Giro 2025: Voorbeschouwing favorieten puntenklassement – Van Aert en Pedersen tegen de sprinters?
foto: Cor Vos
Nick Doup
woensdag 7 mei 2025 om 09:30

Giro 2025: Voorbeschouwing favorieten puntenklassement – Van Aert en Pedersen tegen de sprinters?

Bij Giro d’Italia denkt iedereen aan het roze, maar voor de sprinters telt een andere kleur: het paars. Voor de rappe mannen, de sterke puncheurs en de allrounders wacht de strijd om het puntenklassement en de Maglia Ciclamino, de paarse trui. Visma | Lease a Bike heeft met Wout van Aert en Olav Kooij twee kandidaten, maar Mads Pedersen en Kaden Groves zijn dan weer de enige kopmannen in hun team. Wie volgt na twee jaar Jonathan Milan op? WielerFlits blikt vooruit!

[unibet id=”1023636580″ title=”Wie wint de puntentrui in de Giro?”]

Historie

Laatste tien winnaars puntenklassement Giro d’Italia
2024: flag-it Jonathan Milan
2023: flag-it Jonathan Milan
2022: flag-fr Arnaud Démare
2021: flag-sk Peter Sagan
2020: flag-fr Arnaud Démare
2019: flag-de Pascal Ackermann
2018: flag-it Elia Viviani
2017: flag-co Fernando Gaviria
2016: flag-it Giacomo Nizzolo
2015: flag-it Giacomo Nizzolo

Laatste editie

foto: Cor Vos

Shirt for OPC PNT

Puntentelling

Sinds 2014 is het puntenklassement van de Giro d’Italia weer voor de sprinters. Daarvoor waren in alle etappes evenveel punten te verdienen, waardoor het vaak bergachtige parcours de klimmers in de kaart speelde. Geen Joaquim Rodríguez, Alberto Contador en Cadel Evans meer, maar Mark CavendishNacer Bouhanni en Arnaud Démare als winnaars van dit nevenklassement.

In vlakke etappes zijn tegenwoordig meer punten te verdienen dan in de bergetappes. Om het verschil te duiden: de winnaar van een vlakke rit krijgt 50 punten voor het puntenklassement, de winnaar van een bergetappe en een tijdrit ontvangt 15 punten. Voor heuvelachtige etappes is weer een andere puntentelling opgesteld, die 25 punten oplevert voor de winnaar.

Peter Sagan was de winnaar van ‘het paars’ in 2021 – foto: Cor Vos

Daarnaast zijn bij tussensprints punten te halen. Daar is bij de editie van 2025 een nieuwigheid ingevoerd: de etappes bevatten nog steeds drie tussensprints, maar de Red Bull KM is nieuw. Het gaat hier om een door Red Bull gesponsorde kilometer, die eindigt met een tussensprint. Aan het einde van deze kilometer zijn bij een tussensprint 6-4-2 bonificatieseconden te verdienen. Een tussensprint puur alleen voor secondes dus, maar niet interessant voor de puntentrui.

Verder zijn er in alle ritten-in-lijn nog twee tussensprints waar wél gestreden kan worden om punten voor het puntenklassement. Daar zijn voor de eerste vijf renners punten te verdienen; de ‘winnaar’ krijgt 12 punten bij de tussensprint.

Bij een gelijke stand in het puntenklassement wordt in eerste instantie gekeken naar het aantal etappeoverwinningen. Als er dan nog steeds een gelijkspel is, zal worden verwezen naar het aantal ‘gewonnen’ tussensprints. Als er dan nog geen winnaar is, zal worden gekeken worden naar het individuele algemeen klassement op tijd. En de belangrijkste voorwaarde: om de puntentrui te winnen, moet je de Giro natuurlijk wel uitrijden.

flag-it  Vlakke etappes (4, 5, 6, 12, 13, 14, 18 en 21)
Aan de finish: 50 – 35 – 25 – 18 – 14 – 12 – 10 – 8 – 7 – 6 – 5 – 4 – 3 – 2 – 1

flag-it Heuvelachtige etappes (Etappes 1, 3, 8, 9 en 11)
Aan de finish: 25 – 18 – 12 – 8 – 6 – 5 – 4 – 3 – 2 – 1

flag-it Bergetappes en individuele tijdritten (Bergetappes 7, 15, 16, 17, 19, 20 + Tijdritten etappes 2 en 10)
Aan de finish: 15 – 12 – 9 – 7 – 6 – 5 – 4 – 3 – 2 – 1

flag-it Tussensprints (twee per etappe, Red Bull KM telt niet)
Onderweg: 12 – 8 – 5 – 3 – 1

[unibet id=”1023636580″ title=”Wie wint de puntentrui in de Giro?”]

Favorieten

De sprinters krijgen behoorlijk wat kansen op dagsucces deze Giro d’Italia. De organisatie rekent vier etappes (4, 12, 18 en 21) als ‘makkelijke’ ritten zonder moeilijkheden en nog eens vier etappes (5, 6, 13 en 14) met niet heel veel obstakels. En van de vijf etappes die geschaard worden onder de heuvelachtige ritten (1, 3, 8, 9 en 11) mogen enkele sterke puncheurs serieus hopen op nog twee of drie sprintkansen, al zullen zij het daarin zeker niet cadeau krijgen.

Het is altijd een strijd tussen de pure sprinters en de sterke beren, zo’n puntenklassement. Dat zal dit jaar niet anders zijn, vooral omdat er twee kleppers meedoen die in het verleden hebben aangetoond het ideale profiel te hebben om voor een puntentrui te gaan in een grote ronde. Dan hebben we het over Wout van Aert en Mads Pedersen. In de Tour de France van 2022 won Van Aert de groene trui en vorig jaar was hij op weg naar de puntentrui in de Vuelta, tot hij hard viel. Pedersen won dan weer het groen in de Vuelta van 2022 en werd in de Tour van 2023 tweede achter Jasper Philipsen.

Mads Pedersen won verrassend het puntenklassement in Parijs-Nice – foto: Cor Vos

Laten we beginnen bij Mads Pedersen, de absolute kopman van Lidl-Trek als het gaat om sprinten en rittenkapen. De Deen werd de laatste vijf jaar uitgespeeld in de Tour de France, maar daar krijgt Jonathan Milan dit jaar de voorkeur. Na een sterk voorjaar mag Pedersen zich daarom nu tonen in de Giro. Twee jaar geleden won hij zijn enige Giro-rit tot nu toe in Napoli. Pedersen zal gebrand zijn op succes om te bewijzen dat hij eigenlijk dé man in de Tour moest zijn.

Met onder meer Mathias Vacek en Alex Kirsch kan hij zich smijten in de massasprints, al is hij daarin nooit echt de snelste op pure snelheid. In de strijd om het puntenklassement kan hij daar wel belangrijke uitslagen rijden. Maar de Lidl-Trek-kopman durft de laatste jaren ook steeds meer te koersen; hij schuwt het niet om in heuvelritten ten aanval te trekken en klom in Parijs-Nice zelfs met de besten. Koerst hij in deze Giro ook zo aanvallend? Dan is hij een echte kanshebber op de paarste trui.

Dan Visma | Lease a Bike, waar Wout van Aert direct in het oog springt. Het was een voorjaar met twee gezichten voor de Vlaamse kopman. Op papier uitstekende uitslagen, maar hij was nooit in staat om mee te doen om de grote zeges waar hij zo op hoopte. Als Van Aert na het voorjaar goed heeft kunnen rusten, kan hij zich uitleven in de Giro d’Italia, waar genoeg lastige etappes op het programma staan. Ideaal voor het type-Van Aert, zoals ook Pedersen durft te koersen. Maar moet Van Aert niet te veel knechten?

Van Aert en Kooij moeten het doen namens Visma | Lease a Bike – foto: Cor Vos

Met Simon Yates heeft Visma | Lease a Bike een kopman voor het klassement mee en voor de vlakkere etappes is sprintkopman Olav Kooij mee. Oók al een naam die we moeten opschrijven voor de paarse trui. Kooij zal in de pure massasprints voorrang en een lead-out krijgen van Van Aert, een combinatie die de laatste jaren al vaker succesvol was. Maar Kooij kan ook een heuveltje overleven. Als hij erbij zit, vermindert dat automatisch de kansen op ‘punten’ voor Van Aert. Binnen de ploeg zal men vooral jagen op ritzeges en dan is de paarse trui een bijvangst, zeker als je als team met Van Aert en Kooij op twee paarden moet wedden: dan gaan ritzeges voor een puntentrui.

Alpecin-Deceuninck heeft zich de laatste jaren ontpopt tot een ploeg die altijd wel een etappe wint in een grote ronde. In deze Giro d’Italia is Kaden Groves van de partij als sprinter. Zijn laatste zes overwinningen behaalde hij allemaal in de Vuelta a España en ook in de Giro won hij al; in 2023 was hij al eens de beste op Italiaanse wegen. Groves heeft nog maar elf koersdagen op zijn naam, maar werd wel vijfde in Milaan-San Remo en reed twee keer top-3 in Catalonië.

Naar de vorm van de Australische coureur uit de ploeg van Mathieu van der Poel is het gissen, maar Groves is een bewezen spurter die ook na een lastige koers er kan staan. Daar gaan Pedersen, Kooij en Van Aert een zware kluif aan hebben in de etappes én in de strijd om het paars. Met Timo Kielich heeft hij een snelle luitenant mee, die ook zelf nog kort zou kunnen eindigen in bepaalde sprints.

Kaden Groves won drie etappes in de Vuelta van 2024 – foto: Cor Vos

Kijk er niet gek van op als Matteo Moschetti plotseling een etappe wint. De Italiaan rijdt een uitstekend seizoen namens het ProTeam van Q36.5 Pro Cycling, al scoort hij vooral op lager niveau. Hij klopte meermaals Dylan Groenewegen in Griekenland en stond op het podium in de Scheldeprijs. In vlakke sprints komt Moschetti het beste tot zijn recht en juist daar zijn de meeste punten te verdienen. Met een of twee uitschieters in die etappes kan hij zomaar een gevaar vormen in het puntenklassement.

Soudal Quick-Step komt naar de Giro met het koppel Paul Magnier en Luke Lamperti. In de sprintetappes zullen we vooral naar Magnier kijken, maar van de jonge Fransman en de jonge Amerikaan weten we dat ze allebei ook heuvelop goed uit de voeten kunnen. Daarna kunnen zij altijd nog rekenen op een sterke sprint. Magnier werd dit jaar tweede in de Omloop Het Nieuwsblad en tweede in Le Samyn, achter Van der Poel, en hij won een lastige aankomst in de Ster van Bessèges. Lamperti werd dan weer derde in Nokere Koerse en tweede in Bredene Koksijde, maar hij zal in principe lead-out spelen voor Magnier. Van de jonge Fransman is het dan weer de vraag of hij de Giro uitrijdt…

Olav Kooij rijdt deze Giro mogelijk tegen zijn nieuwe werkgever Decathlon AG2R La Mondiale. De sprinter kan daar tekenen voor 2026, maar zal nu nog tégen de Franse équipe moeten koersen. In de massasprints zal Kooij daarom moeten afrekenen met Sam Bennett. De Ier is op leeftijd en wat van zijn snelheid verloren de laatste jaren, maar dit voorjaar won hij al vier keer. Weliswaar in kleinere Franse koersen, maar ‘win maar eens een koers’ zou een Vlaamse co-commentator zeggen. Bennett moet – met zijn lead-out Tord Gudmestad – hopen op een uitschieter en constante uitslagen in de sprintritten, maar in de strijd om paars zien we hem geen grote rol van betekenis spelen.

Milan Fretin is de sprinter van Cofidis – foto: Cor Vos

Bij Picnic PostNL zitten ze verlegen om UCI-punten nu de strijd om degradatie uit de WorldTour steeds spannender wordt. Het team zet vooral in op het algemeen klassement in de Giro, maar heeft ook een aantal renners die in de sprintetappes een trein gaan vormen. De afmaker van die trein is Casper van Uden, die debuteert in een grote ronde. Na zijn doorbraakjaar in 2024 werd hij beloond met deze startplek in de Giro, alleen wil het dit voorjaar nog niet vlotten. Verder dan een vierde plek in een Algarve-rit kwam hij nog niet. Meedoen om ritwinst met gangmaker Bram Welten zou al een positieve noot zijn, maar de puntentrui is te hoog gegrepen.

Van de Nederlanders bij Tudor verwachten we wat meer. Eigenlijk zou Arvid de Kleijn zijn groterondedebuut maken in de Giro, maar een complexe sleutelbeenbreuk houdt hem nog altijd langs de kant. Daarom krijgen Maikel Zijlaard en Rick Pluimers de kans in de sprintetappes. Zijlaard mag zich uitleven in de vlakkere ritten, wat in de AlUla Tour, UAE Tour en Tirreno-Adriatico al resulteerde in knappe resultaten tegen pure sprinters. Pluimers zal dan weer in heuvelachtige ritten mogen koersen, zeker nu Marc Hirschi ontbreekt. Een rol in het puntenklassement achten we, door het onderling verdelen van de kansen, heel klein.

Met veel korte uitslagen in de echte massasprints kan je zomaar hoog komen te staan in het puntenklassement, dat weten ook Gerben Thijssen (Intermarché-Wanty) en Milan Fretin (Cofidis). Beide Belgen durven te dromen van een ritzege in de Giro d’Italia en zullen elke kans aangrijpen. Dat maakt hen outsiders in de strijd om de puntentrui. Thijssen heeft met Gijs Van Hoecke en Dion Smith twee helpers mee, terwijl Piet Allegaert zijn landgenoot Fretin zal ondersteunen. Fretin kan dan weer op lastiger terrein beter uit de voeten, waardoor hij in principe meer sprintkansen zal krijgen dan Thijssen.

Enkele andere outsiders zijn Orluis Aular (Movistar), Corbin Strong (Israel-Premier Tech) en Max Kanter (XDS Astana). Zij krijgen in de sprintetappes een vrije rol en zeker Aular en Strong kunnen ook heuvelop uit de voeten, maar als serieuze kandidaten voor ‘het paars’ zien we hen niet. Van de kleine Italiaanse teams lichten we Giovanni Lonardi (Polti VisitMalta) en Filippo Fiorelli en Enrico Zanoncello (beiden VF Group-Bardiani-CSF Faizane) uit. Fiorelli eindigde vorig jaar in de top-10 van het puntenklassement, vooral door zijn aanvalslust.

Kan Tom Pidcock in de rol van Julian Alaphilippe van vorig jaar overnemen? – foto: Cor Vos

Moeten we dan nog kijken naar klassementsrenners en rasaanvallers in dit klassement? Tadej Pogacar kwam vorig jaar ondanks zes (!) ritzeges ruim 200 punten tekort op eindwinnaar Jonathan Milan. Als een dominante Pogi al niet in de buurt komt, kunnen we dit jaar andere favorieten ook zo goed als uitsluiten.

Maar iemand als Julian Alaphilippe werd na acht vluchtpogingen en een ritzege wel vierde in het puntenklassement. Ook op grote achterstand, maar toch. Types als Tom Pidcock (die zijn ritten gaat uitkiezen deze Giro), Marco Frigo, Christian Scaroni, Paul Double en Filippo Zana kunnen die rol dit jaar pakken. Misschien ook iemand als Isaac Del Toro, al staat bij UAE Emirates XRG veel in het teken van de roze ambities van Juan Ayuso en Adam Yates.

[unibet id=”1023636580″ title=”Wie wint de puntentrui in de Giro?”]

Favorieten volgens WielerFlits
**** Mads Pedersen
*** Kaden Groves, Wout van Aert
** Olav Kooij, Matteo Moschetti, Tom Pidcock
* Paul Magnier, Corbin Strong, Sam Bennett, Milan Fretin

Website organisatie
Deelnemerslijst (Cyclingflash.com)


RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.