Dumoulin overweegt fietswissel tijdens WK-tijdrit
maandag 4 september 2017 om 10:42

Dumoulin overweegt fietswissel tijdens WK-tijdrit

Tom Dumoulin overweegt om tijdens het WK tijdrijden van fiets wisselen. Dat vertelt zijn trainer Adriaan Helmantel aan de Volkskrant. Door voorafgaand aan de beklimming van de berg Fløyen (3,4 km á 9,1%) zijn tijdritfiets in te wisselen voor zijn wegfiets, hoopt hij vijf seconden tijdwinst te kunnen boeken. “Misschien maar vijf seconden, maar die kunnen wel het verschil tussen goud en zilver betekenen”, aldus Helmantel.

De winst kan met name geboekt worden door het verschil in gewicht. De wegfiets van Dumoulin weegt 6,8 kilo en is ongeveer een kilo lichter dan zijn tijdritfiets. Op een wegfiets kan bergop kracht beter worden omgezet in snelheid.

Helmantel verkende samen met bondscoach Thorwald Veneberg eerder dit jaar het parcours. “Ik heb die beklimming verkend, maar misschien ervaart hij hem heel anders. Wij brengen van tevoren de feiten op paper, hij staaft ze in praktijk. Een ding is duidelijk: we gaan doen wat het snelste is.”

Ook andere landen zouden een fietswissel overwegen, waardoor er (mits de UCI toestemming verleent) net als bij het veldrijden een pitstraat kan komen.  Het WK tijdrijden in het Noorse Bergen staat op het programma op woensdag 20 september. Namens Nederland komen Tom Dumoulin en Wilco Kelderman in actie.

RIDE Magazine
40 Reacties
Sorteer op:
4 september 2017 10:47
Altijd leuk, kunnen ze zijn wegfiets niet wat aerodynamischer maken of zijn tijdrit fiets wat lichter.
4 september 2017 10:51
Ligt de finish bovenop de klim? Anders verlies je het daarna weer toch?
Nu nog even Dafne invliegen om Tom en Wilco de eerste 200 meter op gang te krijgen!
4 september 2017 10:52
Mag je eigenlijk een fietswissel doen langs het parcours of moet die fiets van de volgwagen komen?
4 september 2017 10:53
Gewoon lekker verbieden die fietswissels, sterker nog laat ze gewoon de tijdrit op een normale fiets doen.
4 september 2017 10:54
Volgens mij duurt een fietswissel ook minimaal 5 seconden...
4 september 2017 10:56
Ja ze finishen bovenop.
4 september 2017 10:56
Normaal moet het van de volgwagen komen maar als er een pitstraat komt zoals in het artikel staat dan is het te vergelijken met veldrijden.

@Wheely als ze zijn fietsen aanpassen dan kan het zijn dat hij heel anders op zijn fiets zit ondanks dat er aan zijn positie niks zou veranderen. Dat geldt dan vooral als ze zijn tijdritfiets lichter zouden maken want dat gaat niet door ff wat eraf te schaven ofzo.
4 september 2017 10:57
@ arema goh wat dom inderdaad, dan zou ik het niet doen...
4 september 2017 11:02
Op dit parcours hebben we met Tom en Wilco gewoon een topfavoriet en een podiumkandidaat bij ons. En dat na al het andere succes dat Nederland al boekte dit wielerjaar, wat een ongelooflijke weelde!

Froome zou overigens gek zijn als hij deze kans laat schieten... Samen met onze toppers, Roglic, Dennis, Ion Izagirre (gaat die dat redden?) en een goede Kwiatkowski wat mij betreft de enige kanshebber voor goud. Daarachter misschien een verrassing van Geraint Thomas (mits weer in vorm en überhaupt present), Van Garderen of Jungels ofzo.

Ik zie jongens als Martin, Küng en Kiriyenka hier niet meedoen voor de medailles.
4 september 2017 11:02
Het zal ongetwijfeld vijf seconden winst zijn inclusief perfecte wissel. Verloopt de wissel niet optimaal, dan ben je die vijf tellen gauw weer kwijt. Dat wordt dus oefenen, oefenen en oefenen op de wissel
4 september 2017 11:03
bij de weg wk op het parcours worden ook fietsen gewisseld bij de boxen van de landen
4 september 2017 11:03
@arema lijkt me dat ze met die vijf seconden al gecompenseerd hebben voor dat tijdsverlies, anders ga je het natuurlijk nooit doen
4 september 2017 11:13
Het verlies is wel meer dan 5 seconden. Benieuwd of dit terug te pakken is, zeker omdat je je ritme toch onderbreekt
4 september 2017 11:14
Hahaha Arema denk je nu dat Tom dat zelf niet weet? "Ja uiteindelijk hebben we het goud verloren omdat we een rekenfout hebben gemaakt. We rijden die berg wel 4 seconden sneller op met onze gewone fiets, maar we waren vergeten dat je ongeveer 10 sec verliest met een fietswissel. Tja, je kan niet alles weten, volgend jaar nieuwe kans!"
4 september 2017 11:24
Als ik iets koop voor 30 euro en verkoop voor 50 euro, dan is de winst 20 euro. Maar dat is te weinig, want ik heb er immers 30 euro voor betaald. Per saldo verlies ik dan een tientje. Zoiets, Arema?
4 september 2017 11:25
lol @ Geflitst
4 september 2017 11:26
Valt wel mee....kwestie van oefenen: https://www.youtube.com/watch?v=luC-SEZ6oRs (Moest wel even een paar keer kijken......)
4 september 2017 11:28
Ik onderschat Kung en Kiryienka niet als het bergop gaat, die hebben daar aardige stappen in gemaakt.
4 september 2017 11:35
Ik zou zeggen UCI wees hier duidelijk in en sta dit helemaal niet toe. Geen pitstraat of wissels of wat dan ook. 1 fiets waarvan iedereen weet wat de afmetingen etc. mogen zijn en dan gewoon rammen. Ik vind dit een onwenselijke ontwikkeling: zo'n wissel wordt een onderdeel op zich waarvan ik vind dat het niet bij wielrennen/tijdrijden hoort. Daarnaast wordt het voor veel landen misschien wel heel bewerkelijk en kostbaar om zoveel personeel en fietsen mee te nemen, waardoor het verschil tussen de top en de rest nog verder vergroot wordt.
Ik zou overigens bijvoorbeeld Sifan Hassan de fietswissel laten uitvoeren. Die kan namelijk ook over meerdere kilometers steun geven, lijkt mij ook wel een paar seconden tijdswinst!
4 september 2017 11:39
@teunster
Haha, hoe wil je dat gaan verbieden? Je mag zo vaak van fiets wisselen als je zelf wilt, lijkt me ook logisch ivm materiaalpech. De enige voorwaarde is op dit moment dat de fiets op de volgwagen moet staan.
4 september 2017 11:46
Sinds wanneer hoort een fietswissel niet meer bij het wielrennen?
4 september 2017 11:47
Ligt er natuurlijk ook aan op welke positie die fietswissel toegestaan/uitgevoerd wordt. Als dat op een vlak rechtdoorgaand stuk is waarbij je van 50 km/u moet afremmen en weer moet bijschakelen verlies je al veel tijd. Als het bergop kan zal de invloed wat minder groot zijn.

Al vind ik het wat overdreven voor een klim van 3.4 kilometer. Die mannen trekken zichzelf helemaal uit elkaar op dat bergje en zijn in een paar minuten boven, ik denk niet dat een andere fiets zo'n groot verschil maakt. Sowieso moet je afstappen en ben je uit je ritme etc, ik zou gewoon lekker doorstoempen op je tijdritfiets. Zeker een Dumoulin kan met zijn kwaliteiten prima een tijdritje bergop rijden zonder nieuwe fiets.

Voor zo'n geplande fietswissel moet je weer apart trainen en kan je jezelf minder focussen op het echte tijdrijden. Ook mentaal tijdens de race ben je wss veel bezig met 'de wissel' ipv met de tijdrit zelf. En er kan natuurlijk vanalles misgaan bij zo'n wissel..
4 september 2017 11:50
Enige vernieuwing is de pitstraat. Voor de rest kan/mag het nu al.
4 september 2017 11:53
Fietswissels in geval van pech horen er uiteraard bij maar een ontwikkeling van materiaal waarbij straks aan de voet van megacols en het begin van valleien er een hele zone ingesteld is waar iedereen van fiets wisselt lijkt me bloedirritant.
4 september 2017 11:56
Ik vind wel dat na een fietswissel de renner niet door mecanicien mag worden aangeduwd.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.