dinsdag 6 juni 2017 om 09:41
“Een opleidingsvergoeding werkt alleen als je het UCI-breed doet”
Opleidingsploegen in het wielrennen ontvangen geen opleidingsvergoeding voor renners die de overstap maken naar het profpeloton. In WielerFlits Live #29 werd gediscussieerd over het belang van zo’n financiële compensatie. “Het invoeren van een opleidingsvergoeding lijkt mij een heel goede stap”, zegt Frank Kwanten, algemeen directeur van Delta Cycling Rotterdam.
Volgens Kwanten zou een bedrag van vijfduizend euro al volstaan ter compensatie van de investeringen in een renner. “Het gaat zelfs zover dat wanneer Dylan Groenewegen een volgende stap zet vanuit Roompot ook zij niks ontvangen”, aldus Kwanten. “Je kunt het natuurlijk wel vast laten leggen in de contracten van renners en dat zal in de toekomst wel vaker gaan gebeuren”, denkt Michael Boogerd.
Moet de UCI een opleidingsvergoeding instellen? Plaats hieronder je reactie.
Meer video’s zien uit het peloton?
Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!
Ja een opleidingsvergoeding. Maar dan wel voor de vereniging niet voor de continentale ploegen. https://t.co/HmX1FfEojo
— Reinier Honig (@ReinierHonig) June 6, 2017
Het gaat niet zozeer om de renners zelf, maar om het voortbestaan van een opleidingsploeg. Zo'n ploeg als Delta investeert in jonge renners en zodra die renners prof worden, ziet Delta daar niets voor terug. Dat is wel wat krom.
Wat doen die opleidingsploegen dan wel volgens jou?
Het gaat ook niet alleen maar om de grote talenten. Die komen er namelijk toch wel. Juist de mindere goden hebben deze tussenstap nodig om toch tot een profcontract te komen. Bij zo'n opleidingsploeg kunnen die renners in ieder geval wennen aan het rijden in een peloton en zich in de kijker rijden.
@Mathieu Mollen
En jij denkt dat ploegen bereid zijn 50k opleidings vergoeding te geven aan een volgens jou dan middelmatige renner? Gaat die renner dat bedrag lekker zelf kunnen ophoesten. Je eerste contract zelf betalen (eventueel via aangebrachte sponsor) is een algemeen gebruik in het wielrennen, deze vergoeding zou dat enkel maar verergeren...
Zoals RV zegt, de toppers komen er toch en de rest moet zich maar bewijzen!
50k lijkt me wel erg veel. Daarnaast gaf ik zelf ook al aan dat ze bij een continentale ploeg ook de kans krijgen om zich in de kijker te rijden. Toch geloof ik niet dat een continentale ploeg helemaal niks bijdraagt aan de ontwikkeling van een renner en daar zou wat mij betreft best een bedrag tegenover mogen staan, maar dan niet in de orde grootte van 50k.
Excuses had 50k in artikel gelezen, maar is dus 5k. Mijn idee blijft evenwel hetzelfde; grote renners wenners worden nu al gewoon ingelijfd bij opleidingsteams van World Tour ploegen. Dan gaan we zeker een tendens in die richting krijgen.