Direct Energie mikt op WorldTour-licentie in 2019

woensdag 1 augustus 2018 om 17:54
Direct Energie mikt op WorldTour-licentie in 2019

foto: Sirotti

Direct Energie gaat zich kandidaat stellen voor een WorldTour-licentie in 2019. Dat bevestigt de ProContinentale formatie op de ploegsite. De UCI kan binnenkort een dossier op de mat verwachten waarmee de Franse ploeg de kandidatuur indient.

“Ik ben ervan overtuigd dat een kandidatuur voor een WorldTour-licentie gestoeld moet zijn op sportieve gronden”, zei manager Jean-René Bernaudeau. “In de Tour de France was onze ploeg van vechters één van de meest zichtbare. We wonnen weliswaar geen etappes, maar Direct Energie animeerde de koers en onderscheidde zich door durf en vechtlust: dat is wat het publiek wil zien en zo gaan we op zoek naar mooiste successen.”

Bernaudeau benadrukt dat de ploeg de afgelopen tweeënhalf jaar ruim zestig overwinningen boekte. “Hoewel we minder vaak uitkwamen op WorldTour-niveau dit jaar, pakten Jonathan Hivert en Jérôme Cousin twee prestigieuze overwinningen in Parijs-Nice. We willen het aantal mogelijkheden dat we kunnen schitteren vermeerderen.”

Sponsor Direct Energie heeft voor langere tijd trouw beloofd aan de Franse ploeg en steunt het streven om zich verder te ontwikkelen. “Na drie seizoenen is de tijd rijp om onszelf in deze nieuwe ambitie te storten”, zegt CEO Xavier Caïtucoli. “Binnenkort zal de ploeg Direct Energie een leidende rol spelen in het internationale peloton; de WorldTour is de juiste omgeving om aan deze ambities te voldoen.”

Dit artikel delen:

10 Reacties

Chrys 1 augustus 2018 om 17:57

Naast het feit dat de UCI-voorzitter het liefst zo min mogelijk renners in het WT-peloton ziet, lijkt me dit toch redelijk kansloos.

josi 1 augustus 2018 om 18:28

Als strijdlust een criterium is om WT te worden, hebben ze best een kans.

Jeff®ey 1 augustus 2018 om 18:41

Nu weten we dus waarschijnlijk ook waar Bouhanni gaat fietsen

OscarV 1 augustus 2018 om 18:44

Die Fransen hebben af en toe best wel humor….
“Binnenkort zal de ploeg Direct Energie een leidende rol spelen in het internationale peloton” …… hoe dan? Gaan ze een world tour ploeg overnemen of zo? Of heeft de UCI voorzitter nu eindelijk beloofd dat er in 2019 alleen nog maar Franse renners mogen deelnemen aan UCI koersen?

Maenhout 1 augustus 2018 om 19:03

Qua PCS-punten staan ze niet ver onder Dimension Data, en als ze zo’n langdurig degelijke financiële basis hebben, kan ik me voorstellen dat de UCI er wel iets in ziet.

Overigens is blinde aanvalslust een voorwaarde voor het verkrijgen van een wildcard voor een grote ronde, dus Bernaudeau moet zich niet te hard en te veel op de borst kloppen. Het is nog maar de vraag of ze ook zo blijven rijden met een WT-status.

Baukema Tomoulin 1 augustus 2018 om 19:18

Komt dan eindelijk dat promotie/degradatie van de grond? Cofidis & Direct Energie promoveren, DD & Katusha degraderen. Ccc neemt Bmc over. Prima teammutaties voor volgend seizoen

r525 1 augustus 2018 om 20:11

Dan mogen ze zich nog druk gaan maken op de transfermarkt, wat Bernaudeau meestal niet is.
Ik zie ze liever PCT blijven rijden. De voor hen belangrijke Wildcards krijgen ze meestal toch wel, al was het dit jaar dun bezaaid. Dat begrijp ik niet zo goed gezien ze vaak veel beter presteren dan bijvoorbeeld een Roompot, die voor veel van die wedstrijden wel toegang kreeg.
Qua overwinningen doen ze het al jaren goed. Alleen 2015 was eigenlijk slecht. Al leed het aantal overwinningen in 2014 onder het feit dat ze WT waren.
Overigens gaat er een roddel dat Rolland wellicht terug komt.

sverige1977 1 augustus 2018 om 22:49

@Baukema Tomoulin : Heeft Katusha zo weinig punten dan? Dat denk ik toch niet . En dan trekt zo’n sponsor zich terug uit het wielrennen. Mooi zou dat worden. En je zou als goede renner maar een contract hebben bij een ploeg die degradeert . Het is een onzalig idee eerlijk gezegd. Net zoals kleinere ploegen. Wie wil er dan nog een team sponsoren. Je hoeft dan maar een paar uitvallers te hebben en je bent nog maar met 3 renners in koers. En een ploegentijdrit kan dat echt alleen nog maar aan het begin van een ronde anders moeten sommige die rijden met z’n tweeën?

Viktrodriguez 1 augustus 2018 om 23:21

@r525

In het eerste jaar kreeg Roompot nog wel eens een WC voor een Catalonië of zo, maar daarna start Roompot toch ook alleen in Vlaamse en Nederlandse WT-koersen, als ploeg van hier?Ook niet zonder reden, juist omdat ze er niks van bakken . Daarnaast moet zo’n ploeg natuurlijk ook zelf een WC aanvragen. Als D.E. nergens een WC aanvraagt, krijgen ze hem ook niet.

r525 2 augustus 2018 om 08:11

@viktro
Ik doelde inderdaad vooral op de voorjaarswedstrijden. Geen wildcard voor bijvoorbeeld Gent Wevelgem en RVV vond ik vrij bijzonder. Kan me niet voorstellen dat ze daar geen WC voor aangevraagd hebben?

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Headlines

Materiaalzone

Populair