‘Direct Energie in de problemen door conflict met Colnago’
Foto: Direct Energie
dinsdag 1 december 2015 om 14:46

‘Direct Energie in de problemen door conflict met Colnago’

Het is nog lang niet zeker of Direct Energie een licentie krijgt voor volgend seizoen. De opvolger van Europcar kampt met financiële problemen en kon alleen dankzij een bankgarantie de salarissen van het personeel betalen. Dat schrijft de krant Ouest France.

Een conflict met Colnago zou de oorzaak zijn van de malheur. De fietsenleverancier was niet gediend van kritische opmerkingen van Pierre Rolland aan de vooravond van de Tour de France en weigert daarom een bedrag van zeshonderdduizend euro uit te betalen. Op 14 december buigt de rechter zich over de zaak.

Jean-René Bernaudeau is volgens de de informatie van Ouest France al naar het hoofdkantoor van de UCI afgereisd om tekst en uitleg te geven. Zijn ploeg heeft een ProContinentale licentie aangevraagd, maar zit net als Bardiani-CSF, Southeast en CCC Sprandi Polkowice nog in de wachtkamer.

Direct Energie heeft volgend seizoen BH Bikes als fietsenleverancier. Rolland, die met zijn oproep aan de ploeg om van fietsenmerk te veranderen de opschudding veroorzaakte, is er dan niet meer bij. Hij verkaste naar Cannondale.

RIDE Magazine
19 Reacties
Sorteer op:
1 december 2015 14:53
Ik hoop dat dit met een sisser afloopt.

Niet slim als renners zulke uitspraken doen, maar vind wel dat renners hun mening mogen geven, lijkt me niet dat dat verboden is.

en: mogelijk was Rolland toen al zeker van zijn vertrek, des te zuurder dan voor de ploeg als die daar dan de dupe van is
1 december 2015 15:02
@billi
Het is niet verboden, maar wat Rolland en eerder Mollema en Boom niet in de gaten hebben is dat die sponsor je salaris betaalt. Waarom zou zo'n sponsor geld steken in een renner die vervolgens z'n product gaat afkraken, dat zouden die renners toch moeten begrijpen.
1 december 2015 15:06
Je bent een fietsend reclamebord. Dan is het wel handig als je degene die je salaris betaalt, niet afkraakt.

Dan moet je bij de amateurs fietsen. Je eigen fiets, je eigen alles: mag je lekker zeuren. Als je ervoor betaald wilt worden, moet je je beseffen dat je 'in dienst' bent.
1 december 2015 15:09
@billi
Kritiek geven mag, maar weet de tijd en de plaats. De plaats is in ieder geval bij de teamleiding en niet via de pers. Terecht dat Colnago hier heel boos over is. Zeer onprofessioneel van Rolland
1 december 2015 15:13
Terecht dat Colnago boos is; maar dat is toch geen rede om onder je contractverplichtingen uit te komen?
1 december 2015 15:36
@tendam, kan me daar in vinden
@wolfje, de pers is inderdaad niet de oplossing

maar ploeg kan toch niet de dupe worden van een renner, stel dat Rolland een conflict had met de ploeg en toch zo ie zo weg wilde of al een nieuwe ploeg had, dan is het dubbel dat zo een uitspraak van een renner de ploeg wordt aangerekend, dan gaan we in de toekomst nog wat meemaken.

Kan me de reactie van Colnago wel voorstellen, maar niet betalen lijkt me ook niet kunnen.
1 december 2015 16:02
Rolland is weg. Colnago wil niet betalen vanwege kritiek die Rolland leverde. Waarom doet Bernaudeau zo moeilijk? Gewoon dat geld bij Rolland innen als Colnago niet wil betalen na uitspraak van de rechter. En Colnago kan in principe zelfde doen, Berneadeau betalen en innen bij Rolland.
1 december 2015 16:12
Ik krijg hier het gevoel bij dat Colnago een beetje verongelijkt is dat ze zijn ingeruild voor een ander merk, al lees ik geloof ik nergens dat het niet hun eigen beslissing is geweest. Hoe dan ook: kinderachtig om een heel team de dupe te laten worden van uitspraken gedaan door een renner die er al niet meer fietst. De grootste fout is natuurlijk gemaakt door Rolland. Niet chique. Waarom niet gewoon een specialized in de teamkleuren laten spuiten, Colnago sticker erop en verder je mond houden? (Specialized is wellicht niet het beste voorbeeld, maar toch).
1 december 2015 16:37
Van dit soort rumoer krijg je als renner niet direct energie, lijkt me
1 december 2015 18:16
Zowel in de contracten van Colnago met Europcar, als Europcar met Rolland zal toch wel staan dat ze zich niet negatief over de sponsor mogen uitlaten. Rolland lijkt me dan degene te zijn die moet betalen.
1 december 2015 18:19
Cannondale zal speciaal voor Rolland een fiets van het eigen merk ter beschikking stellen.....
1 december 2015 19:10
De opmerkingen van Rolland waren gewoon dom, en als ploeg zou je dit nooit van een renner pikken om zo af te geven op een van de sponsoren. Maar Colnago kan het natuurlijk niet maken om de hele ploeg te straffen vanwege 1 renner. Geef Rolland een reprimande en desnoods een flinke boete... had hem voor straf uit de tour gezet (al had dat natuurlijk lastig geweest als je op zoek bent naar een nieuwe sponsor) maar pak de renner aan en niet de ploeg.
1 december 2015 19:13
Als het materiaal niet best is mag dat toch verteld worden?? Dan moet Colnago miss maar beter materiaal maken waar de renners tevreden over zijn..
En aangezien ze een contract hebben getekend moeten ze die 6 ton gwn betalen aan europcar/direct energie of er moet een clausule in het contract staan dat dat niet hoef bij commentaar op het materiaal
1 december 2015 19:52
Het zijn ook bout fietsen. Rolland heeft gewoon gelijk.
1 december 2015 20:38
@Aeroventiel Maar dan doe je dat toch binnenskamers, toch niet via de media
1 december 2015 20:58
Rabobank had destijds hetzelfde probleem met Colnago. Op het laatst reden ze op giant tijdritfietsen met Colnago stickers.
2 december 2015 00:36
Compleet belachelijk van Colnago. Rolland rijdt voor Cannondale, niet (meer) voor Direct Energie. Hopelijk is het geen excuus om vroegtijdig de staart in te trekken.
2 december 2015 05:00
Eens kijken hoeveel beter Rolland gaat rijden op zijn Cannondale... mijn voorspelling: geen meter.
2 december 2015 06:48
Het is voor niemand een geheim dat Colnago al jaren achter de feiten aan loopt als het om innovatie gaat. Ik kan me goed voorstellen dat Rolland in zijn frustratie de pers heeft opgezocht.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.