Engels: “We hebben met de ploeg een fantastische Giro gereden”
maandag 30 mei 2016 om 08:49

Engels: “We hebben met de ploeg een fantastische Giro gereden”

Ploegleider Addy Engels van LottoNL-Jumbo is trots op de prestaties van zijn renners in de Giro. De Nederlandse formatie gaat naar huis met één etappezege en een vierde plaats in het klassement. “We hebben met de ploeg een fantastische Giro gereden”, stelt hij op de ploegsite. “Daar mogen we absoluut trots op zijn.”

“Nu we zo dicht bij de eindzege waren, wil ik eigenlijk niet meer over onze doelstelling praten, maar die doelstelling hebben we wel gehaald”, vervolgt Engels. “Steven is vierde geworden en we hebben een etappe gewonnen. Na vrijdag hadden we niet meer verwacht dat Steven het een dag later nog zo goed zou doen. Het is heel jammer dat hij uiteindelijk net buiten het podium eindigt, maar deze vierde plaats is daarentegen al veel meer dan waar we vrijdagavond nog rekening mee hielden.”

Bram Tankink houdt gemengde gevoelens over aan de Giro. “Het is verschrikkelijk knap wat Kruijswijk heeft laten zien, maar het is echt zuur dat hij de Giro niet gewonnen heeft”, stelt hij. “Dat gevoel overheerst nu, maar er komt een moment dat we beseffen hoe mooi deze Giro is geweest.”

RIDE Magazine
Meest gelezen
84 Reacties
Sorteer op:
30 mei 2016 13:00
Er wordt heel veel naar de ploeg gekeken als oorzaak voor het verlies van roze. Natuurlijk ging niet alles perfect, maar hij verliest de Giro door de val, niet door het missen van knechten bergop. Ja, het had kunnen helpen als er een ploegmaat kon helpen in de afdaling van de Agnel naar Guillestre, maar dat zou hooguit een minuut gekost hebben, dan komt hij nog steeds te kort voor Girowinst, wel had hij op het podium kunnen staan. Op de vlakke ritten en ook de heuvelritten is Kruijswijk perfect ondersteund. In de bergen vaak ook tot de voet van de klim. Dat is erg goed en wat dat betreft heeft de ploeg een fantastische Giro gereden.
Er blijven verschillende details waar de ploegleiding op kan verbeteren, zoals zorgen dat er iemand op de top van de Agnel staat (dit gold wel voor de Bonnette), zich niet laten flikken door Astana, Movistar en Orica (zij wel in de kopgroep, maar jij niet, dan moet je ze direct weer terughalen en het niet laten gebeuren). Maar goed op dit soort details is het niet verloren, maar echt door de stuurfout en de val.
30 mei 2016 13:08
Als je zoiets leest van je ploegleider kun je maar een ding doen, snel wegwezen daar. Als je tenminste een grote ronde wil winnen.
Als je zo dicht bij de overwinning bent dan is het toch ontzettend zuur en frustrerend om te verliezen. Nee we hebben het fantastisch gedaan.
Ga vooral niet zoeken waarom
30 mei 2016 13:10
4e plek en etappezege is voor een ploeg als TLJ niet slecht. Dus wat mij betreft heeft Addy Engels helemaal gelijk.

@janjansen Het is niet aan de ploegleiding om in zuurheid en frustratie te blijven hangen. Liever de positieve punten eruit halen.
30 mei 2016 13:24
Één stuurfout in een hele ronde met helaas desastreuze gevolgen waardoor de winst verloren gaat en de bespiegelingen, veronderstellingen, verklaringen en goed bedoelde adviezen van de "ploegleiders"en "beterweters" op het WF forum gaan los. De bekende bal tegen de paal of erin en de trainers, begeleiders en management maar vooral een groot aantal TLJ renners deugen niet en moeten worden vervangen. Mijn hemel! Ooit van budgettair verschil gehoord? Je moet roeien met de riemen die je hebt en dat heeft TLJ naar rato voortreffelijk gedaan. Hulde. Ik heb genoten ondanks maar ook dankzij de teleurstellende afloop. Ook dat is topsport. En eventuele "missers" houd en bespreek je intern en deel je niet met de buitenwereld zoals het "buikgriepje" bij Astana. Geen excuses.
30 mei 2016 13:34
@Mark

Er stond inderdaad niemand op de top vd Angel. De verzorger stond iets verder naar voren. Ik heb het opgezocht op youtube en een kleine 5 minuten voordat kruijswijk op de top is steekt hij een nieuwe bidon in zijn houder en zie je iemand in TLJ kleding langs de kant staan.

Ik verbaas me er dan ook over dat de heren van eurosport het niet gewoon even hebben nagevraagd of zelf hebben opgezocht, maar het de volgende dag maar gewoon roepen.

En ieder weldenkend mens zou toch beter moeten weten. Elke ploeg heeft er mensen staan behalve de ploeg vd roze trui? Nee natuurlijk niet
30 mei 2016 13:37
Maklutzat
Ja het gaat goed en laten we gewoon tevreden zijn er zit immers niet meer in met deze mentaliteit
30 mei 2016 14:28
@jan jansen, man-o-man, wat een bijdrage. Denk eens na: het zou wat zijn als Engels de renners had uitgekafferd omdat ze niet hadden gewonnen. Volgens mij heeft Kruijswijk een schitterende prestatie geleverd door zaterdag alsnog op de fiets te stappen, en heeft hij met behulp van deze ploeg (met hun specifieke capaciteiten) deze ronde het uiterste eruit gehaald. Natuurlijk wordt je dan geprezen door je ploegleider. Zeker ook omdat de teleurstelling bij de renners groot is.

Dat 'meer zit er niet in' - dat zegt hij toch niet? Iedereen is het erover eens dat er meer in had gezeten als hij niet was gevallen. Duh. Het is een beetje suf om Engels eerst iets in de mond te leggen wat hij niet zegt en er vervolgens verontwaardigd over te doen.
30 mei 2016 14:33
Nog een vraag aan iedereen die het heeft over dat Kruijswijk bij een ander team wel had gewonnen: bij welk team dan wel? Bij de 'grote' teams was hij in een Poels-achtige situatie gekomen, en voor de kleinere teams doet TLJ niet veel onder.

Volgens mij is TLJ het enige team waarin een renner als Kruijswijk zich zes jaar lang heeft kunnen ontwikkelen, en keer op keer voor eigen kansen in de Giro kon gaan, en niet onder druk stond toen hij twee jaar onderpresteerde vanwege een operatie….. En ja, Nibali had betere knechten dit jaar - maar ik vind het potsierlijk om TLJ totaal geen credit te geven voor dit succes.
30 mei 2016 14:34
JA Engels het is wel leuk voor je dat de ploeg weer met lege handen staat, waar wie weet dat nog over drie weken
30 mei 2016 14:50
Mollema leerde tijdrijden en dalen bij Cancellara, niet bij Trek. Zo'n voortrekker missen we bij Tlj. Dalen is een kunst als je je fiets het werk laat doen, dus ipv een klimmer erbij, beter een daler. Een heel peleton id afdaling maakt geen snelheid, een einzelganger als armstrong en nibali wel, die zoeken de grenzen op door ze steeds te verleggen.
30 mei 2016 15:03
Joh TLJ heeft een super Giro gereden, maar het is en blijft jammer dat door tactische fouten er niet nog meer uit is gehaald. Een mannetje bij kruijswijk na de top had gewoon heel veel gescheeld. Meer dan 1 minuut zoals iemand hier schreef.

Het geen voedsel/drinken uitdeler hebben voor de top moet ik terugtrekken, dank voor het onderzoek mus!, ik heb dat stukje gemist blijkbaar.

Ze wisten van te voren dat Steven geen meesterdaler was zoals nibali, chaves en valverde. Als nou die 3 precies je tegenstanders zijn, dan moet je daarop anticiperen lijkt me. Ookal is dat door battaglin met de kopgroep mee te sturen, of geen kopgroep met Astana (die het al 2 keer hadden geflikt deze ronde) superknechten vooruit laten rijden. Tuurlijk hebben ze geen sterrenteam zoals astana. Dat is ook geen ramp, ze hadden alleen onder de huidige omstandigheden er meer uit kunnen halen. (en ja dit riep ik ook al voor etappe 19...)

Voor de rest nogmaals: super giro gereden door TLJ. Terecht dat ze trots zijn op de ploeg, maar een kritische kanttekening naar je eigen strategie had wel gemogen naar mijn mening. Tevens had hij die twee net gemiste tijdritten ook wel mogen aanstippen hoor :) Over pech mag je het ook hebben. 0.2 en 0.5 naast ritzeges grijpen is gewoon balen.
30 mei 2016 15:05
@john: ik vermoed dat het wel aardig blijft hangen (bij wielervolgers). TLJ heeft wel wat meer indruk gemaakt dan toen met Bau en Lau die snotterend, hortend en stotend uiteindelijk 6e en 13e werden in de Tour. En daarbij nog een ritzege gehaald door Roglic.
Als een 4e plaats in de Giro al als 'lege handen' gekwalificeerd wordt is het hoognodig tijd voor een reality-check. PSV schakelt bijna Atletico Madrid uit in de C.L. en het land is te klein, want o zo geweldig, het nietige PSV doet het bijna tegen de rijke grootmachten van Europa. Nu doet Kruijswijk bijna hetzelfde, wordt 3x 2e! en dan stelt het niets voor?
30 mei 2016 15:31
@schipperaar

Mollema is imo helemaal geen betere tijdrijder geworden bij trek.

De tour van bau en lau is hij notabene 2x 11e geworden in de ITT
30 mei 2016 15:33
Ik heb erg genoten van Steven. Daarnaast stelt hij zich heel professioneel op. Hij heeft absoluut geen steken laten vallen. Zelf had ik als ploegleider Battaglin vooruit gestuurd. Vooral als je zie ziet wat hij na de val nog zo'n verschrikkelijke tijdrit heeft gerealiseerd. Had Jungels hem toen maar een handje geholpen. De wetten van het wielrennen zijn keihard. Bij het beklimmen van de laatste berg zei Jungels Doei. Mijn advies is dan ook altijd een man vooruit sturen om de kopman te ondersteunen!!!. Dit neemt niet weg dat ik het volledig eens ben met Engels. Wil je Kruiswijk behouden dan moet en zal er wat aan de samenstelling van de ploeg moet worden gedaan. Leeftijd is niet belangrijk: Bram is niet te oud om een belangrijke rol te vervullen.
30 mei 2016 15:48
@mvdm
Bauke gaf zelf toe dat ie veel rustiger zat op zijn fiets dan daarvoor, toch mede door Fabian lijkt me.
30 mei 2016 15:52
Ok. Dat kan best. Maar echt harder gaat hij niet volgens mij.
30 mei 2016 16:00
De ideale lijn zoals Tom en Steven, mede te danken aan hun bouw, kan Bauke wellicht benaderen. Zelf reed ik 2 tijdritten per dag, naar en van mn werk, 15km voluit, genoeg om in vorm te blijven en elke dag moest harder.
30 mei 2016 16:01
Niemand had ook verwacht dat Kruijswijk zo sterk zou zijn. Als Lotto had verwacht dat Kruijswijk een reële kans zou hebben op het podium hadden ze waarschijnlijk een andere ploeg gestuurd.

Uiteindelijk verliest ie ook niet door zijn ploeg maar door zijn val.
30 mei 2016 16:02
Voor TLJ hoop ik dat Kruiswijk bij hen blijft, voor Kruiswijk zelf hoop ik dat hij een betere ploeg (dwz beter uitgerust voor een grote ronde) krijgt.
30 mei 2016 16:04
Nico Verhoeven werd ingevlogen om de ploegleiders te ondersteunen. Dat heeft zeker geholpen! Zelfs in de top vertrouwd men elkaar niet. Jammer, jammer, jammer!!
30 mei 2016 16:32
Ik zou voor de tour als ploegleiding nog goed oefenen hoe je een fiets vanuit de ploegleiderswagen in de afdaling repareert. Eerst aan de oude fiets sleutelen om het gat naar voren bijna te dichten. Dan fiets wisselen en met de precisie instelling de wisseltijd ook nog compenseren. Als je dat met je toprenner een paar keer oefent is het al routine als je het echt nodig hebt.
30 mei 2016 16:43
Plugge gaf aan dat de andere ploegen niet graag iemand van de koploper laten wegrijden. Ik weet niet of dit waar is natuurlijk, maar als je als tegenstander weet dat het enige zwakke punt van Kruijswijk is dat hij niet de beste daler is, dan wil je er wel voor zorgen dat als je het lukt om het te isoleren dat hij niet gewoon een mannetje terug kan laten zakken uit de kopgroep. Dus misschien heeft het wel helemaal geen zin om iemand te proberen vooruit te sturen.
In de betreffende rit werd er hard gekoerst om een kopgroep te maken. Als je dan Roglic en/of Battaglin laat proberen om in de kopgroep te komen en Astana en Movistar willen dat niet, dan is het resultaat dat Roglic en/of Battaglin tegen de tijd dat de kopgroep gemaakt is, beide helemaal kapot zitten en niet in die kopgroep. En dan ben je slechter af dan de renners "gewoon" bij Kruijswijk te laten zitten.
30 mei 2016 16:46
en die DI2 van die fietsen afhalen..
30 mei 2016 16:53
Het is op deze site helaas vaak zo dat je woorden verkeerd worden begrepen of door slechte lezers verkeerd worden geïnterpreteerd. Het enige wat ik heb geprobeerd in een eerdere bijdrage hier is het enthousiasme van Engels over zijn ploeg tot de ware proporties terug te brengen. Niet de ploeg heeft het succes van Kruijswijk teweeg gebracht, maar dat heeft Kruijswijk zelf gedaan, helemaal op eigen kracht, want aan zijn ploegmaten heeft hij hoegenaamd niets gehad. "Maar ze hebben Kruijswijk toch op het vlakke geholpen en aan de voet van de bergen afgezet", is een veelgelezen opmerking hier. Met zo'n ploeg kun je toch geen Giro winnen en serieus tegenwicht bieden aan Astana, Lampre, Orca Geenedge, Cannondale en Movistar , om er maar een paar te noemen. Dus weet je aan het begin van het seizoen dat Kruijswijk, gezien zijn prestaties van het voorbije seizoen als klassementsrenner, de meest serieuze kandidaat was voor een podiumplek in een van de drie grote rondes. Met dat vooruitzicht had er dus een andere ploeg in de Giro moeten staan. Ook als Kruijswijk, nogmaals helemaal op eigen kracht, de Giro had gewonnen, dan nog had ik de verdiensten niet aan de ploegleiding gegeven, maar aan Kruijswijk zelf en aan niemand anders. Ik begrijp dat er geen topbudget is, maar een Kelderman of Gesink als metgezel had voor Kruijswijk wellicht minder stress en in ieder geval minder tijdverlies na zijn val gegeven.
Maar de TLJ-ploegleiding zet weer eens alles op de Tour. Maar de kijkcijfers van deze Giro zullen nog altijd verbeterd moeten worden. En als er geen Nederlander meedraait in de klassementstop, en die verwachting lijkt reëel wat TLJ betreft, zal er misschien wel minder worden gekeken naar de Tour dan naar de Giro. Geen etappewinst in Nederland, nauwelijks of geen steun voor kopman Kruijswijk, hoe kan je dan beweren dat "de ploeg het fantastisch heeft gedaan" ? Dat wilde ik aanstippen. Niet in de grond boren van wie dan ook, maar de mijns inziens ongepaste juichkreten van Addy Engels enigszins intomen.
30 mei 2016 17:10
Een tip voor de leiding van TLJ.
Luister eens goed naar alle tips die hier voorbij komen van alle specialisten. Zeker weten dat binnen de kortste keren TLJ toonaangevend wordt in het wielrennen

Om te reageren moet je ingelogd zijn.