Giro Rosa: Driemaal is scheepsrecht voor Lotte Kopecky
foto: Cor Vos
donderdag 17 september 2020 om 15:20

Giro Rosa: Driemaal is scheepsrecht voor Lotte Kopecky

Lotte Kopecky werd al eens tweede en derde in de Giro Rosa, maar moest telkens buigen voor Marianne Vos. Vandaag was het echter wel raak voor de renster van Lotto Soudal Ladies: de Belgische kwam na een chaotische finale als eerste over de finish in Maddaloni.

Nederland boven in de Giro Rosa. Annemiek van Vleuten lijkt in de Italiaanse rittenkoers af te stevenen op een derde opeenvolgende eindzege, maar ook Marianne Vos rijgt de overwinningen dit jaar weer aaneen. De kopvrouw van CCC-Liv, inmiddels goed voor 28 ritzeges in de Giro Rosa, won de voorbije dagen al in Assisi, Terracina en Nola en behoorde vandaag weer tot de favorieten voor de dagzege.

Valpartij zorgt voor consternatie, Kopecky snelt naar de zege
De rensters reden deze middag naar Maddaloni en moesten in de finale tweemaal de klim richting de Santuario San Michele Arcangelo bedwingen. In de beginfase werd er flink aangevallen en ook de zevende etappe werd gekleurd door enkele avonturiers, maar uiteindelijk gingen we toch ‘gewoon’ weer sprinten met een omvangrijke groep. Net voor het ingaan van de laatste kilometer werd het peloton echter opgeschrikt door een valpartij.

De bekendste slachtoffers waren rozetruidrager Van Vleuten en Vos, de topfavoriete voor de dagzege. Kopecky wist de valpartij wel te ontwijken en als eerste over de streep te komen. De renster van Lotto Soudal Ladies moest de voorbije dagen nog buigen voor Vos, maar bleek vandaag wel degelijk de snelste in de Giro Rosa. Na de finish ging het echter vooral over Marianne Vos en met name Annemiek van Vleuten.

Zorgen bij Van Vleuten
De Nederlandse dames waren namelijk betrokken bij een valpartij net voor het ingaan van de laatste kilometer. Het is nog onduidelijk hoe het gesteld is met de twee Nederlandse dames, maar Van Vleuten heeft vermoedelijk haar arm gebroken. De titelverdedigster van Mitchelton-Scott kwam met een grimas over de finish.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.