Dumoulin pleit voor ander parcours in Amstel Gold Race
Foto: Sirotti
zaterdag 16 april 2016 om 15:26

Dumoulin pleit voor ander parcours in Amstel Gold Race

Als het aan Tom Dumoulin ligt, gaat het parcours van de Amstel Gold Race in de toekomst stevig op de schop. De Limburger vindt dat de Nederlandse WorldTour-koers veel aantrekkelijker gemaakt kan worden. “Voor ons is het allemaal heel zwaar, maar op tv is het oersaai”, vertelde hij aan de NOS. “Dat is jammer, echt heel zonde.”

Dumoulin reageerde op de kritiek van oud-PSV’er en wielerliefhebber Ronald Waterreus, die de Amstel Gold Race bij Langs de Lijn ‘een veredeld criterium’ noemde. “Die mening deel ik niet, maar je moet toegeven dat het contrast tussen de Vlaamse koersen en Parijs-Roubaix enerzijds en de Amstel, Luik en de Waalse Pijl anderzijds heel groot is.”

Typerend voor de Amstel Gold Race is dat er door de favorieten meestal wordt gewacht tot aan de laatste beklimming van de Cauberg. “Terwijl in de Ronde van Vlaanderen de beslissing elk jaar valt op een ander moment”, betoogt Dumoulin. “Laat ze eerst maar eens beginnen met het terughalen van de finish naar Maastricht”, zegt hij met een knipoog naar zijn geboorteplaats.

Dumoulin heeft wel een ludiek idee om de koers minder saai te maken. “Laat een volkomen nobody die niets van wielrennen weet het parcours uittekenen. Dan snappen wij als renners er niets van en weten de ploegleiders niet wat ze met het parcours aanmoeten. Dan krijg je misschien een hele interessante koers.”

RIDE Magazine
56 Reacties
Sorteer op:
16 april 2016 15:33
Goede suggestie, laat Waterreus het dan maar doen.
16 april 2016 15:38
En daar volg ik hem wel voor een groot stuk. Bij ons in vlaanderen rijden wij de eerste 100km over meestal vlakke brede wegen. Pas de laatste 100 km beginnen wij aan de kasseien en hellingen. Hier zie ik een parcours van bijna 250 km en waar ze na 150km of op 100 km van het einde al 21 hellingen beklommen hebben. Waar is dat voor nodig ?
16 april 2016 15:39
De voorspelbaarheid van een koers zoals de Waalse Pijl is nu eenmaal niet te vermijden. Maar moest de Amstel een iets minder zware aanloop hebben met minder gedraai en gekeer, plus een finale die iets meer tijd tussen de heuvels geeft (a la Vlaanderen) dan kan de koers een stuk onvoorspelbaarder worden.
16 april 2016 15:45
Nog even mijn mening aanvullen . Waartoe dient die laatste lus van 18 km ? Schaf die af , 230 km is ook mooi en de Keutenberg ligt op ideale afstand voor de durvers.
16 april 2016 15:47
Bijvoorbeeld vergeet die laatste lus en rij na een laatste keer Cauberg nog een km of 12 door naar Maastricht, dan wordt het misschien een heel andere finale
16 april 2016 15:48
230km en het is geen echte klassieker meer. Schei nou toch uit met het inkorten van koersen.

Rij dan 18km langer op het vlakke aan het begin. Minstens 250km, MINSTENS.
16 april 2016 15:56
Laatst op een ander forum opperde iemand om de start in A'dam te doen , via Utrecht naar beneden te gaan en dan al die hellingen 1 x te doen, dus niet dat gezigzag wat ook de RvV en FW in zijn greep houdt. Dat vind ik een prima plan.
16 april 2016 15:56
Of elk jaar de finishplaats laten wisselen tussen Valkenburg en Maastricht en tevens elke editie een ander finaleparcours (andere volgorde van klimmetjes).

Of de finale toch wat zwaarder maken, zoals hier door mij uitgetekend: http://afstandmeten.nl/index.php?id=1734286.
Laatste 40 km met eerst de Vaalserberg (Drielandenpunt), daarna Lange Bosweg / Epenerbaan (met het afsteken van de lange haarspeldbocht is het 600 meter aan zo'n 11% op 30 km van de finish). De Kruisberg blijft met daarna de Eyserbosweg maar vervolgens de Fromberg overslaan door meteen linksaf te gaan naar Wijlre en dan de Keutenberg vanaf de oostelijke kant omhoog (Dodeman) waarna het nog 9 km is naar de voet van de Cauberg.
16 april 2016 15:57
Meer specifiek is de huidige AGR commercieel goed gelegd met de meeste passages op de drukste plekken, slim maar niet heel mooi.
16 april 2016 16:05
@AndriesW

Helemaal met je eens! Ze kunnen in 9,6 km van de Keutenberg naar de Cauberg. Als er dan bovenop de Keutenberg een groep gaat rijden van 5 man (Bijv. Kelderman, Wellens, Dumoulin, Izagirre, Bakenlants) dan hebben ze echt een kans om voorop te blijven. Ze moeten de zwaarte van de koers wel behouden om de blokken van BMC, Sky en Orica te slopen.
16 april 2016 16:07
Een koers van 200 km kan meer spektakel opleveren dan een van 250 km. Zie maar hoe saai MSR is van 300 km. Welke bergetappes in de rondes leveren meest spektakel ? Een rit van pakweg 220 km met 5 cols of eentje van 150 km met maar 2 cols en met de aankomst boven ?
16 april 2016 16:14
Het laatste rondje schappen en vervangen door na de Loorberg een rondje tussen Epen/Vijlen/Vaals te doen.
16 april 2016 16:17
Uithoudingsvermogen is het kenmerk van de klassiekers. Als mensen het te saai vinden zetten ze de tv toch lekker een uurtje later aan? Te zwaar qua parcours is het al helemaal niet zolang renners als Matthews gewoon bij de favorieten behoren.
16 april 2016 16:20
De lus door Belgie weer opnemen, met de Hallembay als scherprechter, in de tijd met Maurizio Fondriest, dat was pas spektakel, en hier kan de wedstrijd beslist worden i.p.v. bijna steevast een spurt boven op de Cauberg.

http://www.boogiesextreme.nl/index.php?pageId=8

De finish in Maastricht vind ik geen optie, dan komen de mindere goden weer aansluiten, tenzij de Belgische lus weer word opgenomen, dan is het een ander verhaal.
16 april 2016 16:21
De laatste lus eruit met Geulhemmerberg en Bemelerberg, dat lijkt me bij een verandering noodzakelijk. En de Dode Man erin, samen met de Keutenberg een ideale springplank.

Maar dan krijgen we morgen een fantastische wedstrijd, en is alle commotie voor niks.
16 april 2016 16:23
Ik vind die finish vlak na de Cauberg een prima zet, daardoor heb je niet aan die ene demarrage genoeg.

Wat wél moet veranderen is die lus ervoor. Je bent als favoriet wel gek als je nog op de Keutenberg gaat...

Naar Maastricht rijden me een stom plan, dan heb je met het huidige peloton nog meer sprinters die mee kunnen doen voor winst. Zabel won hem ook niet voor niets, dan kunnen lui als Matthews, Coquard, Sagan, Swift, Tsatevich, Hagen, Bouhanni, Degenkolb, en zelfs Kristoff straks nog (meer) mee gaan doen. Als je dan een ploeg hebt die sterk genoeg is kan je nog wat organiseren na de Cauberg, lijkt mij een slechte zaak.
16 april 2016 16:25
@jansen8888
Het is in theorie zelfs mogelijk om de Keutenberg-Oost / Dodeman binnen 6 km en Eyserbosweg binnen 11 km van de voet van de Cauberg te brengen. Daarvoor is een passage door het (toeristisch) centrum van Valkenburg en de Grendelpoort noodzakelijk. Met wat aanpassingen aan de infrastructuur en grote kans op een uitgedund peloton moet dat net kunnen. Dat levert bovendien extra fraaie plaatjes op van Valkenburg.
16 april 2016 16:25
Finale zwaarder maken en minder voorspelbaar zou goed zijn. Die 250 km moet wel gehandhaafd blijven, want met 200 km gaat het niet genoeg in de benen zitten.
16 april 2016 16:29
Waarom niet het eerste gedeelte heuvels, middenstuk, 50km oid relatief vlak en daarna nog een serie heuvels. Dan kan je vervolgens spelen met een aankomst bergop, of laatste 5-10km vlak of een lichtelijk oplopende finish.
16 april 2016 16:29
Wat mij betreft mag de laatste lus er ook weer uit. Misschien wel een nieuwe finale met achtereenvolgens Keutenberg, Gulpenerberg (NZ) , Kruisberg (Botterweck), Eyserbosweg, Fromberg en finish in het dal in Valkenburg.
16 april 2016 16:34
@AndriesW

Door de Grendelpoort lijkt mij iets te veel gekkenwerk. Die is al te smal voor een groep van 20 renners. Vind de laatste bocht voor de Cauberg al te veel van het goede gezien de snelheid door de afdaling daarvoor. Daarbij gaan de ondernemers het niet toestaan om het centrum af te sluiten.

Maar ben helemaal met je eens dat je in de laatste 10km een heuvel moet opnemen die echt een verschil kan maken en waar een groepje kan wegrijden tot de Cauberg.
16 april 2016 16:36
Goed dat de God van Limburg dit zegt, naar hem wordt wel geluisterd daar in het zuiden. Ik vond het parcours voor de laatste wijziging eigenlijk prima, in elk geval veel beter dan nu. De Keutenberg/Eijserbosweg zijn nu verworden tot een paar betekenisloze heuveltjes, terwijl het daar een paar jaar terug steeds openbrak.
16 april 2016 16:38
Ik begrijp eerlijk gezegd ook niet dat er niet meer naar vlak over de grens wordt gekeken. Uiteraard is dat draaien en keren één van die karakteristieke kenmerken van de AGR, maar net over de grens in zowel Duitsland als België liggen juweeltjes van pukkels. Zo kun je de lussen groter maken en zowel de aanloop naar, als de finale zelf verlengen. Lijkt me de voorspelbaarheid te verminderen...
16 april 2016 16:39
Kortere afstand, meer heuvels, meer innovatie in techniek (camerawerk/gopro's) en teams van 6 man waardoor de wedstrijd niet te controleren valt. Dat laatste maakt de amstel altijd een bout wedstrijd mede omdat de teams te groot zijn en controle te aanwezig is.
Korter zwaarder en minder renners en meer innovatie.
16 april 2016 16:41
Ik zie hier vele goede plannen voorbij komen. De Cauberg mag voor mij de finale blijven. Wat je kunt afwisselen is de finish: Bovenaan of iets verderop. De afstand moet ongeveer 250 km blijven, maar het gedraai en gekeer moet ophouden - dat doet Ronald Waterreus waarschijnlijk aan een criterium denken, Roger de Vlaeminck had er vroeger een gruwelijke hekel aan. Dat kan door een langere vlakke aanloop, vanuit Amsterdam (idee van RV) of een andere interessante startplaats. De enige echt heroïsche editie was de eerste in 1966. Ze hadden zich vergist in de afstand, die was langer dan gedacht (302 km). Ook toen was de aanloop vlak (Breda-Meersen). De finale zou zwaarder kunnen, zoals diverse mensen voorstellen (bijvoorbeeld AndriesW).

Om te reageren moet je ingelogd zijn.