Niels Bastiaens
vrijdag 14 juni 2024 om 08:30

Fabio Jakobsen verloor drie kilogram na Giro: “Ook als het minder gaat, blijft mijn vuur branden”

Video Geraakt Fabio Jakobsen tijdig klaar voor de komende Tour de France? Dat is een vraag die op de lippen van heel wat Nederlandse wielerliefhebbers brandt. Dsm-firmenich PostNL-ploegleider Roy Curvers gaf ons vorige week al een inkijkje in het herstel van de sprinter en loofde zijn strijdvaardigheid. Aan de vooravond van de eerste sprintkans in de Baloise Belgium Tour is het tijd om ook de onfortuinlijke Jakobsen zelf aan het woord te laten voor onze camera.

De nieuwe Tourspecial van RIDE Magazine is een must-have voor echte wielerfans! Onze nieuwe 236 pagina’s dikke zomer-editie is de meest complete Tourgids van deze zomer en staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Tadej Pogacar, Remco Evenepoel, Fabio Jakobsen, Gio Lippens, Christian Prudhomme en Charlotte Kool. Verzeker je van een heerlijke sportzomer en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

“Het gaat goed. Ik ben na een dag of vier, vijf hersteld van de val in de Giro. Ik kreeg thuis nog een klein beetje koorts. Waarschijnlijk een beetje hetzelfde virus als wat Julius van den Berg, Olav Kooij en Bram Welten hadden in de Giro, we gingen allemaal met dezelfde ziekte naar huis. Dat kwam er nog eens bovenop de schaafwonden. Na een week kon ik opnieuw beginnen fietsen.”

Was je echt zo strijdvaardig als Curvers zei?
“Kijk, ik denk dat je niet zomaar bij de profs komt, iedereen heeft dat vuur in zich. En ook als het minder gaat, dan blijft mijn vuur branden. Dan wil ik terugkomen, beter worden en weer trainen. Dan probeer ik zelfs een stapje bij te zetten, door in training liever iets te lang dan te kort op pad te gaan. Mijn herstel moest ik ook iets beter aanpakken dan voorheen, een uurtje langer slapen. Uiteindelijk zitten er maar 24 uur in een dag, en ik zit vaak tegen het maximum aan van wat er mogelijk is. Ik heb mijn best gedaan en ik denk elke topsporter dat doet.”

Waar heb je dan extra aan gewerkt in Spanje?
“Ik ben een weekje thuis geweest, een goede anderhalve week Spanje, dan een weekje thuis en ben ik richting de Baloise Belgium Tour vertrokken. In Spanje heb ik een blok van tien dagen flink getraind. Ik heb iets meer de focus gelegd op wielrennen: van punt A naar punt B fietsen. En dan nog een sprintje doen. Sprinten op training is leuk, maar training is geen koers. Ik denk dat het daar een beetje aan ontbrak.”

Jakobsen moest de GIro verlaten na een val – foto: Cor Vos

“Ik heb ook wat gewicht verloren in Spanje, daar heb ik bewust op gelet. De trainingsprikkels zijn ook aangepast. Uiteindelijk zijn dat details, maar in de topsport draait het juist om die details. Vergeet ook niet dat ik in een nieuwe ploeg zit, het is nog aan elkaar wennen. En nu hebben we opnieuw een stap in de goede richting gezet.”

Hoe hebben jullie de Giro dan geëvalueerd? Met andere woorden: waarom is jouw volle potentieel er daar niet uitgekomen?
“Ik was letterlijk iets te weinig wielrenner. Tijdens de etappes heb ik te veel afgezien. Het waren ook zeker geen sprintvriendelijke eerste drie sprintetappes. Ik ben en was een pure sprinter, en je ziet dat de renners die winnen meer klassieke renners zijn met een sprintje. In de finales gaat het harder, of ligt er een klimmetje in de koers. Daar moet je ook mee over en dat gaat in de benen zitten. Daar hebben we op training aan proberen te werken. Ik denk dat het redelijk is gelukt. In de Baloise Belgium Tour wil ik dat testen.”

Voel je jezelf nu een andere Fabio Jakobsen dan een maand geleden?
“Ja, er is twee à drie kilo vanaf. We hebben wat meer gefocust op langer dan een minuut fietsen. In Calpé kan je redelijk mooie rondjes maken. Ik ben daar samen met Bram Welten een paar keer gaan trainen. We hebben kwaliteit neergelegd op en naast de fiets. Zeker richting de Tour moet dat, want in de Giro was het gewoon niet goed genoeg. Maar in topsport moet het perfect lopen en dan kom je gewoon te kort in de Giro.”

Is de Tour altijd op de planning blijven staan na zo’n teleurstellende Giro?
“Dat is altijd op de planning blijven staan. Als je een klein stapje zet, ben je opeens wél weer dicht bij winnen. Of dat denk ik toch. Ik heb nooit aan mezelf getwijfeld en vandaar ook mijn strijdbaarheid. Als het in de Giro niet goed gaat, dan moet het gewoon anders richting de Tour. Dat heeft iedereen ingezien en ikzelf ook. Waar het bij mijn vorige ploeg allemaal vanzelf ging, moet ik hier extra opletten. En zelf ook een beetje bijsturen met de ervaring die ik heb. Dat zijn we nu aan het doen in een goede samenwerking.”

Zien we opnieuw een juichende Jakobsen? – foto: Cor Vos

Wat hoop je in de Baloise Belgium Tour bij jezelf te zien of te voelen?
“Ik hoop me te mengen in de finales. We zijn hier met een ploeg om mee te doen voor de winst. Maar winst en verlies liggen dichtbij elkaar. Laat mij maar bij die eerste vijf renners mijn sprint lanceren, en dan gaan we wel meten. Ik denk dat het hier een supergoed deelnemersveld is met Tim Merlier, Olav Kooij en Jasper Philipsen. Dan hangen er nog meer sprinters achter die ook een uitslag kunnen rijden. Dat is gewoon wereldniveau, WorldTour-waardig in de sprints.”

Zie je de komende Tour de France als sprintvriendelijker dan de Giro, waar de finales vaak lastig waren?
“De etappes op zich wel, maar dat eerste openingsweekend is natuurlijk gelijk pittig. Daar moet je doorheen. Maar die sprintetappes zelf, dat zou ik wel moeten kunnen.”

Weet je al welke renners je gaan bijstaan? Je vaste lead-out trein ging al mee naar de Giro.
“Voorlopig is er een lange lijst met veel renners. Er is nog geen definitieve selectie, die wordt nog gecommuniceerd. John (Degenkolb, red.) en Bram (Welten, red.) zijn ook in de Baloise Belgium Tour en het is de bedoeling dat zij meegaan in de sprintvoorbereiding. De Tour is nog twee weken en we wachten af wie fit is. Ik heb ook gewoon het liefst dat de beste jongens meegaan. Ze hebben allemaal ervaring. En qua klimmers staan Romain Bardet en Warren Barguil erop. Als ze fit zijn, zullen zij ook starten.”

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.