Giro 2024: Voorbeschouwing etappe 6 rond Siena – Chaos op gravel in mini-Strade Bianche?
Het peloton koerst tijdens de zesde etappe van de Giro d’Italia 2024 in de omgeving van Siena, de bekende finishplaats van Strade Bianche. Niet geheel toevallig dus dat de rit enkele gravelstroken bevat. Maar ook als je de Toscaanse grindwegen uit het parcours wegdenkt, is de rit allesbehalve saai. We blikken vooruit!
Parcours
In etappe zes van de Ronde van Italië koerst het peloton van het aan de kust gelegen Viareggio landinwaarts richting Rapolano Terme. Het parcours is 180 kilometer lang en kent 1.900 hoogtemeters. Onderweg komen de renners twee beklimmingen van vierde categorie, twee tussensprints en drie grindstroken (goed voor 11,6 kilometer aan onverharde wegen) tegen.
Startplaats Viareggio was zeventien maal eerder passagestad tijdens de Giro d’Italia. Tijdens de laatste editie in 2023 was Magnus Cort Nielsen de snelste, voor medevluchters Derek Gee en Alessandro De Marchi, in de tiende etappe. In 2024 trekt het peloton vanuit de kustgemeente landinwaarts.
De rit is in grofweg twee helften te verdelen. De eerste zeventig kilometer zijn zo goed als vlak, de 110 kilometer die daarop volgen gaan constant op en af. Dit tweede gedeelte van de etappe trapt af met een beklimming in Volterra (9,8 km aan 4,2%). De berg van vierde categorie werd pas één keer eerder opgenomen in het parcours van de Ronde van Italië. Na de geklasseerde heuvel vervolgt het peloton zijn weg op Toscaans terrein. In aanloop naar de eerste twee grindstroken zijn er voor de snelle mannen punten te verdienen in Casole d’Elsa.
Na deze tussensprint kan het peloton zich gaan opmaken voor de grindwegen in de finale. Op vijftig kilometer van de streep is de eerste sector te vinden. De eerste strook rond Vidritta is 4,4 kilometer lang. Tussen de eerste twee gravelzones zit nauwelijks 600 meter. Tijd om je beter te positioneren is er dus niet, terwijl het hebben van een goede plek cruciaal lijkt voor de tweede sector. Deze bevat namelijk de tweede gecategoriseerde beklimming van de dag met de Grotti (2,5 km aan 6%).
De derde grindzone naar Pievina is 2,4 kilometer lang en eindigt met de tweede tussensprint van de dag, op ongeveer 17 kilometer van de eindstreep. Het feit dat de absolute finale geen nieuwe sectoren kent, betekent (volgens het eeuwenoude wielergezegde) dat je de koers niet kunt winnen op de gravelstroken, maar wel kunt verliezen.
In de absolute finale is nog wel een oplopende strook van 700 meter aan 10,6 procent te vinden. Het parcours lijkt gezien het heuvelachtige karakter en de grindstroken op het lijf geschreven van Tadej Pogacar. Of kan een andere klassiekerrenner verrassen?
Donderdag 9 mei, Etappe 6: Viareggio – Rapolano Terme (180 km)
Start: 12.45 uur
Finish: tussen 17.00 en 17.30 uur
Hoe laat zijn de belangrijke passages?
Top Volterra (4e cat): tussen 14.50 en 15.05 uur
Tussensprint Casole D’Elsa: tussen 15.20 en 15.40 uur
Eerste grindstrook: tussen 15.55 en 16.15 uur
Tweede grindstrook: tussen 16.00 en 16.20 uur
Top Grotti (4e cat): tussen 16.05 en 16.30 uur
Derde grindstrook: tussen 16.35 en 17.00 uur
Tussensprint Pievina: tussen 16.40 en 17.05 uur
Favorieten
Met drie onverharde stroken en een slordige 1.900 hoogtemeters, belooft de zesde etappe van de Giro d’Italia zeer interessant te worden. Nee, de rit is qua lastigheidsgraad niet te vergelijken met Strade Bianche, maar het is voor de klassementsrenners wel zaak om de hele dag attent van voren te koersen. We halen graag een aloud wielercliché aan: je kunt de Giro op weg naar Rapolano Terme niet winnen, maar toch zeker wel verliezen.
In de voorbije ritten bleek het aanwijzen van de favorieten een koud kunstje, maar dat is nu niet zo evident. De pure sprinters hoeven zich geen illusies te maken, maar verder maken veel renners kans op een topklassering. Klassiekerspecialisten, rasaanvallers, puncheurs, baroudeurs en klassementsrenners: ze zullen allemaal stiekem dromen van de overwinning.
Alleen: welk koersscenario zal er onderweg worden geschreven? Krijgt een sterke kopgroep de vrijgeleide om voor de zege te strijden? Zijn enkele teams bereid om de boel te controleren voor hun beoogde afmaker? Of draait de rit na een slijtageslag uit tot een man-tegen-mangevecht tussen de klassementsrenners? Er valt eigenlijk geen zinnig woord over te zeggen, en dat maakt het nu zo leuk!
Maar wat er ook zal gebeuren op weg naar de finish in Rapolano Terme, de kans dat Tadej Pogacar een hoofdrol zal vertolken is groot. De Sloveen is zoals verwacht als een kanon+ uit de startblokken geschoten in zijn eerste Ronde van Italië en is toch wel de man van de eerste week. In de openingsetappe naar Turijn leed hij nog een verrassende (sprint)nederlaag, maar een dag later zette hij dit op de flanken van de Monte Oropa alweer recht. Na zijn dubbelslag in de eerste bergrit koerst de grote topfavoriet voor de eindzege in de roze leiderstrui.
Pogacar kan – gezien zijn voorsprong in het klassement – al wat meer achterover leunen. Dat is echter niet het aard van het beestje. De 25-jarige coureur wil altijd en overal koersen en kan zich maar moeilijk bedwingen. We zagen het afgelopen maandag nog in de sprintrit naar Fossano, waar de roze man op een onbeduidende helling zich toch weer liet gelden. “Ik had goede benen en dit soort terrein ligt me gewoon. De aanval deed me terugdenken aan mijn jeugd. Zo koerste ik vroeger ook met mijn vrienden. Dat spel ligt me”, vertelde hij na afloop.
Pogacar koerst met andere woorden met zijn hart, dat ongetwijfeld een sprongetje zal hebben gemaakt bij het zien van het routeprofiel voor de zesde etappe. De klassementsleider zal maar wat graag willen koersen, om zo zijn voorsprong nog wat verder te vergroten. Dat hij zich als geen ander kan uitleven op de Toscaanse grindwegen, liet hij dit jaar nog zien in Strade Bianche, waar hij na een solo van 81 (!) kilometer wist te zegevieren. De Sloveen zal een dag voor de cruciale tijdrit naar Perugia misschien niet alles uit de kast halen, maar toch zeker zijn stempel willen drukken op het koersverloop.
En als Pogacar op een van de onverharde stroken de knuppel in het hoenderhok gooit, is het aan de andere klassementsrenners om te reageren. Voor de meeste klassementsmannen is het zaak om de rit zo goed mogelijk (zonder kleerscheuren) door te komen, maar Geraint Thomas, Daniel Felipe Martínez, Alexey Lutsenko en Antonio Tiberi denken misschien ook wel aan de ritzege. Lutsenko hoeft met zijn allround-kwaliteiten zeker geen schrik te hebben van een beetje gravel. Sterker, de Kazachse kampioen van Astana Qazaqstan won in het verleden al gravelkoersen.
Hetzelfde kan gezegd worden van Julian Alaphilippe. De Fransman van Soudal Quick-Step was in zijn topjaren steevast op de afspraak in Strade Bianche en kroonde zich in 2019 tot wielerkoning van Siena. De hoogtijdagen van Flip liggen inmiddels wel achter ons, maar de tweevoudig wereldkampioen laat af en toe nog wel iets van zijn klasse zien. In zijn jacht op een eerste ritzege in de Giro, zal hij de etappe van donderdag zeker hebben aangekruist. Een tweede renner van Soudal Quick-Step die we zeker niet mogen uitvlakken, is Mauri Vansevenant.
Een andere Belg die met winstambities aan de start zal verschijnen, is Quinten Hermans. De renner van Alpecin-Deceuninck liet in de eerste explosieve etappe naar Turijn (6e) zien dat het met zijn vorm wel snor zit. De 28-jarige Hermans moet het vooral hebben van overgangsetappes en ritten die eindigen na een pittige maar toch ook weer niet al te zware finale. De gravelrit past wat dat betreft perfect in zijn straatje. We verwachten ook veel van zijn ploeggenoot Nicola Conci. De Italiaan begon ontzettend sterk aan de Giro. In de rit naar Turijn deed hij zelfs een gooi naar de zege.
De eerste roze trui ging uiteindelijk naar Jhonatan Narváez, die na een duel op het scherpst van de snede wist af te rekenen met niemand minder dan Tadej Pogacar. De Ecuadoraan was de trui een dag later alweer kwijt aan de Sloveen, maar het zal hem weinig hebben gedeerd. De vraag is of Narváez zijn momento di gloria al heeft beleefd in deze Giro. Of ligt er nog iets moois in het verschiet? De gravelrit is hem op het lijf geschreven, maar krijgt hij van de ploegleiding van INEOS Grenadiers ook de vrijheid om op jacht te gaan naar een tweede dagzege? Of moet hij bij kopman Geraint Thomas blijven?
Het is een kanttekening, die we ook kunnen plaatsen als het gaat over de ambities van Filippo Ganna. Krijgt de Italiaanse hardrijder carte blanche om zijn eigen ding te doen op de sterrati-wegen? Of moet hij als luxehelper Thomas uit de gevarenzone zien te houden? Verder is het maar de vraag of Ganna überhaupt zin heeft om donderdag het onderste uit de kan te halen, in de wetenschap dat een dag later de eerste individuele tijdrit op het programma staat richting Perugia. Hij zal misschien wel zijn benen willen sparen voor de eerste grote tijdritopdracht in deze Giro.
Iemand die zich niet zal sparen voor de tijdrit is Christophe Laporte. De Europees kampioen van Visma | Lease a Bike krijgt een spaarzame mogelijkheid om eens voor eigen rekening te rijden. In de vlakke etappes wordt namelijk de kaart van Olav Kooij getrokken, terwijl Laporte het ook niet moet hebben van de Italiaanse bergen. We hadden de Fransman dus met stip genoteerd voor deze graveletappe, maar dat was wel voor zijn harde val in de rit van woensdag… Het zal zijn winstkansen toch wel ernstig hypothekeren.
Het is dus misschien nog wel meer uitkijken naar zijn ploeggenoten Jan Tratnik, Attila Valter en Tim van Dijke. Voor deze mannen is er wellicht iets mogelijk, al moeten ze misschien eerder omkijken naar klassementskopman Cian Uijtdebroeks.
Laurence Pithie hoeft met niemand rekening te houden, aangezien Groupama-FDJ hier koerst met een echte vrijbuitersformatie. De Franse ploeg wist zich nog niet te onderscheiden in de eerste Giro-dagen. Maar wat niet is, kan nog komen! Misschien dat Pithie het team donderdag wel een eerste ritzege kan bezorgen. Als hij zijn vorm van de eerste maanden van 2024 kan tentoonspreiden, valt dit zeker niet uit te sluiten. Een andere renner die zijn zinnen heeft gezet op deze rit, is Matteo Trentin. De Italiaan van Tudor maakte de voorbije dagen een goede indruk, al ging hij dinsdag wel onderuit op weg naar Andora.
De belangrijkste namen voor de rit van donderdag zijn inmiddels wel de revue gepasseerd, maar we willen de schaduwfavorieten en outsiders toch nog even benoemen. We denken dan aan Italiaans kampioen Simone Velasco, Henok Mulubrhan (Astana Qazaqstan), Aurelién Paret-Peintre, Andrea Vendrame (Decathlon AG2R), Mikkel Honoré, Georg Steinhauser (EF Education-EasyPost).
Tot slot, noemen we ook nog de namen van Maximilian Schachmann (BORA-hansgrohe), Nick Schultz en Simon Clarke (Israel-Premier Tech), Jasper Stuyven (Lidl-Trek), Pelayo Sánchez (Movistar), Romain Bardet, Kevin Vermaerke (dsm-firmenich PostNL), Filippo Zana, Luke Plapp en Alessandro De Marchi (Jayco AlUla). En wat kan Olav Kooij? De rit lijkt net iets te zwaar en chaotisch voor de sprinter van Visma | Lease a Bike, al weet je het maar nooit…
Favorieten volgens WielerFlits
**** Tadej Pogacar
*** Alexey Lutsenko, Quinten Hermans
** Jhonatan Narváez, Julian Alaphilippe, Andrea Vendrame
* Maximilian Schachmann, Nicola Conci, Matteo Trentin, Simone Velasco
Weer en TV
De renners mogen voorlopig niet klagen over het weer. Het lijkt donderdag weer lekker koersweer te worden tussen Viareggio en Rapolano Terme. De temperatuur loopt volgens Weeronline op tot 21 graden Celsius en de bewolking blijft beperkt. Ook is de kans op neerslag klein. Er staat een matige wind (3 Beaufort). Deze komt uit noordoostelijke richting en staat dus het grootste deel van de dag in de rug.
De zesde etappe van de Giro d’Italia is van start tot finish live te zien bij Eurosport 1 en de online kanalen van Eurosport.nl en Discovery+. Bekijk alle tv-zenders en precieze uitzendtijden in onze tv-gids Wielrennen op TV.
Om te reageren moet je ingelogd zijn.