Ellen van Dijk soleert naar nieuwe winst in Dwars door Vlaanderen
foto: Cor Vos
woensdag 3 april 2019 om 16:12

Ellen van Dijk soleert naar nieuwe winst in Dwars door Vlaanderen

Ellen van Dijk heeft net als vorig jaar Dwars door Vlaanderen voor vrouwen op haar naam geschreven. In Waregem kwam zij solo over de streep. Europees kampioene Marta Bastianelli won achter haar de sprint om de tweede plaats van Lucinda Brand.

Tussen Tielt en Waregem kregen de rensters een parcours voorgeschoteld aan 108 kilometer lengte. Onderweg wachtten zes beklimmingen en drie kasseistroken. Nog voor de rensters zich goed en wel in gang hadden getrokken, werd er al gevallen. Even werd de koers daarom stilgelegd, maar korte tijd later kon iedereen opnieuw vertrekken.

Meerdere rensters probeerden vroeg in de koers weg te komen, maar aanvankelijk wilde het peloton niemand laten gaan. Pas na dertig kilometer kregen drie rensters dan eindelijk enige ruimte. Saartje Vandenbroucke, Kseniya Dobrynina en Nathalie Bex sloegen de handen ineen en begonnen met een kleine minuut voorsprong aan de beklimming van de Kluisberg, de eerste van zes beklimmingen.

Tien rensters reden weg op de Knokteberg
Die luidde de zwanenzang in van de kopgroep, want door een tempoversnelling in het peloton verdween hun marge als sneeuw voor de zon. Bij het opdraaien van de Knokteberg, de tweede klim, was alles weer samen. Het peloton werd er stevig uitgedund en tien rensters reden vooraan weg met daarbij ook Annemiek van Vleuten, Ellen van Dijk en Lucinda Brand en ook Europees kampioen Marta Bastianelli. Ook Sofie De Vuyst kon aansluiten.

In de finale probeerden meerdere rensters weg te komen, maar titelverdedigster Ellen van Dijk vuurde de scherpste pijl af. Op vijftien kilometer van de finish ging zij er alleen vandoor en haar medevluchters moesten het antwoord schuldig blijven. Wat zij ook probeerden, ze zagen de wereldkampioene tijdrijden van 2013 niet meer terug. Zo pakte de 32-jarige renster van Trek-Segafredo haar tweede zege op rij in Dwars door Vlaanderen.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.