Dylan Groenewegen: “De eerste groep zat net zo fout als wij”
foto: Sirotti
woensdag 4 april 2018 om 18:05

Dylan Groenewegen: “De eerste groep zat net zo fout als wij”

Dylan Groenewegen reageerde eerder dan gehoopt op zijn optreden in de Scheldeprijs. De topfavoriet van LottoNL-Jumbo passeerde honderd kilometer voor de finish een spoorweg waarvan de bomen aan het sluiten waren, op het moment dat hij in achtervolging was op het voorste peloton. “De eerste groep zat net zo fout als wij”, vertelt de sprinter tegen de toegestroomde media.

“Er was net een klein valpartijtje geweest. We zaten op vijftien seconden en waren aan het terugkomen. We zagen de knipperende lichten al bij de eerste groep en toen zijn we er ook nog doorheen geschoten. Toen werden we uit koers genomen”, beschrijft Groenewegen de situatie. Samen met dertig renners werd hij uit koers gehaald, terwijl het voorste deel van het peloton door mocht rijden. “Je zag de lichten zeker knipperen, al is dat voor ons wielrenners lastig te zien omdat die dingen zes meter hoog hangen. Dat is niet het eerste waar je op let.”

Groenewegen wil voor dat de jury heer lering uit trekt. “Misschien is het goed voor de jury om hier naar te kijken: ‘Hoe kunnen we dit beter doen en in het vervolg iets beter oplossen?'”, zegt de Nederlandse kampioen van 2016, die overwoog te stoppen. “Natuurlijk, het is een regel dat je moet stoppen. Je weet ook dat als je op dat moment stopt, dan sta ik daar waarschijnlijk in mijn eentje. Dus dat is ook lastig. Het is een terechte beslissing, want het staat in de reglementen, maar dan moet de jury wel concreet zijn en zeggen dat het voor iedereen geldt.”

RIDE Magazine
70 Reacties
Sorteer op:
4 april 2018 18:08
Heeft ie nog helemaal gelijk ook.
4 april 2018 18:10
Dus de lichten waren al aan het knipperen nog voor de groep die 15 seconden voor hen reed, aan de spoorwegen kwam? Maar volgens Demare sprongen de lichten pas aan op het moment dat hij al halverwege was? Zou Demare misschien een leugenaar zijn???
@Matthias, voor hetzelfde geldt staarde Demare naar het wiel van zijn voorganger
4 april 2018 18:15
Dus hij geeft toe het licht gezien te hebben, lijkt me verzwarende omstandigheid. En verder die free rider attitude van als een ander doping gebruikt dan mag ik ook... kom je niet ver mee. Pure drogredenering
4 april 2018 18:16
Onzin, Dylan. Eigen verantwoordelijkheid. Wat voor anderen geldt is niet relevant.
4 april 2018 18:16
Probleem is natuurlijk dat in een peloton op verkeerslichten ed moet letten en alleen in deze situatie opeens wel. Waarom rijd organisatie niet even voor het peloton om tot stoppen te manen?
Groenewegen zn verhaal doet trouwens vermoeden dat stoppen wel een optie was.
4 april 2018 18:17
Hij vindt het een terechte beslissing maar heeft er toch een hoop op aan te merken. Kinderachtig hoor.
4 april 2018 18:18
Is bang om er in zijn ééntje te staan en zwicht dus voor de groepsdruk.

Gebrek aan karakter wat misschien voor een deel aan zijn jonge leeftijd is te verklaren. Hopelijk trekt hij er lering uit en doet hij in het vervolg wat zijn eigen geweten hem zegt ipv het gedrag van anderen te volgen.
4 april 2018 18:23
Nee hoor. Hij zegt dat hij terecht gestraft is maar dat de groep voor hem onterecht niet gestraft is.
4 april 2018 18:27
Ik zie niet goed in wat hij hier fout zegt. Hij is (anders dan Demare) het gewoon eens met de uitsluiting. Hij vindt alleen dat anderen ook gestraft moeten worden.

Voor wat betreft de groepsdruk. Elke persoon die reageert heeft boter op zijn hoofd als hij of zij dat niet begrijpt. Iemand die niet bezwijkt aan groepsdruk op zo'n moment is zeldzaam. Ook onder iedereen die hier reageert.
4 april 2018 18:30
Ik vermoed dat de omvang van de groep onderbewust een rol heeft gespeeld, gegokt en verloren, een aanvullende schorsing zou teveel van het goede zijn....
4 april 2018 18:30
De lichten knipperden al bij het peleton dat 15 sec voorsprong had, maakt het des te gevaarlijker. Voor hetzelfde geld was de trein dus al bij de spoorweg. Wordt er niet beter op zo
4 april 2018 18:32
@bazzz

De spoorbomen waren nog open, dus ondanks dat het gevaarlijk was...
4 april 2018 18:32
hij had moeten stoppen. maar het is wel een terecht punt dat de regels consequent voor iedereen moeten gelden. dus ook voor de eerste groep als zijn observatie correct is.
4 april 2018 18:34
De keuze om de rest van de groep te volgen gebeurt natuurlijk in een split-second. In zo'n situatie is er natuurlijk geen sprake van een evenwichtige keuze. Dat er hier mensen hem betichten van weinig karakter en de vergelijking met doping trekken (over een drogredenering gesproken - remember het hellend-vlak-argument?) is dan ook een prachtig voorbeeld van 'de beste stuurlui staan aan wal'. De UCI moet hier mijns inziens zelf actief iets aan doen (zoals de suggestie hierboven dat er commissarissen vooruit rijden om - indien nodig - het peloton tijdig te stoppen), want op deze manier werkt het niet.
4 april 2018 18:35
Hij heeft geen flauw idee wat de gevolgen kunnen zijn van zo’n actie. Laconieke reactie, zeer onprofessioneel
4 april 2018 18:37
Dylan Groenewegen: “De eerste groep zat net zo fout als wij”

Dus hij wist dat hij fout zat. Waarom doe je het dan?
4 april 2018 18:38
Die knipperlichten hangen op 6 meter hoogte, haha toch maar even naar specsavers Dylan!!!
4 april 2018 18:38
Dus hij zat niet in de eerste groep...
4 april 2018 18:39
Volgens Groenewegen knipperden de lichten al ruim 15 seconden voordat zijn groep bij de spoorlijn aankwam. Dat kan niet, want op de foto (sporza.be) zie je dat de bomen nog recht omhoog staan en de lichten knipperen, als zij aankomen. Zelfs in België zit er geen 15 seconden tussen het begin van het signaal en de rode lichten en het neergaan van de spoorbomen. Kortom: een onzinverhaal van onze vriend !
4 april 2018 18:49
Het enige logische in deze situatie was toch doorrijden? Stop je, verlies je de koers ook.
4 april 2018 18:53
RRobson... je zit niet in een chaotische koers (waarschijnlijk gewoon achter je bureautje) en je overziet dit al niet. Wat moet dat met jou worden als jij eens op een fiets stapt. Ongelofelijk.
4 april 2018 18:53
De strekking van zijn verhaal klopt gewoon. Terechte uitsluiting want regels, slechte regels want verwarring. Lijkt mij een perfect leermoment voor uci en koersorganisatoren, en nu doorpakken
4 april 2018 18:57
@sooike ken jij de situatie daar ter plekke ? Buiten de bebouwde kom op een doorgaande weg, waar dus sneller gereden wordt, knipperen de lichten al ruim voordat de bomen omlaag gaan. Check eerst de feiten, voordat je wat roep toetert..... maar hij rijdt natuurlijk in het verkeerde shirtje.......

Verder klink het wel als klasse justitie, de ene groep wel, de andere groep niet.

En is het natuurlijk ook een kwestie van gegokt en verloren. Want wacht je wel, kom je ook nooit meer terug. Had gewoon in de eerste groep moeten zitten, dan was er niks aan de hand geweest en heb je het zelf in de hand.
4 april 2018 18:58
Groenewegen heeft toch gewoon een uitstekend verhaal? Allerlei regels worden verzonnen en tegelijkertijd nauwelijks gehandhaafd. Rowe in de RVV is een uitzondering. Als je in volle koers zit dan is het kop tussen de kabels en volgen. Allerlei fantastisch beredeneerde verhalen van de reaguurders hier (chapeau overigens) daar moet hij in een split second een beslissing over maken (de verkeerde trouwens, vind ik maar vind hij zelf ook). Maar ik kan best begrijpen dat je toch oversteekt. Een gat laten of anderen laten wegrijden doe je gewoon niet, dat zit er enorm in. Stel er werd NIET gehandhaafd (en dag gebeurt zo vaak) dan sta je enorm voor lul.
En RRobson het feit dat je vindt dat de beslissing terecht was is op zich geen verbod om je uit te spreken tegen (vermeende) willekeurigheid?

Om te reageren moet je ingelogd zijn.