Franse organisatie gaat UCI aanklagen vanwege hervormingen
Marc Madiot - foto: Sirotti
dinsdag 8 november 2016 om 16:08

Franse organisatie gaat UCI aanklagen vanwege hervormingen

De Ligue Nationale du Cyclisme (LNC) gaat de UCI aanklagen. De organisatie, die zich bekommert om het Franse wielrennen, is het niet eens met de aankomende hervormingen die de internationale wielerunie doorvoert. FDJ-directeur Marc Madiot is de voorzitter van de LNC.

De LNC is bezorgd, omdat de toevoeging van tien nieuwe koersen aan de UCI WorldTour mogelijk ten koste gaat van de traditionele Franse wedstrijden. Als Franse ploegen verplicht worden om in al die races te starten, zouden zij de focus moeten verleggen en beschadigen zij de kleinere koersen in Europa.

Madiot en co zochten uitleg bij de UCI, maar kregen die onvoldoende. Zij zijn het er niet mee eens en daarom is door de LNC unaniem besloten om een gerechtelijke procedure te beginnen. “De LNC is er voor het Franse wielrennen, de renners, ploegen en organisaties. Maar ook in het belang van iedereen in het internationale wielrennen”, valt te lezen in een statement op Cyclingnews. “De globalisatie van onze sport kan niet doorgaan, als de huidige piramide onderdrukt wordt als onderdeel van de plannen voor de WorldTour in 2017.”

De UCI heeft al langer hervormingen op het oog. Er zijn tien koersen toegevoegd aan de WT-kalender, zoals de Tour of Qatar, de Abu Dhabi Tour, de Ronde van Californië. Daarnaast zou de WorldTour teruggaan naar zeventien teams, maar daar worden inmiddels grote vraagtekens achter gezet.

RIDE Magazine
24 Reacties
Sorteer op:
8 november 2016 16:22
Hup Madiot! Door de veranderingen zit met name in april en mei de WT-kalender overvol , da's praktisch onhaalbaar voor de ploegen in de staart van de WT. Als iedereen hophophop van Turkije via Romandië naar California moet afreizen met parallel nog Itzulia, Ardennen, Finanzplatz en Giro dan is het toedels Duinkerken, Trentino, Asturias en ga zo maar door. Gekkenwerk indeed.
8 november 2016 16:38
Nee, nee en nog eens nee. 'Traditionele Franse wedstrijden', ze zijn bang voor hun eigen koersen.. Laat die Franse koersen maar verbeteren, maar niet verbeteringen tegenhouden vanwege behoud van 'eigen Franse' koersen..
8 november 2016 16:40
Kul argumentatie. Maar met het doel ben ik het wel eens.
8 november 2016 16:52
de nieuwe koersen zijn niet verplicht om te rijden voor WT teams. maar goed, ook ik vind het er over. goed dat er tegengas gegeven wordt.
8 november 2016 16:53
Helemaal gelijk, wielrennen speelt zich vnl af in de zuidelijke landen, met het menselijk aspect heeft noch fifa, noch uci zich beziggehouden. Zelfs Platini die een hekel had aan water ging overstag voor het grote geld.
8 november 2016 17:11
Madiot +1 ik kijk liever naar koers in Italie, Spanje, Belgie of Frankrijk (traditionele landen. Dat is niet alleen Frankrijk) dan naar koersen waar 10 kamelen en 20 sjeiks rondlopen en landen waar de mensenrechten geschonden worden in diezelfde zandbak.
8 november 2016 17:49
dat soort wedstrijden is enorm van belang voor het wielrennen, een opstap voor renners naar hogerop, als die 'schakel' wedstrijden weg vallen, wat dan ....
zulke wedstrijden moeten het ook hebben van een aantal 'bekende' renners aan het vertrek, vrees anders dat er nogal wat wedstrijden zullen sneuvelen ....
zover ik zie heb je in nederland niet echt veel van die 'procontinentale' wedstrijden
8 november 2016 18:05
Het wielrennen heeft kleinere koersen nodig. Als alles van hetzelfde niveau is krijg je inflatie van de Worldtour, en verliezen de monumenten en grote rondes waarde. Zo gaat de wielercultuur in Europa langzaam verloren. Het is een nadeel voor fans en renners uit andere continenten dat deze zo geconcentreerd is in Europa, maar als je het wielerelement in West-Europa gaat verdunnen naar de rest van de wereld verliest de sport haar ziel en beleving bij de lokale bevolking.

Ook is het belangrijk dat de toppers wat meer uitgespreid worden i.p.v. ze steeds te concentreren in dezelfde wedstrijden. Zo krijg je meer verschillende en minder bekende winnaars, en voorkom je ook dat 'mindere' renners overmatig veel punten sprokkelen door te pieken in Dubai en Qatar bij voorbeeld. Los van de reputatie van deze landen al genoeg argumenten om veel van deze drastische hervormingen te boycotten. Helaas zal het merendeel van teambazen en UCI-managers niet hetzelfde hierover oordelen.
8 november 2016 18:07
Prima! De WT wordt een topzwaar gedrocht; dat er nieuwe koersen in nieuwe wielerlanden komen mag nooit ten koste gaan van wedstrijden met een rijke historie die een plaats hebben verworven in de lokale cultuur.
8 november 2016 18:34
Ik zie weinig overtuigende argumenten om een rechtszaak te starten. Ze komen niet verder dan "globalisatie is stom", wat me niet voldoende lijkt om de besluiten van de UCI terug te draaien.
8 november 2016 19:01
Madiot is zo'n conservatieve Fransman die nog denkt te leven in de wereld van 50 jaar geleden, waar Frankrijk een middelpunt van de wereld was. Lees dit artikel op cyclingnews er maar op na. Met zo'n instelling ga je er gewoon niet komen. De wereld is compleet veranderd.

De grootste ploegen en renners komen steeds meer uit niet traditionele wielerlanden. Italië heeft volgend jaar geen WT-ploeg meer, Spanje moet het al tijden met maar 1 WT en 1 PCT team doen, de Franse ploegen blinken al jaren uit in middelmatigheid en hebben ondertussen ook nog maar 2 WT ploegen over en België houdt mag Patrick Lefevere danken dat ze nog een topploeg hebben. Toprenners- en ploegen komen steeds vaker uit Australië, Amerika en Rusland en dan is het toch niet gek dat op termijn ook daar steeds meer wedstrijden komen. Deze koersen durven bovendien eerder iets nieuws te proberen, zoals goede online trackers of beelden vanaf de fiets. Als je als Franse koersen dan niet innoveert en de organisatie verbetert, maar teert op je naam en historie, wordt je op een gegeven moment onbelangrijk.
8 november 2016 19:11
@PoisRouges Correct maar Rusland verliest na dit jaar diens twee WT-ploegen. Gazprom mag volgend jaar dan misschien iets groeien maar weelde in Rusland is er niet. Lokosphinx is de enige continentale ploeg van het land en geen enkele wedstrijd in het land maakt nog deel uit van de UCI-kalender.
8 november 2016 19:25
Eens met Verweggistan. Volgens mij zitten weinig fans te wachten op topdown 10 nieuwe koersen toevoegen. Het argument is niet goed, maar dat topdown gedoe van de UCI ook niet. Ze zouden eens moeten praten met elkaar.
8 november 2016 19:35
Vooruit, Rusland is misschien niet het beste voorbeeld maar het toont wel aan dat de verhouding in het wielrennen anders zijn dan de jaren 80/90.

En de meeste toevoegingen aan de World Tour zijn op zich niet heel gek. Of het zijn koersen in de nieuwe grotere wielerlanden (Australie/VS/GB/Duitsland) of het zijn voorbereidingskoersen op een moment dat er nog wel ruimte was (Qatar/Abu Dhabi). Alleen Turkije is geen van beide. En de Belgische koersen zijn misschien wat veel van hetzelfde.
8 november 2016 20:00
Heeft de UCI misschien nog ruimte op de kalender voor de Ronde van Nova Zembla , Ronde van Spitsbergen en de Grote Prijs Falkland Eilanden ?
Weg met al die zandbakkoersen, grote jongens(prof)wielrennen is een sport die vooral in Europa wordt bedreven , de kalender bestaat al sinds mensenheugenis en wordt opgebouwd via de Franse, Spaanse en Italiaanse koersen naar de voorjaarsklassiekers , vandaaruit de heuvelklassiekers en kleinere rondes naar het grote ronde werk met als afsluiting het WK en de najaarsklassiekers , moet niks aan veranderen.
Als ik weer terug denk aan het gedrocht van afgelopen WK in die zandbak word ik weer niet goed. Waarom het peloton verplichten in elke windstreek te fietsen als er altijd al een mooie kalender is geweest voor het wielrennen.
Dat ze hun eigen renners maar ( als ze die al hebben ) in die zandbakken laten rijden of ergens in Argentinië in het zuiden van Zuid-Amerika in het begin van het jaar , ik heb niks tegen die wedstrijden wel tegen de verplichting dat de grote jongens daar moeten rijden voor het grote geld voor de UCI en de speeltjes van mensen die verzuipen in het geld.
8 november 2016 21:02
Dat er vooral koersen in de Arabische woestijn bijkomen lijkt me geen goede zaak. Maar als er nou ergens teveel flutkoersen zonder aansprekende renners zijn dan is het wel in Frankrijk. Een upgrading van California, Strade Bianche en wat mij betreft ook in landen die nog weinig koersen hebben, zoals Duitsland en Engeland, vind ik essentieel voor een verdere globalisering. Weg met de Sarthe, Adelie, Finisterre, Tourangelle, Cholet, Drome, Limousin, Poitou, Doubs, Isbuerges en zo meer!! Franse renners worden zo ook extra bevoordeeld op de CQ ranking; presteren vrijwel niets in de echte koersen, maar staan toch bij de eerste 100 of 200 omdat ze aan dit soort criteriums meedoen. In mindere mate geldt dit trouwens ook voor Belgie en Italie; daarbij is de kalender toch al overvol ....
8 november 2016 21:27
Het zal nooit gebeuren. Maar stiekum hoop ik dat het Franse wielrennen, Tour incl, wordt geboycot. Even pijn verbijten, maar binnen tien jaar kraait bijna geen haan meer naar die koersen van de ASO, en zijn er andere topkoersen voor in de plaats gekomen.
8 november 2016 21:29
Teveel WT koersen is een punt, en dat is zorgwekken. het wielrennen mondialer maken is daar en tegen wel erg goed en nuttig. Pois Rouges laat al zien waarom. Dus dat tegen houden voor je franse kermiskoersen zonder fatsoenlijke uitzending is onzin. De kwaliteit van de beeldgeving en inkomsten bronnen zal gewoon omhoog moeten. De VS heeft zn koersen wat dat betreft vaak goed op orde, i.t.t. tot frankrijk (los van de tour en dauphine) en spanje.

Bij het oude blijven betekent verzuipen voor al die mensen hier die wat tegen veranderingen hebben.
8 november 2016 22:02
@sephiroth: Eens. Maar juist het promoveren van California blijkt een doodsteek voor het Amerikaanse CT circuit, er zijn vrij weinig profkoersen in de V.S. (4 etappekoersen (hoewel het doorgaan van Utah twijfelachtig is) en 3 eendagskoersen) en California was hét hoogtepunt voor die kleine ploegen. Dat lijkt in mindere mate ook te gelden voor de Tour Down Under (en vooral voor die heel snel gepromoveerde CadelEvans race), dat zijn 2 van de slechts 3 UCI koersen in Australie, het Australische CT circuit dunt kwalitatief ook aardig uit. Voor de VS zou de oplossing kunnen zijn om een eendagskoers WT te laten worden (én minder belastend voor de ploegen dan een rittenkoers, én te combineren met Quebec en Montrael, én de kleine ploegen zullen het net iets minder erg vinden dan het missen van een rittenkoers. De koers in Phillidelphia zou ideaal zijn.
Omdat ook de UCI moet leven en er toch geen koers is tussen Down Under en het voorjaar is Qatar ook niet heel slecht om er bij te hebben (daar zijn toch geen CT ploegen). maar ook nog AbuDhabi erbij is wat veel.
En het is ook zeker niet zo dat Europese wedstrijden heilig zijn. Ik vind Plouay weinig toevoegen en Belgie heeft wel erg veel eendagskoersen. (En ook Polen/Eneco zijn wat mij betreft niet heilig).
Maar een WT kalander zou wat mij betreft juist eerder minder (alleen dé belangrijkste koersen) en niet meer koersdagen moeten bevatten. En dat er zo min mogelijk overlap is tussen de WT races, zodat alles ook uitgezonden kan worden.
8 november 2016 22:50
@Pousrouges Duitsland is vooralsnog een grote gloryhunter gebleken. Goede renners, veel aandacht (kijkcijfers Tour zijn nog steeds laag), als t even tegenzit haken ze af.
Frankrijk is de laatste jaren wel een bakermat van talent. Italië heeft ook gewoon een leuk aantal goede renners enz. Uit de zandbak is nog nooit een toptalent gekomen. Het is al een wereldwonder als een Chinees de Tour uitrijdt enz. Alleen de Angelsaksische landen haken aan. En in Amerika haken koersen al weer af.
8 november 2016 23:04
kunnen ze Madiot niet aanklagen wegens discriminatie?
9 november 2016 03:25
Er zijn drastische hervormingen nodig om het wielrennen aantrekkelijk te houden en zeker nog aantrekkelijker te maken. De overdaad aan WT wedstrijden zal lijden tot minder publieke belangstelling, zwaardere belasting van ploegen waardoor de teams met het hoogste budget nog meer voordeel krijgen. Gevolg is dat sponsoring voor veel geïnteresseerde bedrijven te duur zal blijken. Madiot maakt zich m.i. terecht zorgen. Het gaat hier ook niet alleen om de kleine Franse koersen maar om alle kleinere koersen van Nederland tot Italië. Niet vergeten dat deze koersen de kraamkamer zijn van talenten. Geld is de drijfveer van de huidige aanpassingen maar dat zelfde geld maakt de traditie kapot zoals @albertoo hier al aangaf. Mondialisering is verworden tot stokpaardjes met als drijfveer meer geld voor de UCI (en organisatoren zoals mijnheer Merckx) maar brengt grote kosten voor ploegen en zwaardere belasting voor renners met zich mee.

Als kijker vindt ik beelden vanaf de fiets alleen iets toevoegen in herhalingen en overdadig gebruik gaat ten koste van mijn overzicht of zelfs het missen van koersbepalende ontwikkelingen. Vernieuwingen zullen in de koers gevonden moeten worden zoals bijvoorbeeld 3 in 1 etappes of wedstrijden (het is maar een idee). Met de huidige technische mogelijkheden is er veel meer mogelijk dan de UCI met alleen hun WT aanpassingen doet blijken. Er zouden veel meer experimenten opgezet kunnen worden en daarin kunnen kleinere koersen een belangrijke rol vervullen.
9 november 2016 08:41
Wat doet de UCI voor de kleinere koersen? Geheel logisch dat die wedstrijden hun belangen proberen te beschermen.
9 november 2016 09:24
enerzijds voel ik dezelfde weerstand voor nieuwe buiten-Europese koersen, anderzijds hebben juist de koersen die wij zo een warm hart toedragen, het al jaren moeilijk. Baskenland en Catalunya strijden tegen faillisement en het is aan de Tour en Parijs-Roubaix te danken dat de ASO winstgevend is. Europa is weliswaar rijk qua wielerbeleving, het is bijzonder karig qua investering... Dus wellicht zullen we de Emiraten wel moeten omarmen...

Ik vond overigens de nieuwe World-Tour opzet met een A en B divisie wel heel interessant, maar gaandeweg is dat plan doodgedrukt.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.