Giro 2025: Dit zijn de verrassingen van de eerste anderhalve week
Orluis Aular (links) en Isaac Del Toro - foto's: Cor Vos
Youri IJnsen
dinsdag 20 mei 2025 om 07:08

Giro 2025: Dit zijn de verrassingen van de eerste anderhalve week

De Giro d’Italia 2025 is bijna halverwege en daarom is het op de tweede rustdag tijd om alvast te kijken naar eerste revelaties of verrassingen van deze Ronde van Italië. Dat doen we aan de hand van WielerFlits Ploegleider: welke renners zijn niet vaak gekozen en werden daardoor minder snel verwacht, maar presteerden wel goed? Wij zetten de verrassingen op een rij!

De grootste puntenpakker (245) tot op heden is Mads Pedersen, maar dat was voor niemand echt een verrassing. Vier op de vijf spelers in WielerFlits Ploegleider hadden hem bijvoorbeeld in de dertienkoppige selectie zitten. Primož Roglič en Juan Ayuso staan ook hoog in de lijst, maar werden eveneens vaak gekozen. Liefst negen op de tien spelers kozen voor de Spanjaard (89,5% van de spelers) en dat geldt ook voor de Sloveen (87,4% van de spelers). Met die drie toprenners kon je dus amper het verschil maken, maar dat lag eigenlijk op voorhand ook in de lijn der verwachting.

Midden en Zuid-Amerika boven
Dé verrassing tot op heden is zonder twijfel rozetruidrager Isaac Del Toro. Behoudens zijn slimme zege in Milaan-Turijn, had de 21-jarige Mexicaan nog niet overtuigd dit jaar. Ook zijn grote ronde-debuut in de Vuelta a España (36ste) afgelopen najaar draaide niet uit op een succes. Het resulteerde erin dat Del Toro in het spel van WielerFlits Ploegleider een waarde had van vijf europunten. Slechts 8,1% van de spelers nam hem op in zijn selectie, maar hij scoorde na Pedersen wel de meeste punten (120). Dat zijn er nu nog meer dan Roglič (114) en Ayuso (100).

Ook had je een flinke slag kunnen slaan met een Zuid-Amerikaan. Orluis Aular reed namelijk al vijf van de negen ritten in de prijzen. De 28-jarige Venezolaan van Movistar werd bijvoorbeeld al twee keer derde en een keer vierde. Maar heel weinig spelers in het spel hadden dat zien aankomen, want Aular werd door slechts 8,7% van de spelers geselecteerd. Opvallend, want de sterke spurter was slechts één europunt waard. Hij behoorde tot het kransje renners dat het goedkoopst was. Prijs-kwaliteit-technisch is Aular tot op heden dus verreweg de beste koop.

Thuisrijders op punt

Zambanini (links) en Ulissi – foto’s: Cor Vos

Er zijn echter meer renners die verrassen deze Giro en eigenlijk zijn dat bijna allemaal Italianen. Good old Diego Ulissi reed ook vier etappes prijs, waaronder een zesde plek in de openingsrit en een derde plaats in de achtste etappe. Goed voor tachtig punten in WielerFlits Ploegleider, terwijl hij slechts een waarde heeft van twee europunten. Toch werd hij door slechts 3,7% van alle spelers opgenomen in hun team. Datzelfde percentage staat ook achter de naam van Edoardo Zambanini. Hij was net als Aular één europunt waard, maar werd al wel een keer derde en vijfde.

Er is nog een truidrager die – gek genoeg – niet meteen werd verwacht door de spelers in ons spel. Lorenzo Fortunato staat aan de leiding van het bergklassement, maar slechts 8,8% van de spelers nam hem. Een verrassing is hij allerminst, getuige zijn vierde plek in de Ronde van Romandië in de week voor de Giro-start. Voor vijf europunten werd hij ook vaker gekozen dan Del Toro, maar nog steeds hebben minder dan een op de tien spelers hem in hun ploeg. De laatste in het oog springende naam is die van Mathias Vacek. De jonge Tsjech maakt tot nu ook veel indruk.

Fortunato (links) en Vacek – foto’s: Cor Vos

In de WielerFlits Podcast bespreken we de verrassingen tot nu toe

Grootste puntenpakkers tot nu toe in WielerFlits Ploegleider

Top-5 grootste puntenpakkers die amper gekozen zijn (onder de 10%)
1. flag-mx Isaac Del Toro – 120 punten (8,1%)
2. flag-ve Orluis Aular – 85 punten (8,7%)
3. flag-it Diego Ulissi – 80 punten (3,4%)
4. flag-it Lorenzo Fortunato – 62 punten (8,8%)
5. flag-cz Mathias Vacek – 56 punten (4,7%)
6. flag-it Edoardo Zambanini – 50 punten (3,7%)

De hele lijst met puntenpakkers is hier te vinden

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.