Tour 2017: Groenewegen zegeviert op Champs-Élysées, Froome wint vierde Tour

zondag 23 juli 2017 om 19:18
Tour 2017: Groenewegen zegeviert op Champs-Élysées, Froome wint vierde Tour

Foto: Sirotti

Dylan Groenewegen heeft de slotetappe van de Tour de France 2017 op zijn naam geschreven. De renner van LottoNL-Jumbo won in Parijs op de Avenue des Champs-Élysées de massasprint. Chris Froome verzekerde zich voor de vierde keer van de eindoverwinning.

Om tien voor vijf werden de renners in Montgeron op gang geschoten voor de slotrit van 103 kilometer. De openingsfase werd traditioneel in een wandeltempo afgelegd, zodat er ruimte was voor de karakteristieke foto’s van renners met champagne. Yoann Offredo reed nog even vooruit, zodat hij de gelegenheid had om zijn familie en vrienden te groeten.

De ploeg van Sky op de Champs Elysees – Foto: ASO

Tijdens de eerste passage over de Champs-Élysées voerde Sky het gesloten peloton aan. Parijzenaar Offredo trok als eerste ten aanval, maar raakte niet weg. Op intiatief van Daryl Impey (Dimension Data) ontstond er een kopgroep met ook Julien Vermote (Quick-Step), Sylvain Chavanel (Direct Energie), Nils Politt (Katusha-Alpecin) en Alexey Lutsenko (Astana). Even later wisten Marcus Burghardt (Bora-Hansgrohe), Imanol Erviti (Movistar), Dion Smith (Wanty-Groupe Gobert) en Michael Schär (BMC) aan te sluiten. De negen reden een voorsprong van twintig seconden bij elkaar, maar zouden op tien kilometer van het einde ingelopen worden.

Bij het ingaan van de slotronde waagde Dmitriy Gruzdev (Astana) nog een poging om een massasprint te voorkomen, maar deze bleef zonder succes. Een nieuwe poging van Zdeněk Štybar (Quick-Step) was evenmin succesvol. Op twee kilometer van het einde werd hij opgeslokt door de sprinterstreintjes.

In de strijd om de dagzege kwam Groenewegen vroeg op kop. André Greipel kwam nog dicht bij, maar Groenewegen bleef de Duitser met een klein verschil voor. De Amsterdammer boekte daardoor zijn eerste overwinning in een Touretappe.

Het podium: vlnr Uran, Froome en Bardet

Dit artikel delen:

168 Reacties

Rondo 24 juli 2017 om 12:35

Mooie zege, leuke actie van leuke vrouw !

0
Sephiroth 24 juli 2017 om 07:42

@shutup, greipel uit vorm? volgens Greipel trapt hij zijn verwachtte wattages, dus die is niet uit vorm. Kristoff heeft niet zn superseizoen meer, maar moest het altijd al meer van de zwaardere koersen hebben… Daarnaast voor Sooike en shutup: 300-350m op kop, licht oplopend in de wind sprinten is nogal een verschil met de laatste 100 meter uit het wiel komen wat greipel deed. De vraag is of Greipel het vol had gehouden als hij 50-100m eerder was aangegaan.

0
Jungle Man 24 juli 2017 om 05:31

Knap dat ie toch nog een etappe wint. Greipel lijkt qua sprints een beetje over te geraken

0
Gerhard 24 juli 2017 om 00:15

Valt me nu op dat Groenewegen op de foto precies het logo van Wielerflits in spiegelbeeld is :)

0
Covadonga 24 juli 2017 om 00:11

Sneu voor Greipel. Was hij een keer de rapste, begint hij veel te laat.

0
IL DON 24 juli 2017 om 00:03

@Wheely
Ja, op begrafenissen huil ik wel. En ook bij een film waarin mensen tragisch doodgaan willen mijn ogen soms ook wat vochtig worden. Maar een sportprestatie (van iemand anders) niet (zo snel). Bij Gesink zou ik wel echt euforisch zijn en wat voelen, maar meer omdat hij altijd zoveel pech heeft gehad e.d. Met hem leef ik wel echt mee. Maar dat zijn uitzonderlijke situaties..

0
schipperaar 23 juli 2017 om 23:39

Hopelijk kan ie het vasthouden, zolang voorop in de wind en ook nog oplopend, daar was Kittel ook niet aan te pas gekomen en Sagan ook niet waarschijnlijk.
Goed gespaard de laatste dagen.

0
IL DON 23 juli 2017 om 23:28

Overigens wordt altijd gezegd dat winnen op de Champs-Elysee het hoogste is. Qua entourage snap ik dat. Maar persoonlijk gast die rit nergens over en is het gewoon een veredeld criterium. Ik zou een andere rit in de Tour hoger aanslaan. En ik ben geen hater mensen, want dit heb ik altijd al gevonden. Ik heb niets met zo’n laatste rit. Ik kijk ernaar uit wanneer er weer eens een slottijdrit op de Champs-Elysee plaatsvindt!

0
Kelder is de Man 23 juli 2017 om 23:13

Sooike
Maar de streep lag niet 50 meter verder. Lag die dat wel, dan was de sprint waarschijnlijk 50 meter later op gang gekomen. En ja.. Greipel had in de laatste meters meer snelheid.. logisch, want hij kwam van achter en sprintte niet al 200 meter op kop.
Hoe moeilijk is het om te zeggen dat Groenewegen simpelweg de sterkste was..

0
ShutUp 23 juli 2017 om 23:12

Tegen een Greipel uit form en een Kristof die nog meer uit vorm is… goed gedaan
Dylan en daarmee is alles gezegd.

0
Wheely 23 juli 2017 om 23:06

@IL DON
Je mist echt wat hoor, de emotie voelen die hoort bij zo’n prestatie en ontlading is toch het mooiste wat er is! Ik kan echt met plezier meejanken met die sporters, ook bij muziek en films overigens.

0
assen 23 juli 2017 om 22:57

Janken om een sportprestatie? Regelmatig hoor. Niet alleen bij wielrennen. Maar zeker niet vandaag, bij een sprintje in Parijs.

Winnen van een grote Ronde, val in de OS, winnen van een etappe na gruwelijk veel pech in een carriere, en vooral heel veel na het winnen van het wk in de nadagen van een carriere.

Alle wielerliefhebbers weten precies welke momenten ik bedoel, denk ik. ;-)

0
IL DON 23 juli 2017 om 22:39

@klootje kriekeljon
Ik ben best emotioneel (en een groot sportliefhebber) aangelegd, maar ik denk dat ik nooit zou huilen om een sportprestatie. Ik heb het 1x (bijna) gedaan, toen was ik een jaar of 14. Dat was die keer dat mijn club AZ in de halve finale van de UEFA Cup in de blessuretijd van de verlenging door Sporting Lissabon werd uitgeschakeld. Toen zag (op tv overigens) ik Barry van Galen janken en toen werden mijn ogen ook een beetje vochtig. Ik word altijd eerder boos/gefrustreerd op zulke momenten, maar echt huilen (ook huilen van blijdschap) is een beetje too much

0
Mwielerfan 23 juli 2017 om 22:32

@oscarito aan in dat geval goed bedacht en ingespeeld op kristoff zn aanwezigheid voorin. Hoop dat ie vaker zulke goed beredeneerde beslissingen leert nemen in een split second

0
sooike 23 juli 2017 om 22:24

Mooie sprint en eindelijk eens wat geluk voor TLJ. Maar om nu deze sprintzege hoger in te schatten dan de Girowinst van Dumoulin gaat me wel erg ver. Groenewegen kende zijn krachten blijkbaar goed, ging immers van erg ver aan en al had de streep 50 meter verder gelegen was hij tweede geworden achter Greipel die weer eens van veel te ver moest komen, maar wel meer snelheid had dan Groenewegen. Opnieuw een kater voor Lotto/Soudal dat ondanks het fraaie voor-werk Greipel opnieuw veel te laat zag aangaan. Frustrerend lijkt me dat. Maar alle credits vandaag voor TLJ !

0
assen 23 juli 2017 om 22:20

Proficiat Dylan!
Ik had niet gedacht dat je het zou flikken, prachtig. :-)

0
oscarito1908 23 juli 2017 om 22:11

De uitleg van Groenewegen is anders duidelijk. Hij wist dat Kristof in het wiel zat. En wist ook dat als Dylan aan zou gaan er meteen een gaatje zou vallen.

0
Wildebert 23 juli 2017 om 22:01

Genoten! Kwam inderdaad wel erg vroeg op kop, maar maakt het fantastisch af. Mooi ook om die ontlading/emotie bij hem (en zijn vriendin) te zien. En erg prettig voor het gehavende TLJ, dat toch uiteindelijk erg goed presteert. De Vuelta is nog ver.

0
Edd1e 23 juli 2017 om 21:59

Kunnen mensen een keer ophouden met die wat als onzin. Het is helemaal niet zeker dat Kittel hier zou winnen na drie weken tour.
En misschien moeten mensen even kijken naar het voorseizoen van Groenewegen, hij behoorde gewoon tot de top vooraf. Prachtige overwinning met niets op aan te dingen.

0
Mwielerfan 23 juli 2017 om 21:52

Heel sterk, vooral om ondanks de tactische fout alsnog te winnen. Dat kunnen alleen de beste.
Zo vroeg op kop in een zware sprint is in mijn ogen een tactische fout.

0
Coppi Coppi 23 juli 2017 om 21:48

Eerlijk is eerlijk, met Stroet erbij heb je een heel andere wedstrijd natuurlijk

0
Floris 23 juli 2017 om 21:47

@[email protected]: ik ook, maar ik verwacht dat ze daar met Bennett (mits fit) en Kruijswijk vol voor het klassement zullen gaan. Verwacht daar dus wat minder spektakel (al hoop ik uiteraard anders).

0
leegloper 23 juli 2017 om 21:37

@Arema en Belkinrabo,
Zoek nou niet zo dom de confrontatie op. Ik ben blij met de vlamingen hier op WF.

0
leegloper 23 juli 2017 om 21:36

@Floris,
Mooie melding. Ik kijk uit naar de Vuelta.

0
vanuit de kantlijn 23 juli 2017 om 21:21

ja dat mag….

0