Excuses Shimano voor aanrijdingen in Ronde van Vlaanderen
zondag 5 april 2015 om 19:47

Excuses Shimano voor aanrijdingen in Ronde van Vlaanderen

Shimano heeft zijn excuses aangeboden voor de aanrijdingen tijdens de Ronde van Vlaanderen. De neutrale volgwagen van de materiaalleverancier was twee keer de veroorzaker van een ongeluk. Bij het eerste voorval werd Jesse Sergent van zijn fiets gereden, waardoor de Nieuw-Zeelander zijn sleutelbeen brak.

Later in de wedstrijd botste een auto van Shimano met hoge snelheid tegen de ploegleidersauto van FDJ. Teammanager Marc Madiot wilde stoppen om een lekke band van wielrenner Sébastien Chavanel te wisselen. De neutrale wagen zag dat klaarblijkelijk over het hoofd en knalde hard tegen de achterkant van de ploegwagen, waarbij ook Chavanel werd geraakt. De Fransman moest als gevolg van de botsing de wedstrijd staken. “Wij bieden onze excuses aan voor beide incidenten”, meldt Shimano in een verklaring. “In het bijzonder aan de betrokken wielrenners en ploegen. We wensen hen een spoedig herstel. De chauffeurs van onze neutrale auto’s zijn zeer professioneel en met jarenlange ervaring. We gaan beide incidenten onderzoeken en zullen gepaste maatregelen treffen.”

RIDE Magazine
17 Reacties
Sorteer op:
5 april 2015 19:55
was het dezelfde auto die 2 keer in de fout ging? want er waren vandaag meerdere neutrale volgwagens in de koers.
5 april 2015 20:04
Ja, het is dezelfde auto, allebei zie je volgnummer 40
5 april 2015 20:17
2x dezelfde? Auw, bijna even pijnlijk voor de chauffeur als voor Sergent..
5 april 2015 20:39
Zeker zijn eerste koers. Of hij had wat gedronken, de gek.
5 april 2015 20:42
Als je iemand van zijn fiets af rijdt is het misschien slim om even een half uurtje langs de kant te gaan staan. Maar dat was vast geen optie, om te gokken op geen lekker banden meer. ;)

Wel bizar verhaal hoor.
5 april 2015 20:46
je zal de chauffeur zijn... dan heb je ook jezelf van de weggereden vandaag.

Sneu.
5 april 2015 21:11
Pure pech...
5 april 2015 22:09
Hmm niet zo'n best verhaal voor deze chaffeurs. Maar het zou ook niets voor mij zijn. Autorijden in zulke hektiek. Liever niet.
5 april 2015 22:21
grappig, een banner van schade-herstel in dit topic.
5 april 2015 23:32
Gelukkig waarschuwen ze de renners voortaan even.
6 april 2015 00:47
Als het dezelfde Chauffeur was, moet hij nooit meer in het peloton verschijnen en een torenhoge boete betalen.
6 april 2015 08:42
Natuurlijk krijgt Shimano nu iedereen over zich heen, maar ze krijgen zelden complimenten voor de manier waarop ze al jarenlang talloze koersen wel foutloos hebben begeleid. Wat te denken van sommige ploegleiders, perswagens en motards die iedere koers onvoorstelbare risico's nemen en de parkoersen als hun speeltuin beschouwen? Al jarenlang doen organisaties pogingen om de volgerskaravaan te "zuiveren" en drastisch in te krimpen, maar nog steeds wemelt het van de "krabbers" en "dorpskrantfotografen op motoren. Het is een schande. De UCI leunt achterover, leken even wakker geschud na het "Hoogerland-incident", maar slapen weer rustig verder nu. Tot er vandaag of morgen een echt ernstig ongeluk gebeurt, dan komen er waarschijnlijk drastische maatregelen uit de lucht vallen. Natuurlijk ging de Shimano-chauffeur twee keer in de fout, maar iedere chauffeur maakt toch wel eens een foutje? Excuses zijn op zijn plaats; meer hoeft Shimano echt niet te doen. En ze bestraffen? De UCI kijkt wel uit; dan zijn ze hun onafscheidelijke neutrale helpers kwijt en dan zijn de gevolgen voor een goed koersverloop nog veel groter !
6 april 2015 10:26
Weg met die neutrale wagens. Opdonderden ermee. Dit is niet de eerste keer dat zoiets gebeurt met neutrale wagens en zal zeker niet de laatste keer zijn. UCI gaat zeker pas nadenken als er een dode valt.
6 april 2015 10:38
@nickdt
Neutrale wagens zijn gewoon een noodzaak in een koers. Blijkbaar heb je niet echt een idee wat hun functie is?
6 april 2015 11:12
In ieder geval durft Shimano hun fout toe te geven. Hoogerland heeft jaren gewacht op excuses. Met zoveel auto's tussen/achter/voor de renners is het bijna ook onmogelijk om geen ongelukken te krijgen, maar inhalen in een bocht, dat is wel een fout.
6 april 2015 12:09
Die eerste actie snap ik nog steeds niet. Het was een binnenbocht, oké, niet handig, maar wel een brede weg, dus dat kan dan nog. Maar vooral: waarom/van wie moest hij daar inhalen? Wat moet je met een stel reservewielen vóór de kopgroep?
7 april 2015 09:31
Waren twee verschillende chauffeurs volgens Sporza. Een politieagent in het eerste geval en ex renner Paul van Hyfte reed in op de FDJ auto.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.