Geen grote aanpassingen in parcours honderdste Ronde van Vlaanderen
Foto: Sirotti
zondag 29 november 2015 om 16:36

Geen grote aanpassingen in parcours honderdste Ronde van Vlaanderen

De Ronde van Vlaanderen volgt in 2016 vrijwel dezelfde route als in 2015. De organisatie maakte zondagmorgen bekend dat er slechts enkele wijzigingen doorgevoerd zijn. ‘Vlaanderens Mooiste’ kent volgend seizoen zijn honderdste editie. Het zwaartepunt ligt opnieuw rond de Oude Kwaremont en de Paterberg.

“We merken dat de renners het vernieuwde parcours van de Ronde van Vlaanderen steeds beter in de vingers of moet ik zeggen de benen krijgen”,  vertelt koersdirecteur Wim Van Herreweghe. “Het parcours zorgde de voorbije jaren voor een beklijvend koersverloop. In de laatste 150 kilometer lag er maximaal 12 kilometer tussen de verschillende kasseistroken en hellingen waardoor het moeilijker werd om de koers te controleren”, legt hij uit. “Het leverde steeds een prachtige finale en een indrukwekkend podium op. Flanders Classics gaat door op de ingeslagen weg. Het ritme van de laatste 150 kilometer is identiek aan 2015”.

Op zondag 3 april beginnen de renners op de Grote Markt in Brugge aan een wedstrijd van 256 kilometer. Tijdens de beginfase rijdt het peloton naar Torhout, geboortestad van stichter Karel Van Wijnendaele. Na een passage door Roeselaere gaat het richting Tielt. Er is in 2016 geen ‘Dorp van de Ronde’. De organisatie kiest in plaats daarvan voor passages door Kanegem (geboortedorp Briek Schotte) en Aarsele (woonplaats Roger Decock, de oudste nog levende winnaar). Via Zulte en Kruishoutem gaat de wedstrijd richting de Vlaamse Ardennen, waar 18 Hellingen en 7 kasseistroken wachten. De kasseistrook van de Holleweg is geschrapt en vervangen door de Jagerij.

De finale is herkenbaar. Er zijn drie passages over de Oude Kwaremont en de Paterberg wordt twee keer beklommen. Na de Koppenberg volgen de Steenbeekdries (op 39km), Taaienberg (op 37 km), Kruisberg (op 27 km), Oude Kwaremont (op 17 km) en Paterberg (op 13 km). De finish is voor het vijfde jaar op rij op de Minderbroedersstraat in Oudenaarde.

RIDE Magazine
10 Reacties
Sorteer op:
29 november 2015 17:19
Kortom het blijft een veredeld criterium. Terug naar de kapelmuur!
29 november 2015 17:44
Inderdaad, als je je "Vlaanderens Mooiste" wil noemen moet je over Muur en Bosberg.
Hoeft niet eens in finale te zijn, kan ook zonder problemen de koers openbreken ergens halverwege de wedstrijd. Perfect in wedstrijdparcours in te passen als je een criteriumrondje wil laten vallen. Maar dat past natuurlijk niet in de visie van de organisatoren! De "VIPS' moeten de renners kunnen begluren van in de betalende loge's.
29 november 2015 17:57
Helemaal mee eens, de muur en de Bosberg horen in de ronde. Deze 2 hebben mede de ronde gemaakt tot wat die is
29 november 2015 19:06
Ik vind een aankomst in Oudenaarde mooier dan vroeger. Maar ze moeten die belachelijke ronden schrappen. Gewoon op het einde eenmaal Oude Kwaremont vervolgens Paterberg en als laatste Koppenberg om veel korter Oudenaarde binnen te rijden en op de grote markt te arriveren. Die laatste rechte kilometers moeten eruit.
29 november 2015 21:45
Een combinatie van wat teegeevee en ferox voorstellen lijkt me een mooie oplossing. Dus met de muur en de bosberg, en in de finale over de oude kwaremont, paterberg en koppenberg. Maar dat zal wel niet gebeuren, past niet in de nieuwe filosofie.
29 november 2015 22:46
Het wordt vast weer genieten.
30 november 2015 09:23
Finale zoals die nu is blijft beter als vroeger. De laatste 120km valt de koers nooit meer stil want om de 5 a 10km ligt telkens een helling of kasseistrook. Enkel het lusje maarja dat is ook om de verplaatsingen van de fans tegen te gaan en het publiek iets meer te gunnen. Koppenberg, Oude Kwaremont en Paterberg zijn een mooie afsluiter van het wielervoorjaar in Vlaanderen.
30 november 2015 11:01
@Lothlorien
Je laat je brainwashen door de promopraat van Van Herreweghe. De ronde is al vier jaar een snoozefest net door die lange en veel te zware finale die alle initiatief fnuikt. Brede wegen laten toe dat de ploegen zich beter kunnen organiseren. Zonder zelf actief te koersen komen de favorieten automatisch naar voor. En doordat de laatse kwaremont zo hard doorweegt krijg je haast een Cauberg of muur v Hoei effect. Graag terug het oude parcours: 12tal hellingen in de laatse 85km, continue smalle wegen, moeilijker terugkomen, meer man tegen man en de mogelijkheid dat ook een allrounder zoals Bartoli of Sorensen kans maakt ipv de pure kassei specialisten.
30 november 2015 11:23
@Gelei; +1 klaar en duidelijk en 100% eens.
1 december 2015 19:29
Het is de 100ste, moet je iets speciaals van maken.
Ik zal er wederom bijzijn. Hoe, wat en waar is nog een ?

Om te reageren moet je ingelogd zijn.