Geen WK voor Toon Aerts door twee breukjes in schouder

maandag 16 januari 2017 om 09:00
Geen WK voor Toon Aerts door twee breukjes in schouder

Foto: Orange Pictures - SFA-Peter Scholz

Voor Toon Aerts is gisteren het crossseizoen letterlijk met een harde klap geëindigd. De Europees kampioen veldrijden heeft aan de botsing tegen een boom in de wereldbekercross van Fiuggi twee breukjes in zijn schouder opgelopen. De 23-jarige renner is genoodzaakt een streep door het WK te zetten.

“Dit is een grote tegenslag die hij moet verwerken”, zegt zijn ploegleider Sven Nys tegen radiozender Joe FM. “Ik heb vannacht nog een berichtje gekregen dat er twee breuken vastgesteld zijn in zijn schouder. Er volgt nu nog verder onderzoek deze morgen bij dokter Toon Claes in Herentals. Zo zie je maar dat topsport heel hard kan zijn. Van grote successen gaat het plotseling naar waarschijnlijk einde seizoen. Dan moet je als crosser opnieuw wachten tot september om jouw kunsten te tonen.”

“Dit is een harde klap, niet alleen voor hem, maar voor de volledige ploeg en alle mensen uit de entourage. Dit is niet fijn, maar het is ook topsport. Het WK? Dat is al binnen twee weken. Eerst zal nog moeten vastgesteld worden of een operatie noodzakelijk is of niet. Er wordt vanmorgen ook nog een CT-scan genomen om te zien of er verder nog andere gewrichten geraakt zijn. Het is nog even afwachten, maar ik vrees dat het einde seizoen is voor Toon.”

De renner van Telenet Fidea Lions was dit seizoen de revelatie in de cross. Hij wist ondanks de wekelijkse duels tussen Wout van Aert en Mathieu van der Poel drie keer te winnen, met de Europese titel en de GP Sven Nys als hoogtepunten. De blessure is ook slecht nieuws voor de Belgische selectie. Onze zuiderburen mogen nu nog maar met zeven renners starten op het WK, doordat Aerts als Europees kampioen automatisch een startrecht had. Dat extra plekje valt nu weg.

Eerder deze week sprak WielerFlits nog met Aerts over zijn meer dan behoorlijk seizoen.

Dit artikel delen:

15 Reacties

LucasR 16 januari 2017 om 09:15

Erg zonde!

kampioenvanhetkarakter 16 januari 2017 om 09:36

Jammer voor Aerts, wat mij betreft wel de revelatie van dit seizoen. Belgische selectie: Van Aert, Pauwels, Sweeck, Meeusen lijken me zekerheidjes. Vanthourenhout en Merlier verwacht ik ook wel. Maar wie wordt nummer 7? Jens Adams?, Gianni Vermeersch?

the student 16 januari 2017 om 09:56

Zijn er geen betere beelden jongens? Dit is gefilmd met een aardappel vanaf een stream die al geen resolutie had.

Verder zeer sneu voor Aerts natuurlijk.

hongerklopje 16 januari 2017 om 10:46

Dan doe je je best om goed mee te komen als professionele wielersite, kom je met zulke vvs beelden aan

Attack 16 januari 2017 om 10:55

@the student & hongerklopje
Wat zeike jullie over die beelden? Het is toch duidelijk te zien wat er gebeurd of nie? En hebbe jullie dan een stukje HD van die crash?

Puffin87 16 januari 2017 om 11:01

Op nos.nl staan bijv wel beelden van een hogere kwaliteit. Maar ik weet niet of wielerflits die zomaar mag overnemen, of dat die beelden onder bepaalde rechten vallen?

Sneu voor Aerts, was een grote kanshebber geweest voor het brons, er vanuit gaande dat de eerste 2 plekken (normaal gesproken) al vergeven zijn.

DeGroteMolen 16 januari 2017 om 11:24

Jammer voor Aerts, hopen dat hij goed en snel herstelt, was een behoorlijke klap. Met het oog op het WK wel wat meer level playing field voor MvdP: niet alle goede Belgen van dit moment die tegen hem rijden in één grote combine. Niet dat het nu heel veel anders zal worden maar toch, de afwezigheid van Aerts zal zeker van invloed zijn.

denistel 16 januari 2017 om 11:25

1 van de smaak makers dit seizoen gaat er altijd vol in spoedig herstel man

josi 16 januari 2017 om 12:58

Erg sneu voor hem na een tot dusver prima seizoen. Een startplek minder voor België zal verder weinig uitmaken, lijkt me.

HoofdIsVrij 16 januari 2017 om 13:07

Misschien ook nog Bosmans die een aantal sterke veldritten heeft gereden. Maar op basis van de afgelopen weken zou ik voor Vermeersch gaan.

lorenzvdg 16 januari 2017 om 15:45

Ik hoop op Vermeersch als 7e man, hij heeft veel pech gehad dit seizoen en het is hem van harte gegund. Gezien zijn lange staat van dienst en degelijke prestatie in Rome vrees ik wel een beetje dat de laatste plek naar Klaas Vantornout zal gaan.

alsjewint 16 januari 2017 om 18:42

Toen ik hem gisteren zo zag vreesde ik al voor een sleutelbeenbreuk. Kennelijk is het dan de schouder waar wat breukjes inzitten, maar evengoed is zijn seizoen wel ten einde lijkt mij. Erg jammer, want ik ben toch wel gecharmeerd van zijn rijden.

assen 16 januari 2017 om 18:50

Grote aderlating voor de Belgen bij het WK.

Pédaleur de charme 16 januari 2017 om 18:56

@assen
Dat zal wel meevallen. Er steken er twee zo ver bovenuit dat het belang van een sterke ploeg me minimaal lijkt.

illu 16 januari 2017 om 18:57

De ‘ernstige’ knieblessure van Van Aert lijkt me een.grotere mogelijke aderlating ;)