Froome: “Ik vraag slechts om een eerlijk proces”
foto: Sirotti
woensdag 14 februari 2018 om 11:57

Froome: “Ik vraag slechts om een eerlijk proces”

Chris Froome is vanmorgen voor de start van de openingsrit van de Ruta del Sol kort ingegaan op de veelbesproken Salbutamol-zaak. De viervoudig Tourwinnaar liet weten dat ‘niemand dit zo snel mogelijk opgelost wil hebben als ik’.

Froome testte vorig jaar positief op het middel Salbutamol in de 18e etappe van de Vuelta a España. Desondanks maakte de Brit vandaag zijn seizoensdebuut in de Ruta del Sol. Het nieuws dat hij aan de start zou staan van de Spaanse rittenkoers leverde een storm van kritiek op.

Froome benadrukte zijn onschuld. “Ik heb niets fout gedaan en dat wil ik aantonen”, zei hij volgens Cyclingnews. “Er is veel verkeerde informatie naar buiten gekomen en veel mensen begrijpen deze zaak niet goed. Dit had vertrouwelijk moeten blijven. Ik sta hier niet om te vragen om het voordeel van de twijfel, ik vraag slechts om een eerlijk proces.”

4.000 kilometer
Hij gaf aan dat de afgelopen periode niet makkelijk was. “Het is zeker zwaar geweest, het was zwaar voor iedereen.” De Brit fietste in de maand januari meer dan vierduizend kilometer, wat neerkomt op 142 kilometer per dag. “Ik heb wel echt genoten op de fiets. Uiteraard heb ik dit jaar ambitieuze doelen in de Giro d’Italia en de Tour de France.”

RIDE Magazine
58 Reacties
Sorteer op:
14 februari 2018 12:06
Hoe is eigenlijk ooit bepaald dat Froome daadwerkelijk astma heeft ? Dat is voor mij nog iets meer de vraag dan of je 200% met je daarop gebaseerde puffer uit mag schieten.

En waarom had dit 'vertrouwelijk moeten blijven' , in godsnaam ?
14 februari 2018 12:18
"het had vertrouwelijk moeten blijven"', dan was SKY er waarschijnlijk mee weggekomen...
14 februari 2018 12:19
Ik begrijp dat ook niet waarom dat niet gemeld mocht worden.
Waarom geeft hij niet de rede , waarom dit geheim moest blijven.
14 februari 2018 12:21
Juist.

'Dit had vertrouwelijk moeten blijven'

Hieruit maak ik dus op dat Froome al eerder op dope betrapt is.
14 februari 2018 12:21
Omkadering lijkt mij in dit geval "more to blame" dan Froome zelf. Hij lijkt mij niet het narcisme van Armstrong te hebben.
14 februari 2018 12:23
Quote:
Er is veel verkeerde informatie naar buiten gekomen

ehh, welke informatie bedoel je, Chris?
Quote:
veel mensen begrijpen deze zaak niet goed

ehh, de feiten zijn toch behoorlijk duidelijk? Het onbegrip betreft vooral dat jij anders wordt behandeld en dat een en ander veel te lang blijft slepen.
Quote:
Dit had vertrouwelijk moeten blijven

Nee Chris, dit soort zaken moeten juist openbaar gemaakt worden want wij (en ook jouw eigen ploeg) willen volledige transparantie.
Quote:
Uiteraard heb ik dit jaar ambitieuze doelen in de Giro d’Italia en de Tour de France

En zullen we eerst de uitspraak eens afwachten voor je zulke teksten de wereld in slingert. :p
14 februari 2018 12:27
Wegwezen dope boy! Niemand wil je meer, dat ga je ook wel merken rond je collega's in de koersen straks! Valsspeler!
14 februari 2018 12:32
Het is niet zo gebruikelijk dat je medische dossier op straat ligt. Ik weet niet hoe jullie daar tegenover staan, maar ik heb dat liever niet. Natuurlijk is hij topsporter en is dit sport gerelateerd, maar hij was al veroordeeld voordat je het door had. Ook al zou hij nu een statement maken zoals Majka, dan werd de kaart getrokken dat dopinggebruikers altijd zo'n praatje houden. Natuurlijk heeft Sky rondom Wiggens behoorlijk wat "shady" dingen gedaan, maar dat wil niet zeggen dat het bij Froome net zo fout is, misschien heeft hij wel echt een vreemde reactie gehad?

Ik wil nou ook niet naïef doen en realiseer me ook ècht wel dat Froome zomaar eens geschorst/geschrapt kan gaan worden, maar wacht graag even de uitslag af. Dan kun je zeggen dat hij niet moet koersen totdat dit is opgelost maar dan zou, wanneer hij onschuldig zou zijn, zijn seizoen er ook onder kunnen lijden. Blijft ook een afweging die je mee moet nemen.
14 februari 2018 12:32
tja, van dergelijke teksten krijg je nou niet echt het warme gevoel (terug). Een eerlijk proces zou zijn als Froome dezelfde behandeling krijgt als alle anderen, en alleen al het feit dat veel mensen het gevoel hebben dat dit niet zo is, is een groot probleem. En dan heb ik het uiteraard niet over hoe er over hem geschreven en gesproken wordt.
Ik begrijp niet waarom Sky hem niet gewoon op non-actief zet, ik kan alleen maar foute redenen bedenken waarom ze dit niet doen.
14 februari 2018 12:34
@achtpuntzes Die transparantie is prima, maar dan moeten ze ook echt elk geval, vanaf moment van vaststellen naar buiten brengen. Kan zomaar eens een hoop onnodige imagoschade + schadevergoedingen gaan opleveren.
14 februari 2018 12:42
@ krentenbol, volgens mij haal je wat zaken door elkaar. Niemand vraagt zijn medisch dossier op tafel te leggen, ik in ieder geval niet.
Waar het hier mis gaat; veel te laat de positieve plas communiceren, niet op non actief zetten na positieve plas en maanden en maanden wachten op een definitieve uitspraak.
Je krijgt de indruk dat dit bewust lang onder de pet is gehouden zodat de spindocters voldoende tijd hadden een mooi verhaal te bedenken.
Daar gaat het volgens mij om. Dat zijn seizoen naar de vaantjes is, tja, dat is de prijs die iedere renner zou moeten betalen na een al dan niet terechte positieve plas; zeker in een tijdperk waar iedereen zijn stinkende best doet om de geloofwaardigheid van de sport weer terug te krijgen.
14 februari 2018 12:44
als je zulke hoeveelheden salbutamol nodig hebt, dan kan dat hooguit de ernstige klachten wat verlichten, maar no-way dat je dan in staat bent topprestaties te leveren!
14 februari 2018 12:46
Mensen met bilharzia hebben geen astma. Medisch gezien onmogelijk. Froome wel. Bullshit alert. Schorsen graag.
14 februari 2018 12:47
'Niemand vraagt zijn medisch dossier op tafel te leggen'

Ik wel. Heeft ie nou astma of niet ? Hij gooit dat zelf toch al op tafel om lekker aan de puffer te kunnen lurreken, bewijs dan maar eens dat het zo is en anders helemaal inleveren dat ding, los nog dat je sowieso er even tussenuit mag vanwege 2 x zoveel gebruiken.
14 februari 2018 12:50
@ FondriestTF3
Ja, schijnt nog waar te zijn ook.
14 februari 2018 12:53
@Thailand
Hij heeft een positieve plas (Adverse Analytical Finding), maar dat wil niet zeggen doping. Het kan mij werkelijk waar ook niks schelen of Froome bewust teveel gebruikt heeft en dat nu dokters aan het zoeken zijn naar een maas in de wet (door het bijvoorbeeld te gooien op een slechte nierfunctie onder die omstandigheden) of dat hij niet teveel gebruikt heeft en dat probeert aan te tonen.

Ik vind het veel kwalijker dat er blijkbaar een grijs gebied is, waarbij de UCI op dat moment niets kan, de ploeg niets hoeft en de kijker vol met vragen zit en het gevoel krijgt dat hij in de maling genomen wordt.

Dat grijze gebied en die mazen waar Sky wel of niet naar op zoek is moeten weg. Heel de regelgeving omtrent TUEs en dus AAFs is zo lek als een mandje. Of je zoiets toe moet staan is al een vraagstuk op zich en wanneer je dat doet hoor je dat in elk geval door een onafhankelijk persoon te doen en niet door een ploegarts.

Mijn probleem met de hele kwestie gaat mij niet zozeer over dat het Froome of Sky is, maar dat alles aan dit verhaal gewoon om problemen vraagt. De regelgeving van de UCI, de non-principes van Team Sky, de communicatie van beide en of je Froome iets kwalijk moet nemen omtrent de nasleep van dit verhaal, die doet waarschijnlijk ook gewoon wat de advocaten van Team Sky zeggen.
14 februari 2018 12:54
Wat verstaat hij onder een eerlijk proces, en hoe had hij gedacht hoe dit
proces gevoerd moet worden en vooral wanneer ?
14 februari 2018 12:58
@FondriestTF3 gaat dat dan niet over een astma-aanval met als aanleiding een allergische reactie op een stof waarvoor je gevoelig bent. In dat geval schijnt dat inderdaad niet te kunnen. Ik weet niet hoe dat zit bij een astma-aanval na een inspanning. Ik heb wel wat gescand in wat wetenschappelijke artikelen maar ben daarover nog niet echt iets tegen gekomen.
14 februari 2018 13:06
Als je een astma-aanval krijgt door inspanning moet het devies gewoon zijn > paar tandjes terug en degenen die er geen last van hebben tot stipjes aan je horizon zien verworden. Zullen we anders allemaal maar even DarthVaderhelmpjes opzetten en Pistoriuspootjes onderschroeven ???
14 februari 2018 13:07
"Astma komt minder vaak voor bij mensen die al op jonge leeftijd geïnfecteerd zijn met Bilharzia". Is niet hetzelfde als "Mensen met bilharzia hebben geen astma."
14 februari 2018 13:22
Pssssssst, Froome heeft helemaal geen astma .... en Wiggo ook niet.
14 februari 2018 13:25
@RV:
Gesink heeft trouwens ook helemaal geen pin in zijn been. Maar je hebt het niet van mij he! :p
14 februari 2018 13:35
Tja, heeft Froome daadwerkelijk astma? In zijn autobiografie –deels opgetekend door David Walsh- die 4 jaar geleden verscheen wordt er geen woord over gerept. Vreemd als dat iets is waar Froome naar eigen zeggen al vanaf zijn jeugd last van heeft.
Begrijp niet zo goed waarom er nog geen enkele nijvere journalist bij de Italiaanse ploegarts, die destijds bij Barloworld (waar Froome onder contract stond) werkzaam was, op de koffie is geweest om dat feit even te checken. Of desnoods bij dokter Leinders, die in het begin bij Sky werkte.

“niemand dit zo snel mogelijk opgelost wil hebben als ik”.
Nee Chris, je bent een huichelaar. Er zijn inmiddels bijna 5 maanden verstreken en je hebt nog steeds niets kunnen overleggen ondanks dat jouw ploeg de beste medisch specialisten en de duurste advocaten kan inhuren. Je zit de boel te rekken.
Ja, en te bedonderen.
14 februari 2018 13:45
Los van of Froome geschorst dient te worden (daar ben ik te veel leek voor) viel mij op dat Katie Compton uit het veldrijden ook last van astma-aanvallen heeft. Wanneer dit gebeurt komt zij op minuten binnen of moet zij stoppen met de wedstrijd.
14 februari 2018 13:49
Ik kan niet wachten op de dag dat Sky uit het wielrennen is vertrokken. Wat is deze ploeg slecht voor de (mijn) geloofwaardigheid van deze prachtige sport.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.