Etixx-Quick-Step met vertrouwen naar klassiekers na sterk nummer in Zeeland
foto: Oscar de Waele
zaterdag 21 maart 2015 om 18:47

Etixx-Quick-Step met vertrouwen naar klassiekers na sterk nummer in Zeeland

Etixx-Quick-Step zette vandaag de Ronde van Zeeland Seaports volledig naar zijn hand. In een koud en nat Zeeuws-Vlaanderen haalden slechts twintig renners de finish, maar werden de eerste vier plaatsen bezet door een renner van de Belgische formatie. Na afloop overheerst er tevredenheid.

Geen gewone smurfen
Halfweg koers ontsnapten ploeggenoten Iljo Keisse, Niki Terpstra en Łukasz Wiśniowski. Het drietal slaagde erin om uit de greep te blijven van de achtervolgers, waardoor zij onderling mochten uitmaken wie er als eerste de finish mocht passeren. Terpstra en Wiśniowski gunden de zege aan Keisse. “Er was heel veel wind”,  kijkt Keisse terug. “We zijn heel vroeg gegaan. In het begin werd onze voorsprong maar langzaam groter. Het was lang 25 seconden en elke vijf kilometer kwam daar maar vijf seconden bij. Toen we eenmaal meer dan een minuut hadden, brak het bij de achtervolgers achter ons.  Niki en Łukasz zijn natuurlijk ook geen al te gewone smurfen en kunnen bijzonder hard rijden”,  aldus Keisse.

De Gentenaar hoopt in de komende weken het vertrouwen van Terpstra terug te kunnen betalen.  “Nu komen de wedstrijden in Vlaanderen eraan en zal ik voor hem werken”, aldus Keisse. “De meeste klassiekers zal ik rijden. Reken er maar op dat ik daar superbenen zal hebben.”

Steels tevreden na ‘sterk nummer’
Ploegleider Tom Steels zag zijn renners domineren. Op de Zeeuwse polderwegen kozen zij al vroeg de aanval, wat resulteerde in een podium met drie renners van dezelfde ploeg. Yves Lampaert maakte het succes compleet door de vierde plaatst te veroveren. “Dit is een sterk nummer van de mannen”,  vertelt Steels na afloop. De omstandigheden waren in het voordeel van zijn ploeg. “Ze waren echt gemotiveerd vandaag. Het was een parcours dat hen lag. Het was echt koers. Ze wisten dat ze met de wind en de kasseien niet te lang moesten wachten. Niki Terpstra is iemand die nooit twijfelt en hij durft het aan om van ver te gaan”,  aldus Steels.

Op de eerste kasseistrook na de bevoorrading ging het drietal er vandoor. “Er was afgesproken dat we daar zouden gaan. We hadden er de wind mee en van opzij. Daarna is het een kwestie geweest van met drie door te gaan. Bovendien zaten er nog vier achter om af te stoppen. Dan weet je dat de ontsnapping redelijk beschermd is. Het was nog ver en dat is fysiek een redelijke inspanning. Ze waren dan ook redelijk getekend en zullen hier enkele dagen van bij moeten komen.”

De drie mochten onderling beslissen wie er mocht winnen. “Dat is een luxeprobleem”,  aldus Steels. Keisse was de gelukkige. “Iljo is iemand die altijd ongelooflijk veel werk verricht voor de ploeg. Sprinten onderling, dat doe je niet. Dat zou onnatuurlijk zijn. Dan is Iljo de aangewezen man. Zo denkt Terpstra er ook over. Hij weet dat hij de komende weken op hem zal kunnen rekenen,” besluit Steels.

RIDE Magazine
18 Reacties
Sorteer op:
21 maart 2015 18:58
toch erg slim van Terpstra om deze weg te geven. de ploeggenoten zijn alvast gemotiveerd.
21 maart 2015 19:09
De rest moest nog boodschappen doen zeker, 80% die afstapt, was het zo barbaars?
21 maart 2015 19:11
Ook als ze niet afspreken, wint Keisse altijd. Gewoon de snelste.
21 maart 2015 19:11
Wat een suprematie, dat is gewoon niet leuk meer. Ze zijn écht wel de te kloppen ploeg in de komende klassiekers. En je kunt zeggen van de ploeg wat je wilt, maar de winnaarsmentaliteit die de ploeg uitstraalt (zowel renners als staf) is ongekend. Bijna in elke koers bepalen ze wat er gaat gebeuren/ rijden ze op kop. Alleen daarmee al imponeren ze hun tegenstanders dusdanig dat die de moed al voor een groot gedeelte in de schoenen zakt. En ze willen winnen, 2e en 3e plekken tellen niet.
21 maart 2015 19:37
@ zoef:
in een sprint wel, maar Terpstra had ook kunnen gaan vliegen. maar dat was dus niet nodig. overigens zijn Terpstra en Keisse de beste maatjes. rijden ook samen in de winter met 6-daagsen. eigenlijk hadden ze die pool moeten laten winnen, maar Keisse wou toch ook wel weer een overwinning.
21 maart 2015 19:38
De tegenstand was vandaag dan ook heel klein
21 maart 2015 20:04
@schipperaar: Op een gegeven moment worden renners op te grote achterstand uit koers gehaald. Want om wegen nu een kwartier af te sluiten.
21 maart 2015 20:13
Hebben ook gewoon verreweg het grootste budget en interesse om dit soort koersen te rijden.
Mooie quote trouwens: Ze zijn geen al te gewone smurfen.
21 maart 2015 20:39
En zo begint Niki een echte kopman te worden. De kleinere koersen aan je knechten geven om trouw te winnen voor het echte werk. Ik denk dat Terpstra Boonen nu echt voorbij is in de pikorde voor het voorjaar, ook voor de volgende jaren dus.
21 maart 2015 21:58
@zoef
Onderschat die Wisniowski niet. Wat die allemaal heeft laten zien vorig jaar in de Belgische topcompetitie.
Ik heb echt de pest aan Leechte, maar ik kan niet anders dan toegeven dat zijn tactiek van het samenstellen van een ploeg echt goed is.
Hij weet dat Boonen en Vandenbergh het niet zo lang meer gaan rekken, dus is hij daar al met Wisniowski en Lampaert.
De vraag is natuurlijk: is deze ploeg niet te sterk? Als teamgenoten elkaars zege beginnen afpakken krijg je problemen.
Of je wint de wedstrijd niet (omloop) of je renners worden ongelukkig of er wordt niet het maximale uit een renner gehaald (Kwiatkowski) .
21 maart 2015 22:11
Echte teamgenoten pakken elkaars zege niet af, die delen hem.
21 maart 2015 22:24
Geluk dat Stannard niet meedeed en mee vooruit was...
21 maart 2015 22:30
Dat de ploeg ook in de klassiekers sterk zal zijn lijkt me geen punt van twijfel.
Dat ze daar ook oppermachtig zullen zijn lijkt me veel minder zeker. Boonen niet bij zal sowieso een behoorlijke verzwakking zijn.
De concurrentie zal onvergelijkbaar sterker zijn, en zelfs met een grot overtal richting streep rijden lijkt me geen enkele garantie voor de zege.
21 maart 2015 22:42
Quote:
Ik denk dat Terpstra Boonen nu echt voorbij is in de pikorde voor het voorjaar, ook voor de volgende jaren dus.


Boonen gaat waarschijnlijk nog maar 1 jaar rijden na dit seizoen en in zijn laatste seizoen gaat die gewoon kopman blijven. Verder denk ik dat Terpstra ook achter zich mag kijken naar Stybar als potentiële kopman. En Kwiatkowski eigenlijk ook als hij zich op die koersen zou focussen.
21 maart 2015 23:39
Boonen als kopman is commercieel gezien gewoon vele, vele malen interessanter voor Etixx-Quickstep dan Terpstra, dus die blijft gewoon kopman tot zolang hij de fiets aan de wilgen hangt, terecht of onterecht. Als Boonen een klassieker wint staan de Belgische kranten daar immers dagen over vol, zelfs een tweede of derde plaats voor Boonen levert waarschijnlijk publicitair meer op dan een eerste plaats voor Terpstra. En omdat Stybar als een halve Vlaming wordt gezien en ook in het veldrijden immens populair, zullen ze die bij Etixx-Quickstep waarschijnlijk ook liever zien winnen. Het is dan ook knap hoe Terpstra zich de afgelopen jaren in deze ploeg heeft weten te knokken. Vaak wordt gesuggereerd dat dat dankzij Boonen is, ik denk eerder dat het desondanks Boonen is, waar Boonen overigens ook weinig aan kan doen.
22 maart 2015 10:32
Publicitair en commercieel is niet altijd het zelfde. Een overwinning levert veel punten en wellicht geld van de sponsor op etc. Dan kan de overwinning van Terpstra of een ander wel belangrijker zijn dan een tweede of derde plek voor Boonen.
22 maart 2015 11:06
Komaan zeg Terpstra de eerste in de pikorde? Hij heeft PR gewonnen, mogen winnen. De eerste in de pikorde die niet start in MSR ook. Vorig jaar gewoon zwak un RVV. Ik denk dat ZE Stybar gaan uitspelen dit voorjaar. Met de SB heeft ie dit jaar al de wereldtop uit het wiel gekletst.
22 maart 2015 11:28
De zege is ongeveer te vergelijken met de overwinningen van Belkin toentertijd in de ronde van Hainan. De tegenstand was minimaal en ik moet het straks nog maar zien of ze mannen als vanMarcke, Cancellara etc kunnen verslaan. Ze hebben absoluut het sterkste team maar de meeste overwinningen tot nu toe zijn niet behaald in een sterk deelnemersveld.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.