Giro 2015: Voorbeschouwing etappe 19
Met Milaan in zicht moeten de renners in de slotdagen van de Giro d’Italia nog een paar keer vol aan de bak. Waar zaterdag met de Colle delle Finestre het dak van de ronde wordt bereikt, kan het vrijdag in de 236 kilometer lange rit van Gravellona Toce naar Cervinia wel eens een uitputtingsslag gaan worden. Onderweg doemen drie cols van eerste categorie op, al zijn deze niet erg steil. Wie heeft er na drie weken koers nog wat extra’s in de benen? WielerFlits blikt vooruit.
Parcours
De op één na langste etappe van deze Giro kent een relatief eenvoudige aanloop. Pas na 86 kilometer zijn op de Croce Serra, een klim van derde categorie, de eerste punten voor de bergtrui te verdienen. Vervolgens duurt het nog ruim zestig kilometer voordat de voet van de Saint-Barthélemy wordt bereikt, waar de pittige finale kan ontbranden.
Het lastige aspect van de drie beklimmingen zit hem niet zozeer in het stijgingspercentage, maar vooral in de afstand. De Saint-Barthélemy is 16,5 kilometer lang en kent een gemiddelde stijgingsgraad van 6,7 procent. Na een lange afdaling doemt bijna direct daarna de Col Saint-Pantaléon op. Deze beklimming is eveneens lang (16,5 km à 7,2 km) en kent vooral aan het begin en het eind wat pittige stroken. Halverwege zit echter ook een deel waar de weg slechts drie procent omhoog loopt.
De slotklim naar wintersportoord Cervinia is op papier de minst zware van de drie, al zullen de klimkilometers bij de meeste renners inmiddels al flink in de benen zijn gaan zitten. Vanaf de voet is het nog 19,2 kilometer tot aan de finish, maar de klim is met een stijgingspercentage van amper vijf procent goed te verteren.
Tussen de tiende en de elfde kilometer zit een korte strook van twaalf procent, maar vlak voor de top gaat het alleen nog vals plat omhoog. De vraag is dan ook of er op de top grote verschillen zijn te noteren. Al leert de ervaring dat er deze Giro ook op de minder zware cols met minuten wordt gesmeten.
Kanshebbers
Hoewel het zware slotweekend ongetwijfeld nog het nodige spektakel zal opleveren, lijkt de eindzege van Alberto Contador wel min of meer vast te staan. Een ritzege wist de Spanjaard van Tinkoff-Saxo tot nu toe echter nog niet te boeken. Hij heeft nog maar twee dagen om daar verandering in te brengen, dus mogelijk zet hij zijn ploeg op kop om de koers te controleren en het vervolgens op de slotklim zelf af te maken.
Als de klassementsrenners gaan strijden om de ritzege, is Mikel Landa wederom een geduchte concurrent. De nieuwe kopman van Astana won al de vijftiende en zestiende etappe en zal daar best nog een ritzege aan toe willen voegen. De slotklim naar Cervinia lijkt hem bovendien wat beter te liggen dan Contador, gezien de manier waarop hij dinsdag op weg naar Aprica op de grote versnelling wegreed en meteen een beslissende kloof sloeg.
Net als Landa verkeert ook Steven Kruijswijk in de vorm van zijn leven. De kopman van LottoNL-Jumbo zal zeker nog eens op zoek gaan naar de ritzege waar hij intussen wel recht op heeft. Bovendien heeft hij aangetoond bergop momenteel voor niemand onder te hoeven doen. Kruijswijk moet onderweg ook nog punten pakken om zijn bergtrui niet te verspelen.
Andrey Amador (Movistar) en Ryder Hesjedal (Cannondale-Garmin) zijn de renners in het peloton die de beste herinneringen bewaren aan de klim naar Cervinia . De Costa Ricaan boekte er in de Giro van 2012 een etappezege, terwijl de Canadees in diezelfde rit de roze trui overnam van Joaquim Rodriguez om uiteindelijk de ronde te winnen. Amador en Hesjedal behoren ook dit jaar tot de kanshebbers, net als de Rus Yuri Trofomov (Katusha). Bij Fabio Aru (Astana) lijkt het beste er juist af te zijn, maar mogelijk is de Italiaan de afgelopen dagen voldoende hersteld om toch samen met Landa Contador nog het vuur aan de schenen te leggen.
De kans bestaat natuurlijk ook dat niet de klassementsrenners, maar een vluchtgroep om de dagzege gaat strijden. Carlos Betancur (AG2R La Mondiale) en Beñat Intxausti (Movistar) zullen sowieso ten aanval moeten trekken op zoek naar punten voor de bergtrui. Jurgen van den Broeck (Lotto Soudal) kan via een vlucht proberen om toch nog stiekem de top tien binnen te sluipen en zijn Giro nog wat glans te geven.
Favorieten volgens WielerFlits
**** Mikel Landa
*** Alberto Contador, Steven Kruijswijk
** Ryder Hesjedal, Yuri Trofimov, Carlos Betancur
* Andrey Amador, Fabio Aru, Beñat Intxausti, Jurgen Van den Broeck
Hesjedal ook erg sterk vandaag.
Hopelijk gaat er een grote groep lopen voor Kruissie die tijdens de 2e klim gepakt wordt. Inxausti is dan al waarschijnlijk al uitgeput en dan kan Kruissie de punten daar pakken. Gas terugnemen en zolang mogelijk blijven volgen op de slotklim zodat zijn klassement ook goed blijft.
Vandaag zichzelf iets overschat door te denken dat hij de versnelling van Contador kan volgen. Morgen gewoon eigen tempo rijden als Contador versnelt, want dat lost hij ook iedereen behalve Landa (en misschien Hesjedal).
Hesjedal, Kruissie, Landa en Contador in mijn ogen de kanshebbers voor morgen.
Ik ga voor een derde ritzege van Landa. Maar ik verwacht ook wel iets van Acevedo. Dat zal toch wel moeten, na zo'n fletse Giro. Hup hup Janier!
Geniez had het vandaag heel moeilijk op de klim, ik verwacht dat hij best wat tijd gaat verliezen
Zeker als er een potentieel gevaar voor het blauw erin zit. Hierbij denk ik aan renners als Inxtiausti of Betancur. Die zullen absoluut in geen geding weg mogen van Lotto. Gewoon Tjallingi met nog een man of 2 in de controle lijkt mij het beste. Bij een ongevaarlijke ontsnapping Bert Jan mee sturen dan heb je nog een knecht na de eerste col.
Denk dat de klimmen morgen Kruijswijk beter liggen, aangezien ze langer zijn dan die vandaag en er toch al een opwarmtje van 3de categorie vroeger in de etappe ligt.
Daarnaast had Kruijswijk zich vandaag overduidelijk opgeblazen door Contador te proberen te volgen. Dus morgen maar niet zulke gekke acties doen, behalve als die echt de betere is.
Hoop zelf dat Kruijswijk en Hesjedal samen de aanval in kunnen en minuten pakken op de concurrentie.
Aru zag er vandaag slecht uit. Dus die kan morgen een fikse achterstand aan de broek krijgen als er gekoerst wordt, maarliefst 236 km waarvan de laatste 90 km er 55 omhoog lopen.