en er werd niet afgeteld. Uiteindelijk vertrokken we tien seconden te laat.”
Movistar bestraft, problemen voor Uno-X en Visma | Lease a Bike
Inmiddels hebben meerdere verhalen vanuit het vrouwenpeloton WielerFlits bereikt over dit schandaal, dat meerdere teams dus tijd heeft gekost in de ploegentijdrit. Daaruit wordt duidelijk dat de verplichte controles van de fietsen (of alle afmetingen binnen de regels zijn, red.) te lang duurden. Movistar was te laat bij de controle – daarvoor heeft de jury alle rensters én de ploegleiding inmiddels beboet – waardoor er een opstopping ontstond. De Spaanse ploeg kon nog maar net met alle rensters tegelijk starten.
Maar drie minuten daarna moest Uno-X Mobility van start gaan en die tijd was te kort om alle fietsen van de Noorse ploeg te controleren. Vooral kopvrouw Katrine Aalerud had tijdnood om bijtijds op het startpodium te komen. Weer drie minuten later ging Visma | Lease a Bike van start en daar liep het dus helemaal fout, want om 13.27 uur moest de ploeg vertrekken en stonden er maar vijf rensters klaar. Op tv-beelden was te zien dat Imogen Wolff zelfs niet via het podium startte, maar door de afleiding voor volgwagens van start ging.
Shambles at the start for Visma | Lease Bike – one rider barely on the ramp when told to go
Imogen Wolff having to fly out of the car exit instead of the actual ramp!#LaVueltaFemenina pic.twitter.com/mFRoB74523
— Mathew Mitchell (@MatMitchell30) May 4, 2025
Na de ploegentijdrit hebben Visma | Lease a Bike en Uno-X Mobility verhaal gehaald bij de wedstrijdleiding. Die heeft erkend dat enkele procedures niet goed gegaan waren. Daarnaast was de UCI-commissaris die de fietsen moest controleren in zijn eentje, waardoor het niet mogelijk was om alle fietsen te controleren in zo’n korte tijd.
Visma | Lease a Bike eindigde uiteindelijk als tiende in de ploegentijdrit en Uno-X Mobility als elfde, op respectievelijk 21 en 23 seconden van het winnende Lidl-Trek.
Reactie uit het kamp van Movistar
Ploegleider Kelvin Dekker van de Movistar-vrouwen erkent de fout van zijn ploeg, maar verklaarde op sociale media dat ook zijn ploeg problemen kende. “Toen onze rensters aankwamen was de jury nog bezig met de ploeg voor ons, die kwamen 10-20 seconden voor de start het podium op, onze laatste renster komt 5 seconden voor de start podium op. Daarna werd het steeds erger. Wij waren niet op tijd, maar hebben alsnog staan wachten…”
Toen onze rensters aankwamen was jury nog bezig met de ploeg voor ons, die kwamen 10-20sec voor de start het podium op, onze laatste renster komt 5 sec voor de start podium op. Daarna werd het steeds erger. Wij waren niet op tijd (15min) maar hebben alsnog staan wachten…
— Kelvin Dekker (@kelvindekker) May 4, 2025
Om te reageren moet je ingelogd zijn.