Gilbert bekent gebruik pepperspray
Philippe Gilbert heeft opgebiecht dat hij de in België verboden pepperspray heeft gebruikt om zich te verdedigen tegen, naar eigen zeggen, twee agressieve en dronken mannen. Die lezing bleek niet helemaal te kloppen. Door het gebruik van de spray riskeert Gilbert een celstraf.
Gilbert en zijn ploegmaat Loïc Vliegen werden zaterdag aangevallen door twee mannen. De eerste berichten van BMC stelden dat het om twee dronken mannen ging, maar dat werd inmiddels ontkracht. Aan het ANP geeft Gilbert tekst en uitleg. “Een auto haalde ons in en scheerde langs ons, gevaarlijk dichtbij. We hebben ons ongenoegen geuit, zowel mondeling als met handgebaren.” Die handgebaren werden al snel een handgemeen tussen de twee partijen, waarbij Gilbert pepperspray heeft gebruikt. “Met grote gevolgen voor mij, want ik brak mijn vinger op drie plaatsen. We hebben verschillende getuigen. Ik woon al acht jaar niet meer in België. In Frankrijk wordt dat product vrij verkocht. Ik heb de spray bij me omdat ik al eerder met agressie te maken kreeg op training. Een fietser is absoluut weerloos tegenover anderen. Helaas heb ik al vaker gewelddadige scènes moeten zien.”
‘Schrik van mijn leven’
Door de vingerbreuk mist de wereldkampioen van 2012 woensdag in ieder geval de Brabantse Pijl. Of hij zondag kan starten in ‘zijn’ Amstel Gold Race, is nog maar de vraag. Loïc Vliegen start vandaag wel in Leuven, maar dat had ik zo maar anders kunnen zijn. “Het raampje aan de linkerzijde was open en ik richtte me tot de bestuurder om hem mijn ongenoegen duidelijk te maken”, verklaart Vliegen. “Maar de man gaf een ruk aan het stuur en week uit naar links. Hij heeft me geraakt en ik moest me vastklampen aan de auto om niet te vallen. De bestuurder pakte vervolgens mijn rechterarm vast bij mijn mouw en versnelde, waarbij hij me op de linkerstrook meenam. Een frontale botsing met een tegenligger kon maar net vermeden worden, omdat die hard in de remmen ging. Ik beleefde de schrik van mijn leven. Uiteindelijk kon ik me losrukken en ging de auto ervandoor: vluchtmisdrijf.”
Voor het gebruik van de in België verboden pepperspray, hangt Gilbert een celstraf van één maand tot vijf jaar boven het hoofd of een forse geldboete boven het hoofd.
@mattje:
Ik ben ook in mijn eentje meerdere keren bijna voor de sokken gereden omdat automobilisten denken dat 10 cm tussen spiegel en stuur wel voldoende is. Of je dan met 1, 2 of voor mij part 3 naast elkaar rijdt maakt niet uit.
Voor een automobilist zou dat bij inhalen niet uit moeten maken of er 1 of 2 naast elkaar rijden, omdat als hij ongeveer een meter tussenruimte moet houden (wat bijv in Frankrijk de norm is, staan zelfs bordjes van) toch over de andere rijstrook moet en die moet daarvoor vrij zijn.
Daarbij geen uitspraak doende of het verstandig is om dan maar met 2 naast elkaar te rijden op die specifieke weg.
dus nee je moet niet reageren. netjes 50cm van de bermrijden, evt wat breder als ze niet moeten inhalen ivm onoverzichtelijke situaties en voor de rest plaats maken wanneer je kan.
En ik fiets veel, heb in gekkere landen gefietst dan het nette nederland en belgie. Ze toeteren, ze roepen, maar de enige keren dat ik een ongeluk heb gehad met een auto was omdat ze überhaupt niet keken, niet omdat ze aso inhaalden.
Nu moet ik wel zeggen Belgen staan in Nederland bekend om hun dramatische wegen, wegbewijzering maar ook vooral om hun beroerde rijstijl. Is het niet zo dat je in België mag leren autorijden door een vriend of familielid?
Ook is het zo dat in Nederland fietsers een uitzonderingspositie hebben. Dat betekent dat de automobilist altijd omgekeerd zal moeten aantonen dat hij er alles aan gedaan heeft om ongeluk te voorkomen en hij er ook echt niets aan kon doen. Bovendien hebben wij hier vrijwel overal fietspaden.
Ik denk dus dat praten over fietsen in België een heel ander verhaal is dan fietsen in Nederland.
Toch denk ik, dat juist als je als fietser reageert en je plek opeist zoals jij zegt je regelmatig in verkeersruzies terecht zult komen. Dan zoek je het gewoon op hoor. Als een fietser midden op de weg gaat rijden dan zal iedere automobilist terecht zich irriteren. Dat is gewoon bijna uitlokken.
Zou Gilbert de enige prof zijn die altijd z'n busje met pepperspray meeneemt als hij gaat trainen? Of zou dat volstrekt normaal zijn onder de profs?
Dat Gilbert zo'n 'detail' niet vertelde in zijn eerste verhaal pleit niet echt voor hem. En ook o.a. het gevalletje dronken automobilist bleek niet te kloppen. Reden genoeg om zijn verhaal niet gelijk voor waarheid aan te nemen voor mij. Sowieso zit hij natuurlijk fout als hij een verboden middel gebruikt tegen iemand. Mag hij wat mij betreft ook best voor gestraft worden; het is niet voor niks verboden in België.
En natuurlijk heb ik ook wel eens last van automobilisten die je bijna van de sokken rijden, maar het is nog nooit in mijn hoofd opgekomen om dan maar peperspray te kopen...
Als fietser is het gewoon zaak om je aan de geldende regels te houden zoals andere fietsers. Voor de rest rij je op een autoweg blijf zoveel mogelijk rechts. Is voor jou en voor de auto beter. Niet zo opgefokt fietsen en je hebt het nog meer naar je zin ook.
Meen je dat? Een 90KM weg en het fietspad ligt niet aan de andere kant van de berm. En uit geen van de verhalen blijkt dat ze op een fietspad reden, dus zijn Gilbert en CO sowieso al fout op een 90KM weg, want daar mag je als fietser niet eens op de weg rijden. En het is dan helemaal absurd dat je met twee naast elkaar gaat rijden, want dan vraag je gewoon om ongelukken als fietser zijnde.
Er is daar geen fietspad. Zie daar het probleem.
Hoewel je soms in het buitenland fietspaden hebt waar het gevaarlijker is dan op de vluchtstrook van de snelweg... Lees: bomen middenin, paaltjes, bushokjes, 3 stoeptegels breed.
Het betreft een N-weg, daar mag je gewoon op fietsen.
De Belgische verkeerswet zegt het volgende:
De fietsers die de rijbaan volgen, mogen met twee naast elkaar rijden, behalve wanneer het kruisen niet mogelijk is. Buiten de bebouwde kom moeten zij bovendien achter elkaar rijden bij het naderen van een achteropkomend voertuig.
Een chauffeur moet minstens één meter zijdelingse afstand houden tussen zijn voertuig en de fietser.
@klootje
België wijkt niet zoveel af van Nederland. Ook in België geldt:
Ook bij een ongeval wordt u als fietser extra in bescherming genomen door de wet. Wie een fietser aanrijdt, moet niet alleen diens lichamelijke schade vergoeden, maar ook de eventuele schade aan kleding en bril. Deze regel geldt altijd, ongeacht wie schuld heeft aan het ongeval. Alleen als de fietser ouder is dan 14 jaar en het ongeval bewust heeft uitgelokt, moet hij zelf voor de kosten opdraaien.
Wat betreft de spray en de Franse wet:
De spray mag vrij verkocht worden, je mag het thuis hebben maar je mag er niet de straat mee op gaan.
Nederland:
- Twee fietsers mogen naast elkaar fietsen, meer mag niet. Als het naast elkaar fietsen het verkeer hindert moet u achter elkaar fietsen.
- Als er geen verplicht fiets- of fiets/bromfietspad is, moet de fietser de rijbaan gebruiken.
België:
Voor fietsers zijn er in België vanaf zomer 2012 enkele wijzigingen. Daarnaast heeft België speciale regels voor fietsers in groepen. Zij mogen onder voorwaarden rijden op de weg voor het snelverkeer. Bij ongevallen genieten fietsers daarnaast een bijzondere bescherming.
- De fietsers die de rijbaan volgen, mogen met twee naast elkaar rijden, behalve wanneer het kruisen niet mogelijk is. Buiten de bebouwde kom moeten zij bovendien achter elkaar rijden bij het naderen van een achteropkomend voertuig.
- Het is de fietsers en bromfietsers verboden te rijden:
1. zonder het stuur vast te houden;
2. zonder de voeten op de pedalen of op de voetsteunen te hebben;
3. door zich te laten voorttrekken;
4. terwijl zij een dier aan het leizeel houden.
Mbt tot wielertoeristen:
Dit artikel is slechts van toepassing op groepen van 15 tot 150 fietsers.
Dus,
- Ook in Belgie genieten fietsers een bijzondere bescherming bij ongelukken.
- Gilbert en Vliegen kunnen zich niet beroepen op de regels voor wielertoeristen aangezien ze niet met minimaal 15 renners reden.
- Gilbert en Vliegen waren per definitie fout toen ze buiten de bebouwde kom naast elkaar bleven rijden.
- Vliegen was per definitie fout toen hij zich aan de auto liet voorslepen, maar kennelijk was dit door toedoen van de chauffeur.
In Nederland vallen gevaarlijke situaties die niet duidelijk in de wet staan beschreven ook nog eens onder het zogenaamde kapstokartikel 5.
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
Alle partijen in het verhaal hier zouden zich daaraan schuldig maken en dus allen strafbaar zijn. Zelfs als je als voetganger gevaar veroorzaakt in Nederland, op of rondom de weg kan dus je rijbewijs ingenomen worden. Hoe dit in Belgie is geregeld en of daar een vergelijkbaar iets is heb ik niet kunnen vinden.
Edit: Jacco was me net voor.
En dan is de vraag of de automobilist minimaal een meter afstand hield met inhalen. Want als hij dat niet deed (wat me waarschijnlijk lijkt gezien de escalatie) dan was dus los van artikel 5 iedereen fout, los van of Gilbert en Vliegen naast elkaar reden mag hij dan alsnog niet met beperkte tussenafstand inhalen.
Overigens is de combi 90 km weg en deze regel:
Buiten de bebouwde kom moeten zij bovendien achter elkaar rijden bij het naderen van een achteropkomend voertuig.
niet perse handig gezien het grote snelheidsverschil en de tijd die je nodig hebt om achter elkaar te gaan fietsen (zeker op een wat bochtige weg in de Ardennen).
@Spinergy
Inderdaad zijn er weinig fietspaden behalve die Ravel maar er is er één als je Trois-Ponts uitrijdt richting het westen. Maar daar ligt vaak zoveel steenslag dat ik dan toch maar de rijweg neem.
Er is er ook één als je Malmédy uitrijdt, ook westwaarts, en bij het Ravel-viaduct houdt het plotseling op, dan moet het je zelf maar uitzoeken.
In Spanje zijn er veel minder alternatieven dan in Frankrijk, België en Italië, in die landen zijn er veel binnenwegen die je kunt nemen als je van A naar B wil, in Spanje veel minder. En dan moet je inderdaad weleens noodgedwongen de snelweg op, nee, niet erg prettig.
En met de berichtgeving over meldonium lees ik de kop van dit bericht ook ineens anders... zou t gebruik van pepperspray ook prestatie bevorderend werken? Niet als je t in de ogen spuit natuurlijk, maar ... :-)
Wanneer je in de Ardennen een beetje vlot door een bocht gaat, kan je acuut in een groep wielrenners fietsen. Levensgevaarlijk.
Wordt soms suf van onze regelgeving, maar het is altijd nog heel wat fijner dan dat.