Flater in Dwars Door Vlaanderen had grote impact bij Visma | Lease a Bike
Video In de nieuwste online documentaire van Visma | Lease a Bike blikt de ploeg terug op het voorjaar. Daarin staat onder meer Dwars Door Vlaanderen 2025 centraal. De ploeg zat daar met drie renners in een kopgroep van vier, maar verloor de wedstrijd in de sprint aan Neilson Powless. In de behind the scenes-documentaire blikken de hoofdrolspelers terug op die flater en blijkt dat ze er juist kracht uithaalden richting de Ronde van Vlaanderen.
Dwars Door Vlaanderen was misschien qua tactiek wel de allerbeste wedstrijd van het voorjaar voor de geelzwarte formatie. Dat blijkt ook uit de documentaire, want het tactische plan van Visma | Lease a Bike komt volledig uit. Na een forse tempoversnelling van Edoardo Affini net voor Berg ten Houte rijden drie man van de Nederlandse ploeg weg uit het peloton: Wout van Aert, Tiesj Benoot en Matteo Jorgenson. In de ploegleiderswagen zien we een enthousiaste Maarten Wynants en roept sportief eindverantwoordelijke Grischa Niermann: “Eindelijk eens een keer!”, na een stroef voorjaar voor de ploeg.

Benoot, Jorgenson en Van Aert op Berg ten Houte – foto: Cor Vos
Het trio rijdt door naar de kopgroep, waar Neilson Powless in zit. De Amerikaan overleeft als enige de schifting en rijdt met de drie Visma-renners de laatste tien kilometer in. Op een gegeven moment vraagt Niermann te communiceren over hoe ze het moeten spelen, waarna Benoot antwoordt: “We winnen in de sprint met Wout”. Jorgenson vertelt over de aanloop naar die spurt. “Een overwinning in de WorldTour voelde tot dat moment nog nooit zo eenvoudig. Dit was veel te mooi om waar te zijn.” Niermann overlegt met Wynants of ze Van Aert niet moeten laten wegrijden en een compromis te sluiten met Powless, die in dat geval als tweede mag eindigen aan de finish.
Dom en slecht
Wynants weigert, omdat je dan in zijn ogen het vertrouwen in de kopman schaadt. Dus gaan de vier sprinten. En wint Powless, met hoongelach van alles en iedereen rondom Visma | Lease a Bike. “Er zijn genoeg redenen waarom we die call maakten”, vertelt Jorgenson. “We waren er allemaal over eens dat we het zo gingen doen. We wilden Wout zien zegevieren. Er waren duizend manieren waarop we die koers hadden kunnen winnen. En één scenario waarin we zouden verliezen. Dat was door een Neilson een lead out te geven naar de finish.” Net dat gebeurde in Waregem.
Niermann trekt daarvoor het boetekleed aan. Het moment dat hij via de radio in de auto hoort dat Powless wint, spreekt boekdelen. Je hoort hem zelden Duits praten, maar daar wel. “Zó dom…”, is het eerste wat Benoot zegt na de finish, waarna hij opnieuw zijn handen tegen zijn helm slaat. Jorgenson knuffelt hem meteen daarna en Van Aert sukkelt honderd meter verderop in zijn eentje tegen de dranghekken aan. De Amerikaan noemt het ‘slecht’ en zegt tegen Benoot dat ze in de finale gewoon ‘hadden moeten spelen’: aanvallen om Powless op die manier los te rijden. Hij vat het treffend samen tegen Dylan van Baarle: “Een prachtige koers, tot de laatste tien kilometer.”
Omgedraaid in iets positiefs
Toch richt de ploeg zich op en gebruikt het die koers – die behoudens de eindsprint perfect verliep – als bakermat voor vertrouwen in de Ronde van Vlaanderen. Van Aert voelde zichzelf in Dwars Door Vlaanderen eindelijk weer de oude. In voorbereiding op De Ronde laat Niermann in de bus aan de gehele ploeg de collectieve aanval uit Dwars Door Vlaanderen zien als inspiratie. Volgens de Duitser is dat waar Visma | Lease a Bike voor staat, iets dat ploegbaas Richard Plugge ook herhaalt. Jacco Verhaeren is ook bij die meeting en probeert de renners met een inspirerende peptalk extra moed in te praten. Ook Jorgenson neemt daarin weer het woord.

Krampen schoten Van Aert tekort in Waregem – foto: Cor Vos
“We kregen eigenlijk een boost van Dwars Door Vlaanderen, al klinkt dat misschien raar om te zeggen”, vertelt Van Aert. “Ik voelde echt dat iedereen weer in onszelf geloofde. En dat het mogelijk was. Toen Tiesj in de aanval reed en de druk bij UAE Emirates XRG lag, was ik daar blij mee. Dat was mijn kans om in de wielen te blijven zitten en me te sparen voor de finale.” Tactisch reed de ploeg daar weer de wedstrijd die ze wilden rijden, vertelt Niermann. Ze wilden bewust niet meerijden in de finale. Uiteindelijk finisht Van Aert vierde. “Maar ik koerste wel voor de top-3 en met de besten ter wereld. Daar was ik blijer mee dan dat ik het podium net miste. Naar dat gevoel zocht ik.”
Om te reageren moet je ingelogd zijn.