Fundación Euskadi hult Basken weer in het oranje

maandag 18 december 2017 om 15:09

In 2018 zal er weer een Baskische wielerploeg in de vertrouwde kleur oranje rondrijden. Kledingproducent Etxeondo heeft voor het continentale Fundación Ciclista Euskadi een oranje shirt ontwikkeld, dat doet denken aan zijn roemruchte voorganger.

Tussen 2000 en 2013 maakte de Baskische Euskaltel-Euskadi-ploeg furore in oranje shirts. Onder meer Haimar Zubeldia, Iban Mayo, Samuel Sánchez en Mikel Landa verdedigden in deze periode de kleuren van de ploeg.

Landa is vandaag de dag voorzitter van de overkoepelende stichting. Voormalig ploeggenoot Jorge Azanza heeft de sportieve leiding over de ploeg, die volgend seizoen een internationaal programma wil rijden. Jon Ander Insausti (afgelopen seizoen nog Bahrain-Merida) rijdt in 2018 voor het team. De ploeg wil in 2019 doorgroeien tot ProContinentaal niveau en in 2020 deelnemen aan de Tour de France. Het team staat los van Euskadi-Murias, een apart project dat in 2018 als ProContinentaal team actief is.

Dit artikel delen:

9 Reacties

Laatste man 18 december 2017 om 15:18

Yes!

baswallet 18 december 2017 om 15:22

Nationalisme, no!

Moosje07 18 december 2017 om 16:14

Nostalgie, Ja!

rahimns 18 december 2017 om 16:21

mooi hoor… en inderdaad een stukje nostalgie

GreenDay 18 december 2017 om 16:31

Fantastisch, ik ben fan! Nationalisme in het wielrennen is nochtans vaak de basis voor ploegen met een duidelijke visie en een duidelijk plan @baswallet. Daar creëer je een vereenzelvigbare identiteit mee. Dat heb ik liever dan ploegen met 17 nationaliteiten waar men zomaar wat renners lijkt aan te trekken.

Raafje 18 december 2017 om 19:02

Kan misschien de nieuwe ploeg voor Lobato worden om z’n carriere nieuw leven in te blazen.

Veloburto 18 december 2017 om 22:47

Mooiste shirt van 2018!

Col du Bramont 19 december 2017 om 01:09

Wauw, een Oranje shirt (wie had dat verwacht?) met daarop de naam vd sponsor. Verzin het maar eens! Gewaagd, origineel, grensverleggend design maar vooral zo, zo, zo … ehm voorspelbaar :)!
Maar mooi hoor, dat wel.

Huubi 19 december 2017 om 02:49

2 ploegen die voor de Baskische steun gaan. Dat is teveel denk ik.