Giro 2024: Voorbeschouwing etappe 11 naar Francavilla al Mare – Sprinten aan de Adriatische zee
De elfde etappe van de Giro d’Italia 2024 is er een van Foiana di Val Fortore naar Francavilla al Mare. De lange etappe biedt sprinters een eerste keer kans op ritsucces in de tweede week. Wie zijn de grootste favorieten voor de dagzege? WielerFlits blikt vooruit.
Parcours
De 207 kilometer lange etappe is grotendeels vlak. Enkel in het eerste gedeelte van de route – in het binnenland – is het terrein licht glooiend. De rit telt één gecategoriseerde beklimming en twee tussensprints. De etappe, die veelal langs te Adriatische kust loopt, telt 1.850 hoogtemeters.
Foiano di Val Fortore is een kleine gemeente in de Italiaanse provincie Benevento en telt iets meer dan 1.500 inwoners. Het gebied waarin het stadje ligt heeft haar naam te danken aan Forore-rivier. De waterweg vormt een natuurlijke barrière tussen de gebieden Campania, Molise en Puglia. Het is voor de eerste keer in de historie dat de Ronde van Italië door het dorp passeert.
De renners vertrekken vanuit de startplaats in noordelijke richting naar de kust. Onderweg stuit het peloton op een beklimming van derde categorie, de Pietracatella (7,8 km aan 5,7%) en een tussensprint in Casacalenda. Zowel de beklimming als de passagestad waren, evenals de startplaats, nog nooit eerder onderdeel van het parcours van de Giro.
Aangekomen bij de Adriatische kust trekt het peloton in noordwestelijke richting naar de tweede tussensprint van de dag in Fossacesia Marina. De badplaats was tijdens de editie van vorig jaar het decor voor La Grande Partenza. In een individuele tijdrit over 19,6 kilometer was Remco Evenepoel 22 seconden sneller dan zijn voornaamste belagers Filippo Ganna en João Almeida.
De Belg van Soudal Quick-Step pakte op de eerste dag de roze trui én veel tijdwinst op zijn concurrenten voor het algemeen klassement. Toch bleek Evenepoel weinig aan zijn voorsprong te hebben. Halverwege de drieweekse ronde moest hij de koers namelijk verlaten na een positieve coronabesmetting.
Vanaf de tweede tussensprint is het nog 35 kilometer over praktisch biljartvlakke wegen naar finishstad Francavilla al Mare. Drie keer eerder eindigde een Giro-rit in deze Italiaanse badplaats. De laatste keer was in 2001, toen pakte Ellis Rastelli de roze trui in het stadje. De Italiaan won de eerste etappe van de 84e Ronde van Italië in een sprint voor Oekraïner Vladimir Duma en landgenoot Gabriele Colombo. Het was zonder twijfel het hoogtepunt uit de carrière van Ratelli, die maar drie profoverwinningen behaalde.
Het parcours van de elfde etappe biedt veel mogelijkheden voor sprinters en hun ploegen. Welke sprinters hebben zich tot nu toe nog niet kunnen tonen en zien dit als een grote kans om dat wel te doen?
Woensdag 15 mei, Etappe 11: Foiana Di Val Fortore- Francavilla al Mare (207 km)
Start: 12.05 uur
Finish: tussen 17.00 en 17.30 uur
Hoe laat zijn de belangrijke passages?
Top Pietracatella (3e cat): tussen 13.30 en 13.40 uur
Tussensprint Casacalenda: tussen 14.00 en 14.20 uur
Tussensprint Fossacesia Marina: tussen 16.10 en 16.35 uur
Favorieten
Ondanks het lastige begin van de etappe, kijken we in dit favorietendeel vooral uit naar de snelle mannen. Eén grote kanshebber is er intussen niet meer bij: Visma | Lease a Bike-sprinter Olav Kooij. In de rit voor de rustdag gaf hij Maglia Ciclamino-eigenaar Jonathan Milan het nakijken, maar op de rustdag zelf kreeg hij koorts. Einde verhaal dus, waardoor de Nederlandse ploeg een ritzege in deze etappe wel mag vergeten.
Echter zijn er meer dan voldoende kanshebbers die het wél – als het even kan – nog eens tot een sprint willen laten komen. De Lidl-Trek-troepen van Jonathan Milan himself, bijvoorbeeld. Er zijn maar weinig snelle mannen zo constant als Milan. De 23-jarige Italiaan trapt indrukwekkende waardes in de sprints, en bij hem kan je er ook van op aan dat hij een nijdig hellinkje zonder al te veel problemen overleeft. Die combinatie is goud waard en zorgt ervoor dat hij nu al meer dan vijftig punten voorsprong telt in de strijd voor de paarse trui. Doet hij er in Francavilla al Mare nog eentje bij, of focust hij zich vooral op het behoud van de trui?
Dan zal Milan wel voorbij Tim Merlier moeten. Naar goede gewoonte zette de Soudal Quick-Step-kopman de eerste sprint naar zijn hand, maar daarna begon de machine een beetje te stokken. Merlier kreeg geen finales meer die spek naar zijn bek waren, en bovendien ging hij pijnlijk tegen de vlakte. Daarbij liep hij jammer genoeg last aan zijn lies op, die op de rustdag zou moeten herstellen. Als hij die tegenslag kan te boven komen, is Merlier uiteraard een van de grootste kanshebbers. Want qua pure snelheid kan er niemand aan hem tippen.
Vermoedelijk zullen de troepen van Alpecin-Deceuninck juist types als Merlier het leven zo zuur mogelijk proberen maken. Dat deden ze eerder in deze Giro ook al, door telkens op de hellingen hard door te trekken om hun sprinter Kaden Groves in een zetel te zetten. De beginfase van de tiende rit leent zich uitstekend voor een gelijkaardig scenario, waarbij Groves – als een van de best klimmende sprinters – dat klimwerk misschien wel als een van de enigen kan overleven. Alleen moet de ploeg uitkijken dat het daarmee niet in de kaart speelt van eventuele vluchters, want de rit helemaal alleen controleren, lijkt een onmogelijke zaak. Dat bleek al in de door Benjamin Thomas gewonnen etappe naar Lucca.
Daarmee hebben we de drie duidelijke favorieten op winst bij een massasprint genoemd. Maar er zijn uiteraard meer sterke sprinters in deze Giro present. Denk maar aan Juan Sebastian Molano, weliswaar een ploegmaat van roze trui Tadej Pogacar, maar wel eentje die in de grote rondes al eens durft te verrassen. De afgelopen twee jaar won hij nog een etappe in de Vuelta. En bovendien blijkt Pogacar niet te beroerd om af en toe iets terug te doen voor de Colombiaan, zo bleek in Napels nog. Krijgt Molano wéér zo’n ideale lead-out?
Bij Phil Bauhaus komen zijn straffe sprintersbenen er voorlopig nog niet uit. Dat is opvallend te noemen, want eerder dit seizoen deed de Duitser van Bahrain-Victorious wel met de besten mee in de UAE Tour en Tirreno-Adriatico. In die laatste rittenkoers won hij zelfs een etappe tegen… Jonathan Milan, maar in deze Giro kwam hij nog niet verder dan een derde plaats. Puur toeval? Bauhaus gaf in interviews al aan dat hij zich best goed voelt, dus misschien moet het kwartje voor hem gewoon een keer juist vallen. Over de topsnelheid beschikt hij in ieder geval.
De bovenstaande alinea zou net zo goed over Alberto Dainese kunnen gaan. Ook hij is een sprinter die in deze Giro nog niet alles heeft laten zien wat hij in zich heeft. Bij Tudor kreeg de Italiaan de voorkeur op Arvid de Kleijn, en dus moeten er ook resultaten volgen. Voorlopig bleef hij steken op een enkele vierde plaats, maar dat hoeft nog geen ramp te betekenen. Ook vorig jaar won hij zijn Giro- en Vueltarit pas na respectievelijk 17 en 19 dagen koers.
Tobias Lund Andresen of Fabio Jakobsen? Je zou zeggen dat eerstgenoemde inmiddels de voorkeur moet krijgen bij dsm-firmenich PostNL, gezien de vorm die hij recent heeft getoond. Bij Jakobsen lijkt het allemaal wat stroever te gaan, hij zal het vooral lastig hebben om de beginfase te overleven. Mocht dat lukken, dan is hij altijd bij de snelste mannen van het pak. Het zou mooi zijn als hij eindelijk eens aan sprinten kan toekomen, want dat is alweer van in Turkije geleden.
En de outsiders? Die vinden we in de personen van Fernando Gaviria (Movistar), Caleb Ewan (Jayco AlUla), Jenthe Biermans (Arkéa-B&B Hotels), Danny van Poppel (BORA-hansgrohe), Stanisław Aniołkowski (Cofidis), Madis Mikhels (Intermarché-Wanty) en Giovanni Lonardi (Polti-Kometa).
Favorieten volgens WielerFlits
**** Jonathan Milan
*** Kaden Groves, Tim Merlier
** Juan Sebastian Molano, Alberto Dainese, Phil Bauhaus
* Fernando Gaviria, Caleb Ewan, Jenthe Biermans, Tobias Lund Andresen
Weer en tv
De renners mogen een zeer aangenaam koersweertje verwachten onderweg naar Francavilla al Mare. De temperaturen zouden volgens Weeronline klimmen tot 22 graden Celsius, en de zon komt vaak door de wolken heen. De wind blaast dan weer aan een kracht van 3 Beaufort en komt uit het noordoosten. Neerslag moeten de renners niet vrezen.
Naar goede gewoonte is de wedstrijd live te volgen op Eurosport 1. Daar begint men vanaf 11.45 uur, dus iets na het officiële startschot, met de live-uitzending op televisie alsmede de online kanalen van Eurosport.nl en Discovery+.
Om te reageren moet je ingelogd zijn.