Dries De Bondt debuteert in Milaan-San Remo: “Hopen op uitdunning voor de Poggio”
foto: Cor Vos
zaterdag 8 augustus 2020 om 10:19

Dries De Bondt debuteert in Milaan-San Remo: “Hopen op uitdunning voor de Poggio”

Dries De Bondt maakt op zijn 29e vandaag zijn debuut in Milaan-San Remo. Met een duidelijk doel: kopman Mathieu van der Poel zo goed mogelijk afzetten in de finale. “Milaan-Turijn is een goede test geweest.”

De nieuwe edtie van RIDE Magazine is nu verkrijgbaar! Onze nieuwe 188 pagina’s dikke voorjaars-editie staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Mathieu van der Poel, Lotte Kopecky, Demi Vollering, Sepp Kuss en Matej Mohoric. Verzeker je van jouw exemplaar en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

“Ik denk dat ik er klaar voor ben”, vertelt De Bondt, nog steeds een van die renners die in België wel eens onderschat worden. “Ik ben de coronabreak goed doorgekomen en via een hoogtestage van drie weken in La Plagne heb ik naar deze periode toegewerkt. Twee weken met de ploeg, maar ik vertrok al een week vroeger om te acclimatiseren en de hoogte zijn werk te laten doen.”

Dat het hem goed bevallen is, zegt hij. “Ik heb ondertussen twee wedstrijden op Italiaanse bodem achter de rug. Vooral Milaan-Turijn van woensdag was een belangrijke generale repetitie voor Milaan-San Remo. Ik kreeg er van de ploegleiding de specifieke opdracht mee om – afhankelijk van de koerssituatie – als laatste man te fungeren van Mathieu van der Poel of Sacha Modolo.”

Surrealistisch
“Dat is goed gegaan. Het was een bijzonder nerveuze finale, daar in de straten van Turijn, maar op een kilometer van de finish heb ik nog wat kunnen doen voor Mathieu, terwijl het peloton toch maar goed veertig renners meer telde.” Diezelfde taak krijgt De Bondt vandaag, bij zijn debuut in Milaan-San Remo.

“Behoorlijk surrealistisch om hier eindelijk aan de start te staan”, zegt de Oost-Vlaming. “En dan nog in de ploeg met een van de favorieten. De Primavera is een van die monumenten waar je als kind elk jaar naar kijkt op tv. Het zal voor de nodige nervositeit zorgen ’s morgens. Nee, ik heb geen parcourskennis, maar het voordeel dit jaar is dat het traject grotendeels hertekend is. Dus het is voor iedereen nieuw.”

Van der Poel afzetten
“In de finale zullen de oude rotten wél bevoordeeld zijn met hun parcourskennis. Maar ik heb voldoende tv-beelden van de Cipressa en de Poggio bekeken om te weten wanneer wat komt. Mijn doel is om vanaf Imperia mijn stempel te drukken, Mathieu voorin te houden en hem in de meest gunstige positie aan de bergjes af te zetten. Het wordt kwestie om me daarvoor zoveel mogelijk te sparen. Iets wat ik woensdag ook al deed. Mijn gemiddelde wattage onderweg was lager dan tijdens een duurtraining, om zo fris mogelijk de finale in te duiken.”

Dat Alpecin-Fenix ondertussen al bewezen heeft dat het zich als blok kan manifesteren en zijn plek voorin kan afdwingen, vindt Dries De Bondt. “Onze tactiek is eenvoudig. Mathieu zo weinig mogelijk laten trappen tot aan de voet van de Cipressa. En proberen om op de klimmetjes ervoor en op de Cipressa zelf al voor wat schade te zorgen, zodat een uitgedund peloton aan de Poggio begint. Dat lijkt mij het ideale scenario voor Mathieu.”

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.