Dion Beukeboom doet in 2018 aanval op werelduurrecord
woensdag 11 oktober 2017 om 10:32

Dion Beukeboom doet in 2018 aanval op werelduurrecord

Op 7 juni 2015 reed Sir Bradley Wiggins het toenmalige werelduurrecord van zijn landgenoot Alex Dowsett uit de boeken. Op de wielerbaan van Londen legde de excentrieke Brit in precies één uur tijd een afstand af van 54 kilometer en 526 meter. Ruim twee jaar later staat dit record nog altijd. Maar niet voor lang, als het aan Dion Beukeboom ligt. De 28-jarige coureur van Vlasman heeft voor volgend jaar augustus het enigszins verrassende plan opgevat een gooi te doen naar het werelduurrecord. Dit staat te lezen in een uitgebreid artikel in het AD.

Dion Beukeboom die een door Bradley Wiggins gevestigd record gaat aanvallen. Het klinkt als een ambitieuze maar ook ietwat ijdele doelstelling van de nummer 36 van de voorbije Topcompetitie. Toch is Jim van den Berg, die ruim twee jaar geleden namens wielerlaboratorium Robic aan de basis stond van de werelduurrecordpoging van Thomas Dekker, overtuigd van de slagingskans. De bewegingswetenschapper benaderde Beukeboom dan ook met het idee. “Dion is dé ideale renner om het werelduurrecord aan te vallen. Hij is groot en sterk, bezit veel massa, kan een hoog vermogen trappen, heeft voldoende baanervaring en hij zit bovendien erg aerodynamisch op zijn fiets.”

Naast de intrinsieke kwaliteiten van Beukeboom, bieden de omstandigheden waarin Wiggins zijn uurrecord reed ook mogelijkheden. “Die waren verre van optimaal. Wiggins reed in Londen op een laaglandbaan, waardoor hij kreeg af te rekenen met een hoge luchtdruk. Daarnaast was het ook een commercieel feestje. Het uurrecord kan kortom nog scherper.” Om de ideale omstandigheden te creëren is besloten het uurrecord aan te vallen in het Mexicaanse Aguascalientes, op een bijna tweeduizend meter hoogte gelegen wielerbaan. De luchtdruk is hier een stuk lager dan op zeeniveau, waardoor een renner minder vermogen hoeft te leveren om een bepaalde snelheid te halen. “Dion zal tussen de 25 en 45 watt winnen door zijn aanval op hoogte te doen”, aldus Van Den Berg.

Om optimaal aan de start te verschijnen, zal 2018 volledig in het teken staan van dat ene uur op een Mexicaanse wielerbaan. Zijn ploeg Vlasman zal extra budget vrijmaken voor onder meer trainingskampen en aerodynamicatesten. Dit omdat het vertrouwen in Beukeboom groot is. “We geloven echt dat het mogelijk is. We zouden er niet zoveel energie, tijd en geld instoppen als we zouden denken dat het onmogelijk is”, aldus Van den Berg. Beukeboom zelf gelooft ook in het aangegane avontuur. “De omstandigheden waarin Wiggins zijn record reed, waren niet optimaal. Ik heb zeker niet de illusie dat ik beter ben dan Wiggins. Ik weet echter wel waar ik goed in ben: een uur lang hard fietsen.”

RIDE Magazine
33 Reacties
Sorteer op:
11 oktober 2017 10:38
Het zou toch wel heel straf zijn mocht Beukeboom Wiggins uit de boeken rijden. Wat zal de Stroet daar van vinden?

Verder past dit mooi bij het record van Matthé Pronk (wereldrecord achter de derny's). Staat die nog eigenlijk?

(@Redactie, ik vind de bewoording zoals door Dion gebruikt: "[...] een uur lang lomp hard trappen" wel poëtischer dan "[...] een uur lang hard fietsen" ).
11 oktober 2017 10:40
Daar zit vast een mooie TV-documentaire in.
11 oktober 2017 10:40
Vreemd, het geloof is bij mij dan weer niet zo groot. Best een redelijke tijdrijder natuurlijk, maar ik schat hem toch niet echt hoger in dan Dekker destijds, die volgens mij ook in Mexico reed en niet aan het record kwam, wat vervolgens nog eens dik werd verbeterd door Wiggins. Daarnaast biedt op hoogte rijden natuurlijk niet alleen maar voordelen. In het onwaarschijnlijke geval dat hij slaagt, bewijst hij alleen maar dat het nog veel harder kan.
11 oktober 2017 10:52
@josi
Ik meen me te herinneren dat Dekker moeite had om laag in de baan te blijven waardoor hij te veel meters maakte. Met ervaring op de baan kan je daar al een verschil maken.
Je laatste zin is ook precies wat Van den Berg zegt. Ze geloven niet dat Beukeboom een betere renner is dan Wiggins, maar wel dat de omstandigheden veel beter kunnen.
11 oktober 2017 11:07
Dion is natuurlijk groot en sterk, maar bij lange tijdritten gaat hij toch vaak te hard van start. Als hij scherp komt met dit uurrecord, dan lijkt het dat daar ook altijd nog flink rek op zat.
11 oktober 2017 11:12
@kirsipuu, Dekker reed inderdaad niet de optimale lijn en dat zal wel wat meters gescheeld hebben, maar echt niet circa 2,3 kilometer - wat het verschil tussen Dekker en Wiggins was. De begeleiding gaat er dus vanuit dat Beukeboom beduidend beter zal zijn dan Dekker, en dat geloof ik niet direct van een renner die je als een Nederlandse subtopper in dit werk kunt zien. Ja, de omstandigheden waaronder Wiggins reed waren zeker niet optimaal, maar het verschil tussen Beukeboom en Wiggins is zo groot dat hij meerdere kilometers voordeel uit de omstandigheden zal moeten halen en dat zie ik niet direct gebeuren.
11 oktober 2017 11:30
Heb veel respect voor iedere renner die op dit loodzware onderdeel een poging doet om het record te verbeteren. Succes Dion.
11 oktober 2017 11:32
@josi
Dekker was in het verleden waarschijnlijk inderdaad een betere tijdrijder, zeker in potentie. In de jaren 2013/2014 heeft hij echter amper uitslagen gereden en tegen die Thomas Dekker kan Dion Beukeboom het zeker opnemen.
11 oktober 2017 11:35
En toch.... met een goede wetenschappelijke aanpak is veel mogelijk. Er wordt een renner geselecteerd met het juiste fysieke vermogen en een kennelijk van nature aerodynamische zit. Als die zich een jaar gaat toeleggen op één zo'n kunstje en in ideale omstandigheden kan rijden, zie ik het zomaar gebeuren. En inderdaad: als dit lukt, kan het nog beter. Maar je moet je er wel helemaal naar toe werken en dus veel andere dingen (kunnen) laten liggen. Prachtig dat er nu iemand is van wie je het niet meteen verwacht, maar die wel voor zo'n droom durft te gaan. Veel succes!!!
11 oktober 2017 12:06
@Kirsipuu, @josi, Dekker reed gemiddeld een meter (minder denk ik eigenlijk) buiten de ideale lijn die een ervaren baanrenner zou rijden? Dan heeft hij 52.2/0.25*3.14 *2= 1311 m. meer gereden. Toch een aanzienlijke afstand (hoewel ik een meter extra naar buiten aan de hoge kant vind).
11 oktober 2017 12:11
Als Beukeboom meer dan 54,5km kan afleggen, dan moeten mannen als Dennis of Dumoulin met dezelfde voorbereiding/omstandigheden rond de 58km uitkomen.
11 oktober 2017 12:32
Ja maar het is op de baan, he? Wiggins had natuurlijk baanervaring, maar Dumoulin of Dekker nauwelijks.

En de meeste baanrenners houden het geen uur vol.

Hoe dan ook, een leuk experiment.
11 oktober 2017 12:34
@WernerFranke onzin.

Wiggins trapte naar eigen zeggen 430 W tijdens zijn recordpoging. Als Beukeboom 25 tot 35 W minder nodig heeft op hoogte, heeft hij om en nabij de 395 W nodig. Dit is voor hem op laagland waarschijnlijk net te doen. Op hoogte wordt het een ander verhaal.

Dumoulin trapt ongeveer 415 over een uur. Op hoogte kan hij de 55 km/h aantikken. In tegenstelling tot wat veel mensen denken worden de verschillen tussen de wereldtop en continentals vooral gemaakt door het gewicht van de renners.
11 oktober 2017 12:54
Ik denk dat dekker op het moment van zijn recordpoging al tijden niet meer worldtour prof-waardig was qua vorm en conditie.
En beukeboom zit volgens mij al jaren tegen worldtour niveau aan qua vorm en conditie. Echter zijn keuzes mbt baanwielrennen, zijn formaat en zijn helaas toch "aparte" koersinzicht maken hem mijns inziens geen kandidaat voor worldtour ploegen...
En vd berg kennende was hij niet hiermee naar buiten gekomen of er uberhaupt aan begonnen als hij niet behoorlijk zeker was van zijn zaak... ( Wat natuurlijk geen garantie is)
11 oktober 2017 13:14
@Duh

Wat is dat voor berekeningswijze?? Het aantal meer gereden meters ligt in de orde van enkele honderden meters schat ik in.
11 oktober 2017 13:17
Hoe zit het met de bloedtesten? Dion rijdt voor een continentale ploeg, en hoewel ik hem al het succes van de wereld gun, ben ik wel benieuwd naar hoe die 'factor' wordt benaderd.
11 oktober 2017 13:21
@Sebas
Iedereen die voor het werelduurrecord gaat moet een bloedpaspoort hebben.
11 oktober 2017 13:23
Top
11 oktober 2017 13:44
Wat een geneuzel over dekker. Die miste gewoon zijn doping om een behoorlijke tijd te rijden.
11 oktober 2017 14:21
@vicenzo 52.2/0.25=208.8= het aantal rondes dat hij aflegde
3.14*2=2π=6.28=het aantal meters dat een omtrek (dus afstand) van een ronde groter wordt als de straal een meter groter wordt (bij meter buiten de ideale lijn bijvoorbeeld). Dit laatste is ongeacht de grootte van de ronde (van het bekende touw om de aarde raadsel).
11 oktober 2017 14:49
Minder weerstand maar in principe ook minder zuurstof, velen bliezen zich op op die hoogte.
11 oktober 2017 15:09
@Duh, Het is een leuke rekensom, maar de aanname dat Dekker een uur lang een meter boven de lijn heeft gereden is natuurlijk absurd en het resultaat van de rekensom heeft wat dat betreft dus weinig waarde. Het enige dat het bewijst is hij ondanks de hoogte nog steeds gewoon stukken langzamer was dan Wiggins, zelfs als hij de perfecte lijn had gereden.
11 oktober 2017 15:14
@coenj
Wat een kul. Heeft gewoon een goede tijd gereden naar zijn mogelijkheden. Ik denk dat Beukeboom daar niet in de buurt gaat komen.
11 oktober 2017 15:34
Dion Beukeboom !! WIE ????? Who The Fuck Is Beukeboom ?
11 oktober 2017 15:38
Klopt. Dekker deed netjes een uur over zijn uurpoging. Daar moet Beukeboom nog maar eens aankomen.

Vind dit een mooi idee. Met Dekker waren ze er ook behoorlijk dedicated mee bezig, maar ik zie Beukeboom het eigenlijk wel beter doen dan Dekker. Het record van Wiggins verbreken zou vrij briljant zijn, maar wie weet :)

Om te reageren moet je ingelogd zijn.