dinsdag 6 juni 2017 om 09:41

“Een opleidingsvergoeding werkt alleen als je het UCI-breed doet”

Opleidingsploegen in het wielrennen ontvangen geen opleidingsvergoeding voor renners die de overstap maken naar het profpeloton. In WielerFlits Live #29 werd gediscussieerd over het belang van zo’n financiële compensatie. “Het invoeren van een opleidingsvergoeding lijkt mij een heel goede stap”, zegt Frank Kwanten, algemeen directeur van Delta Cycling Rotterdam.

Volgens Kwanten zou een bedrag van vijfduizend euro al volstaan ter compensatie van de investeringen in een renner. “Het gaat zelfs zover dat wanneer Dylan Groenewegen een volgende stap zet vanuit Roompot ook zij niks ontvangen”, aldus Kwanten. “Je kunt het natuurlijk wel vast laten leggen in de contracten van renners en dat zal in de toekomst wel vaker gaan gebeuren”, denkt Michael Boogerd.


Moet de UCI een opleidingsvergoeding instellen? Plaats hieronder je reactie.

Meer video’s zien uit het peloton?
Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

RIDE Magazine
13 Reacties
06-06-2017 09:50
Ik denk dat het allemaal pragmatisch geen hol uitmaakt > Zij die in aanleg het allerhardst en tof kunnen fietsen en daarbij het geluk hebben dat ze uberhaupt een fiets hebben gepakt komen toch wel in het profpeloton terecht. Hoe hakkie-takkie of supersonisch het allemaal ook in elkaar steekt.
06-06-2017 09:55
@RV
Het gaat niet zozeer om de renners zelf, maar om het voortbestaan van een opleidingsploeg. Zo'n ploeg als Delta investeert in jonge renners en zodra die renners prof worden, ziet Delta daar niets voor terug. Dat is wel wat krom.
06-06-2017 10:01
Ik denk gewoon niet dat het eventueel ontwikkelen van een groot talent op het conto van zo'n ploeg geschreven mag worden.
06-06-2017 10:09
@RV
Wat doen die opleidingsploegen dan wel volgens jou?
06-06-2017 10:21
@RV
Het gaat ook niet alleen maar om de grote talenten. Die komen er namelijk toch wel. Juist de mindere goden hebben deze tussenstap nodig om toch tot een profcontract te komen. Bij zo'n opleidingsploeg kunnen die renners in ieder geval wennen aan het rijden in een peloton en zich in de kijker rijden.
06-06-2017 10:27
Zie het nut niet van opleidingsvergoedingen zoals in het voetbal. Continentale ploegen moeten net zoals world tour ploegen leven op geld van de sponsors. Betalen aan continentale renners zou alleen nog maar meer van world tour sponsors vragen en dat past gewoon niet in het wielermodel. Opleidingsploegen in het wielrennen kiezen ervoor om Opleidingsploegen te zijn op dat niveau, dat is in het voetbal heel anders. Als Ajax een spits weghaalt bij PSV, die al sinds zijn derde daar wordt opgeleid, is dat natuurlijk heel zuur en is een vergoeding op zijn plaats! Maar hier gaat het immers maar om maximum 3 jaar bij een opleidingsteam, de clubs hiervoor zouden dan ook gefinancieerd moeten worden en dat is een systeem waar we beter uit wegblijven.

@Mathieu Mollen
En jij denkt dat ploegen bereid zijn 50k opleidings vergoeding te geven aan een volgens jou dan middelmatige renner? Gaat die renner dat bedrag lekker zelf kunnen ophoesten. Je eerste contract zelf betalen (eventueel via aangebrachte sponsor) is een algemeen gebruik in het wielrennen, deze vergoeding zou dat enkel maar verergeren...
Zoals RV zegt, de toppers komen er toch en de rest moet zich maar bewijzen!
06-06-2017 10:30
Ik ben het in deze wel eens met reinier honig. In een peloton rijden leer je namelijk al in de jongere categoriën. Al die jongens rijden minimaal tot hun 18de voor een club, daarna 2 a 3 jaar voor een of meerdere continentale ploegen en worden dan prof of blijven hangen. Het grootste deel van de opleiding gebeurt bij de clubs. Continentale ploegen zijn er toch vooral om je in de kijker te rijden en ik heb het idee dat daar niet zo veel meer wordt opgeleid.
06-06-2017 10:51
@SolarEritrean
50k lijkt me wel erg veel. Daarnaast gaf ik zelf ook al aan dat ze bij een continentale ploeg ook de kans krijgen om zich in de kijker te rijden. Toch geloof ik niet dat een continentale ploeg helemaal niks bijdraagt aan de ontwikkeling van een renner en daar zou wat mij betreft best een bedrag tegenover mogen staan, maar dan niet in de orde grootte van 50k.
06-06-2017 10:57
Waarom gelijk bedragen gaan noemen? Eerst maar eens kijken of er voor zo'n idee animo is.
06-06-2017 11:15
Mathieu Moller

Excuses had 50k in artikel gelezen, maar is dus 5k. Mijn idee blijft evenwel hetzelfde; grote renners wenners worden nu al gewoon ingelijfd bij opleidingsteams van World Tour ploegen. Dan gaan we zeker een tendens in die richting krijgen.
06-06-2017 11:36
Opleidingsploegen zorgen ervoor dat die jonge renners (megatalent of niet) de mogelijkheden hebben om zich door te ontwikkelen. Ze maken niet van niks een megatalent, ze faciliteren de mogelijkheid voor het talent om die sport te beoefenen. Daarvoor mag best wel een financiele compensatie zijn. Niet zo bizar als bij de voetballerij, maar doorstromen en dan niks krijgen is ook zuur.
06-06-2017 12:35
Voetbalzaken buiten de wielersport houden ajb. Slavenhandel is onwenselijk. Straks wordt het nog de moeite waard renners te laten gaan, ipv successen met ze te boeken.
06-06-2017 12:58
Ik ben van mening dat dit in het huidige business model niet past, in het huidige sponsor afhankelijke model heeft het geen zin of toegevoegde waarde. Wanneer je toegaat naar een commercieel model met niet enkel sponsor inkomsten, (wat bijvoorbeeld Tinkov heeft voorgesteld), dan kan het wel wel relevant worden.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.