Franse organisatie gaat UCI aanklagen vanwege hervormingen
De Ligue Nationale du Cyclisme (LNC) gaat de UCI aanklagen. De organisatie, die zich bekommert om het Franse wielrennen, is het niet eens met de aankomende hervormingen die de internationale wielerunie doorvoert. FDJ-directeur Marc Madiot is de voorzitter van de LNC.
De LNC is bezorgd, omdat de toevoeging van tien nieuwe koersen aan de UCI WorldTour mogelijk ten koste gaat van de traditionele Franse wedstrijden. Als Franse ploegen verplicht worden om in al die races te starten, zouden zij de focus moeten verleggen en beschadigen zij de kleinere koersen in Europa.
Madiot en co zochten uitleg bij de UCI, maar kregen die onvoldoende. Zij zijn het er niet mee eens en daarom is door de LNC unaniem besloten om een gerechtelijke procedure te beginnen. “De LNC is er voor het Franse wielrennen, de renners, ploegen en organisaties. Maar ook in het belang van iedereen in het internationale wielrennen”, valt te lezen in een statement op Cyclingnews. “De globalisatie van onze sport kan niet doorgaan, als de huidige piramide onderdrukt wordt als onderdeel van de plannen voor de WorldTour in 2017.”
De UCI heeft al langer hervormingen op het oog. Er zijn tien koersen toegevoegd aan de WT-kalender, zoals de Tour of Qatar, de Abu Dhabi Tour, de Ronde van Californië. Daarnaast zou de WorldTour teruggaan naar zeventien teams, maar daar worden inmiddels grote vraagtekens achter gezet.
zulke wedstrijden moeten het ook hebben van een aantal 'bekende' renners aan het vertrek, vrees anders dat er nogal wat wedstrijden zullen sneuvelen ....
zover ik zie heb je in nederland niet echt veel van die 'procontinentale' wedstrijden
Ook is het belangrijk dat de toppers wat meer uitgespreid worden i.p.v. ze steeds te concentreren in dezelfde wedstrijden. Zo krijg je meer verschillende en minder bekende winnaars, en voorkom je ook dat 'mindere' renners overmatig veel punten sprokkelen door te pieken in Dubai en Qatar bij voorbeeld. Los van de reputatie van deze landen al genoeg argumenten om veel van deze drastische hervormingen te boycotten. Helaas zal het merendeel van teambazen en UCI-managers niet hetzelfde hierover oordelen.
De grootste ploegen en renners komen steeds meer uit niet traditionele wielerlanden. Italië heeft volgend jaar geen WT-ploeg meer, Spanje moet het al tijden met maar 1 WT en 1 PCT team doen, de Franse ploegen blinken al jaren uit in middelmatigheid en hebben ondertussen ook nog maar 2 WT ploegen over en België houdt mag Patrick Lefevere danken dat ze nog een topploeg hebben. Toprenners- en ploegen komen steeds vaker uit Australië, Amerika en Rusland en dan is het toch niet gek dat op termijn ook daar steeds meer wedstrijden komen. Deze koersen durven bovendien eerder iets nieuws te proberen, zoals goede online trackers of beelden vanaf de fiets. Als je als Franse koersen dan niet innoveert en de organisatie verbetert, maar teert op je naam en historie, wordt je op een gegeven moment onbelangrijk.
En de meeste toevoegingen aan de World Tour zijn op zich niet heel gek. Of het zijn koersen in de nieuwe grotere wielerlanden (Australie/VS/GB/Duitsland) of het zijn voorbereidingskoersen op een moment dat er nog wel ruimte was (Qatar/Abu Dhabi). Alleen Turkije is geen van beide. En de Belgische koersen zijn misschien wat veel van hetzelfde.
Weg met al die zandbakkoersen, grote jongens(prof)wielrennen is een sport die vooral in Europa wordt bedreven , de kalender bestaat al sinds mensenheugenis en wordt opgebouwd via de Franse, Spaanse en Italiaanse koersen naar de voorjaarsklassiekers , vandaaruit de heuvelklassiekers en kleinere rondes naar het grote ronde werk met als afsluiting het WK en de najaarsklassiekers , moet niks aan veranderen.
Als ik weer terug denk aan het gedrocht van afgelopen WK in die zandbak word ik weer niet goed. Waarom het peloton verplichten in elke windstreek te fietsen als er altijd al een mooie kalender is geweest voor het wielrennen.
Dat ze hun eigen renners maar ( als ze die al hebben ) in die zandbakken laten rijden of ergens in Argentinië in het zuiden van Zuid-Amerika in het begin van het jaar , ik heb niks tegen die wedstrijden wel tegen de verplichting dat de grote jongens daar moeten rijden voor het grote geld voor de UCI en de speeltjes van mensen die verzuipen in het geld.
Bij het oude blijven betekent verzuipen voor al die mensen hier die wat tegen veranderingen hebben.
Omdat ook de UCI moet leven en er toch geen koers is tussen Down Under en het voorjaar is Qatar ook niet heel slecht om er bij te hebben (daar zijn toch geen CT ploegen). maar ook nog AbuDhabi erbij is wat veel.
En het is ook zeker niet zo dat Europese wedstrijden heilig zijn. Ik vind Plouay weinig toevoegen en Belgie heeft wel erg veel eendagskoersen. (En ook Polen/Eneco zijn wat mij betreft niet heilig).
Maar een WT kalander zou wat mij betreft juist eerder minder (alleen dé belangrijkste koersen) en niet meer koersdagen moeten bevatten. En dat er zo min mogelijk overlap is tussen de WT races, zodat alles ook uitgezonden kan worden.
Frankrijk is de laatste jaren wel een bakermat van talent. Italië heeft ook gewoon een leuk aantal goede renners enz. Uit de zandbak is nog nooit een toptalent gekomen. Het is al een wereldwonder als een Chinees de Tour uitrijdt enz. Alleen de Angelsaksische landen haken aan. En in Amerika haken koersen al weer af.
Als kijker vindt ik beelden vanaf de fiets alleen iets toevoegen in herhalingen en overdadig gebruik gaat ten koste van mijn overzicht of zelfs het missen van koersbepalende ontwikkelingen. Vernieuwingen zullen in de koers gevonden moeten worden zoals bijvoorbeeld 3 in 1 etappes of wedstrijden (het is maar een idee). Met de huidige technische mogelijkheden is er veel meer mogelijk dan de UCI met alleen hun WT aanpassingen doet blijken. Er zouden veel meer experimenten opgezet kunnen worden en daarin kunnen kleinere koersen een belangrijke rol vervullen.
Ik vond overigens de nieuwe World-Tour opzet met een A en B divisie wel heel interessant, maar gaandeweg is dat plan doodgedrukt.