Giro 2021: Mottarone-klim geschrapt uit parcours na ongeluk met kabelbaan
foto: Cor Vos
dinsdag 25 mei 2021 om 17:50

Giro 2021: Mottarone-klim geschrapt uit parcours na ongeluk met kabelbaan

Update De regio Piemonte wil mogelijk een parcourswijziging voorstellen in de negentiende etappe van de Giro d’Italia. Afgelopen weekend kwamen bij een ongeluk met een kabelbaan op de Mottarone bij het Lago Maggiore veertien mensen om het leven. Vrijdag staat de Mottarone-klim op het programma, en mogelijk wordt die geschrapt.

“Het is raadzaam om de passage van de Giro d’Italia te vermijden, om zo nieuwsgierigen en ook mogelijk besmette mensen met het coronavirus op afstand te houden. In ieder geval op dit moment van rouw”, klinkt het bij het lokale Varese Noi. Gevreesd wordt dat het een komen en gaan wordt van mensen die naar de plek van het ongeluk komen kijken.

Maandag, voor de bergetappe naar Cortina d’Ampezzo, hield het peloton in de Giro d’Italia een minuut stilte ter nagedachtenis aan de veertien slachtoffers van het ongeluk. Dat vond plaats bij de kabelbaan van het dorpje Stresa aan het Lago Maggiore. Naar verluidt zou een van de kabels zijn gebroken. Eén kind overleefde het ongeluk, maar is wel zwaargewond.

Het is nog niet bekend of Giro-organisator RCS de beklimming naar Mattarone, die halverwege de bergrit naar Alpe die Mera ligt, zal schrappen uit het parcours. (dinsdag 25 mei, 14.38 uur)


Update 17.50 uur – Mottarone geschrapt uit het parcours

De directie van de Giro d’Italia heeft in samenspraak met het Italiaanse ministerie van Infrastructuur en Transport en de regio Piemonte besloten om de route van etappe 19 aan te passen. Dit naar aanleiding van het tragische ongeluk bij de kabelbaan op de Mottarone.

In plaats van de Mottarone-klim, die van eerste categorie was, is een klim naar Gignese toegevoegd aan de etappe. Deze is van vierde categorie. In totaal is de gewijzigde etappe 166 kilometer lang. De start is om 12.35 uur in Abbitegrasso, met de finish tussen 17.00 en 17.35 uur. (dinsdag 25 mei, 17.50 uur)

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.