Dwars door Vlaanderen opgelucht dat slachtoffers val 2024 terugkeren
foto's: Cor Vos
Raymond Kerckhoffs
woensdag 2 april 2025 om 08:22

Dwars door Vlaanderen opgelucht dat slachtoffers val 2024 terugkeren

Interview Het is eigenlijk het grootste compliment dat de organisatie van Dwars door Vlaanderen kan krijgen. Wout van Aert, Mads Pedersen, Jasper Stuyven en Biniam Girmay waren vorig jaar de grote slachtoffers van de vreselijke valpartij in de aanloop naar de Kanarieberg. Alle vier staan ze woensdag in Waregem gewoon weer aan de start. Niet alleen als laatste test richting de Ronde van Vlaanderen, maar ook met het doel om een Vlaamse voorjaarsklassieker aan hun palmares toe te voegen.

Pavel Desmet is dik tevreden met het deelnemersveld dat hij zowel bij de mannen als bij de vrouwen in Waregem kan verwelkomen. Als voorzitter van KSV Waregem Vooruit is hij de man achter Dwars door Vlaanderen. De vereniging is eigenaar van de klassieker, die qua organisatie een langdurig samenwerkingscontract met Flanders Classics heeft.

“Na die zware valpartij van vorig jaar is dit voor ons toch wel een speciale editie”, geeft Desmet aan. “We hebben overigens vorig jaar geen enkel verwijt van de betreffende renners en ploegen gekregen.”

“Het zegt ons veel dat Wout, Mads, Jasper en o.a. Biniam het vertrouwen in ons als organisatie hebben behouden. Ze hebben allemaal aangegeven dat ze met een sterke ploeg komen en voor de zege willen strijden. Zoals het ook bijzonder is dat alle WorldTour-teams weer van de partij zijn. Dit terwijl men niet verplicht is om alle zogenaamde jonge WorldTour-wedstrijden te rijden.”

Wout van Aert na de val van vorig jaar – screenshot

Wat hebben jullie gedaan qua veiligheid na de valpartij van vorig jaar?
“We zijn hier heel bewust mee omgegaan. We zijn de laatste wedstrijd voor de Ronde van Vlaanderen en willen dat iedereen zich zo veilig en comfortabel voelt om bij ons te starten. Daarom hebben we onze kilometers bewust laag gehouden op 184 kilometer. Eerst een aanloop van zo’n 110 kilometer en vervolgens een gebalde finale van zo’n 70 kilometer.”

Welke stroken zitten niet meer in het parcours?
“De Kanarieberg is uit de wedstrijd gehaald. We hadden nog gekeken of we die helling op een veiligere manier konden invoegen, maar dat werd moeilijk. De Eikenberg keert terug, omdat we een gevaarlijke afdaling van Ladeuze eruit hebben gehaald. De Kortekeer wordt dan weer vervangen door Berg Ten Houte, die twee keer bedwongen moet worden.

In de aanloop, na zo’n vijftig kilometer, slaan we nu de kasseistrook van de Varent over. We hebben de vraag gesteld: waarom zouden we een moeilijke kasseistrook in het begin van de wedstrijd steken? Met Flanders Classics, die qua veiligheid een van de beste van de wereld zijn, hebben we naar het hele parcours gekeken om risicozones te mijden.”

Is er een moment geweest waarop jullie je de vraag hebben gesteld of een datum zo vlak voor de Ronde van Vlaanderen nog wel goed is?
“Nee, wij vinden onze datum op de kalender op vier dagen voor de Ronde van Vlaanderen juist heel goed. Het is niet eenvoudig om tegenwoordig iedereen tevreden te stellen. Het is een beetje de interpretatie dat je in principe alle drie (Pogacar, Van der Poel en Van Aert, red.) de groten aan het vertrek moet hebben om als succesvol te worden aangezien. Wij hebben Mathieu, Wout en Tadej de afgelopen jaren aan de start gehad, maar het lukt niet altijd om hen alle drie samen te hebben. Als je naar het hele deelnemersveld kijkt hebben wij helemaal niks te klagen.

Organisator Pavel Desmet van Dwars door Vlaanderen met Mads Pedersen.

Juist die dominantie van drie à vier renners in de Monumenten zorgt ervoor dat de honger bij de andere ploegen om een andere voorjaarsklassieker heel groot is. Als je Groupama-FDJ kijkt, die komen met een topploeg met hun beide kopmannen Stefan Küng en Valentin Madouas omdat ze voor de zege willen gaan. We kijken in sommige klassiekers misschien alleen naar UAE Emirates, Visma | Lease a Bike, Lidl-Trek en Alpecin-Deceuninck, maar de andere teams gaan daardoor juist ook voor hun kans in bepaalde wedstrijden.”

Ook bij de vrouwen staat er een sterk deelnemersveld.
“Ook hier staan inderdaad alle WorldTour-teams aan de start. Met toppers als Lotte Kopecky, Marianne Vos, Elisa Longo Borghini, Elisa Balsamo, Marlen Reusser en Puck Pieterse kun je ook hier een zeer aantrekkelijke wedstrijd verwachten. Vanaf de eerste editie die we voor de vrouwen hebben georganiseerd hebben we altijd een sterk deelnemersveld kunnen begroeten. Het is een wedstrijd waar we richting de toekomst zeker verder in willen investeren.”

Flanders Classics is een van de kartrekkers in het One Cycling verhaal. Dat zou inhouden dat de belangrijkste kalender van zo’n 180 naar 85 koersdagen wordt terug gebracht. Weten jullie al wat dat voor Dwars door Vlaanderen betekent?
“Kijk, ik vind het heel belangrijk om zowel bij de vrouwen als bij de mannen bij de WorldTour te horen. Als One Cycling komt is het in mijn ogen ook heel belangrijk om op het allerhoogste niveau te blijven. Wij weten niet wat er effectief gaat gebeuren als One Cycling komt. Dat zijn zaken die voor ons door Tomas van den Spiegel van Flanders Classics worden opgevolgd. Voor ons is het heel eenvoudig. Als je op het hoogste niveau wil blijven acteren, moet je mee zijn in dat verhaal.”

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.