Dumoulin pleit voor ander parcours in Amstel Gold Race
Als het aan Tom Dumoulin ligt, gaat het parcours van de Amstel Gold Race in de toekomst stevig op de schop. De Limburger vindt dat de Nederlandse WorldTour-koers veel aantrekkelijker gemaakt kan worden. “Voor ons is het allemaal heel zwaar, maar op tv is het oersaai”, vertelde hij aan de NOS. “Dat is jammer, echt heel zonde.”
Typerend voor de Amstel Gold Race is dat er door de favorieten meestal wordt gewacht tot aan de laatste beklimming van de Cauberg. “Terwijl in de Ronde van Vlaanderen de beslissing elk jaar valt op een ander moment”, betoogt Dumoulin. “Laat ze eerst maar eens beginnen met het terughalen van de finish naar Maastricht”, zegt hij met een knipoog naar zijn geboorteplaats.
Dumoulin heeft wel een ludiek idee om de koers minder saai te maken. “Laat een volkomen nobody die niets van wielrennen weet het parcours uittekenen. Dan snappen wij als renners er niets van en weten de ploegleiders niet wat ze met het parcours aanmoeten. Dan krijg je misschien een hele interessante koers.”
Rij dan 18km langer op het vlakke aan het begin. Minstens 250km, MINSTENS.
Of de finale toch wat zwaarder maken, zoals hier door mij uitgetekend: http://afstandmeten.nl/index.php?id=1734286.
Laatste 40 km met eerst de Vaalserberg (Drielandenpunt), daarna Lange Bosweg / Epenerbaan (met het afsteken van de lange haarspeldbocht is het 600 meter aan zo'n 11% op 30 km van de finish). De Kruisberg blijft met daarna de Eyserbosweg maar vervolgens de Fromberg overslaan door meteen linksaf te gaan naar Wijlre en dan de Keutenberg vanaf de oostelijke kant omhoog (Dodeman) waarna het nog 9 km is naar de voet van de Cauberg.
Helemaal met je eens! Ze kunnen in 9,6 km van de Keutenberg naar de Cauberg. Als er dan bovenop de Keutenberg een groep gaat rijden van 5 man (Bijv. Kelderman, Wellens, Dumoulin, Izagirre, Bakenlants) dan hebben ze echt een kans om voorop te blijven. Ze moeten de zwaarte van de koers wel behouden om de blokken van BMC, Sky en Orica te slopen.
http://www.boogiesextreme.nl/index.php?pageId=8
De finish in Maastricht vind ik geen optie, dan komen de mindere goden weer aansluiten, tenzij de Belgische lus weer word opgenomen, dan is het een ander verhaal.
Maar dan krijgen we morgen een fantastische wedstrijd, en is alle commotie voor niks.
Wat wél moet veranderen is die lus ervoor. Je bent als favoriet wel gek als je nog op de Keutenberg gaat...
Naar Maastricht rijden me een stom plan, dan heb je met het huidige peloton nog meer sprinters die mee kunnen doen voor winst. Zabel won hem ook niet voor niets, dan kunnen lui als Matthews, Coquard, Sagan, Swift, Tsatevich, Hagen, Bouhanni, Degenkolb, en zelfs Kristoff straks nog (meer) mee gaan doen. Als je dan een ploeg hebt die sterk genoeg is kan je nog wat organiseren na de Cauberg, lijkt mij een slechte zaak.
Het is in theorie zelfs mogelijk om de Keutenberg-Oost / Dodeman binnen 6 km en Eyserbosweg binnen 11 km van de voet van de Cauberg te brengen. Daarvoor is een passage door het (toeristisch) centrum van Valkenburg en de Grendelpoort noodzakelijk. Met wat aanpassingen aan de infrastructuur en grote kans op een uitgedund peloton moet dat net kunnen. Dat levert bovendien extra fraaie plaatjes op van Valkenburg.
Door de Grendelpoort lijkt mij iets te veel gekkenwerk. Die is al te smal voor een groep van 20 renners. Vind de laatste bocht voor de Cauberg al te veel van het goede gezien de snelheid door de afdaling daarvoor. Daarbij gaan de ondernemers het niet toestaan om het centrum af te sluiten.
Maar ben helemaal met je eens dat je in de laatste 10km een heuvel moet opnemen die echt een verschil kan maken en waar een groepje kan wegrijden tot de Cauberg.
Korter zwaarder en minder renners en meer innovatie.