Duik met de WielerFlits-veldritgids het CX-seizoen in
©Cor Vos
zondag 13 oktober 2019 om 08:30

Duik met de WielerFlits-veldritgids het CX-seizoen in

Special De Ethias Cross in Eeklo was een opwarmertje. Vanavond wordt met de eerste wereldbekerwedstrijd in Iowa het veldritseizoen 2019-2020 pas echt afgetrapt. Bij WielerFlits zit u deze winter op de eerste rij. Laten we alvast de belangrijkste dingen die u moet weten op een rijtje zetten.

De kalender

Telenet Wereldbeker
Voorlopig weinig nieuws te melden van die kant. Net als vorig jaar zijn er ook deze winter negen proeven. Twee in de VS (Iowa en Waterloo), gevolgd door Bern (Zwitserland), Tabor (Tsjechië), de drie Belgische proeven in respectievelijk Koksijde, Namen en Heusden-Zolder, Nommay (Frankrijk) en de afsluiter in Hoogerheide (Nederland). De enige wijzigingen in vergelijking met vorig jaar: Waterloo en Iowa ruilen van datum en in Frankrijk verhuist de WB van Pontchâteau naar Nommay.

De grote verandering in de Wereldbeker komt er volgend seizoen. Flanders Classics – dat sinds vorig seizoen ook de Superprestige organiseert – krijgt dan de WB in handen en zal de kalender uitbreiden van 9 naar 14 tot 15 wedstrijden. Daarvan zal –maximum- de helft op Belgische bodem zijn. De officiële kalender daarvan wordt in principe eind januari op het WK in het Zwitserse Dübendorf bekendgemaakt.

Telenet Superprestige
Ook hier amper veranderingen dit seizoen. Een paar datawissels, maar de acht wedstrijden van vorig jaar blijven behouden. Wel verhuist de Superprestigemanche van Hoogstraten naar het naburige Merksplas. Een noodzakelijke verhuis omdat de site rond de veilinghallen in Hoogstraten stilaan maar zeker is dicht gebouwd.

Geen cross meer in Hoogstraten, dit jaar / Cor Vos © 2019

DVV Verzekeringen Trofee
Het derde regelmatigheidscriterium krijgt twee nieuwkomers. Ronse is terug van weggeweest. Na een jaartje Brico Cross (ondertussen Ethias Cross) neemt het zijn plaats in de DVV Trofee opnieuw in. En Kortrijk is een echte nieuwkomer. Geografisch gezien niet onbelangrijk, want het regelmatigheidscriterium was al een tijd op zoek naar een West-Vlaamse wedstrijd om een betere spreiding over Vlaanderen te hebben. De wedstrijd zal normaal gezien in het stadscentrum (Koning Albertpark) worden afgewerkt.

Vallen uit de DVV Trofee: de Jaarmarktcross in Niel, die naar de Rectavit Series (vroegere Soudal Classics) verhuist en de Scheldecross in Antwerpen, begin januari het decor van de Belgisch kampioenschappen.

En verder…
Moet u nog weten dat met de Tsjechische Toi Toi Cup en de Zwitserse EKZ Tour dit de enige drie regelmatigheidscriteria zijn. De UCI verbiedt tot op vandaag dat er een vierde komt. Vandaar dat er aan de Soudal Classics en de Ethias Cross geen klassement verbonden is.

De Ethias Cross (tot vorig jaar Brico Cross) is deze zomer overgenomen door Golazo Sports Group, dat ook al de Rectavit Series en de DVV Verzekeringen Trofee organiseert. Nieuw in de Ethias Cross is de klimwedstrijd in Beringen, die de plaats van Ronse inneemt. En Eeklo (vorige zondag) nam de plaats in van Geraardsbergen. De andere zes crossen in dit project blijven dezelfde als vorig jaar.

Brico Cross wordt Ethias Cross. Ook in Hulst /Cor Vos © 2019

Uit de Rectavit Series verdwijnen Hasselt en Namen. Die laatste blijft uiteraard in de Wereldbeker. Hasselt staat dit jaar niet meer op de kalender. Alle andere wedstrijden in België en Nederland zijn ‘losse crossen’.


Wat is waar live te volgen op het scherm?

Jawel, het veldritaanbod op tv is nog groter dan vorig jaar. Voortaan is in België de Kermiscross in Ardooie (donderdag 17 oktober) de enige wedstrijd die niet live op het scherm te volgen is. Nieuw op het scherm is de veldrit in Gullegem, begin januari.

En er is de verdere opmars van Eurosport in het veldrijden. Daarmee doet het zijn slogan ‘Home of Cycling’ steeds meer eer aan. Naast de Wereldbeker zal Eurosport in Nederland ook de DVV Trofee, de Ethias Cross en de Rectavit Series coveren. Een volledig overzicht vindt u via deze link.

Lees ook: Veldrijden op TV. De volledige kalender


Teams

CORENDON-CIRCUS (Bel)
Weinig wijzigingen ten opzichte van vorige winter. Het team draait uiteraard rond wereldkampioen Mathieu van der Poel. Eén leuke aanwinst: Antoine Benoist. De Franse belofte, nog altijd maar 20, was vorig jaar na Tom Pidcock en Eli Iserbyt de meeste regelmatige renner bij de U23. Nu die twee de overstap naar de profs hebben gemaakt, wordt van Benoist verwacht dat hij mee zijn leeftijdscategorie domineert. Verder zijn we benieuwd naar wat Ben Tulett – juniorenwereldkampioen – in zijn eerste jaar belofte laat zien. Ook niet onbelangrijk: Tom Meeusen is op 31 december einde contract en zal de komende maanden dus iets willen laten zien…

Bij de dames mogen we ons misschien wel opmaken voor de definitieve doorbraak van Ceylin Alvarado (21).

Renners:
Elite: Mathieu van der Poel, David van der Poel, Tom Meeusen, Marcel Meisen
U23: Niels Vandeputte, Loris Rouiller, Antoine Benoist, Ryan Cortjens, Ben Tulett
Dames: Ceylin Alvarado
Teammanagers/ploegleider: Philip en Christoph Roodhooft

Breekt Ceylin Avarado dit jaar helemaal door? /Cor Vos © 2019

TELENET-BALOISE (Bel)
Deze zomer ging verzekeraar Fidea (15 jaar sponsor van het team) op in Baloise. En Baloise Insurance neemt de sponsoring over, vandaar de naamsverandering. Bij de heren van Telenet-Baloise geen wijzigingen na de knappe winter van vorig jaar. Wel te noteren: Quinten Hermans en Corné van Kessel verlaten bij de jaarwisseling het team en gaan van start bij Tormans by Wanty-Gobert.

Manager Sven Nys realiseerde overigens de mooiste transfer in het damesveldrijden: vanaf 1 januari mag ook Lucinda Brand zich een Telenet-Baloise Lion noemen. In de zomer zal Brand uitkomen voor WorldTourploeg Trek-Segafredo.

Renners:
Elite: Toon Aerts (Belgisch kampioen), Lars van der Haar, Corné van Kessel, Quinten Hermans, Jim Aernouts, Nicolas Cleppe, Thijs Aerts
U23: Andreas Goeman, Yentl Bekaert
Dames: Ellen Van Loy, Fleur Nagengast, Marthe Truyen
Teammanager: Sven Nys / Ploegleider: Kris Wouters

PAUWELS SAUZEN-BINGOAL (Bel)

Twee teams werden er deze zomer één. Pauwels Sauzen-Vastgoedservice werd overgenomen door Marlux-Bingoal en teammanager Jurgen Mettepenningen brengt met Pauwels Sauzen-Bingoal meteen een zowel kwantitatief als kwalitatief immens team op de been. Kevin Pauwels is gestopt, maar met onder meer Laurens Sweeck, Daan Soete en Jens Adams krijgt Michael Vanthourenhout er een pak sterke ploegmaats bij. Daarnaast zet ook Eli Iserbyt definitief de stap naar de profs. Bij de dames krijgt Laura Verdonschot versterking van Maud Kaptheijns, terwijl Jolien Verschueren vorige week haar comeback maakte na anderhalf jaar out te zijn geweest door een hersentumor. Denise Betsema staat nog steeds aan de kant, wachtend op een uitspraak over haar positieve plas na de Wereldbeker in Hoogerheide, eind januari.

Elk voordeel heeft uiteraard zijn nadeel: 17 elite- en beloftenrenners in één team is op termijn onhoudbaar. Mettepenningen verzekerde elke renner dat zijn contract gerespecteerd zal worden. Maar dat de kern op termijn zal afslanken, is een publiek geheim. De jongens van de tweede rij weten dus wat hen te doen staat. Nog dit: ploegleiders Niels Albert en Tom Vannoppen overleefden de samensmelting niet.

Renners:
Elite: Michael Vanthourenhout, Laurens Sweeck, Eli Iserbyt, Daan Soete, Jens Adams, Diether Sweeck, Dieter Vanthourenhout en Yannick Peeters
U23: Jarno Bellens, Jelle Camps, Arno Debeir, Maxim Dewulf, Anton Ferdinande, Ryan Kamp, Tomas Kopecky, Toon Vandebosch en Victor Vandebosch
Dames: Maud Kaptheijns, Laura Verdonschot en Jolien Verschueren
Teammanager: Jurgen Mettepenningen. Ploegleiders: Gianni Meersman en Mario De Clercq

Kevin Pauwels is renner af en ontpopt zich tot mecanicien bij Pauwels Sauzen-Bingoal

CREAFIN-FRISTADS (Bel)

Exact een jaar geleden hielden Geert Vanhoof en ex-voetballer Timmy Simons een tweede team boven de doopvont. Maar een paar weken na Pauwels Sauzen-Vastgoedservice werd ook Creafin-TÜV SÜD in de etalage gezet. De broers Roodhooft zagen wel brood in het ploegje met Tim Merlier en brachten het onder bij Ciclismo Mundial, de overkoepelende entiteit van zowel Corendon-Circus, Iko-Crelan en Steylaerts-777.

Gianni Vermeersch wordt overgeheveld van Steylaerts-777 en krijgt Merlier als ploegmaat bij Creafin-Fristads. Beiden komen in de zomer uit voor Corendon-Circus maar komen in het veld dus bij de ploeg van Bart Wellens terecht, samen met beloftenkampioen Timo Kielich, het Britse talent Ben Turner en – enige dame in het gezelschap – Eva Lechner. Best een competitieve ploeg.

Waren einde contract bij Creafin-TÜV SÜD en maken de overstap niet: Geerte Hoeke, Lander Loockx, Karen Verhestraeten en Seppe Rombouts.

Renners:
Elite: Tim Merlier, Gianni Vermeersch, Braam Merlier, Sieben Wouters en Gert Smets
U23: Ben Turner en Timo Kielich
Dames: Eva Lechner
Ploegleiders: Bart Wellens (ook teammanager) en Camiel Van den Bergh

TEAM 777 (Bel)

Steylaerts-777 zonder Steylaerts. En zonder mannen. Omgedoopt naar Pro Women CX Team 777, of ‘The Triple 7’. Drie dames met kwaliteit wel. Regerend Europees kampioene Annemarie Worst en de Italiaanse Alice Maria Arzuffi lieten de voorbije jaren al mooie dingen zien. In de entourage van de ploeg wordt verwacht dat Worst nog een stap vooruit kan zetten. Ook hier is Bart Wellens ploegleider van dienst.

Misschien nog dit weetje: om een team als CX-team te kunnen registeren bij de UCI, moet je minstens drie renners/rensters huisvesten, waarvan minstens één dame. Dat kan dus ‘twee heren én één dame’ zijn, maar net zo goed ‘drie dames’.

Renners:
Dames: Annemarie Worst, Alice Maria Arzuffi en Yara Kastelijn.
Ploegleider: Bart Wellens

Bart Wellens en zijn ‘Triple 7’ / ©Photopress.be

IKO-CRELAN (Bel)

Het vierde team onder Ciclismo Mundial én de ploeg van wereldkampioene Sanne Cant, uiteraard ook het uithangbord van het team. Crelan – die de voorbije jaren zijn lot aan Wout van Aert verbond – neemt de plaats in van Beobank. Sanne Cant krijgt Loes Sels en Karen Verhestraeten aan haar zijde. Sels is de nicht van Cant en paste voor de overstap van Pauwels Sauzen-Vastgoedservice naar ‘Team Mettepenningen’.

IKO-Crelan blijft ook het opleidingsteam van Corendon-Circus en huisvest een pak nieuwelingen en junioren, met Adrie van der Poel als ploegleider. Voorts werd ook het dames jeugd-project Crelan-IKO opgestart, met als doel het damesveldrijden in België te promoten.

Renners IKO-Crelan:
Dames: Sanne Cant, Loes Sels, Karen Verhestraeten
U23: Wout Vervoort
Ploegleider: Christoph Roodhooft en Adrie van der Poel (jeugd)

Renners Crelan-IKO:
Dames U23: Jinse Peeters en Iona Crabbé

ANDERE –KLEINERE- TEAMS:

CCC-LIVE (Ned)
Rensters: Marianne Vos, Sabrina Stultiens en Inge Van der Heijden
Teammanager: Eric van den Boom

GROUP HENS – MAES CONTAINERS (Bel)
Renners
: Vincent Baestaens, Lander Loockx, Len Dejonghe en Mascha Mulder
Teammanager: Bart Verschueren

Vincent Baestaens krijgt er dit jaar ploegmaats bij /Cor Vos © 2018

EXPERZA PRO CX (Bel)
Rensters
: Manon Bakker, Alicia Franck, Anna Kay en Marion Norbert Riberolle
Teammanager: Christel Herremans

TEAM CHAZAL-CANYON-3G (Fra)
Renners
: Steve Chainel, Mickaël Crispin, Yan Gras, Lilian Schneider en Amandine Fouquenet
Teammanager: Raymond Chainel

TRINITY RACING (GB) – Opvolger van TP Racing
Renners: Thomas Pidcock, Cameron Mason en Abby-Mae Parkinson
Teammanagers: Kurt Bogaerts & Andrew McQuaid

Belangrijkste renners/rensters die geen deel uitmaken van een geregistreerd UCI Cross-team:

HEREN:
Wout van Aert – Team Jumbo Visma Academy
Joris Nieuwenhuis – Team Sunweb
Michael Boros – CEZ Cyclo Team Tabor
Lars Boom – Roompot-Charles (tot 31 december 2019)

DAMES:
Geerte Hoeke – Xalt Cycling Team
Thalita de Jong – Chevalmeire Team
Sophie de Boer – Team Parkhotel Valkenburg
Kim Van De Steene – Tarteletto-Isorex
Joyce Vanderbeken – Bike Advice-ITAF
Shirin van Anrooij – Cécémel Aveve CX Team
Puck Pieterse – ZZPR.nl – HanClean – Orange Babies
Ellen Noble – Trek-Segafredo
Jolanda Neff – Trek-Segafredo
Christine Majérus – Boels-Dolmans
Pauline Ferrand-Prévot – Canyon-SRAM

Lars Boom gaat deze winter opnieuw meer crossen /Cor Vos © 2019


Belangrijkste wijzigingen in UCI-reglement

NIEUWE STARTORDE IN WERELDBEKER
Naar jaarlijkse gewoonte wijzigt de UCI bij het begin van het seizoen een aantal regeltjes. Dit is ongetwijfeld de meest belangrijke wijziging die u moet weten. Vanaf dit seizoen wordt de startorde in de wereldbekerwedstrijden niet meer bepaald door de UCI-ranking, maar door de Wereldbeker-ranking. Concreet: vanaf de 2de manche (Waterloo) mag de top 24 in de stand de eerste rijen innemen. Uiteraard zowel bij de dames als bij de heren. Aangezien er in de Wereldbeker altijd 8 renners per startrij staan, betekent dit dat de eerstvolgende renner pas op de vierde rij start.

Wat is de bedoeling? “Op die manier belonen we de renners die aan de Wereldbeker deelnemen”, vertelt Christelle Reille, veldritverantwoordelijke van de UCI, ons. “Maar het is ook belangrijk in de jeugdcategorieën. Jongeren moeten geen UCI-punten meer gaan zoeken in het buitenland om een goede startpositie te bekomen. Deelname aan de Wereldbeker geeft ze sowieso een bonus.”

Is het belangrijk voor de renners die niet afreizen naar de VS? Toch wel. Mathieu van der Poel staat dan wel eerste op de UCI-ranking, is ook wereldkampioen, maar als hij straks in Tabor zijn eerste Wereldbeker rijdt, zal hij wellicht pas op de derde startrij staan. En in het geval de volledige top 24 in het klassement aan de start staat, op de vierde. Maar dat lijkt utopisch. Hetzelfde geldt trouwens voor de toppers bij de dames die niet naar de VS afreizen.

Vanaf Waterloo wordt niet meer gestart volgens UCI-ranking /Cor Vos © 2018

HOGER PRIJZENGELD VOOR DE DAMES

Is dat nu nog niet even hoog als bij de mannen, vraagt u zich af. Nee. Nog niet, maar er wordt werk van gemaakt. “Om de organisatoren wat krediet te geven, spreiden we dat over drie jaar”, aldus Reille. “Dit jaar zal de top drie in het eindklassement bij de dames evenveel prijzengeld ontvangen als de top drie bij de heren. Volgend seizoen wordt dat de top elf en in het derde jaar wordt dat voor alle 40 dames in het eindklassement het geval.”

Concreet zal elke organisator per jaar 10.000 euro extra moeten investeren om de vrouwen financieel gelijk te behandelen als de mannen.

DE KLOK NA DE FINISH

Met dank aan… Wout van Aert, die vorig jaar besliste om uit te rijden op de rollen na de finish, waardoor de start van de podiumceremonie vertraging opliep. Er was toen geen duidelijke UCI-reglementering. Nu wel, met name artikel 5.1.054 zegt dat de podiumceremonie zo snel mogelijk na de wedstrijd moet plaatsvinden, maar uiterlijk 15 minuten na de aankomst van de eerste renner/renster.

BALKEN:

Artikel 5.1.024. Geen grote verandering, maar wel een belangrijke volgens Christelle Reille. “Als er balken aangebracht worden, moeten ze verplicht op een recht stuk parcours worden gebruikt, dus niet meer in of net na een bocht. Het moet de renners nog meer aanmoedigen om te springen.”

De hoogte blijft onveranderd: maximum 40 centimeter. De organisator mag kiezen om ze lager te leggen, maar de hoogte bij zowel de mannen als de vrouwen moet identiek zijn.

WEDSTRIJDEN VOOR DAMES JUNIOREN:

Vanaf dit jaar komen er wedstrijden voor dames junioren. Logisch, want het is gewoon onfair dat meisjes van 16 jaar het moeten opnemen tegen wereldtoppers als Marianne Vos en Sanne Cant. Maar ook hier doet de UCI dat stapsgewijs.

“Dit seizoen zijn er al aparte wedstrijden voor dames junioren op de kampioenschappen. Zowel op de nationale, continentale als wereldkampioenschappen”, vertelt Reille. “Al is het op nationale kampioenschappen niet verplicht. Sommige landen zouden te weinig deelnemers tellen. Maar de belangrijkste federaties in het veldrijden doen het wel. Ook in België en Nederland, dus.”

“Vanaf volgend seizoen (2020-2021) wordt de nieuwe categorie ook toegevoegd aan de Wereldbeker. En nog een jaar later wordt er naar gestreefd om op elke cross een dames junioren wedstrijd te hebben.”

Nog dit: vanaf deze winter moet elke organisator ook verplicht een heren junioren-wedstrijd op het programma hebben, tenzij de veldrit in de week wordt afgewerkt. “Dan horen junioren thuis op de schoolbanken”, besluit Christelle Reille.

De dames junioren krijgen meer aparte wedstrijden / Cor Vos © 2019

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.