Elf aflopende contracten bij Visma | Lease a Bike: Dit is wat we weten
foto: Cor Vos
Youri IJnsen
donderdag 15 mei 2025 om 12:45

Elf aflopende contracten bij Visma | Lease a Bike: Dit is wat we weten

Na het afgelopen klassieke voorjaar werd duidelijk dat Visma | Lease a Bike moet verjongen. Qua talent zit het Nederlandse team goed, maar vooral in het ‘middenveld’ van de selectie mag er wat meer gewicht bij. WielerFlits zet alle informatie op het gebied van uitgaande en ingaande transfers voor je op een rij.

Visma | Lease a Bike hoorde een paar jaar terug qua budget bij de grootste drie teams van de wereld. Na het vertrek van Jumbo Supermarkten als hoofdsponsor en bijgevolg tal van kleinere sponsoren, is het budget niet eens zo veel veranderd ten opzichte van de topjaren na 2020. Toch zijn er na 2023 (het jaar van het vertrek van Jumbo) niet heel veel grootverdieners aangetrokken door de ploeg. Wel tekenden Jonas Vingegaard, Sepp Kuss en Wout van Aert langer bij.

Om de ploeg heen zijn er verschillende budgetten wél gestegen. Zo hebben onder meer Red Bull-BORA-hansgrohe, Lidl-Trek en Decathlon AG2R La Mondiale een flink deel van de kloof met UAE Emirates (momenteel het rijkste team), INEOS Grenadiers en Visma | Lease a Bike gedicht. Ook ProTeams als Tudor en Q36.5 zijn nu in staat om riante salarissen aan te bieden. Begin 2025 vertelde Richard Plugge dat zijn ploeg het vijfde of zesde budget van de WorldTour heeft.

Plugge (links) voert samen met Grischa Niermann (naast hem) gesprekken met potentiële nieuwe renners – foto: Cor Vos

De teambaas zei maandag in de Belgische krant Het Laatste Nieuws dat hij niet wil meedoen aan de wedloop van hoge salarissen. Als een renner elders meer kan verdienen dan zijn team wil bieden, dan neemt de ploeg dat verlies. Van minder financiële slagkracht is volgens Plugge geen sprake. Maar onze informatie toont een beeld dat Visma | Lease a Bike wel degelijk voor een uitdaging staat om mee te groeien in hetzelfde spectrum als de grote ploegen om hen heen.

De vertrekkers
Tiesj Benoot heeft zijn lucratieve droomtransfer naar Decathlon AG2R La Mondiale afgerond. De 31-jarige Belg is al vier jaar lang een uiterst betrouwbare steunpilaar, maar komt op een leeftijd dat hij nog de kans heeft om een vet contract te tekenen. Dat duurt nog even voor Olav Kooij, maar ook de 23-jarige topsprinter gaat zijn krabbel zetten onder een financieel veel beter contract bij dezelfde Franse equipe. Hij zou er de garantie hebben op deelname(s) aan de Tour de France.

Ook Dylan van Baarle gaat de ploeg verlaten. De geluiden klinken steeds harder dat de bijna 33-jarige Nederlander gaat kiezen voor Soudal-Quick-Step, waar hij samen met Jasper Stuyven het Franse talent Paul Magnier moet klaarstomen voor de wereldtop – en tot die tijd met de Belg voor eigen kans kan gaan. Van Baarle had een van de hogere salarissen bij de ploeg; hij tekende immers in het jaar waarin hij tweede werd in de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix won. 

De blijvers
Van de elf aflopende contracten zijn er twee renners die ook in 2026 voor de YellowB’s zullen rijden. De onderhandelingen met Wilco Kelderman en Ben Tulett bevinden zich in een afrondende fase. De Nederlander gaat voor twee jaar bijtekenen en de jonge Brit – die dit jaar veel beter rendeert dan in 2024 – zet eveneens zijn handtekening onder een nieuwe tweejarige verbintenis. 

Update vrijdag 16 mei – Ook Steven Kruijswijk blijft aan boord. De bijna 38-jarige klimmer bewijst zijn waarde voor de ploeg in de rol die Robert Gesink de laatste jaren had. Volgend seizoen zal de Noord-Brabander die taak ook blijven uitvoeren, want hij verlengt zijn aflopende contract met één jaar tot eind 2026. Daarna zet hij een punt achter zijn carrière.

De vraagtekens
Er blijven zes renners met een aflopend contract over, waarvan de door blessures geplaagde Tom Gloag (23) en Hongaars kampioen Attila Valter (26) in de wachtkamer zitten. Gesprekken om hun aflopende verbintenis te verlengen staan voorlopig nog niet gepland, maar het is ook niet gezegd dat zij sowieso moeten vertrekken bij de ploeg. Wat de huidige status is van de plannen die Visma | Lease a Bike heeft met oudgedienden Daniel McLay (33), Tosh Van der Sande (later dit jaar 35) en Julien Vermote (deze zomer 36), is op dit moment onduidelijk.

De ‘nieuwkomers’
In de huidige selectie van de Nederlandse ploeg zitten op dit moment twaalf renners die komende 31 december de leeftijd van 31 jaar hebben bereikt en elf talenten die 24 jaar of jonger zijn. In beide age groups zitten wel vertrekkers als Benoot, Kooij en Van Baarle. Wat dus opvalt is dat er slechts zes renners zijn in het ‘middenveld’ van de selectie, die in de leeftijd van 25 tot en met 30 jaar zitten. Daarbinnen vallen ook nog eens kopmannen Jonas Vingegaard en Matteo Jorgenson. 

Het contract openbreken en verlengen met de Amerikaan is momenteel de grootste prioriteit voor ploegbaas Plugge. Aangezien hij het team wil verjongen en die mogelijkheid er ook is met een aantal aflopende contracten van renners in de leeftijdscategorie 31+, zitten versterkingen vooral in de hoek daaronder. Twee van de namen die rondzingen bij de ploeg, passen in dat zoekplaatje. Zo zit Alessandro Covi al een paar jaar op een dood spoor bij UAE Emirates XRG.

Covi met wereldkampioen en nu nog ploegmaat Tadej Pogacar – foto: Cor Vos

De Italiaan viert later dit jaar zijn 27ste verjaardag en heeft bepaalde kwaliteiten waarvan Visma | Lease a Bike er niet veel heeft. Covi is een puncheur die heuvelachtige wedstrijden kan winnen en daarnaast bergop in dienst kan rijden van de topklimmers in de ploeg. Met Timo Kielich zouden ze volgens HLN al een mondeling akkoord hebben. De Belg (later deze zomer 26) ontpopte zich tot sterke knecht van Mathieu van der Poel dit voorjaar, is technisch begaafd én een onderschatte sprintaantrekker.

Bovendien is Kielich pas tweedejaars WorldTour-prof, waardoor er mogelijk nog wat groeimarge op zit. Met het oog op het klassieke voorjaar heeft Visma | Lease a Bike ook opnieuw haar oog laten vallen op Alec Segaert. In 2022 deed de ploeg hem al een voorstel om eerst in de U23-ploeg verder te groeien en dan later de overgang naar het WorldTeam te maken. De nu 22-jarige Belg koos toen voor een langer verblijf bij Lotto. Segaert werd vorig jaar tweede in de Renewi Tour. De concurrentie voor zijn krabbel is echter groot.

Hoewel er talent genoeg is op het gebied van het rondewerk, lijkt de ploeg ook daar naar versterking te zoeken. Visma | Lease a Bike wilde zich graag versterken met Kévin Vauquelin, maar de Fransman kreeg van Decathlon AG2R La Mondiale en INEOS Grenadiers een veel beter financieel aanbod. De Fransman heeft gekozen voor ‘een grote ploeg’. Een van de beste alternatieven voor de Fransman – naast Florian Lipowitz en Ilan Van Wilder – is de 22-jarige Italiaan Davide Piganzoli. Voor hem zou Visma | Lease a Bike volgens La Gazzetta dello Sport op pole position liggen. 

Komen er Nederlanders bij?
De laatste jaren kreeg Visma | Lease a Bike nogal eens de kritiek dat ze te weinig Nederlanders zouden hebben. Met Kooij en Van Baarle vertrekken er in ieder geval opnieuw twee, maar de kans is relatief klein dat er nieuwe landgenoten bij komen. Wout Poels past niet binnen het beeld van de huidige zoektocht van de ploeg. Daan Hoole en Cees Bol doen dat wel, maar zij gaan waarschijnlijk mee in de deal met Kooij. Van alle andere renners die vrij zijn na komend jaar is Dylan Groenewegen de enige renner die iets kan toevoegen, maar een terugkeer lijkt niet reëel.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.