‘Engels stapt over van Giant-Alpecin naar LottoNL-Jumbo’
donderdag 12 november 2015 om 13:07

‘Engels stapt over van Giant-Alpecin naar LottoNL-Jumbo’

De wegen van Addy Engels en Giant-Alpecin gaan scheiden. Engels heeft vier seizoenen voor de ploeg gewerkt als ploegleider en liet niet al te lang geleden al weten dat hij interesse heeft om zijn heil elders te zoeken. Volgens de ploeg gaan de twee partijen op goede voet uit elkaar.

“Ik heb vier fantastische seizoenen meegemaakt bij Giant-Alpecin”, zei Engels. “In deze periode heb ik veel geleerd en me ontwikkeld als ploegleider. Ik kijk nu uit naar een nieuwe uitdaging.”

Ondertussen heeft Giant-Alpecin de staf al uitgebreid met drie nieuwe coaches, in de vorm van Arthur van Dongen, Morten Bennekou en Luke Roberts. “Als team kijken we constant naar de optimale manier van werken”, liet ploegbaas Iwan Spekenbrink weten. “Daarom zijn we dan ook uitgebreid met drie nieuwe ploegleiders.”

De nieuwe ploeg van Engels is volgens De Telegraaf ondertussen ook al bekend. Engels vertrekt volgens het dagblad naar LottoNL-Jumbo.

RIDE Magazine
34 Reacties
Sorteer op:
12 november 2015 19:16
@moa Lijkt me een vrij normaal proces na 4 jaar met steeds dezelfde mensen. Blijven vernieuwen is nodig.
12 november 2015 19:51
Wat een mispeer zou dat zijn voor Lotto Jumbo, want deze man brengt echt helemaal niks. En voor diegene die de bewuste dag in de Vuelta met hun ogen dicht hebben gekeken: het maakte niet uit wie er mee zou gaan van Giant in de kopgroep, ookal was het een blinde met 1 been, het moest en het zou (maar het gebeurde niet). Het was allemaal B-garnituur wat wel voorop zat, ruim 30 man en ze kregen ruim 25 minuten voorsprong. Koen de Kort, Geschke, zelf mindere goden die wel een stukje op het vlakke kunnen rammen hadden Dumoulin kunnen helpen. Het is echt kop in het zand steken als je die tactische blunder afdoet als " het kon niet anders". Om 12:55 u precies was al duidelijk wat er 2 uur later stond te gebeuren: op de enige berg met steile stukken zouden ze Dumoulin aanvallen. Dan is het niets minder dan DOM en/of onervarenheid wat hier boven komt drijven. Bij een goede, objectieve evaluatie zou dit de enige juiste conclusie moeten zijn, anders nemen zij zichzelf niet serieus. Zo te zien hebben ze het licht toch gezien, maar als TLJ deze man inlijft, dan kun je het wel vergeten...
12 november 2015 20:02
@vinnievidefietsen
Geinteresseerd als ik was na jouw karaktermoord op deze man heb ik eens het NOS-interview met Engels na de etappe waarin Dumoulin de Vuelta verloor teruggezien, maar dat komt niet helemaal overeen met jouw beschouwingen hier... ben je misschien wat gefrustreerd?
12 november 2015 20:48
@ vinnievidefietsen
Dus het "falen" van Dumoulin is feitelijk de schuld van Engels?!
Allereerst: Engels zal toch niet de enige ploegleider van dienst zijn geweest?
Dan: de Vuelta van Dumoulin was meer dan geslaagd: (verrassende) etappezeges en een verrassende zesde stek in het A..K.... Dit had niemand van te voren voorspeld.

Chapeau Engels?
13 november 2015 01:09
Hij heeft wel een goeie baard. En na 4 jaar overstappen naar een andere omgeving is normaal als je je wilt ontwikkelen in je coachschap. Hoewel het bij Lotto-Jumbo dan meer brengen als halen wordt, vrees ik ;)
13 november 2015 10:04
@Tendan en Manuel: karaktermoord, ach, het is maar hoe je het bekijkt. Uiteraard is Addy niet als enige verantwoordelijk, maar die dag had hij de leiding. Uiteraard draagt Spekenbrink evenveel verantwoordelijkheid voor die tactische blunder, maar die ontslaat zichzelf echt niet. De uitspraken bij de NOS vlak na aankomst vond ik dus tenenkrommend en van weinig zelfkritiek getuigen, maar dat mag ik blijkbaar niet zeggen. Ik vond het een duur foutje, maar bagatalisseren mag uiteraard :)
13 november 2015 10:09
@vinnievidefietsen
Uit dat interview blijkt nergens dat hij niet graag had gezien dat er iemand had meegezeten vooraan... dus ik vraag me nog steeds af waar je dat vandaan hebt. De enige die van nut had kunnen zijn was Craddock, maar dat was ook de enige die Dumoulin lang kon bijstaan, dus op zich zou het ook logisch zijn om die niet mee te sturen.
13 november 2015 10:32
@tendam: Tuurlijk had hij dat graag gezien, zou niet best zijn als het niet zo was, maar dat was ook gebeurd als hij de opdracht maar had gegeven dat iemand mee MOEST zitten. Hij was in de illusie dat ze als ploeg konden controleren, maar dat ging op een slakkentempo die dag, dat heb jij ook gezien neem ik aan? Koen de Kort gaf in een interview achteraf wel aan dat het "wellicht" beter was geweest iemand mee te sturen. Nogmaals, de groep die vooruit was en bijna een half uur voorsprong kreeg, bestond uit louter niet-klimmers, allemaal van Giant formaat zal ik maar zeggen (zonder hun te kort te doen). Het ging helemaal niet om een klimmer, geen enkele klimmer kon Dumoulin bijbenen of voor hem werken als het echt steil werd, het ging om ondersteuning op de tussenliggende plateaus en nagenoeg alle ploegen (op 3 ploegen na), hadden dat wel goed begrepen en zaten veelal met 2 of meerdere mannen mee vooraan. Ook Giant had dit moeten doen, want het tempo waarmee zij voorop reden, was met alle respect, een oud wijventempo en compleet en volledig nutteloos voor Dumoulin die dag. Schijnveiligheid en zekerheid creëren. Enige plek om hem echt te ondersteunen was bovenop en daar was niemand op het gat dicht te rijden, wel 4 Astana's en 3 Katusha's. Verder gun ik Engels het allerbeste hoor, al vind ik dat je gewoon een vent moet zijn en je blunder moet toegeven, ookal is het achteraf. Dan laat je zien dat je het in de toekomst anders wilt doen. Maar goed, meer wil ik er niet over kwijt. Kwestie van het respecteren van ieders mening en visie en dat doe ik.
13 november 2015 10:49
@vinnie
Als je goed had gekeken die dag had je kunnen zien dat ie na amper 100km volkomen uitgeteld was, niet vd inspanning maar omdat ie niet in orde was, gezien hoe uitgemergeld hij binnenkwam na amper 140km en direct 10 pers muskieten op hem afkreeg? Niemand maar dan ook niemand had hem bij kunnen staan die dag. Frappant dat op de cijfers van zijn wattages gedurende Vuelta zegge en schrijve drie reacties kwamen terwijl bij elke dopingpublicatie er min 100komen.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.