Gilbert bekent gebruik pepperspray
foto: Marcel Koch
woensdag 13 april 2016 om 10:08

Gilbert bekent gebruik pepperspray

Philippe Gilbert heeft opgebiecht dat hij de in België verboden pepperspray heeft gebruikt om zich te verdedigen tegen, naar eigen zeggen, twee agressieve en dronken mannen. Die lezing bleek niet helemaal te kloppen. Door het gebruik van de spray riskeert Gilbert een celstraf.

Vrij product in Monaco
Gilbert en zijn ploegmaat Loïc Vliegen werden zaterdag aangevallen door twee mannen. De eerste berichten van BMC stelden dat het om twee dronken mannen ging, maar dat werd inmiddels ontkracht. Aan het ANP geeft Gilbert tekst en uitleg. “Een auto haalde ons in en scheerde langs ons, gevaarlijk dichtbij. We hebben ons ongenoegen geuit, zowel mondeling als met handgebaren.” Die handgebaren werden al snel een handgemeen tussen de twee partijen, waarbij Gilbert pepperspray heeft gebruikt. “Met grote gevolgen voor mij, want ik brak mijn vinger op drie plaatsen. We hebben verschillende getuigen. Ik woon al acht jaar niet meer in België. In Frankrijk wordt dat product vrij verkocht. Ik heb de spray bij me omdat ik al eerder met agressie te maken kreeg op training. Een fietser is absoluut weerloos tegenover anderen. Helaas heb ik al vaker gewelddadige scènes moeten zien.”

‘Schrik van mijn leven’
Door de vingerbreuk mist de wereldkampioen van 2012 woensdag in ieder geval de Brabantse Pijl. Of hij zondag kan starten in ‘zijn’ Amstel Gold Race, is nog maar de vraag. Loïc Vliegen start vandaag wel in Leuven, maar dat had ik zo maar anders kunnen zijn. “Het raampje aan de linkerzijde was open en ik richtte me tot de bestuurder om hem mijn ongenoegen duidelijk te maken”, verklaart Vliegen. “Maar de man gaf een ruk aan het stuur en week uit naar links. Hij heeft me geraakt en ik moest me vastklampen aan de auto om niet te vallen. De bestuurder pakte vervolgens mijn rechterarm vast bij mijn mouw en versnelde, waarbij hij me op de linkerstrook meenam. Een frontale botsing met een tegenligger kon maar net vermeden worden, omdat die hard in de remmen ging. Ik beleefde de schrik van mijn leven. Uiteindelijk kon ik me losrukken en ging de auto ervandoor: vluchtmisdrijf.”

Voor het gebruik van de in België verboden pepperspray, hangt Gilbert een celstraf van één maand tot vijf jaar boven het hoofd of een forse geldboete boven het hoofd.

RIDE Magazine
75 Reacties
Sorteer op:
13 april 2016 11:39
@Joachim: dank voor de link, die wielertoerist was WF even vergeten te melden.

@mattje:
Ik ben ook in mijn eentje meerdere keren bijna voor de sokken gereden omdat automobilisten denken dat 10 cm tussen spiegel en stuur wel voldoende is. Of je dan met 1, 2 of voor mij part 3 naast elkaar rijdt maakt niet uit.

Voor een automobilist zou dat bij inhalen niet uit moeten maken of er 1 of 2 naast elkaar rijden, omdat als hij ongeveer een meter tussenruimte moet houden (wat bijv in Frankrijk de norm is, staan zelfs bordjes van) toch over de andere rijstrook moet en die moet daarvoor vrij zijn.

Daarbij geen uitspraak doende of het verstandig is om dan maar met 2 naast elkaar te rijden op die specifieke weg.
13 april 2016 11:45
Dat moeten reageren als fietser is natuurlijk onzin. Het levert enkel agressie op, en ALS je dan reageert, doe het dan netjes en vriendelijk. Anders bereik je toch niks behalve het bevorderen van het negatieve beeld over wielrenners. Je mag wel met mate je plek verdedigen en een veilige ruimte creeren, maar met z'n tweetjes naast elkaar rijden is daar niet de juiste optie voor.

dus nee je moet niet reageren. netjes 50cm van de bermrijden, evt wat breder als ze niet moeten inhalen ivm onoverzichtelijke situaties en voor de rest plaats maken wanneer je kan.

En ik fiets veel, heb in gekkere landen gefietst dan het nette nederland en belgie. Ze toeteren, ze roepen, maar de enige keren dat ik een ongeluk heb gehad met een auto was omdat ze überhaupt niet keken, niet omdat ze aso inhaalden.
13 april 2016 11:49
Libeer volgens mij ben jij een Vlaming? Volgens mij moet een fietser zich enkel aan de regels houden. Niet meer of minder dan dat.
Nu moet ik wel zeggen Belgen staan in Nederland bekend om hun dramatische wegen, wegbewijzering maar ook vooral om hun beroerde rijstijl. Is het niet zo dat je in België mag leren autorijden door een vriend of familielid?
Ook is het zo dat in Nederland fietsers een uitzonderingspositie hebben. Dat betekent dat de automobilist altijd omgekeerd zal moeten aantonen dat hij er alles aan gedaan heeft om ongeluk te voorkomen en hij er ook echt niets aan kon doen. Bovendien hebben wij hier vrijwel overal fietspaden.
Ik denk dus dat praten over fietsen in België een heel ander verhaal is dan fietsen in Nederland.
Toch denk ik, dat juist als je als fietser reageert en je plek opeist zoals jij zegt je regelmatig in verkeersruzies terecht zult komen. Dan zoek je het gewoon op hoor. Als een fietser midden op de weg gaat rijden dan zal iedere automobilist terecht zich irriteren. Dat is gewoon bijna uitlokken.
13 april 2016 11:53
Ik ben wel benieuwd...
Zou Gilbert de enige prof zijn die altijd z'n busje met pepperspray meeneemt als hij gaat trainen? Of zou dat volstrekt normaal zijn onder de profs?

Dat Gilbert zo'n 'detail' niet vertelde in zijn eerste verhaal pleit niet echt voor hem. En ook o.a. het gevalletje dronken automobilist bleek niet te kloppen. Reden genoeg om zijn verhaal niet gelijk voor waarheid aan te nemen voor mij. Sowieso zit hij natuurlijk fout als hij een verboden middel gebruikt tegen iemand. Mag hij wat mij betreft ook best voor gestraft worden; het is niet voor niks verboden in België.

En natuurlijk heb ik ook wel eens last van automobilisten die je bijna van de sokken rijden, maar het is nog nooit in mijn hoofd opgekomen om dan maar peperspray te kopen...
13 april 2016 11:54
Met zo'n instelling komt het bij jou vaker dan bij voor mij op fysiek handgemeen of uberhaupt een ruzietje.

Als fietser is het gewoon zaak om je aan de geldende regels te houden zoals andere fietsers. Voor de rest rij je op een autoweg blijf zoveel mogelijk rechts. Is voor jou en voor de auto beter. Niet zo opgefokt fietsen en je hebt het nog meer naar je zin ook.
13 april 2016 11:58
@Spinergy.
Meen je dat? Een 90KM weg en het fietspad ligt niet aan de andere kant van de berm. En uit geen van de verhalen blijkt dat ze op een fietspad reden, dus zijn Gilbert en CO sowieso al fout op een 90KM weg, want daar mag je als fietser niet eens op de weg rijden. En het is dan helemaal absurd dat je met twee naast elkaar gaat rijden, want dan vraag je gewoon om ongelukken als fietser zijnde.
13 april 2016 12:06
@nick:
Er is daar geen fietspad. Zie daar het probleem.

Hoewel je soms in het buitenland fietspaden hebt waar het gevaarlijker is dan op de vluchtstrook van de snelweg... Lees: bomen middenin, paaltjes, bushokjes, 3 stoeptegels breed.
13 april 2016 12:20
Zoetepap lees voortaan het bericht eens aub voor je gaat reageren, reageer anders gewoon niet. Hoe je het ook wendt of keert Gilbert lijkt in zijn recht te staan ? Hoezo ? Feitelijk is alles nog speculatie het feit dat de automobilist(en) zelf ook naar de politie is(zijn) gegaan en het feit dat de verhalen van o.a. de heer Gilbert hier en daar onduidelijk zijn noopt mij te denken dat de heren ook een (redelijke) mate van schuld hebben aan deze ellende. Mochten ze op een 90km weg (bestaat dat?) hebben gereden dan staan ze sowieso al niet in hun recht, zoals hiervoor al gezegd dat mag niet en is vragen om ongelukken.
13 april 2016 12:21
Hoewel er nogal wat onduidelijk is zijn er wel 2 feiten die ik hier uit haal. Gilbert heeft die spray gebruikt, in wat voor omstandigheid weet ik niet maar het lijkt me niet echt normaal. En libeer praat echt onzin. Alsof alle automobilisten elkaar gaan waarschuwen : 'kijk uit, daar fietst libeer, die eist zijn plek op de weg wel op dus daar moet je niet lomp tegen doen!'.
13 april 2016 12:24
Denk dat er veel hier nog nooit in de Ardennen geweest zijn. Daar liggen amper fietspaden en het wemelt er van de fietsers. 95% van de automobilisten respecteert de fietsers daar, maar een fietser bij de arm nemen en verder rijden, is in mijn ogen bijna poging doodslag. Los van al de andere feiten. Dan ben je niet goed in je hoofd en dan begrijp ik best dat je denkt dat die gast dronken was. Terwijl hij in feite gewoon gestoord is.
13 april 2016 12:28
En in België mag je 90 op wegen buiten bebouwde kom waar geen aangepaste snelheid wordt aangegeven. Dat zijn er in de Ardennen ook veel en daar rijden dus ook fietsers op de baan. Dan mag je blij zijn dat je achter profs hangt, die hebben ten minste nog wat snelheid. ;-)
13 april 2016 12:47
@honderdprocent

Het betreft een N-weg, daar mag je gewoon op fietsen.

De Belgische verkeerswet zegt het volgende:
De fietsers die de rijbaan volgen, mogen met twee naast elkaar rijden, behalve wanneer het kruisen niet mogelijk is. Buiten de bebouwde kom moeten zij bovendien achter elkaar rijden bij het naderen van een achteropkomend voertuig.
Een chauffeur moet minstens één meter zijdelingse afstand houden tussen zijn voertuig en de fietser.

@klootje
België wijkt niet zoveel af van Nederland. Ook in België geldt:
Ook bij een ongeval wordt u als fietser extra in bescherming genomen door de wet. Wie een fietser aanrijdt, moet niet alleen diens lichamelijke schade vergoeden, maar ook de eventuele schade aan kleding en bril. Deze regel geldt altijd, ongeacht wie schuld heeft aan het ongeval. Alleen als de fietser ouder is dan 14 jaar en het ongeval bewust heeft uitgelokt, moet hij zelf voor de kosten opdraaien.

Wat betreft de spray en de Franse wet:
De spray mag vrij verkocht worden, je mag het thuis hebben maar je mag er niet de straat mee op gaan.
13 april 2016 12:53
Het is volgens mij gewoon heel duidelijk hoor, los van hoe iedereen het voor zichzelf invult. Er zijn verkeersregels die leidend zijn en bijna in elke verkeerssituatie duidelijkheid scheppen over de schuldvraag.

Nederland:
Quote:
- Twee fietsers mogen naast elkaar fietsen, meer mag niet. Als het naast elkaar fietsen het verkeer hindert moet u achter elkaar fietsen.
- Als er geen verplicht fiets- of fiets/bromfietspad is, moet de fietser de rijbaan gebruiken.


België:
Quote:
Voor fietsers zijn er in België vanaf zomer 2012 enkele wijzigingen. Daarnaast heeft België speciale regels voor fietsers in groepen. Zij mogen onder voorwaarden rijden op de weg voor het snelverkeer. Bij ongevallen genieten fietsers daarnaast een bijzondere bescherming.


Quote:
- De fietsers die de rijbaan volgen, mogen met twee naast elkaar rijden, behalve wanneer het kruisen niet mogelijk is. Buiten de bebouwde kom moeten zij bovendien achter elkaar rijden bij het naderen van een achteropkomend voertuig.


Quote:
- Het is de fietsers en bromfietsers verboden te rijden:
1. zonder het stuur vast te houden;
2. zonder de voeten op de pedalen of op de voetsteunen te hebben;
3. door zich te laten voorttrekken;
4. terwijl zij een dier aan het leizeel houden.


Mbt tot wielertoeristen:
Quote:
Dit artikel is slechts van toepassing op groepen van 15 tot 150 fietsers.


Dus,
- Ook in Belgie genieten fietsers een bijzondere bescherming bij ongelukken.
- Gilbert en Vliegen kunnen zich niet beroepen op de regels voor wielertoeristen aangezien ze niet met minimaal 15 renners reden.
- Gilbert en Vliegen waren per definitie fout toen ze buiten de bebouwde kom naast elkaar bleven rijden.
- Vliegen was per definitie fout toen hij zich aan de auto liet voorslepen, maar kennelijk was dit door toedoen van de chauffeur. ;)

In Nederland vallen gevaarlijke situaties die niet duidelijk in de wet staan beschreven ook nog eens onder het zogenaamde kapstokartikel 5.
Quote:
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

Alle partijen in het verhaal hier zouden zich daaraan schuldig maken en dus allen strafbaar zijn. Zelfs als je als voetganger gevaar veroorzaakt in Nederland, op of rondom de weg kan dus je rijbewijs ingenomen worden. Hoe dit in Belgie is geregeld en of daar een vergelijkbaar iets is heb ik niet kunnen vinden.

Edit: Jacco was me net voor.
13 april 2016 12:55
@Jacco Dank voor de info!
13 april 2016 13:16
@klootje:
En dan is de vraag of de automobilist minimaal een meter afstand hield met inhalen. Want als hij dat niet deed (wat me waarschijnlijk lijkt gezien de escalatie) dan was dus los van artikel 5 iedereen fout, los van of Gilbert en Vliegen naast elkaar reden mag hij dan alsnog niet met beperkte tussenafstand inhalen.

Overigens is de combi 90 km weg en deze regel:
Quote:
Buiten de bebouwde kom moeten zij bovendien achter elkaar rijden bij het naderen van een achteropkomend voertuig.

niet perse handig gezien het grote snelheidsverschil en de tijd die je nodig hebt om achter elkaar te gaan fietsen (zeker op een wat bochtige weg in de Ardennen).
13 april 2016 13:20
Zeker ... met zo'n snelheidsverschil kan je ipv snel nog even achter elkaar proberen te gaan rijden beter gelijk je vinger opsteken en met je armen zwaaien haha
13 april 2016 13:27
@nickdt: nee, daar is geen apart fietspad (waar wel in de Ardennen, op de Ravel's na) en ja op de weg van Theux naar Spa mag je wel fietsen, maar erg prettig voelt het niet als je met (minimaal) 90 km/u ingehaald wordt.
13 april 2016 13:32
Op een weg fietsen waar auto’s 90 mogen…ik zou toch andere trainingswegen gaan opzoeken.
13 april 2016 13:36
Moet ik er wel bij zeggen dat we in Nederland verwend zijn met een goede fietsinfrastructuur. Volgens mij kun je zonder problemen van Groningen naar Maastricht fietsen.
13 april 2016 13:44
Ik fiets veel in de omgeving rondom Spa- Stavelot en ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed dat je op zo’n vrij drukke weg, want dat is die N62, naast elkaar gaat fietsen. Op de binnenwegen kan het beter, daar is het stiller en hoor je een achteropkomend voertuig eerder naderen. Ik rij altijd zo ver mogelijk aan de rechterkant, ook al heb je daar wat meer steenslag maar mijn eigen veiligheid zet ik toch voorop.

@Spinergy
Inderdaad zijn er weinig fietspaden behalve die Ravel maar er is er één als je Trois-Ponts uitrijdt richting het westen. Maar daar ligt vaak zoveel steenslag dat ik dan toch maar de rijweg neem.
Er is er ook één als je Malmédy uitrijdt, ook westwaarts, en bij het Ravel-viaduct houdt het plotseling op, dan moet het je zelf maar uitzoeken.
13 april 2016 13:44
Zeker weten Escapados. Zou me in Wallonië ook echt heel kwetsbaar voelen op de weg en in Nederland totaal niet met al die prachtig apart aangelegde fietspaden met brede berm tussen autobaan en pad met overzichtelijke kruispunten over rechte wegen in plat en open landschap, waarin vooral rekening wordt gehouden met de fietser. Maar wij zijn ook hét fietsland met meer fietsen dan mensen. Ga je bijv. naar Spanje is het geen uitzondering dat je fietsers op de snelweg/vluchtstrook tegen komt. Je kunt het je hier niet voorstellen.
13 april 2016 13:54
@klootje

In Spanje zijn er veel minder alternatieven dan in Frankrijk, België en Italië, in die landen zijn er veel binnenwegen die je kunt nemen als je van A naar B wil, in Spanje veel minder. En dan moet je inderdaad weleens noodgedwongen de snelweg op, nee, niet erg prettig.
13 april 2016 14:13
Ff off topic... Hebben we al meldonium schorsingen in t wielrennen?

En met de berichtgeving over meldonium lees ik de kop van dit bericht ook ineens anders... zou t gebruik van pepperspray ook prestatie bevorderend werken? Niet als je t in de ogen spuit natuurlijk, maar ... :-)
13 april 2016 14:25
Vorganov
13 april 2016 15:11
Klootje Kriekeljon, geheel eens met jouw betoog. Ik blijf me verbazen steeds wanneer ik in Belgie ben. Zo'n groot wielerland maar amper fietspaden, je fietst praktisch op de snelweg en het asfalt is beroerd.

Wanneer je in de Ardennen een beetje vlot door een bocht gaat, kan je acuut in een groep wielrenners fietsen. Levensgevaarlijk.

Wordt soms suf van onze regelgeving, maar het is altijd nog heel wat fijner dan dat.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.