Deze cijfers vanaf 2022 sterken Mathieu van der Poel, Tadej Pogacar en Mads Pedersen
Foto: Cor Vos
Raymond Kerckhoffs
maandag 31 maart 2025 om 19:22

Deze cijfers vanaf 2022 sterken Mathieu van der Poel, Tadej Pogacar en Mads Pedersen

Opinie Frans Verbeeck zei na de Ronde van Vlaanderen in 1975 over Eddy Merckx: “Hij rijdt vijf kilometer te rap voor ons.” En het ‘cyclisme a deux vitesses’ waar de Fransen over klaagden na 1998. Al had dat vooral een andere ‘chauvinistische’ betekenis. Ook op dit moment lijken er twee snelheden in het peloton en rijdt een handvol renners een aantal kilometer rapper dan de rest. Voor het Vlaamse werk steken Tadej Pogacar, Mathieu van der Poel, Mads Pedersen en aan het elastiek Filippo Ganna met kop en schouders boven de rest uit. Dat heeft Gent-Wevelgem eveneens bewezen.

Natuurlijk, het zijn grootse nummers waar we getuige van zijn. Mathieu van der Poel wint vrijdag na een solo van 40 kilometer de E3 Saxo Classic, terwijl Mads Pedersen een solo van 56 kilometer winnend afrondt in Gent-Wevelgem. Chapeau, een diepe buiging. Historische prestaties voor de wielerannalen.

Het wielerseizoen 2025 kent een vervolg op de dominante koerswijze dat een aantal superkampioenen in 2024 demonstreerde. Pogacar was destijds liefst 81 kilometer in de aanval in de Strade Bianche. Van der Poel reed 45 kilometer solo in de Ronde van Vlaanderen en 60 kilometer in Parijs-Roubaix. Pogacar ontsnapte vervolgens op 35 kilometer van de streep naar de zege in Luik-Bastenaken-Luik, terwijl hij in de Ronde van Lombardije op 48 kilometer van de witte kalklijn ‘arivederci’ zei. Remco Evenepoel werd olympisch kampioen door op 38 kilometer van de streep het hazenpad te kiezen, terwijl Pogacar op het WK in Zürich de strafste stoot deed door op 101 kilometer zijn winnende move te maken.

Het zijn ongekende cijfers. Duidelijker kan de dominantie van een handvol renners niet worden aangetoond. Als er slechts een van deze kampioenen aan de start staat, dan kunnen we qua spankracht een saaie finale krijgen.

Mads Pedersen op weg naar zege in Gent-Wevelgem. Foto: Cor Vos

Het tekent ook dat slecht drie à vier ploegen een reële winstkans lijken te hebben in de Monumenten. Van de laatste 20 grote eendagswedstrijden (Monumenten, WK op de weg en olympische wegrit) werden er 17 gewonnen door Pogacar, Van der Poel of Evenepoel. Alleen Jasper Philipsen, Matej Mohoric en Dylan van Baarle konden zich sinds 2022 tussen dit drietal klasseren.

Met welke insteek moet je als concurrerende ploegen dan de komende dagen aan de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix beginnen? Want ook hier dreig je als Visma | Lease a Bike, Groupama-FDJ, Bahrain-Victorious en o.a. Soudal QuickStep in een spagaat terecht te komen. Je moet anticiperen en zorgen dat je voor de echte scherprechters al je mannen van voren hebt en kijken of je ergens kunt profiteren van een collectieve meerderheid. Al zijn Alpecin-Deceuninck, UAE Emirates en Lidl-Trek in de breedte juist ook de sterkere teams.

En door een stuk eerder dan voor de scherprechters de koers al zwaar te maken, speel je eigenlijk de Pogacars en Van der Poels van dit peloton in de kaart. In een interview met RIDE Magazine werd ‘MVDP’ anderhalf jaar geleden de vraag gesteld hoe het kon dat 2023 het unicum in de wielerhistorie kende dat de vijf Monumenten en het WK na een solo werd gewonnen.

Mathieu van der Poel solo inE3 Saxo Classic. Foto: Cor Vos

Van der Poel gaf als reden de hardheid waarmee er nu wordt gekoerst: “Omdat wij al heel ver voor de finish beginnen te koersen komt op het einde de sterkste vanzelf naar boven. En dan kan je het verschil maken. Wanneer je bijvoorbeeld gecontroleerd naar de laatste keer Oude Kwaremont in de Ronde van Vlaanderen rijdt en de wedstrijd ontbrandt pas op het stuk Oude Kwaremont-Paterberg, dan gaat er ook niet één iemand wegrijden. Dan ga je altijd met een paar man om de zege sprinten. Nu beginnen wij al op honderd kilometer vol te koersen. Dan is die wedstrijd zo zwaar dat je op het einde wel alleen kan wegrijden.”

En dus ben je geneigd te zeggen dat wanneer de concurrerende ploegen eerder de wedstrijd hard gaan maken ze hiermee ook Van der Poel, Pogacar, Pedersen en eventueel Ganna in de kaart spelen. In zeker twintig ploegleiderswagens die achter het peloton rijden moeten ze er bijna moedeloos van worden. Meer dan ooit geldt het recht van de sterkste. Zo’n 98% van het peloton koerst enkel voor de kruimels.

Zolang we Van der Poel, Pogacar, Pedersen en Ganna in goeden doen tegen elkaar zien strijden, dan kunnen we een spektakelstuk tussen de allergrootsten, vergelijkbaar met Milaan-San Remo, krijgen. Steekt er bij deze ‘grote’ mannen eentje bovenuit, dan gaat voorspelbaarheid de koers beheersen. En de kracht van topsport is nog altijd onvoorspelbaarheid. Dat maakt live-sport op het allerhoogste niveau zo mooi. Dus laten we stiekem in Vlaanderen en Roubaix hopen dat er weer eens wordt gesprint om de zege.

Een must have voor alle wielerfans! Met de Black Friday deal van RIDE Magazine haal je het ideale cadeautje voor de feestdagen in huis. Voor slechts € 13,95 ontvang je de najaars- en de winter-editie in jouw brievenbus. Dat betekent meer dan 300 pagina’s aan schitterende wielerverhalen. Wacht niet te lang, want OP=OP. Bestel nu jouw magazines en verzeker je van uren leesplezier.
RIDE Magazine