Eurométropole Tour krijgt volgend jaar HC-status

Eurométropole Tour krijgt volgend jaar HC-status

Dylan Groenewegen - foto: Marcel Koch

De Eurométropole Tour maakt promotie op de UCI-kalender. De Belgische wedstrijd krijgt volgend seizoen een Hors Catégorie-status. Dat maakt de organisatie vandaag bekend. Dit jaar was de wedstrijd nog een 1.1-koers.

De Eurométropole Tour wordt volgend seizoen op zondag 1 oktober verreden. Een dag eerder staat met de Omloop Eurometropool (1.1) een nieuwe koers op het programma. Na de Eurométropole Tour en de Omloop Eurometropool wordt een klassement opgemaakt.

Dit jaar ging de overwinning in de Eurométropole Tour naar Dylan Groenewegen. De Nederlander klopte Oliver Naesen na een tumultueuze sprint.

Dit artikel delen:

10 Reacties

Piet Lut 3 december 2016 om 16:45

HC koersen worden WT koersen met de vraag of ze wel WT ploegen aan de start krijgen en 1.1 koersjes worden ineens HC

hhhmmmm

Gompie 3 december 2016 om 17:50

Inderdaad, bijna alles wordt opgewaardeerd; de inflatie is erg hoog dit jaar; waar gaat dat heen …? Volgens mij mis ik vooral nog wat februarikoersen in de opwaardering. Ruta del Sol en Algarve denk ik dan aan, als ze toch bezig blijven … :-)

Chrys 3 december 2016 om 18:10

@gompie
Dat heb je inderdaad gemist, want het is al gebeurd ;)

Retro Lex 3 december 2016 om 18:11

Is dit hetzelfde weekend als Lombardije ? Dan weet ik wel welke ik ga kijken

Peter de Grote 3 december 2016 om 20:07

@Retro Lex: Lombardije is inderdaad in dat zelfde weekend.

walkowiak 4 december 2016 om 08:54

Een beetje onzin is het wel die rangordes, ik weet niet wat 1.1 of 2.1 of hc betekent wat is hoger , 1.1 of 2.1 of v2.2.
Maak een onderscheid tussen criterium en andere koersen. De ex winnaars bepalen de kwaliteit en de interesse van het publiek, er is geen rangorde nodig

Piet Lut 4 december 2016 om 09:25

Eigenlijk zouden de UCI punten berekent moeten worden op de kwaliteit van het deelnemersveld.

Het is eenvoudig te berekenen op basis van de reeds behaalde UCI punten van de renners wat de ‘kwaliteit’ van het deelnemersveld is

Is dit boven een x aantal totaal punten dan wordt de koers met UCI punten .HC boordeelt en als het onder een bepaald aantal totaal punten dan is het een 1.1 koers.

Op die manier zouden er geen belachelijk aantal punten gehaald kunnen worden in bv De Japan Cup of Velothon Wales

liske 4 december 2016 om 12:15

gewoon een slijm gebeuren, dus geld.
als we nou alle koersen de BC geven (buiten categorie) moeten ze toch allemaal tevreden zijn. en de sponsors ook!!!
vooral de russen/saudi /chineezen met een dikke portomonee.

liske 4 december 2016 om 12:17

straks nog een extra categorie erboven voor de huidige WB koersen……….
iedereen deed eeen plas, en alles bleef zoals het was……gezeik gewoon!!

girardengo 4 december 2016 om 14:36

Inflatoire ontwikkeling, nergens goed voor. Hors catégorie moet iets bijzonders blijven. Maar ja, met diploma’s heb je het ook.