Eindejaarslijstjes: De meest opvallende transfer van 2018
donderdag 20 december 2018 om 19:00

Eindejaarslijstjes: De meest opvallende transfer van 2018

Volgende maand begint in Australië alweer het nieuwe wielerseizoen, maar december is dé maand voor WielerFlits om terug te kijken op het afgelopen jaar. Iedere werkdag doen we dat met een terugblik én poll. Vandaag: de meest opvallende transfer van 2018.

In het voetbal is de transfermarkt de laatste jaren op hol geslagen. De topclubs spenderen vandaag de dag tachtig miljoen aan een verdediger, terwijl – van oorsprong – modale teams ook met miljoenen smijten om hun selecties van een kwaliteitsinjectie te voorzien. Contracten lijken steeds minder waard te worden, wat het voeren van beleid dan weer een stuk lastiger maakt.

Zo ver is het wielrennen nog lang niet, maar we zien toch langzaam een kentering plaatsvinden. Tegenwoordig hebben ploegen meer nodig dan alleen het woord van de renner in kwestie. En blijkt er veel mogelijk te zijn, als een team met de geldbuidel zwaait. Vraag dat maar aan Iván Ramiro Sosa en Fernando Gaviria, twee van de genomineerden.

Favorieten


flag-be Wout van Aert

Wout van Aert maakt vervroegd de overstap naar Jumbo-Visma – foto: Sirotti

Dat Wout van Aert de overstap maakt naar Jumbo-Visma, is niet verrassend. De manier waarop is echter wél opvallend. Het heeft namelijk flink wat voeten in de aarde gehad, vooraleer de drievoudig wereldkampioen veldrijden zijn krabbel kon zetten onder een driejarig contract. Van Aert moest namelijk eerst zien af te rekenen met de ‘zaak-Sniper Cycling’. Het werd een transfersoap waar zelfs Goede Tijden, Slechte Tijden bij verbleekt.

We gaan terug naar het begin. Begin juli komt voor het eerst naar buiten dat LottoNL-Jumbo geïnteresseerd is in de diensten van Van Aert. Sponsor Jumbo wil graag de Belgische markt veroveren. Hoe kan dit beter dan door het aantrekken van een van de grootste Belgische wielertalenten? De WorldTour-ploeg wil hem graag een contract voor meerdere jaren aanbieden. Mogelijk komt hij al in 2019 uit voor de Nederlandse formatie, maar dan zal Van Aert wel zijn doorlopende contract bij het ProContinentale Vérandas Willems-Crelan moeten afkopen.

Van Aert leek echter van plan om zijn contract gewoon uit te dienen. Totdat bekend werd dat Vérandas Willems-Crelan in gesprek was met de Ierse ploeg Aqua Blue Sport. De inzet? Een mogelijke fusie met het oog op 2019. Dit tot verrassing van de 24-jarige renner. “Dit viel compleet uit de lucht”, aldus Van Aert. “Ik wil toch snel weten wat er nu allemaal aan de hand is. Ik heb nog een contract bij Sniper Cycling (het bedrijf achter Vérandas Willems-Crelan), maar een overname is toch nog altijd wat anders dan een nieuwe hoofdsponsor.”

Nick Nuyens: de andere hoofdrolspeler in de soap – foto: PhotoPress.be

De fusie kwam er uiteindelijk nooit, maar de eerste barstjes in het huwelijk tussen Van Aert en Nick Nuyens – de teammanager van Vérandas Willems-Crelan – waren zichtbaar. De barstjes werden onherstelbare scheuren toen duidelijk werd dat de Belgische ploeg ging fuseren met Roompot-Nederlandse Loterij. Van Aert werd aangekondigd als dé kopman van de fusieploeg, maar daar dacht de Belg zelf heel anders over. “Amper te geloven dat een werknemer in de 21ste eeuw zo misbruikt kan worden”, was hij stellig. “Het houdt een keer op. Dat moment is nu gekomen.”

Hoe duidelijk de boodschap van de renner ook was, Sniper Cycling bleef geloven dat hij zijn contract zou uitdienen. Op dinsdag 18 september voegde Van Aert de daad echter bij het woord: hij verbrak eenzijdig zijn contract met zijn werkgever. De reden: ontslag wegens dwingende redenen. Sindsdien staan beide partijen lijnrecht tegenover elkaar, en lijkt de kans op toenadering nihil. Het kamp-Nuyens wil geld zien, terwijl Van Aert de toestemming van Sniper Cycling wil om zodoende de vrijheid te hebben al voor 2019 te tekenen bij een WorldTour-ploeg. Om – tussen alle beslommeringen door – het crosseizoen te kunnen betwisten, richtte de ploegloze Van Aert met Cibel-Cebon Offroad Team een nieuwe eenmansploeg op.

Wout van Aert en Richard Plugge schudden elkaar de hand – foto: Bram Berkien

Op donderdag 15 november gaf de UCI Van Aert groen licht om te onderhandelen met een nieuwe werkgever voor komend seizoen. De weg leek kortom open te liggen voor Lotto-Jumbo om Van Aert eerder binnen te lijven, maar het team gaf aan voor absolute zekerheid te kiezen en de officiële documenten af te wachten. Deze week maakte Jumbo-Visma echter bekend dat Van Aert vanaf maart 2019 voor de ploeg zal rijden. Hij heeft voor drie jaar getekend. “Het voelt goed dat ik de stap naar de WorldTour kan maken”, aldus Van Aert. “Het is heel mooi nieuws voor het team, want wij worden sterker. Wout is een megatalent”, zo vult teammanager Richard Plugge aan.

Hiermee is er een einde gekomen aan een maandenlange soap, waarin verschillende personages een hoofdrol vertolkten. Of is het einde toch nog niet in zicht? Nog niet helemaal, want in het najaar van 2019 zal de rechtbank van Mechelen oordelen of Van Aert inderdaad op rechtmatige basis zijn contract bij Sniper Cycling heeft verbroken. Zoals een goede soap betaamt, is er aan het einde altijd een cliffhanger.


flag-co Fernando Gaviria

Fernando Gaviria heeft Quick-Step uitgezwaaid – foto: ASO

“Ik krijg bij UAE Emirates de mogelijkheid om de volgende stap te maken. Ik streef de grootste overwinningen na.” Op donderdag 25 oktober kwam er dan een einde aan de transfersoap van Fernando Gaviria. De Colombiaanse sprinter had zojuist een driejarig contract getekend bij de ploeg uit het Midden-Oosten. En dat nadat hij zijn doorlopende contract bij Quick-Step Floors had verbroken.

Het was bij Quick-Step dat Gaviria zijn eerste stappen als profwielrenner zette. En zijn eerste overwinningen boekte. En grote successen vierde. Zo won hij etappes in Tirreno-Adriatico en de Tour of California. Maar ook vier ritten in de Giro d’Italia. En afgelopen seizoen volgde de kers op de taart in de Tour de France, met twee etappezeges. De 24-jarige Gaviria zegevierde uiteindelijk dertig keer in het tenue van de Belgische formatie.

Dit beeld zullen we niet meer zien in 2019 – foto: Sirotti

Waarom dan toch het plotselinge vertrek? Volgens Lefevere heeft het te maken met geld, nadat het lange tijd onzeker was of zijn ploeg wel kon doorgaan na het afhaken van laminaatfabrikant Quick-Step. “Daarom heb ik zijn manager de toestemming gegeven om met andere ploegen te praten. De bedragen die ze dan horen, daar kan ik niet tegenop. En als een renner die cijfers hoort, beginnen de dollartekens in zijn ogen te fonkelen en weet je dat het over is.” Gaviria zelf houdt vol dat het een sportieve keuze is. Lefevere moest uiteindelijk genoegen nemen met een verbrekingsvergoeding.

Wie de ‘waarheid’ spreekt, laten we in het midden. Feit is dat Gaviria in 2019 niet meer kan rekenen op zijn gestroomlijnde Quick-Step-treintje, maar zijn eigen UAE-trein op de rails moet zetten. Bij die laatste ploeg hebben ze in ieder geval een blindelings vertrouwen in de Colombiaan. “Hij is op de toppen van zijn kunnen”, aldus teammanager Joxean Fernandez Matxin. “Het is niet meer dan logisch dat we een sprinttrein rondom hem gaan bouwen. Hij zal een geweldige ploeg om zich heen hebben.”


flag-de André Greipel

André Greipel leek niet weg te denken bij Lotto Soudal – foto: Sirotti

Sommige renners zijn gewoon niet weg te denken bij een bepaalde ploeg. Alejandro Valverde bij Movistar bijvoorbeeld. Of Robert Gesink bij LottoNL-Jumbo. Maar ook André Greipel en Lotto Soudal leken een onafscheidelijk duo. Renners komen, renners gaan, maar de Belgische ploeg kon sinds 2011 altijd terugvallen op de sterke kuiten van Der Gorilla. Hij leek zijn carrière ook ‘gewoon’ bij Lotto Soudal af te sluiten, maar niets is minder waar. In 2019 zal Greipel namelijk uitkomen voor het Franse Arkéa-Samsic.

Hoe heeft het zover kunnen komen? Niemand weet het precies, maar feit is dat Greipel wel degelijk de intentie had om zijn contract te verlengen. De 36-jarige sprinter wilde zijn loopbaan graag afsluiten bij de Belgische WorldTour-ploeg, maar het teammanagement keek ook al naar een toekomst zonder André Greipel. Boven de contractbesprekingen hing – als een donkere wolk – het mogelijke aantrekken van Caleb Ewan. De jonge Australiër moest dé opvolger worden van Greipel, bij wie de jaren begonnen te tellen.

Toch leken Greipel en Lotto Soudal er in mei gewoon uit te komen. “André is zeker niet de moeilijkste”, zo gaf ploegleider Marc Sergeant mee. De definitieve krabbel kwam er echter nooit. Beide partijen bleken té ver uit elkaar te liggen. Greipel wilde graag een contract voor twee jaar, een minimale salarisverlaging én een rol als eerste sprinter, terwijl Lotto Soudal dacht aan een eenjarig contract, een aanzienlijke loonsverlaging én een rol als lead-out in sommige koersen.

“Ik lead-out? Dat zal nog niet meteen gebeuren. Ik ben sprinter. Punt. Ik wil zelf uitmaken wanneer ik daarmee stop”, liet Greipel weten. Hij was dan ook genoodzaakt om verder te kijken. In juli sijpelden de geruchten door dat Greipel in gesprek was met Fortuneo-Samsic. Eind juli maakte Lotto Soudal bekend na acht jaar afscheid te nemen van de Duitser. Begin augustus kwam het ProContinentale Fortuneo-Samsic met het nieuws naar buiten: Greipel had een contract voor twee seizoenen getekend bij de Franse ploeg.

Zo komt er een einde aan één van de meest succesvolle huwelijken in de wielersport. Sinds zijn debuut in het shirt van Lotto Soudal, won Greipel bijna honderd koersen voor de Belgische ploeg. Hij zegevierde liefst elf keer in de Tour de France, terwijl hij ook succesvol was in de Giro d’Italia. Het is de vraag wat hij kan in een nieuwe omgeving. En wat Lotto Soudal betreft: zij zullen de komende jaren rekenen op de snelle benen van Caleb Ewan. Aan de jonge Australiër de taak om een monument te vervangen.


flag-be Jürgen Roelandts

Jürgen Roelandts rijdt komend seizoen in… Spaanse dienst! – foto: Sirotti

Wat is de overeenkomst tussen Francis Vermaelen en Jürgen Roelandts? Het zijn de enige Belgen in de geschiedenis die voor het Spaanse Movistar hebben gereden. Of in het geval van Roelandts: zal rijden. De 33-jarige klassiekercoureur maakt na één jaar BMC namelijk de verrassende overstap naar het team van Alejandro Valverde en Nairo Quintana. De nu 58-jarige Vermaelen reed in 1983 één seizoen bij Reynolds, aan de zijde van onder meer Pedro Delgado, Ángel Arroyo en Julián Gorospe.

Roelandts treedt 35 jaar later dus in de voetsporen van Vermaelen. Maar waarom Movistar? “Het is een team waarvoor ik altijd veel sympathie heb gehad”, zo liet hij onlangs weten aan WielerFlits. “Ik kon de overstap maken naar de nieuwe CCC-ploeg, maar ik wilde graag naar Movistar. Ik spreek daarnaast de taal, wat een extra stimulans voor de ploegleiding is geweest om me aan te trekken.” Maar welke rol krijgt Roelandts precies bij de Spaanse formatie?

“Ik krijg een vrije rol in de klassiekers. Ik denk dat ik de ploeg mijn met ervaring wel wat kan bijbrengen in het Vlaamse voorjaar.” Roelandts zal na tien jaar Lotto Soudal en één seizoen BMC in een totaal andere omgeving terecht komen. Dat betekent ook een ander – Spaans getint – programma. “Met plezier”, zo geeft hij aan. “Na tien jaar raak je namelijk wel eens uitgekeken op de Ronde van België en de Vierdaagse van Duinkerke.”

Francis Vermaelen boekte 35 jaar geleden welgeteld één overwinning voor Reynolds: een etappe in de Ronde van de Drie Valleien. Kan Jürgen Roelandts in 2019 beter doen?


flag-co Ivan Rámiro Sosa

Sosa wint in de Adriatica Ionica Race – foto: Sirotti

De handen waren geschud, de contracten lagen al klaar. De champagne was al koud gezet, en de huisfotograaf was al ingelicht. Iván Ramiro Sosa – hét nieuwe Colombiaanse toptalent – had een contract getekend bij het Amerikaanse Trek-Segafredo. In een video-interview met de Colombiaanse wielerbond (FCC) bevestigde Sosa zijn transfer. Teammanager Luca Guercilena was erin geslaagd om één van de grootste klimtalenten aan te trekken.

Op maandag 27 augustus kwam Trek-Segafredo met het ‘goede’ nieuws naar buiten. “Ik ben een man van weinig woorden, maar ik ben erg blij dat ik me ga voegen bij Trek-Segafredo”, zo liet Sosa weten. “Het is de perfecte ploeg om te leren én te blijven groeien.” De WorldTour-ploeg gooide er zelfs een tweet uit, zo zeker waren ze. De 21-jarige Sosa – die zijn woord had gegeven – moest alleen nog zijn handtekening zetten. Een formaliteit, toch?

Ruim drie maanden later is de situatie echter totaal anders. “Ik ben heel erg bij met mijn nieuwe ploeg Sky”, zo vertelt Sosa. “Het is de beste ploeg ter wereld. Iedereen wil er voor rijden.” Wat is er gebeurd in de tussentijd? Op maandag 17 september – drie weken nadat Trek-Segafredo de overstap wereldkundig maakte – wist het Colombiaanse El Mundo Ciclistico te melden dat de transfer op losse schroeven stond. Sosa had inderdaad een mondeling akkoord met Trek-Segafredo, maar was schijnbaar van gedachten veranderd.

Sky bleek plots dé gedroomde eindbestemming van de Colombiaanse klimmer. Om zijn overstap te bewerkstelligen, was Sosa van zaakwaarnemer gewisseld. De jongeling nam afscheid van Paolo Alberatti en ex-renner Maurizio Fondriest, en nam Giuseppe Acquadro in de armen. En laat Acquadro nu nauwe banden onderhouden met Sky. Volgens Cyclingnews stuurde die laatste een brief naar Alberatti en Fondriest, waarin hij liet weten dat hun samenwerking met Sosa per direct was stopgezet. En dat de jonge klimmer toch niet zijn handtekening zou zetten onder het door Trek-Segafredo opgestelde contract.

Iván Ramiro Sosa heeft een hectische periode achter de rug – foto: Sirotti

Achter de schermen probeerde Guercilena nog om Sosa op andere gedachten te brengen. Hij deed naar verluidt een nóg beter aanbod, als een soort wanhoopsoffensief. Het bleek niks meer uit te maken, want de Colombiaan had al definitief gekozen voor Sky. Sosa heeft inmiddels de overstap bevestigd; Cyclingnews meldde enkele weken geleden dat het klimtalent een driejarig contract zal ondertekenen. De vraag is nu vooral wat de toekomst zal brengen voor Sosa, nu Sky Sports heeft aangekondigd zich terug te trekken als sponsor van de gelijknamige wielerploeg.

Het stoppen van Sky Sports heeft iets ironisch, als we terugkijken op de transfersoap van Sosa. Maar voor de Colombiaan is het vooral pijnlijk. De jonge klimmer dacht zichzelf een nóg betere toekomst te verschaffen, maar in plaats daarvan is er nu flink wat onzekerheid. Een nieuwe ploeg vinden, zal geen probleem zijn. Maar de naam van Iván Ramiro Sosa is door de hele affaire toch wel wat besmeurd.


flag-nl Niki Terpstra

foto: Sirotti

Patrick Lefevere moest dit seizoen niet alleen afscheid nemen van Fernando Gaviria. Met Niki Terpstra vertrok er namelijk nog een sterkhouder bij Quick-Step Floors. “Ik vind het vertrek van Terpstra pijnlijker”, zo liet Lefevere weten. “Gaviria is een passant, zoals er veel zijn. Dat soort renners krijgen dollartekens in hun ogen, als ze horen hoeveel geld andere ploegen betalen.” De 63-jarige West-Vlaming zegt dit niet zomaar: Terpstra reed namelijk al sinds 2011 voor de Belgische formatie.

Hij won in dienst van Quick-Step mooie eendagswedstrijden, tot hij in 2014 echt wist door te breken met winst in Parijs-Roubaix. Dit jaar kende Terpstra opnieuw een wonderjaar, met winst in de Ronde van Vlaanderen én de E3 Harelbeke. “De mooiste zege van het seizoen”, zo doelt Lefevere op Terpstra’s overwinning in Vlaanderens Mooiste. Volgens de teammanager had hij niet de financiële middelen om Terpstra aan boord te houden. Dat was voordat hij met Deceuninck een nieuwe hoofdsponsor had aangetrokken.

Niki Terpstra zal volgend seizoen namens Direct Energie de Vélodrome van Roubaix opdraaien – foto: Sirotti

Toen was het echter al te laat, want Terpstra had inmiddels al een contract getekend bij… Direct Energie! Een verrassende stap, aangezien de ProContinentale ploeg toch geen historie heeft met het winnen van (voorjaars)klassiekers. Zeker niet vergeleken met een klassiek bolwerk als Quick-Step. Zeker, Sylvain Chavanel en Damien Gaudin wisten zich bij momenten te onderscheiden, maar de ploeg miste een wereldtopper à la Terpstra. “Het was een aanbod dat ik niet kon weigeren”, wist de hoofdpersoon zelf te melden.

“Het is zeker geen gemakkelijke stap. Ik weet van mezelf echter dat ik uit dit soort uitdagingen motivatie haal.” Tersptra hoopt bij zijn nieuwe werkgever – uiteraard – te schitteren in het voorjaar, maar de Nederlander hoopt ook eindelijk uit te blinken in de Tour de France. “Ik wil ooit nog een rit winnen in de Tour. Daar jaag ik al een tijdje op”, aldus de klassiekercoureur.


flag-dk Michael Valgren

Michael Valgren moet volgend jaar de kar trekken bij Dimension Data – foto: Sirotti

Een van de meest succesvolle renners van 2018, die gaat het naar minst presterende team van afgelopen seizoen. Toen Michael Valgren aankondigde Astana te verlaten voor Dimension Data, werden er flink wat wenkbrauwen gefronst. Wat moet een winnaar van de Omloop het Nieuwsblad én de Amstel Gold Race nu bij een ploeg die het winnen duidelijk is verleerd? “Het is een grote kans om bij een ploeg aan te sluiten die duidelijk bezig is met het bouwen van een klassiekerploeg”, zo geeft hij als reden.

De 26-jarige Valgren – die in een breed scala aan koersen kan worden ingezet – is overigens niet de enige aankoop van Dimension Data. De Zuid-Afrikaanse formatie beseft dat het roer om moet, en trok daarom ook Roman Kreuziger en Enrico Gasparotto aan. Dit drietal moet voor succes zorgen in het eendaagse werk. Dat ze daartoe in staat zijn, lieten ze wel zien in de voorbije Amstel Gold Race. Wie werden er namelijk één, twee en drie? Juist, Valgren, Kreuziger én Gasparotto.


Outsiders

Niet alleen Gaviria, Greipel, Roelandts, Sosa, Terpstra én Valgren kwamen in het nieuws vanwege hun verrassende overstap. Er waren dit jaar nog meer opvallende transfers. Wat te denken van Tony Martin, die Katusha-Alpecin verruilt voor Jumbo-Visma? En misschien nog wel verrassender: de overstap van Angelsaks Rohan Dennis naar het Oosters georiënteerde Bahrain Merida. Over een Oosterse overstap gesproken: toptalent Jasper Philipsen verkoos UAE Emirates boven ploegen als Lotto Soudal en Quick-Step.

Laurens ten Dam leek zijn carrière bij Sunweb af te sluiten, maar de bebaarde Nederlander koos op 38-jarige leeftijd toch nog voor een nieuw avontuur bij de CCC-ploeg. Ook de transfers van Stefan Küng (Groupama-FDJ), Maximilian Schachmann (BORA-hansgrohe), Nicolas Roche en Robert Power (Sunweb) en Caleb Ewan (Lotto Soudal) zijn opvallend. En vergeet Lars Boom niet, die bij Roompot-Charles hoopt om zijn carrière nieuw leven in te blazen.


RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.