Corendon-Circus spuit mist rond deelname Van der Poel in de VS
foto: PhotoPress.be
maandag 10 september 2018 om 14:44

Corendon-Circus spuit mist rond deelname Van der Poel in de VS

Past Mathieu van der Poel voor de Amerikaanse wereldbekermanches in Waterloo en Iowa? Diverse bronnen zijn overtuigd van wel. Bij het team Corendon-Circus spuien ze mist.

De nieuwe edtie van RIDE Magazine is nu verkrijgbaar! Onze nieuwe 188 pagina’s dikke voorjaars-editie staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Mathieu van der Poel, Lotte Kopecky, Demi Vollering, Sepp Kuss en Matej Mohoric. Verzeker je van jouw exemplaar en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

Mathieu van der Poel sloot zaterdag zijn mountainbike-campagne af met een fraaie derde plaats op het WK in het Zwitserse Lenzerheide. In principe begint de 23-jarige alleskunner zondag aan zijn veldritseizoen op de Muur van Geraardsbergen.

De grote vraag is of Van der Poel aansluitend ook de verplaatsing naar de Verenigde Staten maakt. Daar staan op 23 en 29 september de eerste WB-wedstrijden van het crossseizoen op de agenda. Van der Poel zelf zegt geen ‘ja’ of ‘nee’. Alleen: “Ik moet opletten dat ik niet té veel hooi op mijn vork neem.”

Overdaad
Onlogisch zou een forfait niet zijn, want de regerende Europese- en Nederlandse veldritkampioen gaf eerder al aan volgend voorjaar ook een aantal klassiekers op de weg te zullen rijden. En Van der Poel heeft er al een lange zomer – bovendien op hoog niveau – opzitten. Overdaad schaadt, dus zou een break zomaar kunnen. Een paar weken geleden gaf hij ons trouwens al aan dat hij niet te veel op voorhand wil plannen.

Een aantal bronnen zijn alvast formeel en laten ons weten dat “VDP helemaal niet zinnens is naar de VS af te reizen”. Corendon-Circus – en zusterploeg Steylaerts-777 –  reizen trouwens met een zeer beperkte delegatie naar Waterloo af. Alleen Tom Meeusen en dameswereldkampioene Sanne Cant zouden de oversteek maken. Bart Wellens zou de ploegleider van dienst zijn.

foto: Photopress

“Domme vraag”
Bij de broers Roodhooft komt in elk geval geen antwoord op onze vraag. Christoph vond het een domme vraag. Zijn broer – en mede-manager Philip- vertelde telefonisch aan Het Nieuwsblad dat Van der Poels deelname aan de Amerikaanse WB-manches nog besproken zal worden. Diverse telefoontjes van onze kant bleven helaas onbeantwoord.

Christoph Roodhooft gaf wel al langer aan geen vragende partij te zijn om over de plas te gaan crossen. Vorig jaar nog stelde hij hardop de vraag wat de zin was van die Amerikaanse inlassing. “We komen hier nu a voor het vierde jaar crossen, maar progressie merk ik niet”, vertelde hij toen aan Sporza, waarbij hij vooral verwees naar het financiële plaatje.

Als Van der Poel daadwerkelijk past voor Waterloo en Iowa, betekent dit concreet dat de twee tenoren komende winter geen duels zullen uitvechten met een eindzege in een van de drie klassementen als inzet. Van Aert past voor een aantal Superprestige- en DVV-wedstrijden, Van der Poel zou dus eventuele eindwinst in de Wereldbeker vroegtijdig opgeven.

RIDE Magazine
50 Reacties
Sorteer op:
10 september 2018 14:46
Allemaal logisch, maar zonder Wout en VDP hebben veldritten weinig waarde meer.
    10 september 2018 15:28
    Verleden jaar was Van Aert de beste van de rest. Van der Poel stak er op enkele koersen na, waaronder het WK Valkenburg,boven uit.
    10 september 2018 18:00
    Juist veel hogere amusement waarde. Strijd en spanning is dan weer helemaal terug
10 september 2018 15:01
Zou erg zonde zijn voor de cross wanneer beiden in geen van alle klassementen samen kunnen strijden.
10 september 2018 15:12
Ben ik de enige die de titel vijf keer moest lezen voordat duidelijk werd of 'Spuit'of 'Mist' nu het zelfstandig naamwoord was in deze zin? Erg lastig en er schoot al van alles door mijn hoofd:

- Heeft van der Poel een spuit gemist? maar waarvoor had ie die nodig dan?
- Zorgt Corendon-Circus dat van der Poel in de mist kan spuiten? Wel minder opvallend uiteraard.

En zo nog wat andere dingen. Wel een geinige uitdrukking hoor. ;)
    10 september 2018 15:23
    Ik las het de eerste keer alsof Corendon een soort mistkanon zou gaan leveren voor tijdens de Amerikaanse crossen.
    10 september 2018 15:58
    Inderdaad erg onlogische en verwarrende titel. Mijn conclusie van de titel was ook iets met een mist kanon...
    10 september 2018 16:19
    Die Cor en Don spuiten wat af, maar dat zie je niet in reclame spots..
10 september 2018 15:19
Ik spui
Hij spuit

Ik spuit
Hij spuit

...wat een belachelijke taalregels hebben we soms toch ook...
    10 september 2018 17:04
    Het loopt de spuigaten uit inderdaad.
    10 september 2018 19:22
    Mistspuiten? Ahhh een rookgordijn!!
10 september 2018 15:19
Wat een rare titel.. Is dit een Belgische uitdrukking ofzo?
10 september 2018 15:22
Als ze er volgend wielerseizoen allebei in slagen om een grote koers te winnen, zou het wel eens kunnen dat ze zich volgend crossseizoen (2019-2020) beperken tot 15 crossen.
    10 september 2018 15:44
    Van Aert zou toch helemaal stoppen met veldrijden na komend seizoen en zich voor Jumbo volledig op de weg richten, of heb ik dat verkeerd begrepen?
    10 september 2018 17:14
    Heb gisteren hem horen zeggen dat hij nooit een volledige winter zal skippen omdat dat zijn eerste liefde ligt, maar dat hij wel zal schrappen in crossen.
10 september 2018 15:44
Wat maakt het uit dat ie niet mee doet, echt weer typisch Vlaams dit, om hier zo groots over in de media uit te pakken. Ik begrijp de irritatie van Roodhooft wel.

Nb. Voor een WB cross als je die wint krijg je 80 punten, de 2e 70 punten en de 3e 65 punten.
Van der Poel had vorig jaar meer dan 100 punten voor op Van Aert en meer dan 200 op de nummer 3 Toon Aerts (493 pnt).

In theorie kan die dus de wereldbeker alsnog winnen want Toon Aerts moet die 493 maar zien te halen en Van Der Poel kan er nog 560 halen (7 x 80).
    11 september 2018 10:35
    Slechte telling,als Van Aert beide koersen in de VS wint, volstaat zelfs een vierde plaats voor hem in elk van de overige zeven koersen.160-140=20 punten te kort voor Van der Poel.
10 september 2018 16:01
Ik dacht al dat Corendon een spuit niet bij zich had. Snapte geen bal van de titel :')
10 september 2018 16:04
"Wielerflits spuit mist rond non-nieuws"
"Nog onbekend of VdP deelneemt aan koersen in VS"
Wie zijn de gebroeders Roodhooft of is dat algemeen bekend? Managers van de plaatselijke supermarkt in Gooigem-Ierseke, nieuwe CEO's van ING?

edit: Christoph Roodhooft (Herentals, 18 januari 1974) is een Belgisch voormalig wielrenner die als manager in de wielerwereld werkzaam is [bron Wiki]
10 september 2018 16:10
Dan toch nog het wk op de weg 30 september!
10 september 2018 16:23
Ook de nodige mist van de ploeg rondom de PCT ploeg van volgend jaar.
10 september 2018 16:24
Vreemd dat VDP niet start.
Hij ging toch in eerste instantie crosser zijn?
Mountainbike en weg was tochmaar bijkomstig?
En nu zou hij toch al moe zijn voor het crossseizoen begint?
10 september 2018 16:30
Wat een gezeur over die titel. In Nederland geen gebruikelijke uitdrukking maar je moet toch wel erg fantasieloos zijn om niet te begrijpen wat er mee bedoeld wordt. Voor de rest een prima informatief artikel.
    10 september 2018 18:48
    Hier in het Zuiden word hij vaak gebruikt.
10 september 2018 16:31
Wat een onzinnig verhaal.
'Bij het team Corendon-Circus spuien ze mist.'
.
Men kan mist (water in gasvorm, dan wel dispersie-vorm met een gas) niet spuien, dat kan alleen met water in vloeibare vorm of met kennis. Zie definitie uit dikke van Dale:
spui·en (spuide, heeft gespuid)
1het water door een spuisluis laten aflopen
2te kennen geven; = uiten: zijn kennis spuien
10 september 2018 16:35
Poel en Aert hebben samen vooraf alvast de klassementen verdeeld. Kunnen ze af en toe een crossje skippen en knallen in het voorjaar.
10 september 2018 16:40
Wat of wie is de Corendon spuit? En waarom mist hij, zij of het de rond deelname van VdP?
10 september 2018 16:52
Wat hoort er niet in het rijtje thuis: circus, spuit, mist? Dat was in elk geval mijn gedachte toen ik de titel zag. Dankzij ons huidige referentiepunt Marcel weet ik nu dat dat een duidelijk teken van een gebrekkige fantasie is. Dank.

On: tussen de regels hoop ik te lezen dan MvdP langzaam afscheid aan het nemen is van het veld. Niet erg...op naar de weg en de MTB.
    10 september 2018 17:24
    Graag gedaan Joop. Maar MTB is toch net als veldrijden een B-sport? Ik heb gisteren de samenvattingen op Sporza bekeken (de RedBull site kreeg ik zaterdag met geen mogelijkheid geladen), en zie wel dat het deelnemersveld internationaler is maar bij de dames wint een meisje dat misschien tien wedstrijden heeft gereden, terwijl bij de heren de Sven Nys van het MTB met twee vingers in de neus kampioen wordt. Van der Poel zit amper een jaartje op een mountainbike en haalt al brons. Knap, maar een sportman houdt toch van echte uitdagingen, dus wat van der Poel betreft uitsluitend de weg?
    10 september 2018 18:07
    Wegwielrennen stelt ook niks voor als een schansspringer zo even 4de wordt in tour de France. En Lance en froome wonnen vet veel diezelfde tour. Ik keek één keer en het leek vanaf de bank heel makkelijk dus die sport stelt niks voor.
    Vdp doet al veel langer aan mtb btw
    10 september 2018 19:02
    @Mwielerfan

    Misschien heb je (onbedoeld of niet) nog wel gelijk ook. Dumoulin is een grote renner geworden doordat hij uitgeloot werd van zijn gekozen studie. Gesjeesde studenten, mislukte schansspringers, in Kenia geboren Britten die tot hun 14de nog nooit op een fiets hebben gezeten en ga zo maar verder. Hoewel ik voetbal een spelletje vind en wielrennen een sport, kan ik geen getalenteerde voetballer aanwijzen die pas op latere leeftijd is begonnen. Toch kijk ik 100 keer liever naar wielrennen dan naar voetbal.
    10 september 2018 19:05
    @Marcel1112: Mij lijkt de uitdaging voor VdP op de MTB dermate lastig te zijn dat hij er haast moedeloos van wordt. Hij SNAKT naar die felbegeerde World Cup-zege, maar ze komt er maar niet! 3e is voorlopig zijn plaats, wat natuurlijk wil zeggen dat Mathieu kost wat kost 2 plaatsen beter wil doen in de toekomst en nummer 1 wil worden: qua uitdaging lijkt me dat wel te kunnen tellen!
10 september 2018 17:02
'Taalgebruik Nico Dick te moeilijk voor doorsnee WielerFlitser'

Man man man, wat een gezeik over een volstrekt steekhoudende titel.
    10 september 2018 17:27
    Het is grammaticaal wellicht correct, maar wel een vrij Vlaamse uitdrukking die ik in Nederland zelden tot nooit gehoord heb.

    Daarnaast begint de zin met een ploegnaam, die eindigt met Circus (Wat op zichzelf al een opmerkelijk woord is voor een titel natuurlijk) om vervolgens drie woorden te gebruiken die verschillende betekenissen kunnen hebben met Spuit, Mist en Rond.

    Al met al kun je gezien de reacties wellicht stellen dat het voor een Nederlands/Vlaamse website gewoon een redelijk ongelukkige titel is. Het was van mij uit niet flauw bedoeld toen ik erover begon, maar ik moest er wel een aantal keer overheen lezen voordat ik door had wat dit nieuwsbericht mogelijk in ging houden.
    10 september 2018 18:10
    Veel woorden kunnen verschillende dingen betekenen. Ik had vrij snel door wat het was maar een titel met meerdere betekenissen is gewoon niet goed gekozen. Daar zou een professionele journalist toch op moeten letten.
    Logisch dat dit benoemd wordt, zodat de titel verbeterd kan worden
    10 september 2018 18:52
    Het is meer een soort van interessant doen met allerlei woorden waarin je het ook kort en eenvoudig kunt zeggen.
10 september 2018 18:44
Als MvdP en WvA op hun gemak de crossen winnen waar de ander niet aan meedoet wordt het een suf seizoen.
10 september 2018 18:50
Kan de Vlaamse media weer Van Aert de grootste noemen en dan gaat die weer keihard op zijn bek gaan als VDP weer meedoet.
    11 september 2018 10:47
    Stop dat onnozel chauvinisme,de Van der Poel's zijn in Vlaanderen opgegroeid. En ze hebben een pak Vlaamse supporters. Ik denk dat de Hollandse familieleden van Van Aert ook wel voor Van Aert zullen duimen.
    11 september 2018 12:19
    @eddyb1958
    Ik denk dat in het veldrijden vooral het Vlaams chauvinisme leeft... de meerderheid der Nederlanders weet niks over die sport. En je zegt het zelf al: de beste Nederlander is ook gewoon een Vlaming. Al wordt hij juist in de Belgische media wat Hollandser gemaakt om het vuurtje op te stoken.
10 september 2018 19:29
Men kan over Wout veel zeggen maar hij gaat zijn eigen weg. Durft het aan om zonder specifieke voorbereiding de kassei en onverharde weg klassiekers te rijden en ondanks een paar keer pech met succes. Mathieu gaat Wout in de lente achterna met een paar deelnames aan WT koersen. Vlaanderen en Roubaix de top koersen van het voor jaar zouden er nog niet bij zijn.
10 september 2018 19:38
Begreep dat VdP komend weekend en USA schrapt

https://www.hln.be/sport/wielrennen/veldrijden/van-der-poel-is-aan-extra-rust-toe-nederlander-past-voor-veldrit-in-geraardsbergen-en-amerikaanse-wb-manches~af5e9098/?referer=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2F
10 september 2018 20:14
Wat een onzin wordt er hier af en toe gespuid! Of was het toch gespuit of misschien wel gespoten. @redactie Een mistgordijn of mist spuien is m.i. onzin, een mistgordijn/rookgordijn trek je op en spui je niet. Zoals @Mwielerfan als zei een professionele journalist dient daar op te letten. Maar alles schijnt tegenwoordig te kunnen (of was het toch kennen?, vrij naar Michel Cornelisse).
On, Mathieu doet er heel verstandig aan om niet in dezelfde val te trappen als Marianne Vos. Kostte haar 2,5 jaar om weer op niveau te komen.
    11 september 2018 09:52
    Wat een onzin. Het is gewoon een correcte uitdrukking uit het Nederlands. Waarom zou hij die dan niet mogen gebruiken?
    En de uitdrukking is nu eenmaal 'mist spuien' en niet 'mist optrekken'. Los van het feit of dat steek houdt of niet. Je kan het Nico Dick toch moeilijk kwalijk nemen dat hij de taal juist gebruikt.
10 september 2018 20:26
Amai, jullie zijn zeker en vast aan het zeveren. We hebben 'vijgen na Pasen', 'alles op een zakdoek' en weet ik wat voor kreten nog meer geadopteerd en omarmd als onderdeel van de gezellige Vlaamse wielertaal. Waarom mag 'mist spuien' dan niet? Ja, een gekende Vlaamse uitdrukking. Check Google maar even, met name in politieke context.

Een artikel zonder echte taalfouten en overbodige puntkomma's: relatief gezien op WF dus om duimen en vingers bij af te likken.

Verder kunnen jullie allemaal een resem PB's verwachten...

Is de Nederlandse variant overigens misschien mist spuiTen, of heeft een redacteur van de Volkskrant zich mistpeuterd?

Ik kijk uit naar een nieuw avontuur van Nico Dick!
10 september 2018 22:50
Volgens mij gaat Nico het aanwapperen van de gemoederen in deze niche-niche wel aankunnen. Niet de weg op willen, niet naar de VS durven... What's next ?? Zijwieltjes ?

Om te reageren moet je ingelogd zijn.