Eddy Merckx en vele kampioenen zwaaien wielerjournalist Hugo Coorevits uit
Foto: Raymond Kerckhoffs
zaterdag 30 november 2024 om 11:05

Eddy Merckx en vele kampioenen zwaaien wielerjournalist Hugo Coorevits uit

De crème de la crème van de Belgische wielersport verzamelde zich dit weekend in Melden onder de rook van Oudenaarde. Wielerjournalist Hugo Coorevits die na ruim 30 jaar werkzaam te zijn geweest voor Het Nieuwsblad en Het Volk werd verrast met een afscheidsfeestje voor zijn aanstaande pensioen. Hij kreeg uit handen van de wereldkampioenen Eddy Merckx, Freddy Maertens, Johan Museeuw en Lotte Kopecky een regenboogtrui die door liefst 34 wereldkampioenen was gesigneerd.

Ook de laatste Belgische Tour de France-winnaar Lucien van Impe was van de partij. Net als Tim Merlier, Dirk De Wolf, Stijn Devolder, Sep Vanmarcke, Dirk Demol, Wilfried Peeters, Gianni Meersman, Nico Mattan en onder andere voorzitter van Belgian Cycling Tom Vandamme.

Coorevits was voor Het Nieuwsblad een echte nieuwsjager die vele primeurs had, maar ook altijd een ingang wist te vinden bij de grote kampioenen voor exclusieve interviews. Jarenlang had hij een column in zijn krant, dat vaak impact had omdat iedereen wist dat de boodschap in deze columns vanuit het peloton kwam.

Soudal Quick-Step teammanager Patrick Lefevere hield een speech waarin hij zijn prettige samenwerking met Coorevits benadrukte. “Hugo is een zeer goed ingevoerde journalist in de wielersport. Een van de weinige journalisten waar tegen je ook off-the-record iets kon vertellen, zonder dat dit de volgende dag in de krant verscheen.”

Enkele renners die niet aanwezig konden zijn, spraken een boodschap in. Zoals Remco Evenepoel, Mark Cavendish, Peter Sagan, Tom Boonen, Philippe Gilbert en Greg van Avermaet. Ook zij roemden de werkwijze van Coorevits met wie ze naast de journalistieke vragen ook geregeld een menselijk praatje konden hebben.

Coorevits wil de komende jaren nog actief blijven in de wielersport en gaat nu op zoek naar een functie die hem opnieuw kan uitdagen.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.