Geraardsbergen heroverweegt dure doorkomsten over de Muur
De Muur van Geraardsbergen staat volgende week ter discussie in het lokale gemeentebestuur. Aan de doorkomst in de Ronde van Vlaanderen hangt immers een flink prijskaartje en het is de vraag of die nog langer wordt opgehoest.
De fameuze Oost-Vlaamse klim keerde twee jaar geleden terug in de Ronde van Vlaanderen na vijf jaar afwezigheid. Na 2011 moest de ‘Muur’ immers wijken door een wijziging van de aankomstplaats, wat veel negatieve reacties uitlokte. Aan de doortocht kwam wel een prijskaartje te hangen: Geraardsbergen betaalt organisator Flanders Classics namelijk 50.000 euro om de Ronde over de Muur te laten rijden. Een pak geld voor de gemeente, die juist moet besparen.
Dat akkoord gold voor drie jaar, waardoor die termijn dit jaar afloopt. De gemeenteraad buigt zich volgende week over de vraag of die overeenkomst wordt herzien. “50.000 euro is veel geld”, zegt burgemeester Guido De Padt in Het Laatste Nieuws. Ook de gebruikelijke aankomst in de BinckBank Tour wordt ter discussie gesteld. De burgervader ziet evenwel de voordelen: “We lokken er heel wat toeristen mee.” Hij wil de Muur in de Ronde van Vlaanderen houden, maar voor minder geld.
Aalst, Erpe-Mere en Herzele
Ook in andere gemeenten is de passage van de Ronde van Vlaanderen onderdeel van het debat. Behalve in Geraardsbergen wordt ook in Aalst (doorkomst na 62 kilometer), Erpe-Mere (na 68 km) en Herzele (na 77 km) nagedacht over hun toekomst als fractie van de wedstrijd. Erpe-Mere vindt 12.500 euro voor de verplichte verkoop aan vipkaarten veel geld om de renners vijf minuten door de gemeente te zien rijden. Het deed een tegenvoorstel, maar kreeg nog geen reactie.
Aalst is in overleg met organisator Flanders Classic om ook komende jaren een zogenoemd Dorp van de Ronde te blijven, maar een overeenkomst is er nog niet. De gemeente wil een financieel gunstigere regeling onderhandelen, klinkt het in Het Laatste Nieuws. Tot slot heeft Herzele al een principe-akkoord met de organisatie, maar over de lengte van de nieuwe termijn en de voorwaarden wordt momenteel nog onderhandeld.
Vertrek en aankomst is mij wel bekend, weet ook dat aldaar de prijzen omhoog zijn gegaan.
Ik vrees dat Flanders Classics de dollar tekens prefereert boven het wielrennen an sich.
Wat als diverse gemeenten niet meer willen betalen?