Een blik achter de schermen in de Tour of Guangxi
©WielerFlits - Nico Dick
donderdag 17 oktober 2019 om 17:45

Een blik achter de schermen in de Tour of Guangxi

Special Met de Tour of Guangxi is de laatste WorldTour-wedstrijd van het seizoen begonnen. WielerFlits volgt deze rittenkoers – op uitnodiging van organisator Wanda Sports – ter plekke. Vandaag een blik achter de schermen aan de hand van enkele leuke beelden én duiding. Verzorger Dimitri Van Boxstael (foto boven, rechts) geeft ons een inkijkje bij Jumbo-Visma.

Een rondje op de parking van het rennershotel in Beihai maakt al snel duidelijk dat de Tour of Guangxi voor het personeel van de ploegen geen opdracht is zoals een doorsnee Europese wedstrijd.

“Dat is het minste wat je kan zeggen”, lacht Dimitri Van Boxstael, een van de Belgische verzorgers bij Jumbo-Visma en voor de tweede keer van de partij in Guangxi. “Vooral het logistieke deel is best omslachtig. En dat begint al in eigen land. Niet alleen heeft iedereen een visum nodig, daarnaast moeten ook lijsten ingevuld worden met alles wat in China wordt ingevoerd. Fietsen, wielen, voeding, alle andere materiaal. Alles, maar dan ook alles wat we meenemen, moet tot in detail worden opgelijst.”

Daarna begint het inladen. “We zijn beperkt in gewicht. Alles moet in vliegzakken en -dozen. Dus proberen we naar een minimum van materiaal te streven. Het is niet dat we hier, zoals in Europese wedstrijden, zomaar een schuif kunnen opentrekken. Hoe meer gewicht, hoe groter de kostprijs. Ik schat dat wij om en bij de 5.000 euro aan kosten hebben wat dat deel van de reis betreft.” Voor Jumbo-Visma werden in totaal 33 bagagestuks ingescheept. “veertien fietsen, vijf koelboxen en een aantal wiel- en bidonzakken. En onze eigen bagage uiteraard.”

Een blik in de truck van EF Education

Ook in Guangxi zelf is het logistiek niet evident. “Denk maar aan de beperking van de taal”, vertelt Van Boxstael. “Hier spreekt amper iemand Engels. Dus heb je bij alles wat je doet een tolk nodig. Een andere beperking: je mag hier als Europeaan niet met de wagen rijden. Dat maakt het er niet gemakkelijker op. Denk maar aan een eenvoudig winkelbezoek. Daarvoor moet je dus een chauffeur en een tolk regelen. Leuk extraatje: je kan hier in warenhuizen niet betalen met een visa- of mastercard. Dus moet je vooraf steeds weer zorgen dat je voldoende cash geld op zak hebt.”

Ook Team Ineos moet het in Guangxi met iets minder luxe doen

Tezelfdertijd benadrukt Van Boxstael dat dit niet mag vergeleken worden met een rittenkoers in bijvoorbeeld Gabon. “De organisatie doet zijn uiterste best om ons te helpen, hoor. En alles is strak geregeld. In 2012 was ik in Beijing. Dat was een ander verhaal. Hier slapen we in de betere hotels van Guangxi. De organisatie doet wat ze kan. Je moet dit zien als een avontuur.”

Een beetje creativiteit helpt daarbij. “De meeste teams laten hun was doen in het hotel waar ze verblijven. ’s Avonds wordt de kledij afgegeven, ’s morgens krijg je die terug. Wij hebben bij onze aankomst in China voor 150 euro zelf een wasmachine gekocht. Het geeft ons wat extra vrijheid én na een paar dagen hebben we de investering terugverdiend.”

Wat met de maaltijden, vragen we ons af. Van Boxstael lacht. Alle teams kregen van organisator Wanda Sports de garantie dat ze zich geen zorgen hoeven te maken over de kwaliteit van het eten. Jumbo-Visma neemt echter geen enkel risico. “Natuurlijk moeten we hier iets soepeler zijn dan in Europa. Maar we proberen toch zo strikt mogelijk onze eigen richtlijnen te volgen. Zo verbieden we onze renners Chinees vlees of kip te eten. Het geval Contador, weet je nog? We hebben vanuit Nederland kip en tonijnfilet uit blik mee. Van de buffetten in de hotelrestaurants – hoe netjes ook – eten we alleen rijst, pasta en groenten.”

de brandweer staat te allen tijde paraat

Op de parking van het teamhotel vind je om de dertig meter een agent

De teambussen in Guangxi

De organisatie zorgt ook voor de volgwagens

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.