Epowers-ploeg informeert renners en staf over einde project
Davide Rebellin moest een van de boegbeelden worden - foto: Cor Vos
maandag 25 november 2019 om 08:50

Epowers-ploeg informeert renners en staf over einde project

Epowers Factory, het ambitieuze Hongaarse wielerproject dat Giro-deelname najoeg, heeft via een open brief renners en staf geïnformeerd over het einde van het team. Het financiële plaatje kregen de initiatiefnemers niet op tijd rond.

De renners en staf (totaal 35 personen), die al een contract hadden getekend bij het Hongaarse team, werden van het einde op de hoogte gesteld via een e-mail, die in handen is van Tuttobiciweb. De brief was ondertekend door Thomas Pocze, een van de initiatiefnemers. Hij schrijft: “We willen jullie laten weten dat de onderhandelingen tussen de sponsors en het Epowers Factory Team nog niet zijn afgerond. Daardoor heeft het team de deadline voor het verkrijgen van de UCI-licentie niet gehaald.”

Daardoor kwam de ploeg niet langer in aanmerking voor een vergunning om als ProContinental-team toe te treden tot het peloton. “Zonder licentie kunnen we niet deelnemen aan de ProTour-wedstrijden volgend jaar. Dit betekent dan ook de onvermijdelijke beëindiging van de contracten tussen het Epowers Factory Team en renners en stafleden”, gaat Pocze verder. “We willen jullie bedanken voor jullie geloof in ons project, voor het vertrouwen en de professionaliteit die in deze periode is getoond.”

Epowers Factory Team
Vier maanden werden de plannen van Epowers, fabrikant van e-bikes, uit de doeken gedaan. De droom was deelname aan de Giro, die komend jaar in Hongarije begint. Davide Rebellin was de eerste renner die gelinkt werd aan de ploeg. De Italiaan, die in augustus 48 jaar werd, moest een van de boegbeelden worden. Later volgden ook Damiano Cima, Eduardo Sepúlveda en Gianluca Brambilla, maar zij zochten hun heil elders (Cima) of bleven hun huidige ploeg trouw.

Volgens recente – maar onbevestigde – lijstjes maakten twintig renners deel uit van de ploeg, die vooral uit jonge Italianen en Hongaren zou bestaan. Naast Rebellin moest ook Darwin Atapuma voor de nodige ervaring zorgen en ook Riccardo Stacchiotti, Andrea Toniatti en Federico Zurlo acteerden voorheen al eens op de hoogste wielerniveaus. Uiteindelijk werden de geruchten over een vroegtijdig einde steeds hardnekkiger, tot de stekker uit het project werd getrokken.


Lees ook: Alles over het Epowers Factory Team-project

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.