Drievoudige sleutelbeenbreuk voor Markus bij val in Qatar
Foto: Roompot-Oranje Peloton
dinsdag 9 februari 2016 om 15:59

Drievoudige sleutelbeenbreuk voor Markus bij val in Qatar

Barry Markus heeft bij de grote valpartij in de slotkilometer van de tweede rit in de Ronde van Qatar zijn sleutelbeen gebroken. Dat heeft onderzoek in het ziekenhuis uitgewezen, maakte zijn ploeg Roompot Oranje Peloton bekend. Er is zelfs sprake van een drievoudige sleutelbeenbreuk en een operatie is noodzakelijk om deze te verhelpen.

Markus, die aan het begin van het seizoen overkwam van LottoNL-Jumbo, klapte in de gevaarlijke slotkilometer in Doha net als een groot aantal andere renners tegen de grond. Hij werd direct naar het ziekenhuis vervoerd en daar bleek de omvang van de schade. Markus moet de Ronde van Qatar logischerwijs verlaten en gaat waarschijnlijk al op korte termijn onder het mes.

RIDE Magazine
20 Reacties
Sorteer op:
9 februari 2016 16:04
Waarom ook een vluchtheuvel in de laatste 400 meter. Waar je aan twee kanten voorbij kan?
WK wordt op die manier ook vallen.
9 februari 2016 16:13
Het is wat dubbel. Je kunt zeggen als je het filmpje bekijkt van de val dat het eigen schuld is want het is een hele brede weg. Waarom moet iedereen daar zitten en dan ook nog de verkeerde weghelft kiezen. Aan de andere kant had die weghelft afgezet moeten worden zodat de renners nooit aan de andere kant van de vluchtheuvel konden komen.
9 februari 2016 16:15
Waarom was die vluchtheuvel niet gewoon afgezet? Die weg was breed zat!
9 februari 2016 16:25
@ redactie:
een sleutelbeenbreuk 'verhelp' je niet met een operatie, het is de tijd die de botten de gelegenheid geeft weer aan elkaar te groeien.
9 februari 2016 16:28
trouwens, het is mij een raadsel waarom degene die op kop rijdt zo rakelings langs de desbetreffende vluchtheuvel scheert. dat is toch vragen om problemen met zo'n peloton achter je.
9 februari 2016 16:31
Heeft iemand Westra al verteld dat hij vandaag in Qatar was?
9 februari 2016 16:31
WT-onwaardige organisatie. Zeg maar "wat een sukkel van een sjeik."
Jammer voor Barry dat hij er de gevolgen van ondervindt.
9 februari 2016 16:32
Snappen jullie niks van koersen? De wind komt duidelijk van rechts (vanuit de renners gezien). De leadout zet alleen zijn kopman uit de wind en dwingt daardoor anderen om door de wind naar voren te komen. Cavendish moest ook door de wind Kristoff voorbij, maar dat lukte net niet.
9 februari 2016 16:33
De redenering van de organisatie is in dit soort situaties, dat de renners al 4x zijn gepasseerd op hetzelfde punt. Wat mij betreft een drogredenering, want de situatie in koers en de snelheid waarmee je passeert zijn niet elk rondje hetzelfde, maar beide wel heel bepalend voor wat je meekrijgt van riskante obstakels.
9 februari 2016 16:33
@Thijs
Hij was ook in Dubai. Daar was dus blijkbaar al een gevaarlijke situatie en vandaag weer.
9 februari 2016 16:51
Lieuwe! Kijk uit! Als je zo door blijft twitteren mag je volgend jaar niet meer komen van de Sjeik!
9 februari 2016 16:53
Sneu voor Markus, die eigenlijk niet zoiets kan gebruiken nu hij na een paar deprimerende seizoenen 't opnieuw gaat proberen bij een ander team.
9 februari 2016 17:10
Dit parkoers was op zich prima. De laatste vluchtheuvel kon wat beter worden afgezet, maar het peloton kon er in principe makkelijk langs. Om de één of andere reden sprinten ze alleen vlak langs die niet goed afgezette vluchtheuvel. Ik kan me voorstellen dat een organisatie dat niet zo had ingeschat.

Verder de hele etappe alleen brede wegen. Ken geen koers in Europa waar dat zo gebeurd.
9 februari 2016 17:34
@horsm hahahhahaha
9 februari 2016 19:16
@Xistnc

Laten we eerlijk zijn. Ook als je hier op topsnelheid al 3x langs geweest bent als renner dan hoor je toch wel te weten hoe de situatie in elkaar steekt. Is ook wel een beetje part of the job natuurlijk, weten hoe een finale er uit ziet (al dan niet gevaarlijk). Je mag van renners op topniveau best meer verwachten dan alleen domweg de trappers ronddraaien.

Neemt overigens niet weg dat dit soort situaties voorkomen moeten worden door de organisatie, ook al komen ze er eerst 80x stapvoets langs
9 februari 2016 19:29
Het was maar de eerste keer dat ze hier reden. Het parcour van het WK reden ze 4x, maar de laatste 10km stonden los van deze plaatselijke ronde, en hadden ze dus nog niet gereden, en zal tijdens het WK ook niet gereden worden.
9 februari 2016 19:38
@nasibal
Het maakt nogal een verschil of je ergens 40, 50 of 70 rijdt. Daarbij kan het gerust zo zijn dat je de ene keer aan de linkerkant van de weg zit en de andere kant aan de rechterkant, de ene keer in het gedrang voorin en de andere keer op de rekker in de staart.

Renners zijn in het algemeen vooral alert voor wat betreft bewegingen van de renners direct voor en naast hun eigen fiets. Als de organisatie meent om met pionnetjes, lintjes en hekjes de koers in goede banen te leiden alsof het een avondvierdaagse is, dan lijkt het me terecht dat renners daartegen protesteren.
9 februari 2016 20:46
@Xistnc,

Dat trek ik ook zeker niet in twijfel. Sterker nog, ik ben het volledig met je eens. De organisatie is verantwoordelijk voor een veilig parcours.

De renners zijn daarbij (mede)verantwoordelijk voor een stukje parcourskennis. Zeker de finale. Als de finale onveilig is is dat de organisatie aan te rekenen. Als de renner er niet van op de hoogte is van te voren is zowel de renner als de ploeg dat net zo hard aan te rekenen. Of ze er nou 0, 2 of 10 keer langs zijn geweest
9 februari 2016 20:56
@nasibal
De renners en ploegen mogen wat mij betreft geacht worden om de finale te kennen. Maar dat is helaas niet hetzelfde als 'de kunstmatige obstakels in de finale kennen'. En dan bedoel ik die zogenaamde veiligheidsmaatregelen zoals pionnen, linten etcetera. Zonder dat soort windowdressing is het misschien vaak zelfs nog veiliger dan met.
9 februari 2016 22:27
Renners hebben de aandacht bij de koers. Niet bij obstakels die plotseling opdoemen. Kan best zijn dat ze er 3x langs geweest zijn en ze elkaar nog gewaarschuwd hebben toen. Maar in volle finale doe je dat niet zo snel meer. Ze handelen instinctief. Daarom had er een mannetje met een fluitje voor moeten staan.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.