Gevarenzone dreigt voor Giant-Alpecin in strijd om WorldTour-licentie
foto: Sirotti
donderdag 29 september 2016 om 07:00

Gevarenzone dreigt voor Giant-Alpecin in strijd om WorldTour-licentie

Giant-Alpecin moet in de Ronde van Lombardije belangrijke WorldTour-punten pakken om niet in de gevarenzone te komen voor een WorldTour-licentie voor 2017. Doordat Oliver Naesen in de Eneco Tour op het eindpodium stond en de nodige punten pakte voor IAM Cycling, is de ploeg van Iwan Spekenbrink gezakt naar de 17e plek op de ploegenranglijst. VeloNews zocht in de UCI-regels en voorziet mogelijk een probleem als Giant-Alpecin geen punten pakt in de afsluitende WorldTour-wedstrijd.

Het zit zo. De UCI gaat volgend seizoen terug van 18 naar 17 WorldTour-ploegen. Tinkoff en IAM Cycling stoppen, dus die kunnen weggestreept worden. De UCI heeft in haar regels staan dat “de twee laagst geklasseerde WorldTour-ploegen op de ranking aan het eind van het seizoen de ‘2017 WorldTour candidate’ status krijgen.” Het stoppen van de twee eerder genoemde teams heeft daar verder geen invloed op. Ook de nieuw op te richten ploeg van Bahrain Merida krijgt die status toegewezen, net als BORA-hansgrohe, dat promotie wil maken en ook een WorldTour-licentie in 2017 ambieert.

Huidige stand UCI WorldTour, ploegenklassement
11. flag-nl LottoNL-Jumbo (487 punten)
12. flag-kz Astana (463)
13. flag-be Lotto Soudal (463)
14. flag-it Lampre-Merida (442) – Volgend jaar TJ Sport
15. flag-fr AG2R La Mondiale (418)
16. flag-ch IAM Cycling (418)
Gevarenzone:
17. flag-de Giant-Alpecin (415)
18. flag-za Dimension Data (290)

Doordat Giant-Alpecin nu voorbij is gestoken door IAM Cycling, zal de UCI drie ploegen moeten kiezen uit een groep van vier kandidaten (Giant-Alpecin, Dimension Data, Bahrain Merida, BORA-hansgrohe). Wanneer IAM Cycling op een van de laatste twee plekken zou staan, zouden slechts twee formaties gekozen hoeven te worden uit een groep van drie kandidaten (Dimension Data, Bahrain Merida, BORA-hansgrohe).

Evaluatie
De UCI legt na het WorldTour-seizoen de laatste twee teams in de ploegenranking langs de meetlat op basis van de individuele WorldTour-ranking. Het puntentotaal wordt samengesteld door de optelsom van vijf renners met de meeste individuele WorldTour-punten die bij de betreffende ploegen onder contract staan. Hierbij worden ook de andere kandidaat-WorldTour-teams meegenomen. Deze teams worden geëvalueerd.

Reeds bestaande teams mogen kiezen (UCI 2.15.011): óf ze nemen het puntentotaal van de selectie van 2016, óf ze kiezen het puntentotaal van de selectie van 2017. Zo zal (in de huidige situatie) Giant-Alpecin een voordeel hebben als zij de punten van 2017 kiezen, terwijl Dimension Data juist zal gaan voor de in 2016 behaalde punten.

Nieuwe ploegen kunnen enkel geëvalueerd worden op basis van de toekomstige selectie. Alle punten die in de WorldTour 2016 uitgedeeld zijn, worden hierin meegenomen. Naast de door WorldTour-renners gescoorde punten, tellen dus ook de door ProContinentale renners gescoorde punten mee.

In onderstaande overzichten zijn de vijf renners opgesomd met de meeste individuele WorldTour-punten voor de selecties van 2017:

600890233

Michael Matthews verkast naar Giant-Alpecin – foto: Sirotti

Giant-Alpecin
De Duitse ploeg met Nederlandse roots staat momenteel in de gevarenzone. In de selectie voor 2017 heeft het echter vijf renners met veel WorldTour-punten op zak. Zo zijn Tom Dumoulin en Warren Barguil al goed voor een aardig aantal punten, evenals Nikias Arndt met 38 punten. Tel daarbij de punten op die nieuwkomers Michael Matthews (184) en Wilco Kelderman (74) hebben en je komt uit op een totaal van 569 punten. Let wel, in de huidige situatie.

flag-au Michael Matthews – 184
flag-nl Tom Dumoulin – 149
flag-fr Warren Barguil – 124
flag-nl Wilco Kelderman – 74
flag-de Nikias Arndt – 38
Totaal 2017: 569 punten
Totaal 2016: 415 punten (momenteel)

25-09-2016 Gp Beghelli; 2016, Dimension Data; Cavendish, Mark; Monteveglio;

Rijdt Mark Cavendish volgend jaar nog bij een WorldTour-ploeg? – foto: Sirotti

Dimension Data
De Zuid-Afrikaanse formatie van Dimension Data staat op een troosteloze laatste plaats in de WorldTour-ranking voor ploegen. Ploegbaas Douglas Ryder uitte zijn ongenoegen al over het huidige systeem. De kans is namelijk groot dat Dimension Data het slachtoffer wordt. Kijkend naar de selectie, en de WorldTour-punten voor 2017, komt de ploeg niet verder dan 272 punten. Dit jaar heeft het meer punten gescoord, dus daar kan het altijd nog voor gaan. De vraag is of die achttien punten het verschil gaan maken.

flag-gb Mark Cavendish – 80
flag-no Edvald Boasson Hagen – 79
flag-au Nathan Haas – 53
flag-gb Steve Cummings – 38
flag-au Mark Renshaw – 22
Totaal 2017: 272 punten
Totaal 2016: 290 punten (momenteel)

30-06-2016 Conferenze Stampa Vigilia Tour De France 2016; 2016, Bora - Argon 18; Buchmann, Emanuel; Saint-lo;

De presentatie van BORA-hansgrohe – foto: Sirotti

BORA-hansgrohe
Peter Sagan. Die naam is voor de ploeg van BORA-hansgrohe al genoeg om een WorldTour-licentie te krijgen. De regerend wereldkampioen heeft in zijn eentje al meer punten bij elkaar gereden in 2016 dan de vijf beste coureurs van Giant-Alpecin en Dimension Data, namelijk 669. De Duitse ploeg kan daarnaast rekenen op een hoop punten van Rafal Majka. Van de reeds vastgelegde renners voor 2017 hebben enkel Leopold König, Maciej Bodnar en Sam Bennett WorldTour-punten bij elkaar gereden.

flag-sk Peter Sagan – 669
flag-pl Rafal Majka – 110
flag-cz Leopold König – 10
flag-pl Maciej Bodnar – 7
flag-ie Sam Bennett – 2
Totaal 2017: 798 punten
Totaal 2016: 0 punten

bahrainpct

Bahrain Merida
De nieuw op te richten ploeg van Bahrain Merida heeft met Vincenzo Nibali een kopman met 241 punten. De winnaar van de Amstel Gold Race, Enrico Gasparotto, komt uit op ProContinentaal niveau, maar zijn behaalde punten kan de formatie wel in de strijd gooien, evenals de punten van Sonny Colbrelli. Heinrich Haussler heeft 72 punten bij elkaar gereden.

Daarnaast hangt er nog een nieuwe transfer in de lucht. Bahrain Merida is bereid om het contract van Ion Izagirre (Movistar) af te kopen om zo – naast een goede renner – ook 270 punten in huis te halen. Dit is nog niet bevestigd*, maar manager Brian Copeland zegt tegen VeloNews dat hij daar wel van uit gaat. Mocht dat niet doorgaan, dan is het aantrekken van Joaquim Rodriguez (211 punten) eventueel een alternatief.

flag-es Ion Izagirre – 270*
flag-it Vincenzo Nibali – 241
flag-it Enrico Gasparotto – 110
flag-au Heinrich Haussler – 72
flag-it Sonny Colbrelli – 65
Totaal 2017: 758 punten
Totaal 2016: 0 punten

Andere ploegen?
De strijd onderin het ploegenklassement is spannend. Zo staat AG2R La Mondiale gelijk met IAM Cycling en zouden de Fransen ook nog bij de laatste twee kunnen eindigen. Kijkend naar de selectie voor 2017 lijken zij zich geen zorgen te hoeven maken. Met Romain Bardet (314) en nieuwkomer Oliver Naesen (162) heeft het al bijna vijfhonderd individuele WorldTour-punten. Mathias Frank, Hubert Dupont en Pierre Latour doen daar nog ruim tachtig punten bij.

Giuseppe Saronni

TJ Sport, de opvolger van Lampre-Merida

Als we iets verder op de lijst kijken, heeft ook de opvolger van Lampre Merida weinig te vrezen. TJ Sport heeft met Rui Costa (194), Diego Ulissi (129) en Louis Meintjes (85) al de nodige punten in de selectie en met Ben Swift (92) en Darwin Atapuma (80) een goede slag geslagen op de transfermarkt. Lotto Soudal zit met een totaal van 463 punten ook wel goed. Astana en LottoNL-Jumbo hebben respectievelijk 282 en 276 punten in de selectie van 2017, maar voor hen moet het heel gek lopen willen zij nog in de gevarenzone belanden.

Wat kunnen we hieruit opmaken?
In de Ronde van Lombardije zijn nog een hoop dure punten te verdienen. De winnaar krijgt 100 WorldTour-punten, de nummer twee 80 en de nummer drie 70. De rest van de top tien krijgt ook punten, respectievelijk 60-50-40-30-20-10-4.

Stel dat er in de Ronde van Lombardije niets gebeurt in de onderste regionen van de WorldTour-ranking voor ploegen, dan hoeft er nog niets aan de hand te zijn voor Giant-Alpecin. Kijkend naar het aantal punten van de vijf beste renners in de selectie voor 2017, heeft het een ruime voorsprong op Dimension Data. Hoewel de UCI het gehele plaatje zal ‘evalueren’, zullen deze punten de grootste doorslag geven. Daarna volgen ook nog de ethische, financiële en administratieve controle.

Er kunnen komend weekend dus nog veranderingen komen in de stand. Daarnaast hebben nog niet alle ploegen de selectie rond. Zo kunnen nog transfers en verschuivingen plaatsvinden. Eventuele nieuwkomers moeten, volgens UCI-regel 2.15.011, vóór 20 oktober aangemeld zijn bij de UCI. Deze punten kunnen dan nog meegenomen worden in de evaluatie.

RIDE Magazine
71 Reacties
Sorteer op:
29 september 2016 07:06
Benieuwd wat onze vriend Raymond Kerckhoffs hier over te zeggen heeft.. Of zal het weer eens akelig stil blijven?
29 september 2016 07:19
Met het vertrek van Sep Vanmarcke zou Lotto-Jumbo volgend seizoen wel eens in dezelfde positie kunnen belanden. Die is goed voor 200+ punten dit jaar.
29 september 2016 07:24
Pff wat een gereken. De sport zal er goed aan doen om nieuwe ploegen (hoeveel geld ze ook hebben) standaard in het pro continentale niveau in te laten stappen. Na een jaar te bestaan kunnen ze vervolgens promoveren. Allereerst is dat goed voor de duurzaamheid van sponsors (een Bahrein zal er niet na een jaar weer uitstappen) en het is eerlijker dan dat punten afkopen zoals bij Ion Izagirre
29 september 2016 07:36
Tsja, Giant heeft buiten Dumoulin, Degenkolb en Barguil ook vrijwel geen renners die punten pakken. Als 2 van die 3 door omstandigheden een minder jaar hebben blijft er weinig over.

Gelukkig wordt dat volgend jaar beter met 2 renners die normaliter flink punten pakken
29 september 2016 07:45
Het zou zuur zijn dat een stuurfout van een Britse oma er voor zorgt dat Grant Alpecin in de gevarenzone komt...
29 september 2016 07:50
Bizarre puntentelling natuurlijk. Dit is hetzelfde dat als je als Feyenoord Messi vorig seizoen had gekocht en daardoor de 3e plaats alsnog kunt inruilen voor de 1e.
29 september 2016 08:00
Idioot systeem natuurlijk, met veel te weinig punten voor etappes tov het eindklassement en als klapper het kunnen kopen van WT-punten. Enige troost is dat DDD voor de belangrijkste koersen wel een wildcard zal krijgen, hoe idioot het ook is dat een ploeg die 5 etappes pakt in de Tour gaat degraderen...
29 september 2016 08:09
Te zot voor woorden... Uiteindelijk gaan ze toch 18 ploegen toelaten al was het maar om de extra 3 mil. 'Licentiegeld' af te troggelen....
29 september 2016 08:19
Goed idd om nog even het ongeval van begin dit jaar erbij te haken. Dat kost Grant dan de kop.
Maar als ze er een dure renner bij kopen is het weer opgelost
Bezopen systeem eigenlijk
29 september 2016 08:21
WT & Mondialisering, voila 2 zaken die het wielrennen NIET nodig heeft.
29 september 2016 08:22
Raar verhaal dit, ze gaan echt Giant niet de WT status ontnemen als het achter IAM eindigt op de ranking.
29 september 2016 08:22
Een ploeg minder in de WorldTour zorgt er overigens wel voor dat de organisatoren van wedstrijden wel een extra wildcard krijgen. Ik ben erg benieuwd hoeveel WT wedstrijden de ploeg die buiten de boot valt uiteindelijk gaat missen.
29 september 2016 08:24
wel appart dat cav minder punten heeft dan barguil
29 september 2016 08:26
waarom wil de Uci naar 17 ploegen in de world tour?
29 september 2016 08:41
Daarom staat Dumoulin dus hier aan de start. Barguil en Dumoulin moeten in staat zijn een van de twee in de toptien te rijden. De vier punten voor een tiende plek zijn al genoeg.

Quote:
Raar verhaal dit, ze gaan echt Giant niet de WT status ontnemen als het achter IAM eindigt op de ranking.

Waarom niet? De regels zijn er blijkbaar.

Dimension Data zit trouwens in dezelfde situatie; achter de vertrekkende ploegen Tinkoff en IAM. Denk je serieus dat de UCI die nieuwe (rijke) projecten buiten de regels om gaat passeren?
29 september 2016 08:45
En dan zijn daar nog al die haters die zeggen dat lotto jumbo een slecht seizoen draait
29 september 2016 08:55
waarom wil de Uci naar 17 ploegen in de world tour?

Omdat de UCI eigenlijk naar 16 en zelfs 15 ploegen wil op termijn. Zodoende komt er meer ruimte voor wildcards.
29 september 2016 08:55
Het maakt wel duidelijk dat Gesink volgend jaar beter voor klassementen kan gaan rijden dan etappezeges. Dat vraagstuk ook weer opgelost ;)
29 september 2016 08:56
@vlek
Er zijn dus drie plekken voor vier gegadigde ploegen. Bora, Bahrein, Giant en Dimension Data. Lijkt me voor de hand liggen dat die laatste afvalt. Als Giant volgend jaar geen WT is eet ik mijn velg op.
29 september 2016 09:05
Goed artikel wielerflits! Of de regels nu krom zijn ofniet, uitleggen van regels is altijd een goeie zaak.
29 september 2016 09:13
Mooi artikel!
29 september 2016 09:14
Het is toch te sneu voor woorden dat die k*tpunten bepalen welke renner waar met welke focus gaat rijden ? Schande !
29 september 2016 09:23
dus de UCI wil minder world tour ploegen zodat wedstrijdorganisatoren meer wildcards kunnen uitdelen? Kunnen ze dan niet gewoon de hele world tour afschaffen??
29 september 2016 09:29
Deprimerend (maar goed en nuttig) verhaal waarin we weer eens met de neus op de feiten gedrukt worden. Wielrennnen dreigt dezelfde kant uit te gaan als het vermaledijde voetbal: een kliek van bobo's tuigt willens en wetens een systeem op waarin grote zakken met geld de dienst uit maken zonder dat de sport, de fans of de meeste teams en renners, er beter van worden. Dat heeft niks met globalisering te maken maar alles met financiële belangen. Bah! Het is godgeklaagd dat een ploeg als Giant, waar een jarenlang project met een consequente visie achter zit, zich uberhaupt zorgen moet maken omdat de een of andere geldbuil lukraak renners met veel punten bij elkaar harkt.
29 september 2016 09:31
Misschien kun je eens een nieuwe zin uitwerken ;-) - YIJ

Om te reageren moet je ingelogd zijn.